Portugese mix, welke rassen zien jullie?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:16

Zo´n hond heet hier PODENGO (en de o´s uitgesproken als oe´s) en geen Podenco, dat is spaans. -:(-

SinneJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:18

ponyparadijs schreef:
Zo zeg daar zeg je wat.
Wij dachten gezien ze zo geobsedeerd op jagen was laten we met haar naar zo'n club gaan.
Die deden voor die jachten van die loeren aan een touw over het veld trekken waar ze dan achteraan moesten.
Al die honden deden dat al heel lang en die deden netjes achter de loer aan rennen en op het eind de loer pakken en dan kon je ze ook zo weer aanlijnen.
En die trainer zei dat doet die van jullie ook.
Ik had daar zo mijn twijfels bij.
Maar oke we proberen het.
Nou het halve veld over achter de loer aan.
Maar achteraan het veld waren bosjes.
En floep Sascha was weg de bosjes in.
Want dat was veel leuker.
Mijn hemel dacht dat ik 'dood' ging.
Uiteindelijk na een half uur zoeken nog niets gevonden.
Ging ik maar achter de bosjes zitten zingen.
En toen kwam ze heel lief aan.

Wij hebben een keer een heel erg stressvolle nieuwjaar gehad. De vorige hond was erg bang van vuurwerk, dus rond 21-22u laatste keer in de tuin tot na het vuurwerk, maar natuurlijk waren ze ergens veel te vroeg met afsteken en onze hond vond altijd wel een manier, desnoods klimmen over de draad als die paniek toeslaat. Wij hebben een giga bos achter onze wijk |( ooooh ik heb gehuild in de auto op zoek, ik was 14 ofzo... maar er waren erg lieve mensen geweest die buiten stonden aan de rand van het bos en haar snel binnen hebben genomen omdat ze zagen dat ze lief maar angstig was. Die zijn we de volgende dag een fles gaan brengen!

En alle oudejaarsdagen erna enkel nog in de tuin aan de les behoefte doen :Y)

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 17:37

SinneJ schreef:
Dankjewel :D ja hij kan los, maar hij heeft niet zo'n sterk jachtinstinct. Hij heeft op straat geleefd, dus het is wel een plantrekker, wat wil zeggen dat we hem enkel loslaten als we snoep hebben. Hij loopt niet weg van ons, want hij is erg tevreden met zijn nieuwe zetel en entourage, maar hij komt zonder snoep niet altijd meteen naar je toe als je roept en dat is natuurlijk niet wat je wilt. Eigenlijk laten we hem in het algemeen enkel even los in het bos met de andere honden van de wijk en dan houdt hij ons heel braaf in de gaten.

De kat negeerde hij van dag 1, dus wij hebben erg veel geluk gehad wat het jachtinstinct betreft. Hij heeft wel een keer voor mijn ogen een rat gevangen in onze tuin -O- hij was zo snel en ik wist niet eens dat de rat er was. Hij kan het dus wel.

Hij trok ook de vuilbakken om voor een paar weken tot hij zich realiseerde dat hij écht elke dag 2x eten krijgt ;)

Haha ja, Era heeft al 2 muizen gevangen.. -O- Met de katten wilde ze eerst wel spelen maar ze snapt inmiddels dat de katten daar niet zo op zitten te wachten. Laatst maakte onze kat ruzie met de kat van de buren en daar werd ze heel onrustig van. Alsof ze echt tussenbeide wilde komen. Ze heeft gelukkig niet op straat geleefd, haar moeder is gevonden en 3 dagen later in de opvang bevallen.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 17:39

Mariska_28 schreef:
Sorry SinneJ, een heel leuk hondje, maar daar zie ik echt 0,0 podenco in..

Ik heb twee podenco ibicenco teven. De hond van TS kan best wat podengo bevatten, maar ik zie vooral herder. Ben het wel met eerdere reacties eens, het is gewoon een straathond, daar hoeven geen rassen aan te pas te komen. En HTK kat is toch ook geen Britse korthaar x Siamees ofzo? Maar gewoon een straatkat.

Qua karakter is het een gokje wat je krijgt met zo'n pupje uit Spanje. Best kans dat er een flink jachtinstinct in zit. En als ik kijk naar mijn twee honden, je kan ze nog zo goed trainen, een podenco van de jacht afhouden is heel moeilijk.
Dit zijn de meiden:
[ [url=m/JtMhJ8.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/A5FIQ7.jpg]Afbeelding[/url] ]

Mooie dames! We zijn vooral benieuwd zodat we er een beetje rekening mee kunnen houden qua opvoeding. Ze heeft 2 muizen gevangen en speurt verder vooral dode muizen op. Eenden en hazen aan de andere kant van de sloot ziet ze wel maar hoeft ze niet achteraan. Maar ze is nu 5 maanden, dus misschien komt dat nog?

Overigens komt ze uit Portugal en niet uit Spanje :j

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:43

In de moeder zie ik zeker windhond! Wanneer je jouw honds snoetje van opzij bekijkt, kan ik dat daarin ook wel terug vinden maar verder lijkt het me een mix van vanalles en nog wat. Te veel om er specifieke karaktereigenschappen aan toe te kennen. Of ze veel jachtinstinct heeft en al dan niet kan los lopen, zal de toekomst je vertellen. Wat je eigen katten betreft kan ze, zelfs met jachtinstinct, toch wel leren dat dat geen prooien zijn en deel uitmaken van het gezin. Mijn windhond is beste maatjes met mijn kleine kat, speelt met haar en wast haar maar buiten jaagt hij ook op konijnen hoor.

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 17:50

Lukasje schreef:
In de moeder zie ik zeker windhond! Wanneer je jouw honds snoetje van opzij bekijkt, kan ik dat daarin ook wel terug vinden maar verder lijkt het me een mix van vanalles en nog wat. Te veel om er specifieke karaktereigenschappen aan toe te kennen. Of ze veel jachtinstinct heeft en al dan niet kan los lopen, zal de toekomst je vertellen. Wat je eigen katten betreft kan ze, zelfs met jachtinstinct, toch wel leren dat dat geen prooien zijn en deel uitmaken van het gezin. Mijn windhond is beste maatjes met mijn kleine kat, speelt met haar en wast haar maar buiten jaagt hij ook op konijnen hoor.

Ah dat is goed om te weten! Vanaf wanneer komt dat jachtinstinct echt duidelijk naar voren? Ze kan nu al heel goed los lopen en laat eenden en meerkoeten dan echt aan haar voorbij gaan maar ik hoorde dat, dat later nog zou kunnen komen.. Ze jaagt nu vooral op vliegen en vlinders :')

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 17:54

Bij die van mij rond een jaar oud. Tot die tijd hield ze mij nog in de gaten en bleef ze netjes in de buurt, daarna ging het knopje om en ging de jachtmodus aan zodra ze ergens los liep.

En dan kwam ze wel weer terug als de uitgejaagd was, maar dat kon zo een half uur tot vier uur duren.. :')

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 18:00

Mariska_28 schreef:
Bij die van mij rond een jaar oud. Tot die tijd hield ze mij nog in de gaten en bleef ze netjes in de buurt, daarna ging het knopje om en ging de jachtmodus aan zodra ze ergens los liep.

En dan kwam ze wel weer terug als de uitgejaagd was, maar dat kon zo een half uur tot vier uur duren.. :')

Ow jemig -O- daar ben je dan mooi klaar mee... 4 uur later :')

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:01

Goh, mijn windhond was 14 maanden toen hij bij ons kwam, dat weet ik dus eigenlijk niet. Mijn andere hond (geen windhond) liep braaf los met me mee tot ze ongeveer 12 à 13 maanden was. Nadien heb ik haar even moeten “bijsturen” :roll: maar nu blijft ze weer keurig bij me :D .

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-19 18:04

MarritdeG schreef:
Mariska_28 schreef:

Ow jemig -O- daar ben je dan mooi klaar mee... 4 uur later :')

Er zijn zelfs huskies al 4 en een half jaar weg. Gingen ook jagen. Dus 4 uur valt mee :+

MarritdeG

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-19 18:10

Lukasje schreef:
Goh, mijn windhond was 14 maanden toen hij bij ons kwam, dat weet ik dus eigenlijk niet. Mijn andere hond (geen windhond) liep braaf los met me mee tot ze ongeveer 12 à 13 maanden was. Nadien heb ik haar even moeten “bijsturen” :roll: maar nu blijft ze weer keurig bij me :D .

Haha, hoe heb je dat aangepakt? Dat bij sturen?