Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

meisje2000

Re: Wat is dit voor vis? Hoe deze vissen houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 12:21

Een aquarium moet normaal gesproken 4 weken indraaien maar in dit geval is dit niet mogelijk. Aquarium inrichten en vullen en vis er in. En dan meerdere malen per week het water testen. Meestal krijg je tussen de 3de en 4de week een nitrietpiek waae vissen slecht tegen kunnen. Zodra je met het testen ziet dat de waardes omhoog gaan water verversen. Tot de waardes weer normaal.zijn en hopen dat je vis het overleeft. Dit is het enige wat je nu kunt doen. En inderdaad even water overgoouen in de bak waar hij nu in zit zodat de temperatuur gelijk word. In het aquarium hangen dus

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 12:53

Bedankt voor je informatie meisje2000!

Heb met mijn collega een aquarium gevonden, een Superfish Aqua Expert 70 met filter en verwarmingselement. Ga nadat ik die heb opgehaald naar een winkel voor zand, plantjes en schuildingen.

Begint nu toch wel serieus te worden zo. :)

Edit: collega doet trouwens ook iets van een bacterie boost spul in het water.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 13:56

Die bak is eigenlijk te klein voor de vis die je hebt, zeker als je er (zoals het hoort) soortgenoten bij gaat halen. Je mogelijkheden zijn beperkt bij een 60cm bakje.
Vraag hier alsjeblieft of de bak geschikt is voor je nieuwe vissen haalt. Een dierenwinkel geeft vaak slecht advies.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:03

_San87_ schreef:
Nou he, kalm maar. TS kan zelf ook googlen.

@TS, belangrijkste nu is om nitraat en nitriet in de gaten te houden, die eerste ga je sowieso pieken in zien, maar dat is niet meteen erg, die laatste moet wel onder controle blijven. Daar heb je verschillende tests voor, zelf had ik altijd een druppeltest, deze zijn heel accuraat. Wat je kunt doen is een stokjestest halen en deze voor een maand of zo dagelijks doen, en dan wekelijks een druppeltest. Bij afwijking stokjestest water deels verversen en druppeltest doen.

Er staan tabellen voor je vis online, daar kun je precies opzoeken hoe hoog/laag de waarden van o.a. pH moeten zijn voor een optimale leefomgeving.

Ik ben kalm hoor, dank voor je zorgen.
Ik zie je alleen dingen zeggen die niet volledig zijn. Als je zoveel ervaring hebt als je zegt, dan weet je ook dat gegeven advies vaak erbarmelijk is.
Ik wil ts graag dode vissen besparen, vandaar mijn vraag om volledig advies. Googelen kan verwarrend zijn. Je hebt het nu aangevuld, heel fijn. Kan ik mijn verhaal weer wissen. Ik hoop dat to veel plezier gaat hebben van haar nieuwe hobby.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 14:09

Nabster schreef:
Die bak is eigenlijk te klein voor de vis die je hebt, zeker als je er (zoals het hoort) soortgenoten bij gaat halen. Je mogelijkheden zijn beperkt bij een 60cm bakje.
Vraag hier alsjeblieft of de bak geschikt is voor je nieuwe vissen haalt. Een dierenwinkel geeft vaak slecht advies.

Had inderdaad gezien dat 60cm te kort is. Vraag me alleen af, wat is 60cm? 60 cm bij 10 cm is veel minder dan 60 cm bij 40 cm... Ik kan nergens de inhoud, of in het geval van deze vis, de minimale bodem oppervlak vinden?

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 14:47

J0anieke schreef:
Nabster schreef:

Had inderdaad gezien dat 60cm te kort is. Vraag me alleen af, wat is 60cm? 60 cm bij 10 cm is veel minder dan 60 cm bij 40 cm... Ik kan nergens de inhoud, of in het geval van deze vis, de minimale bodem oppervlak vinden?

Kun je toch zelf berekenen? HxBxL

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 14:52

Ja, maar met 1 afmeting (100cm) wordt dat wel lastig. Ik kan nergens de inhoud die nodig is voor de vis vinden, dat bedoelde ik te zeggen. Daarnaast heb ik overigens ook geen behoefte aan een aquarium langer dan 60 cm.

Hier hoeft verder ook geen discussie meer over gevoerd te worden, tenzij iemand een wetenschappelijk onderbouwt artikel heeft natuurlijk. :)

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:12

Deze botia doet het het beste in een groep van minimaal 5 soortgenoten, dan voelen ze zich het veiligst en laten ze het meest van hun natuurlijke gedrag zien.

Ze worden zo'n 12 cm lang.

Vissen hebben een bepaalde volume water nodig om te compenseren voor hun vervuiling (ontlasting, voerresten, ...) Aangeraden wordt om per cm vis minimaal 1 liter water te rekenen (alhoewel meningen hierover variëren, is dit voor het gemak het duidelijkst om toe te passen) en daarnaast de volwassen lengte keer zes te gebruiken als lengte voor de bak.

Dat betekent voor jou dat als minimale lengte 72 cm geldt en je minstens een bak moet hebben van 60 liter (12 x 5 volwassen vissen). Die 60 liter is echter exclusief de ruimte die de vissen, bodem, filter, verwarmingselement, de planten en eventuele decoratie opnemen. Daarnaast vind je het misschien leuk om nog andere vissen in je aquarium te (kunnen) houden. Ik zou je dus een aquarium van 80 x 35 x 40 cm aanraden (doorgaans 112 liter).

Een slag groter dan dat je in je hoofd had... Maar zo mooi als je Ed ziet woelen in het zand tussen de planten en drijfhout door met zijn vrienden chillend op de bladen. Net een beetje als een weiland vol grazende en spelende paarden. :D

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 15:21

J0anieke schreef:
Ja, maar met 1 afmeting (100cm) wordt dat wel lastig. Ik kan nergens de inhoud die nodig is voor de vis vinden, dat bedoelde ik te zeggen. Daarnaast heb ik overigens ook geen behoefte aan een aquarium langer dan 60 cm.

Hier hoeft verder ook geen discussie meer over gevoerd te worden, tenzij iemand een wetenschappelijk onderbouwt artikel heeft natuurlijk. :)

Dan kun je de vis niet houden zoals het beste is. Ik zou Ed weggeven aan iemand met genoeg ruimte en passende visjes kopen. Kun je de bak ook gewoon laten indraaien voor minimaal 3 weken, al is dat krap.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 16:20

Niet om opstandig te zijn, nergens kan ik een goed onderbouwd artikel vinden waarom dat de minimale afmetingen zijn. Ook kan ik nergens goed onderbouwde ervaringen terug vinden.

Mocht ik geen natuurlijke gedrag gaan zien zal ik Ed aan iemand geven met een groter aquarium.

Mand

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 16:44

Nabster, ik snap niet waarom je zo banketstaaf moet doen. TS is hartstikke goed bezig en besteed een hoop tijd en niet te vergeten geld om een visje te redden. Als je alles zo goed weet, gebruik het dan en geef tips. Doe niet zo snappy joh.

Overigens heb ik geen verstand van vissen, maar ik vind het super goed dat je dit doet voor Ed!

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:01

J0anieke schreef:
Niet om opstandig te zijn, nergens kan ik een goed onderbouwd artikel vinden waarom dat de minimale afmetingen zijn. Ook kan ik nergens goed onderbouwde ervaringen terug vinden.

Mocht ik geen natuurlijke gedrag gaan zien zal ik Ed aan iemand geven met een groter aquarium.

Dat is wel een beetje vreemd, het internet staat vol met adviezen van ervaringsdeskundigen en als je zoekt op vissoort dan krijg je een lijst met sites waarop je kunt vinden welke minimale afmetingen de vis nodig heeft. De bak die je nu hebt voor je vis is inderdaad aan de kleine kant, en hoe meer vissen daarin gaan komen, hoe minder voordelig de ruimte is. Voor nu is het echter een oplossing.

Ik denk wel dat het goed is nog eens over de bak na te denken. De gemiddelde bakken zijn toch wel ca 100 liter. En dat heb je voor deze vissen ook wel nodig zodra je ze in een groep gaat huisvesten. Hier een paar linkjes voor je:

https://www.cichlidenkwekers.nl/botia-lohachata/

http://aquavisie.retry.org/Database/Vis ... chata.html

https://www.aquariumvissenwinkel.nl/net-botia

https://dier-en-natuur.infonu.nl/vissen ... botia.html

Daar staat al aangegeven wat de minimale maten zijn voor een aquarium voor deze vis. Bedenk je ook dat hoe groter de bak, hoe makkelijker :D.

bromfiets

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:08

Ts: welke omgeving zit je? Ik heb een overbodig aquarium staan zonder vis die nog steeds draait en die eigenlijk wel mag.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:14

Sheehan schreef:
Nabster, ik snap niet waarom je zo banketstaaf moet doen. TS is hartstikke goed bezig en besteed een hoop tijd en niet te vergeten geld om een visje te redden. Als je alles zo goed weet, gebruik het dan en geef tips. Doe niet zo snappy joh.

Overigens heb ik geen verstand van vissen, maar ik vind het super goed dat je dit doet voor Ed!

Ik doe niet snappy en niet boterkoek. Ik geef advies, alleen niet wat jij of to wil horen blijkbaar. Ik ben ook ooit begonnen, zo'n 35 jaar geleden. Ik heb ook heel veel fouten gemaakt, mede door de slechte informatie toen.

Als je een vis van 12 cm in een niet ingedraaide bak van 60 centimeter wilt stoppen, ga je gang. Meerdere mensen zeggen hier dat het niet verstandig is.
Jouw bak, jouw Ed, jouw verantwoordelijkheid. Ik hoop echt van ganser harte dat Ed een lang sociaal leven tegemoet gaat en je veel plezier gaat hebben aan deze geweldige hobby. Want dat is het echt. Voor je het weet wil je een maat groter en nog een bak erbij.
Ik heb ook Edjes en bij mij zitten ze graag in sleuven van kienhout. Ik zie ze eigenlijk alleen snachts.
Laatst bijgewerkt door Liebeskind op 19-08-19 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 17:14

Die sites heb ik allemaal gezien, maar ik zie geen onderbouwing, bron, etc... Er hoeft maar 1 iemand ooit gezegd te hebben '100 is de minimum!' en iedere site neemt het zo over.

Zoals ik zei, ik ga kijken of Ed/ze natuurlijk gedrag gaan vertonen.

Edit: iedereen mag advies geven. Niks mis mee. Ik mag zelf bepalen wat ik vervolgens met dat advies doe.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:24

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 17:35

J0anieke schreef:
Die sites heb ik allemaal gezien, maar ik zie geen onderbouwing, bron, etc... Er hoeft maar 1 iemand ooit gezegd te hebben '100 is de minimum!' en iedere site neemt het zo over.

Zoals ik zei, ik ga kijken of Ed/ze natuurlijk gedrag gaan vertonen.

Deze sites zijn opgezet uit ervaringen die opgedaan zijn door aquarianen van over de hele wereld. Je zou natuurlijk het wiel opnieuw uit kunnen vinden, of je leest verschillende sites door, die allemaal spreken van een minimale maat, bepaalde waterwaarden en inrichtingen, en besluit dan of je wel de juiste maat hebt en je dus je vis kunt geven wat het nodig heeft (dus niet alleen zetten maar in een school, heb je dan nog genoeg ruimte?).

Die minimale 'eis' wordt niet neergezet omdat 1 iemand ooit iets gezegd heeft. De aquariumhobby is een eeuwenoude hobby waar veel informatie door schade en schande is verzameld, en waar je dus vooral je voordeel mee zou kunnen doen. Uiteraard moet dat niet, maar is de minimale maat aanhouden wel aan te raden :j.

Alsnog vind ik het top dat je zoveel moeite doet voor je vis +:)+.

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 17:37

Laatst bijgewerkt door J0anieke op 19-08-19 17:46, in het totaal 1 keer bewerkt

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 17:42

Nabster, ik heb je een PB gestuurd.

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:01

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:02

J0anieke schreef:
Nabster schreef:
https://nbat.nl/artikelen/voor-starters ... ssen-kopen

Het nbat is wel een autoriteit op het gebied van aquaristiek.

https://www.thesprucepets.com/amount-of ... ze-1378335
Ook een nuttig artikel.

Zulke sites was ik nog niet tegen gekomen.

Volgens de eerste site zou ik dan 5 visjes kunnen nemen. (12x5=60 liter).
Volgens de tweede site 4 (18 gallon = 18 inch = 45 cm aan vis).

Je moet ook kijken wat er overblijft aan water na het zand, de planten en de rotsen die erin gaan :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:07

Een liter per cm is niet de enige indicatie. Dat hangt mede af van de soort vissen. Grondoppervlak is ook erg belangrijk. En ook ik deel de mening dat een bakje van 60cm te klein is voor visjes die 12 cm worden.

Dat ergens wetenschappelijke onderbouwing voor moet zijn vind ik een beetje een drog excus. In de paarden is nauwelijks iets wetenschappelijk onderzocht en toch weten we door eeuwen aan ervaring verdomd goed wat wel en niet kan. Waarom zou je bij de aquarium hobby alle kennis en kunde overboord gooien omdat het onvoldoende onderbouwd zou zijn :?

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 18:08

Ik ga vanavond Ed naar Nabster brengen.. :D

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 18:09

Ik denk dat alles goed gaat komen met Edje :D

J0anieke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-19 18:12

Gloa schreef:
Een liter per cm is niet de enige indicatie. Dat hangt mede af van de soort vissen. Grondoppervlak is ook erg belangrijk. En ook ik deel de mening dat een bakje van 60cm te klein is voor visjes die 12 cm worden.

Dat ergens wetenschappelijke onderbouwing voor moet zijn vind ik een beetje een drog excus. In de paarden is nauwelijks iets wetenschappelijk onderzocht en toch weten we door eeuwen aan ervaring verdomd goed wat wel en niet kan. Waarom zou je bij de aquarium hobby alle kennis en kunde overboord gooien omdat het onvoldoende onderbouwd zou zijn :?

Het dikgedrukte besefte ik mij ook ineens, vandaar dat ik contact ben gaan zoeken met Nabster. :)