Ervaring met blinde pup?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 16:49

Kuggur schreef:
SweetVanille schreef:
(Op de rest. Ieder dier heeft recht op leven, handicap of niet)

Kijk eens om je heen in de échte wereld. Hoe kom je erbij dat ieder dier "recht op leven" zou hebben?

Recht hebben of recht krijgen..

Jij komt in ieder topic ook altijd zo onvriendelijk over...bah!

lotteenjoy

Re: Ervaring met blinde pup?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 17:04

* Mijn andere hond is een husky, ik weet hoeveel werk het is en wat ze nodig hebben :) dat we fulltime werken is alleen in de zomer en husky's kunnen in de zomer in het algemeen niet veel doen door de warmte, ik ga overleggen met de fokker of het mogelijk is dat hij hem iets langer houdt tot wij weer wat minder moeten werken wat een maand zal zijn of twee.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:52

Ik denk dat het er niet om gaat dat je weet hoeveel werk er in een husky gaat zitten maar een blinde husky is wel andere koek.
Ik heb inmiddels vier Husky's gehad en die waren in de zomer net zo energiek en druk als in de winter en hadden echt wel hun beweging dan ook gewoon nodig.

Farouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 17:56

Hier een ervaringsdeskundige met een blinde tweejarige herplaatser, nadat vorige eigenaren zich ernstig hadden verkeken op de zorg die ze nodig heeft. Ik heb er inmiddels al jaren een tophondje aan, waar ik mede door haar handicap een heel speciale band mee heb, maar het is alleen mogelijk door een speciale combinatie van eigenschappen om haar voldoende kwaliteit van leven te kunnen bieden.
Een blinde hond is totaal afhankelijk van jou als eigenaar. Beweging geven kan alleen onder begeleiding, dus of onder bijzonder goed appèl los in een overzichtelijke omgeving en anders alleen aangelijnd. Wil je hond rennen, zul je meestal mee moeten joggen. Jij wordt als eigenaar de blindengeleidehond met spreekwoordelijke ogen in de rug die elke stap begeleidt. Dat moet maar net bij het karakter van de hond passen, en ook van jezelf. Elk moment dat je ze per ongeluk even uit het oog verliest levert potentieel een levensgevaarlijke situatie op voor het dier, ze zijn super kwetsbaar. Zomaar door iemand anders uitlaten, kan niet, dat moet eerst goed geoefend worden. Ik loop er mee als een marionet, met lichte spanning op de lijn als een contactteugel, om bij te kunnen sturen voor stoepranden, drempels, lantaarnpalen, kortom alles. Dat doe ik daarnaast ook verbaal, naast standaard commando’s kent ze stap op, stap af, hoog, laag, wachten. Contact met alle nieuwe mensen en vreemde honden moet je begeleiden, blinde honden zien toenadering immers niet aankomen en kunnen geen lichaamstaal lezen en vallen daardoor veel eerder uit.
Zonder toezicht met andere honden alleen laten vind ik met mijn ervaring absoluut onverantwoord, hoe lief ook en hoe goed ze elkaar ook kennen. Een blinde hond kan geen rekening houden met de persoonlijke ruimte van de andere hond, ook niet als die net lekker met zijn favoriete speeltje of kluif ligt en al drie keer met lichaamstaal gewaarschuwd heeft niet nog dichterbij te komen.
Mijn hondje is maar klein, heel zachtaardig, kan bijna overal mee naar toe, luistert goed, heeft veel will to please en een matig energieniveau. Als een van die factoren anders zou zijn zou ik waarschijnlijk een heel andere afweging maken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:03

Ik heb een blinde hond. Op latere leeftijd blind geworden. 6 jaar.

Ik weet niet beter dan dat hij blind is. Herplaatser.

In het begin wilde ik alles voor hem aanpassen maar blijkt dat hij zich hee goed aanpast. Enige wat ik niet doe is meubels verplaatsen. Na een verhuizing was hij ook zo gewend. Hij loopt in patronen. Hernoemd verschillende soorten ondergrond. Een vreemde ziet niet dat hij blind is.

Inmiddels wordt hij ook doof en die combi is ingewikkeld. Het communiceren met de andere hond lastiger.

Onze honden zijn rustig alleen als ik werk. Nu zijn dat wel 2 senior en slapen ze veel. Heeft nog nooit problemen opgeleverd mits is de wegga structuur hanteer.

Na deze hond zal ik niet bewust weer voor een blinde het is wel bewerkelijker.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:07

SweetVanille schreef:
Kuggur schreef:

Kijk eens om je heen in de échte wereld. Hoe kom je erbij dat ieder dier "recht op leven" zou hebben?

Recht hebben of recht krijgen..

Jij komt in ieder topic ook altijd zo onvriendelijk over...bah!

En toch heeft kuggur gelijk. Hoeveel dieren worden er gefokt om op ons bord te belanden.

lisem94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:39

Phoe, wat farouk omschrijft is wel heel heftig hoor TS. Het is eigenlijk gewoon een verandering van leefstijl omdat de blinde hond echt afhankelijk is van ENKEL jou als baas. Hoe doe je dat bijvoorbeeld in de periode dat je wel fulltime werkt. Deze hond bijv los laten op een erf of uitlaten door anderen gaan eigenlijk al niet.

Dat moet je willen én kunnen. Plus doe je je andere hond hier een plezier mee? En is deze vergevingsgezind genoeg voor een hond erbij die 0 signalen oppakt.

Wat ik wel bijzonder twijfelachtig vind zijn de keuzes (zover bekend) van de fokker van deze blinde pup. Bij een GOEDE fokker zie ik eigenlijk maar 2 opties, vroegtijdig inslapen of zelf houden. (Eventueel herplaatsen bij bekende) Een pup met een dusdanige handicap ga je toch niet bij "vreemde" mensen herplaatsen/verkopen.
Laatst bijgewerkt door lisem94 op 19-07-19 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 18:43

Ik vind Kuggurs reactie niet onvriendelijk. Wel eerlijk.

Full time werken en dan een pup nemen vind ik al onzinnig, laat staan een blinde pup. Die is totaal afhankelijk.
De fokker had m.i. zijn verantwoordelijkheid moeten nemen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:28

Kuggur zegt het hard maar heeft absoluut gelijk, in de hele dierenwereld zijn alleen gedomesticeerde blind of met andere afwijkingen geboren jongen niet binnen korte tijd dood. Want elke keer zijn er mensen die ze wel even redden of hun verantwoordelijkheid ontlopen. Ook al blijft zo’n dier in leven, het is imo geen leven. In allerlei topics word gezegd dat je mensen niet met dieren mag vergelijken , doe dat dan ook niet.

BillyJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 19:57

Mijn buren hebben een blinde hond die als pup zo bij hun is gekomen. Hun andere hond heeft een kattenbelletje aan de halsband en de blinde hond heeft geleerd dat belletje te volgen want daar is het maatje en is het veilig. De honden looen altijd samen. Deze mensen zijn wel altijd thuis en geven daarnaast ook zelf les op een hondenschool en dus heel ervaren.
Het is echter zoals hierboven door andere mensen al genoemd, een héél andere aanpak dan een gewone pup. Ik zou het ten zeerste afraden met een fulltime job!!!

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 20:00

Als fokker ben je verantwoordelijk voor de door jou gefokte pups, ook als er minder leuke beslissingen genomen moeten worden. Ik vind dit een slechte zaak. Ik vind dat die fokker jouw aanbod direct had moeten afwijzen en het überhaupt nooit zo ver had moeten laten komen.

Urona447

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 08:28

Ik ga ook mee met bovenstaande reacties, een blinde husky zou ik ook in laten slapen.

xkuslaurie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 16:50

rien10 schreef:
Wat raar dat die fokker het diertje aanbied en niet meteen laat inslapen.
Nee, ik zou er niet aan beginnen.

dus hiermee wil je zeggen omdat de puppy blind is dat die maar dood moet........ ook honden die blind zijn kunnen een hele goede kwaliteit van leven hebben en kunnen hele gelukkigen honden worden, het enige wat een blind hond nodig heeft is vertrouwen en structuur.
want als je het namelijk op zoon manier bekijkt zou dit dus ook betekenen dat alle baby's die blind geboren worden ook maar meteen dood moeten en nietmeer mogen leven terwijl ook deze een hele goede kwaliteit van leven kunnen hebben, deze mensen/dieren weten niet beter omdat ze zo geboren zijn. bij oudere dieren zou ik het een ander verhaal vinden wanneer een hond van 13 bijvoorbeeld blind wordt zijn het andere overwegingen.

maar terug naar de vraag van toppicstarter:
ik denk dat het niet handig is om met een fulltime baan een blinde puppy aan te schaffen. de puppy zal namelijk heel erg moeten wennen in het begin en heel goed de weg moeten leren kennen en weten op wie die kan vertrouwen. als die steeds andere stemmen hoort omdat bijvoorbeeld iemand anders hem komt uitlaten kan dit vooral in het begin heel verwarrrend zijn voor de puppy, los van het uitlaten moet je ook goed kijken hoe de andere hond in huis op de blinde puppy zou gaan reageren. het kan namelijk het geval zijn dat de hond heftig kan uitvallen en de puppy verwond omdat de puppy niet kan vluchten door de blindheid.

daarbuiten vind ik het wel super lief dat jullie de puppy zouden willen opvangen ondanks zijn beperking *D *D

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 22:17

Ik heb eigenlijk maar 1 goed advies vanuit ervaring en dat is niet doen.

Allereerst is de fokker verantwoordelijk voor de door hem op de wereld gezette pups. Als goede fokker heb je dan ook een grote verantwoordelijkheid ten aanzien van een pup wat mankeert. Dat kan verschillen tot zelf houden en de nodige medische zorg geven tot helaas laten inslapen.

Een husky is een hond met karakter zoals ik het omschrijf. Dit rassoort heeft dan ook heel veel beweging nodig. Iets waarbij de gangbare hondeneigenaar al in normale omstandigheden. in de problemen komt bij dit ras om hieraan te voldoen ... erger wordt het omdat de pup blind is in combinatie met het ras.

Als eigenaar van een blinde pup heb je er een dagtaak aan en dit gaat verder dan structuur bieden, routine, vaste plekken etc

Doordat jullie in de zomerperiode alle twee full time werken is dat mogelijk dan deze zomerperiode te overbruggen maar de zomers daarna niet meer terwijl je de blinde hond en je eigen gezonde hond niet zomaar alleen kan laten omdat de blinde hond signalen gaat missen.

Sociaal contact met andere honden zal ook hierdoor moeizaam verlopen omdat je dan echt stabiele honden nodig hebt of... toevalligerwijs een andere pup in de buurt die met jouw blinde pup opgroeit.

Met dit laatste sociale contact heb ik dus ervaring. Vrienden van ons hadden een blinde sharpei. Indra, onze jongste labrador, was iets jonger dan hem. Indra kon er dan ook mee lezen en schrijven. Hielp de sharpei ook toen deze van een brug in het water was gevallen.
Contact met andere honden moest altijd begeleid worden omdat de sharpei signalen miste. Ook het contact met hun andere eigen 4 honden. Ze konden hem daar dus ook niet alleen zonder toezicht bij laten. Bij wandelingen moest je hem continue begeleiden om dus ongelukjes te voorkomen.
Daarentegen kunnen honden die blind geboren worden er beter mee omgaan maar het is en blijft een enorme handicap voor een hond.
Inmiddels leeft de bewuste sharpei niet meer ivm andere gezondheidsproblemen

Mijn eerlijke en harde mening is dat ik je liefde voor dieren waardeer maar.... ik vind een blinde pup dermate hondonwaardig omdat je niet in zijn basisbehoeftes goed kan voorzien dat ik inslapen hondwaardiger vind... zeer zeker met het oog op dit zeer energieke ras

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:21

Ik heb een blinde hond gehad en ik kan alleen maar adviseren, niet doen. Het is echt geen fijn leven voor zo'n beestje om niks te kunnen zien. Niet aan beginnen en ik zou als fokker zo'n dier ook laten inslapen. Het is geen hondwaardig bestaan.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-19 23:33

Paardenfann4 schreef:
Ik heb een blinde hond gehad en ik kan alleen maar adviseren, niet doen. Het is echt geen fijn leven voor zo'n beestje om niks te kunnen zien. Niet aan beginnen en ik zou als fokker zo'n dier ook laten inslapen. Het is geen hondwaardig bestaan.

Ik vind mijn blinde toch echt wel een hondwaardig bestaan hebben. Een vreemde heeft niet door dat hij blind is.
Het is denk ik wel per ras en hond kritisch kijken of Het waardig is.

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 00:42

belle_boef schreef:
Paardenfann4 schreef:

Ik vind mijn blinde toch echt wel een hondwaardig bestaan hebben. Een vreemde heeft niet door dat hij blind is.

Jouw hond was wel ouder en is niet altijd blind geweest.
Dat maakt een enorm verschil lijkt me zo.

Ik ga ook mee met dat de pup waarschijnlijk het best ingeslapen kan worden.
Niet alles kan gered worden.

Nicky1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 14:38

Nagini schreef:
belle_boef schreef:

Jouw hond was wel ouder en is niet altijd blind geweest.
Dat maakt een enorm verschil lijkt me zo.

Ik ga ook mee met dat de pup waarschijnlijk het best ingeslapen kan worden.
Niet alles kan gered worden.

Niet alles moet gered worden, alleen maar omdat het kan.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-19 15:42

Juist een blindgeboren hond gaat beter uit de voeten kunnen als een hond die op latere leeftijd blind word. Zien is voor een hond ook maar bijzaak. Honden werken heel erg met hun neus en gehoor

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-19 02:08

@Nicky, ben ik het mee eens hoor. :j
Zelfs in mensen levens.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:54

Ik vind dat de fokker de verantwoordelijkheid zou moeten nemen en de pup zelf houden. Inslapen weet ik niet. (al kan ik me er wel iets bij voorstellen, er zullen ook pupjes met andere fysieke aandoeningen worden ingeslapen bij de geboorte, waar ligt de grens?)

Maar los van bovenstaande vind ik een gezonde pup nemen als je beide fulltime werkt al niet zo'n beste optie, laat staan een hond die veel meer nodig heeft aan training en begeleiding.
Ik zou het dus niet doen.
Als deze hond blijft leven is het een hond die een baasje verdient dat fulltime tijd en aandacht voor hem heeft.