Voeding voor grasparkiet.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 10:59

Lukasje schreef:
Bij een zaadmengeling heb je kans dat de parkietjes enkel de lekkere eruit eten en de rest laten liggen. Bij pellets kan dat niet.

Altijd super om je te informeren toch ! +:)+

Ik weet niet of het echt helpt maar je kan ook vitaminedruppeltjes in het water of eten doen.

Edit: oja, en wat zeker niet mag ontbreken in hun dieet is grit en maagkiezel.

Het grit en maagkiezel lees ik zoveel verschillende dingen over dat ik niet echt meer weet wat er nu wel van klopt en wat niet. Ik heb gelezen dat wanneer je schelpenzand op de bodem van de kooi hebt dat maagkiezel dan niet echt meer nodig is.

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 11:02

Duhelo schreef:
xRedshift schreef:
Dankjewel voor alle reacties tot zo verre!

Wat is precies het verschil tussen pellets en zaad? Waarom kiezen een aantal van jullie er voor om pellets te geven?

Ik wil mijn parkietjes zo gezond mogelijk hebben, en ben bang dat ik hen wellicht te weinig kans geef om vitaminen binnen te krijgen. Vandaar dat ik dit topic ook ben begonnen :D

een zaadmengeling is eigenlijk ook te eenzijdig. In de natuur gaan ze heel veel verschillende zaden en fruit gaan eten, waar ze in gevangenschap vaak enkel het zaad krijgen, en beperkt fruit (en dan vaak nog hetzelfde soort fruit). Zeker met dieren die het van in het begin niet gewend waren zit je vaak vast aan het stukje appel dat ze lusten maar al de rest bang voor zijn.
Als je enkel zaadmengeling geeft moet je minstens een goed vitaminepreparaat erbij geven imo.

De pellets kan je vergelijken met een hondenbrok, alles zit erin wat ze nodig hebben (en hetgene wat ze extra krijgen is mooi meegenomen).
Ikzelf prefereer dus echt om een pellet als basisvoer te geven en zaadjes en fruit als extraatje (of als je echt gemakkelijke eters hebt dan kan je wel zaadmengeling aanbieden en dagelijks een variatie van verschillende groenten en fruit + pellets, maar dat is niet altijd zo evident.)

Dankjewel voor de uitleg, het is een stuk duidelijker zo! Wellicht is het voor mijn parkietjes niet zo verkeerd om op pellets over te stappen. Is even zien hoe ik die overstap ga aanpakken. :D

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:06

Schelpenzand is slecht voor de luchtwegen, voor jouw parkietjes en voor jezelf. Ik gebruik greenmile, dat zijn reepjes karton, heel fijn. :j
En dan zou ik wel een bakje ophangen met dat.

Ik zou eerst kijken welk merk je zou willen voeren. Ik gebruik van pellets psittacus, dat is compleet voer en ze zijn bij mij makkelijk overgestapt erop.

Er is op Facebook een goede/fijne parkietengroep: grasparkieten en valkparkieten: feiten en fabels

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Voeding voor grasparkiet.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:09

Ik geef zowel pellets als zaad, maar merk dat mijn valken de pellets echt niet lekker vinden.
Daarnaast zijn het soort van hapklare brokken en ze scharrelen veel liever tussen de zaadjes.
Om te voorkomen dat ze alleen de lekkerste zaadjes opeten laat ik het vaak een dag langer staan. Dan eten ze de rest ook wel op.

Schelpenzand ben ik ook geen fan van. Dan kun je beter Corbo of Greenmile gebruiken.
Zeoliet in huis kan ook, maar daar moet je wel mee om kunnen gaan.

Hikarii

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 11:34

Pellets moeten die van mij hier echt niet. Ze verhongeren volgens mij nog liever.

Hier krijgen ze per parkietje 2 schepjes per dag van de xtravital (5 gram per schepje) en dat laat ik staan tot ze het op hebben. Verder aangevuld met wat extra vitamintjes omdat ze dus amper groente/fruit eten, alleen gerapste wortel doen ze dus een moord voor. Af en toe was extra eivoer (xtravital is 20% eivoer), vaak 1x per week een klein beetje en in de rui periode 2x per week.
Verder af en toe een stukje gierst, maar hier kijken ze eingelijk niet heel erg naar om.

Ik heb als bodembedekking beukensnippers en daaroverheen strooi ik altijd grit, omdat ze heel veel scharrelen en uit een bakje pakken ze het niet, heb het idee vanaf de grond wel :)

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 12:24

Zoveel optie’s haha! Ik denk dat ik niet te veel in 1x ga veranderen qua voer. Bij te veel verandering reageren ze niet zo best.

Ik zit er over na te denken om ze eerst op XtraVital over te laten gaan, zodat ze de komende tijd iets meer variatie en voedingstoffen in het zaadmengsel hebben.
Veranderen van zaadmengsel gaat hier over het algemeen goed dus dat lijkt mij een goede eerste stap.

Daarna wil ik het eens gaan proberen met pellets door dit er doorheen te mengen (of is dit juist geen goed plan?) ik heb niet het idee dat mijn vogel erg kieskeurig zijn in het zaadmengsel en dat ze van het meeste wel eten.

Op dit moment krijgen mijn parkieten het compleet voer van de Welkoop (volgens mij zit hier zelfs maagkiezel bij door gemengd) en hebben ze een mineralenblokje in hun kooi. Zo nu en dan krijgen ze trosgierst en groenten (tot nu toe is alleen de spinazie lekker :') ) eerder kregen ze ook de kracker stokjes van VitaKraft, maar mijn vader had dit al afgeraden vanwege de suikers die daar in zitten.

Ik zit al langer na te denken om over te stappen op een andere bodembedekker ( dit is nu schelpenzand ). Ik heb niet het idee dat de vogels er veel last van hebben, ze zitten regelmatig op de bodem rond te scharrelen.
Maar mijn moeder heeft astma en lijkt er wel soms last van te hebben. Hier wil ik nog wel wat aan doen zolang ik nog thuis woon (dit zal niet lang meer zijn :D ). Tevens heb ik gelezen dat de kooi makkelijker schoon te houden is met beukensnippers. Er lijken meer voordelen aan te zitten dan nadelen wat dat betreft.
Ik denk echter wel dat ik het grit ook over de bodem moet gooien omdat ze gewend zijn daar rond te scharrelen. Als jullie grit in een bakje geven, hoeveel geven jullie hier dan van?

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:32

Ik heb standaard een bakje met grit en eentje met maagkiezel, onbeperkt dus, parkieten bepalen zelf hoeveel.

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 12:34

Lukasje schreef:
Ik heb standaard een bakje met grit en eentje met maagkiezel, onbeperkt dus, parkieten bepalen zelf hoeveel.

Maagkiezel en grit is toch vaak vermengd met elkaar? Mag ik vragen waarom jij dit apart hebt? :D

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 12:35

Pellets er doorheen mengen kan prima :j

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 12:39

Cayenne schreef:
Pellets er doorheen mengen kan prima :j

Top! Dan ga ik dat eens proberen :D

Meliaforever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 13:27

Beukensnippers gaan wel sneller schimmelen dan greenmile. Je kan het ook op de grond doen hoor, maar die van mij eten het liever uit een bakje.
Je kan het best eerst wat pellets over het zaad gooien en later even alleen pellets aanbieden en daarna weer bakje zaad. Anders eten ze alsnog alleen het zaad op.
Ik deed gewoon sochtends een uur zaad en savonds een uur zaad (zodat ze niet verhongeren). En in de tussentijd pellets, ging prima.

Je moet vooral doen wat jij wilt. :j
Ik heb juist zaad waar niet alles in zit zodat ik zelf kan beslissen hoeveel eivoer ik bijv geef. Anders groeien ze straks dicht. :')

xRedshift

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-19 17:25

We zijn een tijdje verder.. vandaag zijn de Nutribird B14 pellets binnen gekomen. Ik heb dit vermengd met het XtraVital zaadmengsel. Heb net wat van deze mengeling op mijn hand gedaan en ze kwamen er direct op af. Ze zijn in iedergeval niet bang voor de pellets. Dat is al een hele vooruitgang
Er van eten willen ze nog niet, maar ik laat ze even wennen aan de pellets en daarom nog even vermengd door het zaad. Uiteindelijk ben ik van plan het bakje zaad overdag weg te halen en de pellets te laten staan zodat ze dit ook gaan eten. Als dat gelukt is ga ik de zaden en pellets weer proberen gemengd te voeren. Dit omdat zij echt dol zijn op het XtraVital zaadmengsel, hier goed op reageren en ik ze dit niet wil afnemen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-19 22:24

xRedshift schreef:
Maagkiezel en grit is toch vaak vermengd met elkaar? Mag ik vragen waarom jij dit apart hebt? :D

Excuseer, ik zie je vraag nou pas!

Wel, omdat grit en maagkiezel strikt genomen niet hetzelfde zijn.
Vogelgrit is gemalen oesterschelp en maagkiezel zijn complete steentjes. Grit bestaat hoofdzakelijk uit kalk en andere mineralen die de vogel nodig heeft bij het maken van de eischaal, de algemene groei en gezondheid. Maagkiezel zorgt ervoor dat de vogel opgenomen zaden kan fijnmalen in de maag.