Hond veel alleen thuis, maar wel veel ruimte om huis

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: Hond veel alleen thuis, maar wel veel ruimte om huis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 19:50

Mijn honden (met name een husky , weglopers) blijven op het erf zonder omheining. Mijn ouders hun honden ook (jachthonden , ierse setter en flatcoated, ook werkhonden die niet werken := ) . We hebben gewoon eerst een draad gespannen met een beste tik erop. Paar keer hebben ze die gevoeld en ze gaan er nooit weer overheen. Ook kan je voor een ontzichtbare omheining kiezen.

Zijn meerdere oplossingen dan een hek plaatsen van 2 meter

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 07:08

Barbet schreef:
Je hebt het over een barbet, die hebben wij.
Dat zijn werkhonden, die vooral met hun baasjes willen zijn om mee samen te werken.
Dat zijn geen geschikte honden om overdag zo alleen te laten, ook niet als je er 2 zou hebben.

Misschien kun je beter zoeken onder de typische erfhonden.
Als het om de vacht gaat bv de bouvier.

Wij hebben de andere genoemde soort: labradoodle. Die wordt ook niet gelukkig als erfhond.

Dan zou ik ook meer kijken richting bouvier of schnauzer als het om de vacht gaat. Misschien een briard of Old English sheepdog ook nog het overwegen waard.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:24

Mloes schreef:
Twee honden moet ik nog even met vriendlief bespreken haha!
V.w.b. omheining van het perceel; we willen ook twee schaapjes, dus de weilanden worden sowieso met schapengaas afgezet. De rest van het perceel is volledig afgezet met heggen, waar je ook makkelijk schapengaas tegenaan kan zetten zonder dat het er heel lelijk uitziet. Dus dat zou op zich redelijk makkelijk te realiseren zijn.

@theadora99: we werken nu nog dezelfde dagen ja, straks met kind wellicht andere dagen inderdaad dus dan zou het zelfs maar om 2 dagen gaan.

Qua hondenras, vriend is allergisch.. Niet heel erg, maar ik wil gewoon dat de hond bij het gezin hoort en dus binnen slaapt en in de woonkamer bij ons ligt enzo. We zijn ons dus een beetje aan het oriënteren op een hypoallergene hond, een Labradoodle of een Barbet spreekt ons het meest aan. Maar we moeten nog goed onderzoeken of hij daar dan wel tegen kan, hoe die hondenrassen zijn qua gezondheid, hoe ze zijn met jonge kinderen, etc. etc.

Waar woon je? Regio Rotterdam mag je komen Labradoodle-kroelen om te testen.

LadyDaily

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 08:57

Ik zou inderdaad ook kijken in het asiel. En 2 honden hoeft niet perse. Ik ken bijvoorbeeld iemand die een puppy had, kwam na x aantal weken 2e puppy bij maar puppy 1 werd helemaal onder gesneeuwd. Toen puppy 2 toch ergens anders heen ging bloeide puppy 1 weer helemaal op.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:36

Wij hadden een bouvier los rondlopen. Voor het huis een draadje met stroom over de grond, maar 10 cm hoog maar na een paar flinke stroomklappen ging hij er nooit meer overheen.
Liep alleen op het erf, en we werkten gewoon. Als we er waren mee naar binnen maar ook snachts gewoon buiten. Had een grote mand met kussens tussen de 2 paardenstallen in. Ging prima.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 09:37

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:02

Skippy01 schreef:
Kimsel94 schreef:

Ik hecht niet zoveel waarde aan dier&recht. Ze brengen het leuk, alsof ze kennis van zaken hebben. Het is nét de PVDD... :+ Waterhonden en poedels bestaan al eeuwen. Ruwharige plukvachten ook. Die zijn ooit met een ander doel dan 'tegen allergie' gefokt.

Ik vond vooral het punt over dat ze helemaal niet hypoallergeen zijn een groter punt...

Uit onderzoek blijkt dat er in huizen met zogenaamd allergievrije honden en katten net zo veel allergenen worden gevonden. Veel mensen denken dat een allergie te maken heeft met het verharen van dieren, maar dat is niet waar.

"Het stofje waarvoor mensen allergisch zijn, wordt in het lichaam geproduceerd en dat wordt door sappen uitgescheiden", zegt Kessen. "Via de schilfers, urine, traanvocht en speeksel en die zijn ook bij hypoallergene dieren overal in huis te vinden."

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:07

Kimsel94 schreef:
Ik vond vooral het punt over dat ze helemaal niet hypoallergeen zijn een groter punt...

Uit onderzoek blijkt dat er in huizen met zogenaamd allergievrije honden en katten net zo veel allergenen worden gevonden. Veel mensen denken dat een allergie te maken heeft met het verharen van dieren, maar dat is niet waar.

"Het stofje waarvoor mensen allergisch zijn, wordt in het lichaam geproduceerd en dat wordt door sappen uitgescheiden", zegt Kessen. "Via de schilfers, urine, traanvocht en speeksel en die zijn ook bij hypoallergene dieren overal in huis te vinden."

En toch heeft mijn moeder 9 jaar zware medicatie geslikt om onze spaniel te kunnen hebben, en heeft ze van de doodle nul komma nul last. Daar kan ze letterlijk haar neus in begraven en flink snuiven zogezegd. Mijn podengo geeft haar zeer milde allergieklachten, terwijl die wél haar verliest. Dan zou je misschien kunnen stellen dat bepaalde vachten ook veel méér huidschilfers laten dwarrelen? Hoe dan ook hebben veel mensen écht aanzienlijk minder last van krul- en plukvachten dan van honden die verharen. Wat niet kan en tóch zo is, is dan precies datgene waar de wetenschap nog niet achter is misschien...

Kimsel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:17

Skippy01 schreef:
Kimsel94 schreef:

En toch heeft mijn moeder 9 jaar zware medicatie geslikt om onze spaniel te kunnen hebben, en heeft ze van de doodle nul komma nul last. Daar kan ze letterlijk haar neus in begraven en flink snuiven zogezegd. Mijn podengo geeft haar zeer milde allergieklachten, terwijl die wél haar verliest. Dan zou je misschien kunnen stellen dat bepaalde vachten ook veel méér huidschilfers laten dwarrelen? Hoe dan ook hebben veel mensen écht aanzienlijk minder last van krul- en plukvachten dan van honden die verharen. Wat niet kan en tóch zo is, is dan precies datgene waar de wetenschap nog niet achter is misschien...

Ja, dat zou goed kunnen dat dat nog niet gevonden is.. Ik hoor zelf ook goede verhalen over de doodles maar toen ik dit las dacht ik ook van hee is dat echt zo? Vond dat wel het delen waard om misschien nog bij stil te staan

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 10:23

Kimsel94 schreef:
Ja, dat zou goed kunnen dat dat nog niet gevonden is.. Ik hoor zelf ook goede verhalen over de doodles maar toen ik dit las dacht ik ook van hee is dat echt zo? Vond dat wel het delen waard om misschien nog bij stil te staan

We worden ook nooit dommer van info uitwisselen, maar uit ervaring:
- Mijn moeder is allergisch, heeft een doodle, geen er geen reactie op.
- Mijn buurmeisje: allergisch, doodle, geen reactie.
- Stiefneefje: zwaar allergisch, hond met plukvacht, geen reactie.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:30

Precies. Mijn man is zo allergiesch als wat, van onze Doodle geen reactie.
Het is inderdaad niet het haar waar men allergisch voor is, maar voor een eiwit. Dat eiwit valt met huidschilfers en haarzakjes van de hond af. De huidschilfers en haarzakjes vallen van de hond omdat de hond verhaart.
Het is zo dat een hond die niet of weinig verhaart dus minder allergische reacties geeft. En dat zijn inderdaad niet alleen de Australian Labradoodles, maar nog veel meer honden. Ik heb bij het kiezen van onze hond studie gemaakt van het fenomeen Hypoallergene honden. En idd, ze bestaan niet. Maar er zijn wel honden waar mensen minder of nagenoeg niet op reageren.
Alle waterhonden (Spaans, Portugees, Frans, Poedel)
Veel kruisingen met waterhonden (Labradoodle en Australian Labradoodle)
Honden met een baard (plukvacht honden, Schnauzers, Jack Russel Terrier)
Honden met een "haar"vacht (Soft Coated Wheaton Terrier)
Honden zonder beharing (naakthonden).
Verder is het een kwestie van uit proberen. Zo was mijn man voor onze teef Entlebucher Sennenhond minder gevoelig dan van onze reu van hetzelfde ras.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:36

@Rien10 Dat laatste vind ik helemaal bijzonder! Binnen één ras nog verschil in reactie!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:38

Ja, gek he? Het heeft denk ik met de individuele hond te maken, en met met verschil teef en reu.

Ze woonden niet binnen, te veel allergieklachten. We hadden een mooie kennel gebouwd.
De Australian Labradoodle woont wel binnen. En ja, dat is dus gewoon een kruising. Er zit denk ik veel Spaniel door heen, is een laag, lang hondje. Lekker ding.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-19 12:41

rien10 schreef:
Ja, gek he? Het heeft denk ik met de individuele hond te maken, en met met verschil teef en reu.

Ze woonden niet binnen, te veel allergieklachten. We hadden een mooie kennel gebouwd.
De Australian Labradoodle woont wel binnen. En ja, dat is dus gewoon een kruising. Er zit denk ik veel Spaniel door heen, is een laag, lang hondje. Lekker ding.

Klopt, onze australian labradoodle zit poedel, labrador, curly coated retriever, ierse waterspaniel en engelse en amerikaanse cocker spaniel in. Véél spaniel dus :)

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 11:27

Ja welk hondenras het dan zou worden is ook nog een groot vraagteken hoor. Vind labradoodles wel leuke honden, maar moeten inderdaad nog uitzoeken of zo'n hond past bij hoe wij de hond willen houden, een gezin met baby/ kleine kinderen, etc.

Gelukkig is mijn vriend niet onwijs allergisch voor honden maar wel te erg om de gok te nemen. Ik vind het belangrijk dat de hond echt onderdeel van je gezin is, zo ben ik zelf ook opgegroeid. Dus de hond moet gewoon binnen in de woonkamer kunnen. Als het zover is gaan we uitgebreid op onderzoek. Hij merkt het wel snel genoeg, hij hoeft mijn paard maar één keer te aaien, daarna aan z'n neus te zitten en hij wordt acuut snotterig, traanogen, etc.

V.w.b. asiel: zou ik heel graag willen inderdaad! Maar ik vrees dat daar niet heel vaak labradoodles of andersoortige hypoallergene honden zitten.

Mloes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-19 11:28

rien10 schreef:
Mloes schreef:
Twee honden moet ik nog even met vriendlief bespreken haha!
V.w.b. omheining van het perceel; we willen ook twee schaapjes, dus de weilanden worden sowieso met schapengaas afgezet. De rest van het perceel is volledig afgezet met heggen, waar je ook makkelijk schapengaas tegenaan kan zetten zonder dat het er heel lelijk uitziet. Dus dat zou op zich redelijk makkelijk te realiseren zijn.

@theadora99: we werken nu nog dezelfde dagen ja, straks met kind wellicht andere dagen inderdaad dus dan zou het zelfs maar om 2 dagen gaan.

Qua hondenras, vriend is allergisch.. Niet heel erg, maar ik wil gewoon dat de hond bij het gezin hoort en dus binnen slaapt en in de woonkamer bij ons ligt enzo. We zijn ons dus een beetje aan het oriënteren op een hypoallergene hond, een Labradoodle of een Barbet spreekt ons het meest aan. Maar we moeten nog goed onderzoeken of hij daar dan wel tegen kan, hoe die hondenrassen zijn qua gezondheid, hoe ze zijn met jonge kinderen, etc. etc.

Waar woon je? Regio Rotterdam mag je komen Labradoodle-kroelen om te testen.

We gaan richting Twente dus niet helemaal in de buurt :D Maar thanks voor het aanbod!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:37

Mloes schreef:
Ja welk hondenras het dan zou worden is ook nog een groot vraagteken hoor. Vind labradoodles wel leuke honden, maar moeten inderdaad nog uitzoeken of zo'n hond past bij hoe wij de hond willen houden, een gezin met baby/ kleine kinderen, etc.

Gelukkig is mijn vriend niet onwijs allergisch voor honden maar wel te erg om de gok te nemen. Ik vind het belangrijk dat de hond echt onderdeel van je gezin is, zo ben ik zelf ook opgegroeid. Dus de hond moet gewoon binnen in de woonkamer kunnen. Als het zover is gaan we uitgebreid op onderzoek. Hij merkt het wel snel genoeg, hij hoeft mijn paard maar één keer te aaien, daarna aan z'n neus te zitten en hij wordt acuut snotterig, traanogen, etc.

V.w.b. asiel: zou ik heel graag willen inderdaad! Maar ik vrees dat daar niet heel vaak labradoodles of andersoortige hypoallergene honden zitten.

Onze labradoodle is enorm kindvriendelijk. Één maar: hij wordt onzeker als kinderen achter hem aan blijven lopen. Niet dat ik ook maar één seconde denk dat hij gaat bijten overigens hoor. Maar het is niet het lompe van een labrador die maar mee blijft spelen. Het is meer poedel, gevoeliger dus.

Denk qua karakter dat je bij een iets zelfstandigere hond wat makkelijker een "erfhond voor overdag, gezinshond voor 's avonds" hebt. Bij allergie - als het niet zo heel erg is zeker - kun je dus ook echt wel naar de diverse ruwharige terrier rassen kijken. Daar zit natuurlijk ook echt een enorme variatie qua formaat en karakter in van de border terrier tot de airedale terrier zeg maar... Plukvachten gaan vaak bij mensen met allergie ook goed. (Uiteraard wel even 'testen' bij een fokker of iemand die er meerdere heeft, binnenshuis :j ) . En terriers vind je nog wel eens in asiels/ opvang. Doodles niet vaak in reguliere asiels, maar wel via specifieke herplaatsingspagina's voor dat type (zie facebook) en rasverenigingen van sommige rassen doen ook herplaatsing!

Sylvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 12:30

De labradoodle van m'n ouders is precies zo: super lief met mijn kinderen, soms wel wat lomp (maar jong), maar ook een tikje onzeker. Erg lieve hond verder. Maar er zijn altijd uitzonderingen natuurlijk, hun vorige Dalmatiër was fantastisch met de kinderen, maar bij de Damatiër die ze nu hebben durf ik ze niet alleen te laten. Overigens is ook deze de Labradoodle geen erfhond, hij hangt heel erg aan m'n moeder. De broers en zussen zijn ook erg gehecht aan hun baas, net als zijn ouders.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-19 19:19

Wij wonen ook buitenaf en hebben de boel goed omheind. Besef wel dat een halve hectare heel leuk klinkt maar niet bijzonder groot is, daarnaast is die grond voor de honden in het begin heel leuk maar op een gegeven moment gaat dat vervelen.

Het belangrijkste is dat de honden niet weg kunnen en niet continu aanslaan. Ook al wonen je buren verder weg, het geluid draagt behoorlijk ver.

Ik zou voor de veiligheid dan eerder een heel groot hondenhok met uitloopweide plaatsen. Dit mede omdat je echt anders overal hondenpoep gaat vinden.