Katten en aankomende hitte, tips gezocht

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:35

Keet schreef:
Birmaan 1 ligt tegen mij aan te slapen.
Birmaan 2 ligt in de boekenkast? te slapen :+
Bijzonder volk

understatement
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

MDJ

Re: Katten en aankomende hitte, tips gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 17:50

Hoe doen jullie dat met katten die normaal gesproken altijd naar buiten kunnen? Ik kan wel een tijdsklok instellen op mijn kattenluik.. Vandaag heb ik de katten amper binnen gezien... Verstandig om ze toch binnen te laten tussen 10.00 en 21.00 de komende dagen? Of is dat niet nodig? Mijn katten zijn htk katten van 2 en 5 jaar..

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:17

Zou proberen ze binnen te houden :)

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:22

Ik heb ook een appartement met twee binnenkatten. Gelukkig is het tot nu toe nog goed te doen binnen. We hebben rolluiken en die gewoon standaard naar beneden zodat er geen zon in de kamer komt. Verder drinken mijn katten graag uit de kraan. Normaal staan we dat niet echt toe, maar als ze er nu om vragen krijgen ze het gewoon, zodat ik weet dat ze gewoon genoeg drinken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:32

Nicky91 schreef:
Flowery schreef:
De tip van de badkamer was ook een goede trouwens! Die zal ik zeker open laten komende dagen :)

dit wilde ik inderdaad ook zeggen
mijn britje ligt het liefst op de koude vloer van badkamer/wc.

verder inderdaad alles dicht houden!

Toen ik nog in de flat boven in woonde ook met groot ramen partij op zuiden en westen deed ik ook altijd de badkamer op een kier.
Dat is de koelste plek van mijn huis toen.
Natte handdoek legde ik in de douchecel. De ene kat ging daar op liggen. De andere gewoon op de tegels.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:45

Ik laat ze zelf kiezen.
De een jaagt op vermoeide vogels en neemt de rustig een zonnebad, de ander kun je opvegen.
Afbeelding

In huis op de tegelvloer is het redelijk koel als ze willen.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:56

Mensen, katten kunnen wel wat hebben he. Die regelen het zelf wel. Als ze het heet hebben liggen ze de hele dag voor pampus, prima. Buiten zoeken ze een schaduwplekje op. Ook prima. Niks aan de hand.
Kat kan prima naar buiten of alleen thuis blijven.

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 18:59

De mijne is van het type hoe heter hoe beter.
Hij ligt gewoon in z’n mand te slapen

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:01

Hier ligt de kat al de hele dag in de tuin, wel in de schaduw. Heb een bakje water met ijsblokje erin neergezet. Ga er maar vanuit dat ze het zelf het beste aanvoelt.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:06

Die van mij gaan dus vol in de zon liggen met hun dikke vacht en worden dus wel ziek daarvan. Dus bescherm ze maar liever :)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:12

Hier, deuren dicht, ramen dicht, gordijnen dicht. Snachts alles open inclusief ventilator aan.
En dan vroeg in de ochtend alles weer dicht.

Mijn katten zijn binnenmaten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:27

Hier afwisselend binnen en buiten, drinkt overal wat en ligt nu languit op de warme zolder... :+

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 19:43

MDJ schreef:
Hoe doen jullie dat met katten die normaal gesproken altijd naar buiten kunnen? Ik kan wel een tijdsklok instellen op mijn kattenluik.. Vandaag heb ik de katten amper binnen gezien... Verstandig om ze toch binnen te laten tussen 10.00 en 21.00 de komende dagen? Of is dat niet nodig? Mijn katten zijn htk katten van 2 en 5 jaar..

Zolang ze het goed gewend zijn om zelf te kiezen waar ze gaan en staan zou ik het ze zelf uit kunnen zoeken. Die zoeken zelf wel het meest koele plekje op. Bij ons gaan ze bijvoorbeeld de grote schuren in die blijven relatief koel.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:02

MDJ schreef:

Hoe warmer, hoe liever ze buiten zijn hier :=
Al is het binnen zo ongeveer 10 graden koeler, ze willen naar buiten en in de schaduw liggen :+

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:08

Mijne zijn gestoord. Beneden in de woonkamer zijn de gordijnen dicht. Op de gang kunnen ze heerlijk op de koele tegeltjes liggen. Maar waar gaan ze liggen? In de tuin in de volle zon. Of zelfs op ZOLDER, de aller heetste plek in huis en dan nog het liefst voor het raam. Ik vind het super goed dat je zoveel moeite wilt doen, maar wil je vast waarschuwen dat je mogelijk stank voor dank gaat krijgen. Katten vinden hitte minder erg dan honden.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:35

Omdat het ook in de trant van dit onderwerp is vraag ik het hier ook even. Onze poes gaat toch voornamelijk buiten in de schaduw liggen met dit weer (terwijl het binnen 10 graden koeler is) maar ze heeft het naar mijn idee daar toch zwaar mee. (Zwaar ademhalen en beetje uit dr doen)
Is het slim om haar binnen te houden of zal ze zelf wel weten wat ze wilt? Ze is niet heel jong meer (12)

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:37

Ik zou ze binnen houden. Hijgen is niet goed, soms gebeurt het dat ze gaan zonnen,te warm krijgen maar daardoor niet meer kunnen beslissen om koeler te gaan liggen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:41

En hoe doe je het zelf?? Slapen met 45 graden, men, ik zou gek worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 20:44

Wij hebben ook 2 binnen katten en wonen in een appartement waar het nu ook makkelijk 30 graden wordt. Wij hebben een tijd terug warmte werende folie laten plaatsen (niet alleen voor de katten hoor) en dit haalt het branderige van de zon weg. Verder hebben wij de rolgordijnen de hele dag dicht. Beneden in de keuken hebben wij een mobiele airco neergezet die we via onze telefoon kunnen bedienen. Die koelt de keuken en een stukje van de gang. Een paar keer per dag zet ik deze vanaf mijn werk aan. Volgens mij hebben de katten het niet zo warm als ons want ze blijven de hele dag boven op de warmste kamer liggen in plaats van beneden waar het lekker koel is. Verder zorg ik dat ook in iedere ruimte drinkwater voor ze staat. Voor de rest doen wij er niet veel aan. Koelmatjes hebben wij ook maar deze gebruiken ze niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:18

MDJ schreef:

Dat ligt er aan wat ze buiten hebben. Voor mijn katten is buiten een bos, weiland, stallen, schuren en uiteraard kunnen ze altijd het huis weer in.

Heb je enkel een buitenplek zonder schaduw, dan kun je ze beter binnen houden. (als het daar koeler is)

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:23

Hier ook twee binnen katten op een appartement. Gelukkig is het bij ons “nog maar “ 26 graden binnen. Ik heb alle rolgordijnen overdag dicht en heb een koude vochtige handdoek op de grond in de badkamer liggen.
Als ik natvoer geef doe ik er een schuit water bij in zodat ze genoeg vocht binnen krijgen.

Verder hebben ze een kittypool op het balkon staan :D. Maar de zon staat daar vol op dus daar komen ze alleen smorgens en Savonds op met dit weer. Verder slapen ze de hele dag :)

jebuurmeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 21:45

Ik zou je senior kat inderdaad zoveel mogelijk binnen houden gedurende de warmste uren van de dag. Onze senior van 13 is met de vorige hittegolf overleden doordat zij bevangen raakte van de hitte. Probeer alles in huis dicht en donker te houden. Alleen 's ochtends vroeg voor de warmte even alles doorwaaien. Veel drinken en iets meer natvoer aanbieden om ze van voldoende vocht te voorzien. :)

Bij tekenen zoals hijgen met open bekje, snelle ademhaling en braken direct naar de dierenarts!

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 22:44

Mijn Noorse haarbal is vanaf vanmiddag buiten geweest. In huis is het nog prima vol te houden maar mevrouw koos voor buiten.

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:59

Die van mij kunnen 24/7 naar buiten innde tuin en dat is ook waar ze het meest zijn, onder de plantjes is de grond koel, dus daar kruipen ze graag onder :)
Ik heb er 2 van bijna 14 en 1 van 10 :)

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:06

Hier ook een kat die door het kattenluik kan kiezen maar het liefst buiten in de schaduw ligt, en dan nog wat 'te veel opgewarmde' vogels of muizen gaat vangen... Zolang ze dat doet, vermoed ik dat ze het zelf wel oplost. De hond is een ander verhaal... Die heeft echt last van de hitte dus is binnen opgesloten.