Allergische kat; waar trek je de grens?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Floko

Re: Allergische kat; waar trek je de grens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 11:19

Heb je al eens ecostyle brok geprobeerd?

gillian

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 16:19

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 16:44

Als je echt aan het eind van je opties bent, dan zou je nog eens kunnen proberen om iets stress verminderends te geven? Onze kat waste zichzelf helemaal stuk, bij hem was het echt stress.
We hebben hem lang aan de clomicalm gehad nu krijgt hij het niet meer sinds een half jaar en het gaat goed! Maar hij heeft het best lang gehad.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:07

Mijn vorige kat was ook allergisch voor alles (volgens mij zelfs voor zichzelf..). Ze kreeg hypoallergeen voer, mocht echt niets anders en elke dag prednison in tabletvorm. In de winter een halve, in de zomer vaker een hele. Mijn motto is altijd geweest dat ze liever minder oud werd door de prednison, dan dat ze altijd maar moest krabben. Gelukkig heeft zij nooit veel last van bijwerkingen gehad van de prednison, ze heeft ze 7 jaar geslikt, tot haar overlijden op 14,5 jarige leeftijd. En ze was een Pers en daarvoor heeft ze dus nog een beste leeftijd gehaald.
Uiteindelijk in ze ingeslapen na een hersenbloeding, al vond de DA haar nieren toen ook al wel vergroot en ze was gevoelig voor blaasontstekingen.

JPitty
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:15

Hier lees ik veel dingen over mogelijk voedselallergie en allergie voor wasmiddel etc., maar ik wil toch ook nog een andere kant op denken. Heb jij planten in huis? En zo ja, kan het dan zijn dat jouw kat reageert op een bepaalde plant of het sap (door afgebroken blad of bloem komt dat vrij en als ze er langs wrijven kan de huid daar ook op reageren) / stuifmeel/ etc. daarvan? Is dat ook al eens uitgezocht?

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:35

Pfoe, waar trek je de grens. Altijd een lastige.. Zeker omdat ze zo jong is! Heeft de dierenarts zich hier al eens over uitgesproken? Af en toe krabben en een wat slechtere huid zou voor mij geen reden tot inslapen zijn. Maar echt flinke jeuk is echt gekmakend, en steeds tot bloedens toe krabben vind ik denk ik dan toch echt te ver gaan. :(:)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 17:41

karuna schreef:
Ik heb geen katten maar zelf een flinke allergie. En ken een aantal honden met allergien. Paar van onszelf paar van anderen. Dus ok naast de standaard dingen hebben jullie gecheckt:je schoonmaakmiddel, shampoo, wasmiddel, huisstofmijt, welke voeren hebben jullie geprobeert? Is poes altijd buiten of binnen? En is daar verschil in veel binnen of buiten in klachten?

Een hond van iemand was allergisch voor de parfums in middelen die in huis gebruikt werden.

Een hond van iemand was allergisch voor mensen, een ramp voor een menslievend sociale knuffel.

Een van ons kon alleen tegen lamsvlees en rijst.

Heel stiekem maken wij thuis niet zo vaak schoon met schoonmaakmiddelen. We doen voornamelijk het huis en de bank stofzuigen. Ze heeft geen mandje dat ze gebruikt, dus het is niet dat ze op die manier in contact komt met wasmiddel/wasverzachter. Huisstofmijt had ik eerlijk gezegd nog niet aan gedacht, hoe kun je dat uitsluiten? Mensenallergie zou ook wel heel typisch zijn :')

We hebben de twee hypoallergene varianten van Specific geprobeerd en proberen nu op aanraden van de DA Royal Canin's anallergene. Als die niet aanslaat wil ik misschien vragen of het zin heeft om alleen maar echt vlees (vis/gevogelte) te proberen.

Edit: Ze komt trouwens niet buiten, eerst woonde we op een erf met een katten-killende hond en nu in een appartement 4 hoog :')[/quote]
Even dit: je stofzuigt het huis en de bank. Maar verder maak je dus niet veel schoon?
Maar je loopt wel ontzettend veel vuil naar binnen, en van alleen stofzuigen wordt het echt niet schoon.

Maar dan kun je toch een allergie niet uitsluiten, want het kan wel alles zijn. Wie weet wat je mee naar binnen loopt, kat gaat er in liggen, kat krijgt het in haar vacht, wast zich en likt het op. Zolang je de boel niet proper houdt, kan je kat werkelijk voor alles allergisch zijn en je hebt geen manier om wat dan ook maar uit te sluiten.

nine1987 schreef:
Niet heel fantastisch voor de kat misschien, maar misschien ook wel als het stress gerelateerd is..

Kat op een aparte kamer zetten met een zeil/laminaat ondergrond.. Deze elke dag schoonmaken en elke dag de ligplaatsen (handdoeken/kussentjes/whatever), schoonmaken.. En kijken wat het doet.. En dit uitbouwen per kamer..

Dus ik ga eerst even dit adviseren, voor je met allerlei middeltjes begint. En dan kun je daarna eens gaan kijken voor goed voer. KVV doet vaak wonderen bij een slechte vacht. Verder goed ontwormen en ontvlooien, en als dat allemaal in orde is, kun je eens gaan denken aan een allergie.

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 18:27

Mijn kat had het ook, bleek dat heel regelmatig ontwormen en ontvlooien (maar met name ontwormen) uiteindelijk hielp, evenals HA voer van royal canin, na een paar jaar werd het beter en kan ze weer Genesis voer eten. Soms jeukt ze nog, dan ontworm ik haar direct en dat werkt.

Hoop dat je de oorzaak vind. Een kuur voor de lever kan ook helpen, allergieen komen vaak uit de lever.
Ook stress verminderen kan bijdragen.

SEtequila

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-19 21:33

De voeropties zet ik allemaal even op een lijstje om te proberen! Al lees ik van meerdere mensen dat hun kat met voedselallergie ook meer klachten had met poepen, daar heeft onze kat dan weer totaal geen last van. Kan het dan nog wel voedselallergie zijn?

Stress-verminderende middelen zet ik ook even op het lijstje, maar het liefst pas als niks anders aanslaat. De kamerplanten ga ik even met de DA bespreken! Ik heb inderdaad een aantal kamerplanten staan, waarvan ze sommige graag met pot en al omkegelt.

Voor wormen is ze regelmatig behandelt en parasieten zoals ringworm zijn tot zo ver uitgesloten door de DA.

Okee we doen wel meer dan alleen huis en bank stofzuigen :') ik bedoel meer dat ik er niet iedere week met harde chemicaliën over heen ga. Schoenen dragen we sowieso niet in huis en ik trek op stal altijd andere schoenen aan die niet ons huis binnen komen. Ik zal wel even met de DA bespreken welke schoonmaakmiddelen relatief veilig zijn. Dan gaan we proberen of het helpt wanneer we iedere dag de hele boel boenen.

Op het moment krabt ze zich tot bloedens toe, vandaar dat ik ook met mijn oorspronkelijke vraag kwam. Als ze zelfs maar 7 zou kunnen worden met medicatie zou ik al heel blij zijn. Op het moment werkt de medicatie namelijk niet voldoende voor haar. De DA heeft al overlegd met de universiteits kliniek Derma, die hadden geen aanvullingen. De DA had als enige optie nog sterkere cortico's, maar als dat niet zou werken dat er verder niks meer te doen was.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 21:34

Weet je TO, je doet alles voor je beestje en dat is al heel erg mooi. Als er ooit niets meer is te doen, dan kun je voor haar welzijn kiezen en ik heb er alle vertrouwen in dat je dat zult doen. Ik wens je enorm veel sterkte en hoop dat er toch nog iets komt dat helpt!

Syb_sem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 21:40

Ben je al bij een dermatoloog geweest? Ik weet niet waar je woont maar wij zijn dierenkliniek Zevenhuizen in zuidholland. Vaak is echt nog veel te verbeteren voor je dier!

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 21:47

Freya6 schreef:
Mijn kat had het ook, bleek dat heel regelmatig ontwormen en ontvlooien (maar met name ontwormen) uiteindelijk hielp, evenals HA voer van royal canin, na een paar jaar werd het beter en kan ze weer Genesis voer eten. Soms jeukt ze nog, dan ontworm ik haar direct en dat werkt.

Hoop dat je de oorzaak vind. Een kuur voor de lever kan ook helpen, allergieen komen vaak uit de lever.

Hoe regelmatig is regelmatig ontwormen? Ik ontworm mijn volwassen binnenkat 2x/jaar.

En welke leverkuur bedoel je dan precies, welk product?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 22:16

SEtequila schreef:
Okee we doen wel meer dan alleen huis en bank stofzuigen :') ik bedoel meer dat ik er niet iedere week met harde chemicaliën over heen ga. Schoenen dragen we sowieso niet in huis en ik trek op stal altijd andere schoenen aan die niet ons huis binnen komen. Ik zal wel even met de DA bespreken welke schoonmaakmiddelen relatief veilig zijn. Dan gaan we proberen of het helpt wanneer we iedere dag de hele boel boenen.

Dank voor de verduidelijking. Ik was al geschrokken :') Wat ik graag gebruik: groene zeep (niet giftig, fijn voor leer, maar ook voor je houten vloer.
Seepje is ook een fijn natuurlijk product, krijg je het heel goed mee schoon, er is ook wasmiddel van. Heel tevreden van :j
Citronella op basis van Javaanse olie als alternatief voor allesreiniger, ruikt ook echt super fijn :)

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 22:30

Lukasje schreef:
Freya6 schreef:

Hoe regelmatig is regelmatig ontwormen? Ik ontworm mijn volwassen binnenkat 2x/jaar.

En welke leverkuur bedoel je dan precies, welk product?

Mijn buitenkat ontworm ik elke maand. Als ik haar goed ontworm hoef ik haar niet eens te ontvlooien, zo binnen zo buiten. Als ze goed in haar vel zit is ze niet vatbaar voor vlooien.
Een binnenkat hoef je uiteraard minder te ontwormen als ze niet in aanraking komt met muizen.
Voor de lever weet ik even niet wat voor een kat zou werken, maar voor een paard gebruikte ik livercomp van PUUR.
Laatst bijgewerkt door Freya6 op 03-08-19 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 22:32

Avalanche81 schreef:
SEtequila schreef:

Dank voor de verduidelijking. Ik was al geschrokken :') Wat ik graag gebruik: groene zeep (niet giftig, fijn voor leer, maar ook voor je houten vloer.
Seepje is ook een fijn natuurlijk product, krijg je het heel goed mee schoon, er is ook wasmiddel van. Heel tevreden van :j
Citronella op basis van Javaanse olie als alternatief voor allesreiniger, ruikt ook echt super fijn :)

Ja ik zou ook voor de natuurlijke middelen kiezen.
Ook ben ik niet zo van behandeling met cortico's etc, ik geloof niet dat de darmen daar nou blij van worden.
Misschien kun je alternatief een behandeling vinden die wel aan gaat slaan. Er zijn ook alternatieve artsen, die bijv. met door haarmeting allergieen op kunnen sporen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 22:46

Ik ben altijd een beetje van de holistische benadering. Haha zweverd, maar echt, ik wil weten waardoor iets komt, oorzaak wegnemen voor je symptomen gaan bestrijden. Mijn hond kan bv niet tegen paardenpis. Dat geeft verder niet, maar die gaat dus niet mee naar stal, en ik wil echt hebben dat mensen hun schoenen uit doen als ze binnen komen, en dan gaat het gewoon goed. En idd gewoon goed kijken naar alles, zodat je het liefst met zo min mogelijk medicatie aan de gang moet. Natuurlijke schoonmaakmiddelen maken hier echt een wereld van verschil, voor mij en de dieren. Lekker fris, schoon en toch veilig voor ze. En natuurlijk voeren :j

Mijn vader is overtuigd van het nut van homeopathie, ikzelf niet zo, maar wat werkt dat werkt joh......

Rakkie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-19 23:19

Hond gehad met allergie, en was schim van zichzelf....uiteindelijk, van 1.5 tot 5 jaar gedokterd.
Uiteindelijk heeft bioresonantie hem er boven op geholpen.

Ik zou nu alleen nog maar voor directe route kiezen, dus erachter komen wat er is en behandelen met bioresonatie en anders in laten slapen.

Mijn grens is, als het dier niet meer de energie heeft omeen prettig leven te hebben, dus constant jeuk heeft, dit gaat ten koste van plezier en kwaliteit van leven.

Nu een andere keuze dan toen....
Want anders had ik hem veel eerder heben laten gaan....
Maar doordat ik zolang doorging wel wat ontdekt....maar of ik een dier nogmaals 3 jaar door de hel zou laten gaan.....