Wat voor een nieuwe hond raden jullie aan?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:36

Skippy01 schreef:
beatje schreef:
Daar komt heel wat meer bij kijken als wat raden julie aan....Dat heeft er ook mee te maken met wat jij de hond kan bieden.

Want heel grappig iedereen ziet zijn eigen ras of kruising als de ideale hond :)

Nee hoor, ´mijn´ hondenras, de podengo, raad ik zéker niet aan als erfhond. Die peert hem als hij de kans krijgt en gaat op jacht :D
Maar áls ik nu zelf naar een erfhond/ boerderijhond/ gezinshond combinatie zou kijken, zou een OES of een bearded collie wel op het lijstje staan. Maar een bearded valt niet echt onder ´groot´, als middelmaat hond.

Een bearded bv heeft veel vachtonderhoud nodig,net als meer rassen die voorbij komen.Bovendien is een bearded niet waaks maar gewoon een blaffer.

daarom de vraag wat de Ts een hond kan bieden...Wij zijn DH liefhebbers.maar die maak je niet blij door ze op een erf te droppen,die kachelen de hele dag achter je aan.
Heb je tijd en zin in vachtonderhoud ,mag de hond binnen,of wil je vooral een hond buiten?Een hond nemen is meer dan wat wil ik....

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:40

@beatje, ik snap je hoor. Hoewel vachtonderhoud en vachtonderhoud ook twee dingen zijn. Mijn ouders hebben een labradoodle (allergie bij mams helaas). Die kun je lang laten, heb je er bergen werk aan. Of gewoon kortwieken. En dan heb je er maar 4x per jaar 2 uurtjes omkijken naar. Of de trimmer natuurlijk ;)
Dat geldt met meer rassen natuurlijk. Onze springer spaniel vroeger ging ook gewoon 4x per jaar naar de trimmer. Hoefden wij hem verder nooit te kammen. Ideaal.

Dus laat vachtonderhoud (behalve bij allergieën) niet leidend zijn, zou ik zeggen. Karakter en 'wat past bij je levensstijl' zijn inderdaad wél hele belangrijke afwegingen :j
Overigens zou voor mij 'flink blaffen' ook wel genoeg waken zijn, daarom dat een bearded voor mij afdoende zou zijn. Maar dat geldt uiteraard niet voor iedereen. Anderzijds had mijn vader vroeger een bouvier en die hapte in ieders broek... niet heel handig, op een bedrijf waar constant leveranciers het erf op komen... Die hadden waarschijnlijk meer baat gehad bij een blaffer dan een échte bewaker.

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:50

Een Duitse dog. Lief met kinderen, korte vacht en schrikt vaak af door de grootte.

MeMar

Re: Wat voor een nieuwe hond raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 08:54

Zwitserse Sennenhond :-)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:12

Machie schreef:
sabineG schreef:
100% een berner Sennen! Heel lief, zeer goed waaks! Kunnen prima als erf hond en makkelijk in de omgang! Wij hebben er drie hier lopen op het Erf! Ik hoor gelijk of ze blaffen omdat er iemand aan het hek staat of gewoon omdat er iemand voorbij loopt voor aan de weg.. de pakket bezorger blijft fijn bij het hek wachten en al die engelse zogenaamde stratenmaker zijn snel weer pleite!

Voor kinderen zijn ze super lief! Onze zoon van vijf is er mee opgegroeit en knuffeld ze helemaal gek... ze zijn sons wel lomp... ik zeg.. niet verder zoeken!

En met 6 jaar dood... de gezondheid is zo ellendig...

Een hovawart een idee?

Wil je alsjeblieft ophouden met deze onzin te verkondigen?

Er wordt binnen de rasvereniging keihard gewerkt aan de gezondheid van het ras waardoor de gemiddelde leeftijd weer op 9/10 jaar oud ligt. Dat dat nog veel te jong is, ja dat klopt. Maar wat er in een bestek van 100 jaar in gefokt is krijgen we er niet met 10 jaar weer oud. Heupproblemen zijn allang het probleem niet meer binnen het ras, net als de elleboog problemen. Kanker is op dit moment de grootste moordenaar binnen dit ras en fokkers proberen heel zorgvuldig hun lijnen uit te zoeken. Gezondheid is prioriteit nummer 1 bij de rasvereniging op dit moment.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 09:39

Berner alhoewel ik ook regelmatig angstgedrag zie bij deze prachtige honden helaas, als gezondheid jè tegen houd dan grote Zwitserse sennenhond of new foundlander, laatste paar van in m'n groepen, wat een geweldige dieren.

Rottweiler zie ik genoemd worden maar die nemen het waken wel heel serieus, heb er drie gehad en nu nog 1 en ze twijfelden niet om te bijten als je het erf onaangekondigd op komt.
Ze zijn werelds voor het gezin maar buitenstaanders worden niet altijd getolereerd.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:10

De aangeraden herder en border zou ik afstrepen als je verder niet teveel met de hond wilt doen. Vooral borders zijn echte werkhonden die naar gedrag zouden kunnen gaan vertonen als ze te weinig uitgedaagd worden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:18

Rotweiler zou ik ook zeker niet aanraden. Mensen moeten wel ongeschonden bij je kunnen komen. En dan gaan rotweiler eigenaren natuurlijk steigeren. Maar net even te vaak negatieve zaken gezien, kennis is vorig jaar nog invalide gebeten toen ze langs een erf liep. Eigenaren hebben het wel netjes afgehandeld maar toch, zij kan nooit meer hardlopen door een compleet aan flarden gescheurd onderbeen . En dit was ook een geval van doet hij anders nooit.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:26

bigone schreef:
Rotweiler zou ik ook zeker niet aanraden. Mensen moeten wel ongeschonden bij je kunnen komen. En dan gaan rotweiler eigenaren natuurlijk steigeren. Maar net even te vaak negatieve zaken gezien, kennis is vorig jaar nog invalide gebeten toen ze langs een erf liep. Eigenaren hebben het wel netjes afgehandeld maar toch, zij kan nooit meer hardlopen door een compleet aan flarden gescheurd onderbeen . En dit was ook een geval van doet hij anders nooit.

Ben ik met je eens. Ik moest ook direct aan verschillende incidenten denken.

Berner Sennen zou ik niet doen vanwege de ernstige gezondheidsrisico's. Dat doe je een dier toch niet aan.

Border heb ik gehad, vind ze niet geschikt.

Zou een tweede Kangal niets zijn? Gezien je kennis en positieve ervaring?

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:26

Mijn rottweiler is dan een uitzondering. Waakt. Maar eenmaal op t erf vind ze iedereen lief :+ Nog nooit zon grote schat gehad.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:37

Je kunt ook kijken naar een mix.
Wij hebben een kruising Newfoundlander x Flatcoated retriever. Mooie maat, super vriendelijk en makkelijk. Blaft als er mensen om het terrein komen (maar is verder natuurlijk niet zo waaks).

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:47

Mijn bordercollie is ondertussen 11 jaar en heeft altijd gewoon als gezinshond en erfhond geleefd. Geen enkel probleem met hem. Super fijne hond hij wil graag werken maar vind het ook prima om de hele dag achter het huis te liggen en wat rond te hobbelen. Nou is dat verschillend en ligt dat ook aan de lijn waar de hond uit komt ( show of werk ).

Hij is onwijs beschermend, maar ook gewoon vriendelijk. Mijn hond is niet de hyperactieve bordercollie die elke dag moet werken omdat hij anders strontvervelend word. Nou is hij ook niet echt een blaffer maar wel als er vreemde mannen komen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 10:51

bigone schreef:

Zoals je boven je leest steiger ik niet hoor haha, ik denk dat je ook de negatieve kanten van je ras moet kennen als je het al negatief mag noemen.
Een Rottweiler is gewoon een ras die huis en haard met z'n leven verdedigt met z'n leven, als je dat niet als raseigenschap wil moet je hier niet aan beginnen.
Je moet daar mee om kunnen gaan en daar op inspelen.
Tuurlijk zijn er ook hele lieve goedzakken die niets of niemand kwaad doen (teefjes zijn wel makkelijker dan reuen) maar ik ken er maar enkele en loop al best lang in het Rottweiler wereldje

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:01

beatje schreef:
Yvette81 schreef:
Dag Bokkers,
recent is onze hond overleden. Een hele lieve 11 jarige Kangal.
Nu zijn we op zoek naar een nieuwe hond. We zoeken een midden grote tot grote hond. Niet hyperactief. Kan met andere dieren en kinderen. Vooral als gezelschap, bewaker (blaffen) En erf hond.
Wat raden jullie aan?

Daar komt heel wat meer bij kijken als wat raden julie aan....Dat heeft er ook mee te maken met wat jij de hond kan bieden.

Want heel grappig iedereen ziet zijn eigen ras of kruising als de ideale hond :)

Helemaal met je eens. Ik zie een DH aangeraden worden en ondanks dat het mijn ras is, zou ik het niet aanraden juist. Ik ken er heel veel doordat ik lang in die 'wereld' gezeten heb, maar of ze waken te serieus, of ze hebben veel meer nodig dan alleen erfhond zijn, of ze kunnen niet met andere dieren bijvoorbeeld. Ik ken er een paar die het kunnen, maar dat zijn meestal oudere honden die met pensioen zijn en dan herplaatst worden.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:12

Ik heb zelf een appenzeller, heel lief voor iedereen maar ook waaks als het moet. Hele slimme honden. Maar niet elke appie is zo naar vreemde.

Een zwitserse sennen is ook een optie.

Verder is het zoeken naar wat bij jullie past en wat willen jullie wel en niet. Ik heb nu 3 verschillende honden gehad maar alle drie paste bij ons thuis.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 11:21

Leonberger. Fantastische honden.

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:18

Hier ook een Mastin Espagnol. Vroeger altijd Berners gehad maar omwille van de gezondheidsproblemen van dat ras eens iets anders gekozen. Net met deze hond heel veel pech gehad qua gezondheid en veel dure operatiekosten maar ik reken dat nog onder toeval.
Qua karakter een fantastische hond: zeer zeer lief en zachtaardig. Heel waaks en echt een erfhond, zij doet niks liever dan een hele dag in de wei liggen, haar "domein" overschouwen en blaffen op wat zij verdacht vindt (heel veel :D :D )

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:53

Ik zou ook geen rottweiler, herder of collie aanraden. Dat zijn dat toch vaak "werk" honden en wil je die happy houden moeten ze gewoon wat doen. Uitzonderingen zijn er maar als je bij voorbaat weet dat je iets zoekt wat niet hyperactief moet zijn kan je deze rassen beter overslaan.

Verder kan je als je voor pups gaat kijken beter gaan voor een zelfverzekerde pup. Dat gaat vaak beter met vreemde dan een onzekere pup.

Ik zie hier volgens mij vrij veel grote hondenrassen voorbij komen. Ik vindt het moeilijk eigenlijk. Wat zijn jullie plannen verder. Moet hij gewoon op het erf lopen, of wordt er ook flink wat mee gewandeld?
En wil je dat hij afschrikt qua uiterlijk of liever niet.

Ik zou eerder neigen naar stabij, heidewachtel end. Maar ook dat zijn honden die actief zijn dus wellicht niet helemaal tevreden met alleen maar op het erf rondlopen. Anders zou ik meer neigen naar de een sennenhond. Maar dan zit je weer wel met de levensverwachting en medische problemen.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 16-07-19 13:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 13:55

En hier nr.3 die een Mastin Espanol aanraadt :D
Lief, waaks en imponerend
(en knap)Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:15

Wat zijn die mastin espagnols eigenlijk leuk zeg, ik heb zelf rotties maar voor in de toekomst zou dat ras ook wel een optie zijn

Yvette81

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 14:23

Wat fijn, zo veel reacties. Ben alle rassen aan het googlen.
Kangal is erg bewerkelijk qua karakter. Met jonge kinderen leek dit ons niet zo praktisch. Ook hadden wij een 'kleintje'. Maar ze kunnen heel erg groot worden. En hebben de neiging tot zwerven.
Wij zullen 3 tot 4 keer per dag met de hond wandelen. Half uur tot een uur. Wij gaan geen uren de bossen in, gaan geen trainingen of wedstrijden doen en we werken beide buitenshuis. Dus geen drijver of werker, die hebben te veel energie.
Wij hebben wel een groot huis, grote tuin, weide en stallen. Dus rond het huis ruimte genoeg. Een hond die zich thuis voelt op ons erf is ideaal.
Wij wonen ook buitenaf. Dus een imposantere hond geeft een veiliger gevoel. Ook al kunnen kleine hondjes ook waaks en fel zijn. Een hond die vreemden afschrikt is prima.
Bernard Senne raadde de dierenarts absoluut af. Saarloos is niet graag alleen. De dierenarts wist een jonge dobermann. Maar dit type hond spreekt ons niet echt aan. Dus vandaar mijn vraag.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:25

Lukasje schreef:
sabineG schreef:
100% een berner Sennen! Heel lief, zeer goed waaks! Kunnen prima als erf hond en makkelijk in de omgang! Wij hebben er drie hier lopen op het Erf! Ik hoor gelijk of ze blaffen omdat er iemand aan het hek staat of gewoon omdat er iemand voorbij loopt voor aan de weg.. de pakket bezorger blijft fijn bij het hek wachten en al die engelse zogenaamde stratenmaker zijn snel weer pleite!

Voor kinderen zijn ze super lief! Onze zoon van vijf is er mee opgegroeit en knuffeld ze helemaal gek... ze zijn sons wel lomp... ik zeg.. niet verder zoeken!

Qua gezondheid hebben berners geen beste reputatie meer :(

Ik wilde ook Berner zeggen! In Januari ons teefje moeten laten in slapen en mis haar nog elke dag. Ze is bijna 12 jaar geworden. :) Hebben in totaal 5 berners gehad.

xU_Blinghx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:29

Landseer, heeft ons erf altijd goed bewaakt. Het was echt een lieverd en luisterde goed. Ook imposant qua uiterlijk. En het was een echte knuffelbeer.
nu helaas geen ruimte er meer voor anders had ik er zo weer een genomen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:30

Dan zou ik toch eens naar de new foundlander of grote Zwitserse sennenhond

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 14:33

Zwitserse sennen zijn over het algemeen niet zo lief, huislijk en goed voor kinderen.