Kipjes; kun je dan nog even weg?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 20:51

Ik heb kwartels. Ze zitten in mijn huis dus ik heb geen last van roofdieren etc, maar ik laat ze rustig en lang weekend alleen. Ze hebben voer- en watersilo's waar genoeg in kan voor 4 dagen en mocht het onverhoopt nog een dagje langer duren dan is dat ook geen ramp.

Het stinken valt trouwens heel erg mee. Als je ze af en toe wat ongefilterde appelazijn door hun drinkwater geeft dan blijven ze van binnen mooi schoon en stinken hun uitwerpselen nauwelijks.

Als je geen haan neemt valt er voor buren weinig te klagen.

EDIT: Als het zo warm wordt als de afgelopen dagen moet er wel iemand zijn om voor ze te zorgen en verkoeling te brengen. Ik ken ontzettend veel mensen bij wie kippen het loodje hebben gelegd. Dus als je weg gaat moet je even geen hittegolf plannen. ;)

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:00

Ik wil ook heel graag kippen, maar ik denk mijn buren niet :')

Anoniem

Re: Kipjes; kun je dan nog even weg?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:15

Wij hebben ook kippen. Gewoon een hok in de wei en ze kunnen naar binnen wanneer ze zelf willen. Wij doen het hok snachts nooit dicht. Mijn ouders hebben al meer dan 25 jaar kippen. zelden dat er wat gebeurd. Er staat een trapbak waar 5 kilo voer in kan en ze eten zich niet kapot. Verder zou het met een grote waterbak te doen meten zijn. Onze kippen drinken niet veel. Alleen met het weer van afgelopen dagen hebben wij het water 2 keer per dag ververst. Dit was ook nodig aangezien het water van sochtends al na een paar uur warm werd. Het zou wel handig zijn als de buren dan af en toe eens controleren of nog alles goed is. Je kan ze toch niet overal voor beschermen. Vorig jaar is er 1 kip aangevallen op klaar lichte dag. En kwartiertje daarvoor waren mijn ouders nog in de tuin geweest en was niks aan de hand. Meerendeel van onze kippen word ongeveer een jaar of 10. Bovenstaand gebeurd dus niet regelmatig.

Chocoladeijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:20

Ik woon in een woonwijk, en onze buren hebben kippen, moet zeggen dat ik er eigenlijk niks van merk, behalve dan af en toe een doosje eieren van de buren dan :Y)

kimmysan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:28

laraxXxemma schreef:
Vergis je niet in de hoogte die ze kunnen maken. Enkel een meter gaas als hek werkte hier niet, die vlogen er dood leuk overheen :')
Het kan wel, maar dan zijn het echt dat soort dingetjes waar je aan moet denken. Wat als er 1 ontsnapt?

Pandora2 schreef:
Kipjes doen niets liever dan ongestructureerd scharrelen :D

Een grote voerbak zodat ze onbeperkt graantjes hebben, een grote drinkemmer (en her en der wat kleine emmertjes zodat er altijd water is ) en een hok met een nachttimer zodat het zichzelf sluit vanaf een bepaald uur en je kan gerust een paar dagen weg.

Voor vakanties uiteraard een langskomer regelen :+

Hoe zit het met die timer als er 1 nog buiten is? Dan gaat het hok dicht en is je kip nog buiten? :=

Kabaal en stank is afhankelijk van hoeveel je neemt. Wij hadden er maar 3, dan viel het reuze mee met lawaai en als je idd zorgt dat het schoon blijft en je genoeg ruimte voor ze hebt valt de stank ook goed mee.

Mijn vriend heeft bij mijn schoonouders een 'kippencam' geïnstalleerd (doet het ook goed op feestjes). Zo kan je op elke smartphone zien of ze allemaal binnen zijn en op afstand de deur dichtdoen. Je kunt zelfs tegen ze praten als je wilt :')

WithinYuuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:44

laraxXxemma schreef:
Vergis je niet in de hoogte die ze kunnen maken. Enkel een meter gaas als hek werkte hier niet, die vlogen er dood leuk overheen :')
Het kan wel, maar dan zijn het echt dat soort dingetjes waar je aan moet denken. Wat als er 1 ontsnapt?

Pandora2 schreef:

Een grote voerbak zodat ze onbeperkt graantjes hebben, een grote drinkemmer (en her en der wat kleine emmertjes zodat er altijd water is ) en een hok met een nachttimer zodat het zichzelf sluit vanaf een bepaald uur en je kan gerust een paar dagen weg.

Hoe zit het met die timer als er 1 nog buiten is? Dan gaat het hok dicht en is je kip nog buiten? :=

Kabaal en stank is afhankelijk van hoeveel je neemt. Wij hadden er maar 3, dan viel het reuze mee met lawaai en als je idd zorgt dat het schoon blijft en je genoeg ruimte voor ze hebt valt de stank ook goed mee.

Wij hebben een timer, en het is nog nooit gebeurd dat een kip is buitengesloten. Als je de timer niet te vroeg instelt, of de lichtsterkte niet te laag dan gebeurt het eigenlijk nooit dat een kip buiten wordt gesloten. Tenzij een kip dusdanig gepest wordt of ziek is dat deze niet naar binnen mag/kan, maar in dat geval heb je dat wel door en kan je daar dus extra op letten.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 21:47

Chocoladeijs schreef:
Ik woon in een woonwijk, en onze buren hebben kippen, moet zeggen dat ik er eigenlijk niks van merk, behalve dan af en toe een doosje eieren van de buren dan :Y)

Ik merk het wel. Ik vind dat ze een hoop herrie maken. Ik vind kippen leuke dieren maar niet voor een woonwijk.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 22:05

Kippen in een woonwijk doe ik nooit weer! Mijn kipjes mochten in de tuin scharrelen als ik thuis was. Zelfs met de hond in de buurt zijn er meerdere kipjes gepakt en vermoord door de buurtkatten. Ik zag het vanuit de woonkamer gebeuren helaas. Nadat ik 2 verloren was heb ik de andere 2 aan een vriendin gegeven die een grote afgesloten ren heeft.
Ook een cavia en een konijntje zijn op deze manier overleden. Voor mij dus geen dieren meer los in de tuin helaas.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 09:00

Pandora2 schreef:

Kabaal en stank is afhankelijk van hoeveel je neemt. Wij hadden er maar 3, dan viel het reuze mee met lawaai en als je idd zorgt dat het schoon blijft en je genoeg ruimte voor ze hebt valt de stank ook goed mee.[/quote]

Mijn vriend heeft bij mijn schoonouders een 'kippencam' geïnstalleerd (doet het ook goed op feestjes). Zo kan je op elke smartphone zien of ze allemaal binnen zijn en op afstand de deur dichtdoen. Je kunt zelfs tegen ze praten als je wilt :')[/quote]

Fantastisch! :D

Zo'n timer klinkt goed. Ik zou ze echter alleen laten scharrelen als ik thuis ben. Te veel katten, de mijne vertrouw ik nog wel na wat conditionering maar die uit de buurt grijpt ook nog wel eens een duifje. En het verhaal van roekes ;(

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:05

Wat voor ras denk je aan. Ik heb een groot ras maar katten doen er niks mee

Klijntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 09:51

Wij hadden Wyandotte krieltjes, die waren heel vocaal. Super gezellig want er komt continu geluid uit (van die schattige zachte pokpokpok geluidjes) maar als ze een ei hadden gelegd kwamen ze dat luidkeels melden :') We hebben nu gewone legkippen en die hoor je alleen als ze zich bedreigd voelen. Kat die over de schutting loopt, of de kinderen die iets te dicht bij het hok spelen met een grote strandbal.
Wij zitten midden in een woonwijk, geen klachten (ik vraag er wel eens naar. En deel ook eitjes uit :D ). Als het langere perioden regenachtig is ga je ze wel ruiken maar buiten onze tuin merk je dat niet.
Ons hok en ren is rondom helemaal dicht, dus ook aan de bovenkant.
Wij voeren meerdere keren per dag kleine beetjes, zoveel/weinig dat ze het meteen allemaal opeten. Ik wil nl niet dat er nog voerresten blijven liggen ivm ongedierte. We hebben ook geen timer of gedoseerde voer/waterbak, dus zouden niet zonder oppas weg kunnen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-07-19 10:09

belle_boef schreef:

Het liefste wil ik brahmas maar die hebben net te veel ruimte nodig want ik wil wel dat ze ook in het hok en ren genoeg ruimte zouden hebben.

Afbeelding
Op de plek van de bouwsteiger zou het hok en uitloop dan komen was mijn idee :Y)

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:12

Gezellig tegen de schutting van de buren. Garantie voor een buren ruzie als je pech hebt :Y)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:17

Dan zullen mijn buren wel krieltjes hebben. Hoor ze eigenlijk altijd als ik buiten ben.

DemDeempel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:26

Toen ik nog thuis woonde hadden de overburen van mijn ouders kippen, ze hadden een hoekwoning en ze liepen aan de zijkant en in de voortuin.
Ik heb nog nooit zoveel last gehad van iemands dieren. Kijk een hond blaft wel eens, vervelend maar het kan gebeuren. Maar die kippen, pure ellende :+ . De hele dag door geluid en dan niet zachtjes maar echt heel hard. Ik werd er sochtends mee wakker en ging er weer mee naar bed.
Zelfs als wij in de keuken zaten aan de voorkant van het huis hoorde je constant de kippen op de achtergrond. :')
Mijn tip is dus om heel goed te kijken naar een soort kip die heeeeeel stil is. En je hok niet tegen de schutting van je buren te plaatsen vooral.

Ik wilde eerder ook altijd kippen en dacht dat dat prima in een woonwijk kon maar sinds ik dit heb meegemaakt komen ze er niet totdat ik buitenaf woon en ik mijn buren niet lastig kan vallen met mijn kippen. Want niet alleen je directe buren horen ze maar ook drie huizen verderop, en die zouden het ook moeten zien zitten.

Naast het geluidsoverlast dingetje wat ik zelf dan heb ervaren moet ik zeggen dat ik vind dat je er heel goed over nadenkt. Mochten je buren akkoord gaan denk ik dat ze een heerlijk plekje kunnen vinden in jouw tuin, daar kunnen ze heerlijk scharrelen.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:44

Haha, ja, met die timer is het wel zaak om 'm laat genoeg in te stellen zodat alle pluimage op stok zit :=

Ik heb hier altijd cochin krielkipjes lopen maar geen enkele kat die ernaar omkijkt.
De zwerfpoes die ik voer, gaat er zelfs voor opzij zodat ze zijn eten kunnen stelen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:46

Mooie tuin voor kippen. Hou er wel rekening mee dat als ze loslopen, ze ook overal poepen. Ik vind daar prima mee te leven op ons erf, maar niet iedereen vindt dat fijn. Hokopener (op daglichtsensor) heb ik hier ook, werkt prima. Eens per jaar de batterij vervangen en dan heb je er geen omkijken naar. Vossen zitten trouwens overal. Vossen worden zelfs gesignaleerd in het centrum van Amsterdam.

Ik vind het geluid van kippen wel meevallen eerlijk gezegd. Ik hoor ze hier echt niet de hele dag. Misschien is het ook afhankelijk. Ik heb verschillende rassen, maar niet echt van die hyperactieve types.

Ik had trouwens een kat die de krielen van de buren ving.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:50

Rytir schreef:
belle_boef schreef:

Het liefste wil ik brahmas maar die hebben net te veel ruimte nodig want ik wil wel dat ze ook in het hok en ren genoeg ruimte zouden hebben.

[ [url=m/UDS11V.jpg]Afbeelding[/url] ]
Op de plek van de bouwsteiger zou het hok en uitloop dan komen was mijn idee :Y)

Mijn Brahmas deden het prima in mijn niet hele grote tuin, Brahma’s zijn ook niet super actief bij mij lagen ze meer dan dat ze aan het scharrelen waren :') en voordeel, katten laten ze met rust.
Als je toch nog aan aanschaffen van Brahma’s denkt, ik heb vanaf de 31ste weer Brahma kuikens :P

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:51

safina schreef:

Wat hebben jullie vreemde katten >;) :=

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 10:58

Brahma zijn hartstikke leuk. Ik heb grote brahma’s en katten zie ik niet als risico. Kippen zijn groter dan de kat.
Wel een hoger gaas nemen want ze komen rustig 1 meter de hoogte in.
Ik heb nu geen volwassen haan en de hennen zijn heerlijk rustig.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:17

Ik heb ook Brahma's en ook zijdehoenders padua's en chochins.Nu wonen wij op de boerenbuiten,maar qua geluid kunnen de brahma's er toch aardig wat van.Ik hoor ze nu binnen vanaf 100 meter omdat er weer ene een ei gelegd heeft.Persoonlijk lijkt het me in een dichtbevolkte buurt minder en zou ik voor iets kleiner gaan.Ook omdat je die al meer ruimte in een ren kan bieden de dagen dat je weg bent.
Ik vind zelf dat als je de hokken schoon houd kippen niet stinken,maar bij mij loopt alles overdag op 800m2.
En ik zou idd werken met een chickenguard en die op tijd instellen dat hij sluit als het donker is en opengaat rond 8 uur of zo.
Verder heb je voedsel containers en watercontainers. Dus 3 dagen weg moet lukken.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:19

luuntje schreef:
Heb je veel buren?
Zou even navragen wat die van kippen vinden?

Komt toch vaak ongedierte op af en ze maken herrie.

Dit hoor je niet bij de keuze om buitenkatten te gaan houden.
" Heb je veel buren ? Misschien houden de buren wel van hun merels, koolmeesjes, pimpelmeesjes en roodborstje ? "

Mensen kiezen om een kat buiten te houden, en die te laten jagen in de tuinen van hun buren. Die buren zijn hun vogelparadijsje kwijt.

Echt ik baal er zó van, dat meten met 2 maten.

(p.s. Luuntje, niet naar jou bedoeld, maar in het algemeen baal ik ervan, )

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:22

roekes schreef:
Kippen in een woonwijk doe ik nooit weer! Mijn kipjes mochten in de tuin scharrelen als ik thuis was. Zelfs met de hond in de buurt zijn er meerdere kipjes gepakt en vermoord door de buurtkatten. Ik zag het vanuit de woonkamer gebeuren helaas. Nadat ik 2 verloren was heb ik de andere 2 aan een vriendin gegeven die een grote afgesloten ren heeft.
Ook een cavia en een konijntje zijn op deze manier overleden. Voor mij dus geen dieren meer los in de tuin helaas.

Het is toch van de gekke, dat je doordat buren hun dieren in jouw tuin laten lopen, je je eigen dieren dood moet vinden ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:42

Pandora2 schreef:
safina schreef:

Wat hebben jullie vreemde katten >;) :=

Oosters korthaar. Ja, die zijn raar. Beetje overmatig jachtinstinct.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 11:52

Ik heb deze bak, had veel last van vogels en waarschijnlijk muizen/ratten die mee kwamen eten voordien.
Hier kunnen andere dieren in principe niet bij.
https://www.junai.nl/feed-o-matic-trapbak-12kg.html?gclid=Cj0KCQjwj_XpBRCCARIsAItJiuSBkcypoHlEb7-O-dHin8VuovqErVCK0Xc1jzpkRYcWHvLOeCbwhnoaAqyNEALw_wcB
Drinkbak kun je ook in flinke maten kopen zodat ze niet snel zonder zitten.

Ons hok is compleet afgesloten voor roofdieren, ook onderlangs en dus met een dak.
Al eens 7 kippen doorgebeten door een ? (was donker toen ik hem er uitjoeg) en van bovenaf een roofvogel. Die vinden jouw tuin ook dus een goed af te sluiten hok is een vereiste.
Af en toe wat eitjes naar de buren kan veel goodwill kweken.
En ziektes; dood gaan of ziek worden gebeurt bij alle dieren. Daar moet je gewoon op je allerbest voor zorgen en je verantwoordelijkheid in nemen als dat nodig is.
Kippen zijn gewoon heel leuk!!!!