Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-19 16:43

In de achtertuin hebben we helaas geen gras en vond het toch te spannend om hem in de voortuin te laten, dus het was vandaag even op de stenen (en hooi)

Maar hij heeft buiten gespeeld! Milo wist nog niet zo goed wat hij ermee moest. Morgen proberen we de voortuin en dan heb ik als het goed is nog 6 extra panelen voor het ren. Dan kan hij lekker op het gras!

Hij bleef de hele tijd in de buurt, het liefst onder mijn benen haha

Afbeelding

Lukasje

Re: Lilo aka Milo, mijn nieuwe aanwinst

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-19 17:41

Maar dat lijkt me toch prima zo? Als hij zo in een ren kan, veilig afgeschermd voor katten, dan kan hij toch fijn bewegen? Tegels en hooi lijken me goed hoor!

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 12:03

Vandaag toch samen in de voortuin gezeten. Hij kwam letterlijk niet verder dan mijn voeten en bij elk geluid schoot hij onder mijn shirt. En dat terwijl zijn slaaphuisje ook gewoon ernaast stond.

Dit was toen hii er net zat, daarna kwam hij gelijk weer Terug
Afbeelding

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 06:45

Is normaal hoor, mijn cavia's leven buiten en als er maar een g k geluidje is schieten ze naar een veilig plekje, zit in hun natuur, vluchtdiertjes en dus heel normaal, heeft niets met trauma oid te maken.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 08:43

Haha dat dacht ik verder ook niet hoor, maar in de achtertuin was hij wel wat op onderzoek uitgegaan.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 10:05

Stelletje hysterica,s kunnen het zijn, als m'n kippen te hard tokken schieten ze als een haas er vandoor haha

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 12:42

Hij ziet er goed uit en helemaal happy !

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 12:58

Geen idee of het veel is, maar hij is sinds vrijdag al 20 gram aangekomen. Klonk mij als veel :=
Hij weegt nu 570 gram. Krijgt nog nauwelijks groente, want zijn poepjes werden wat nattig

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:38

Myrth97 schreef:
Geen idee of het veel is, maar hij is sinds vrijdag al 20 gram aangekomen. Klonk mij als veel :=
Hij weegt nu 570 gram. Krijgt nog nauwelijks groente, want zijn poepjes werden wat nattig

Goh ik ben niet dé kenner maar een cavia hoort toch best veel groenten te krijgen? Dat maakt toch deel uit van zijn aanbevolen dagelijks dieet?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 14:41

Klopt wel maar als ze het eerder niet kregen dan moet dat voorzichtig opgebouwd worden anders raken ze flink aan de diaree.
Die van mij krijgen sla wortels komkommer paprika andijvie spinazie annanas appel peer enz, en ze hebben een eigen weiland.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 15:02

Je zou dubbeldun op dit topic kunnen wijzen. Zij heeft altijd cavia's en bouwde altijd hele mooie hokken van kastjes etc. geen idee of ze dat nog heeft/doet.

Wel leuk dat je hem gered hebt!

Ik heb ooit een dwergkonijntje met 1 oog gered. Toen is ML ook in nood meteen een hok gaan halen. En daarna moest er natuurlijk een vriendje bij etc.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-19 18:44

Ja hij kreeg nooit groente en nauwelijks hooi dus zijn lichaam moet aan alles wennen :j

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-19 14:02

Wat een knappe cavia is het! Je had de opvang gemaild toch? Ik geloof iig dat ik ernaast stond toen een mail met dit verhaal beantwoord werd. Ik zou haar koppeladvies aanhouden, zo doen we het in de opvang ook altijd en dat gaat bijna altijd goed :)

De zalf die je nu voor zijn oogje hebt (Cavasan) is echt top! Daarmee zal het vast snel verbeteren. Kwa hok zou ik voor optie 4 gaan, want een ruimere kooi op één verdieping is beter dan een paar kleinere hokjes bovenop elkaar, uiteindelijk hebben ze daar niet zoveel aan omdat ze dan nooit echt kunnen rennen. 80 centimeter is idd te klein. Ik hou 1.20 als minimum aan, maar groter is natuurlijk altijd beter.

Fijn dat je ook al een rennetje hebt zodat hij naar buiten kan! Let er met gras wel op dat dat hetzelfde werkt als groente; opbouwen anders krijgt hij diarree. Hooi kun je wel meteen onbeperkt geven (dat is heel belangrijk), daar hoeft hij niet aan te wennen.

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-19 15:08

melody7 schreef:
Wat een knappe cavia is het! Je had de opvang gemaild toch? Ik geloof iig dat ik ernaast stond toen een mail met dit verhaal beantwoord werd. Ik zou haar koppeladvies aanhouden, zo doen we het in de opvang ook altijd en dat gaat bijna altijd goed :)

De zalf die je nu voor zijn oogje hebt (Cavasan) is echt top! Daarmee zal het vast snel verbeteren. Kwa hok zou ik voor optie 4 gaan, want een ruimere kooi op één verdieping is beter dan een paar kleinere hokjes bovenop elkaar, uiteindelijk hebben ze daar niet zoveel aan omdat ze dan nooit echt kunnen rennen. 80 centimeter is idd te klein. Ik hou 1.20 als minimum aan, maar groter is natuurlijk altijd beter.

Fijn dat je ook al een rennetje hebt zodat hij naar buiten kan! Let er met gras wel op dat dat hetzelfde werkt als groente; opbouwen anders krijgt hij diarree. Hooi kun je wel meteen onbeperkt geven (dat is heel belangrijk), daar hoeft hij niet aan te wennen.

Dankjewel voor je reactie! Ja had idd de opvang gemaild, dus laat Milo nu nog mooi even uitpuberen en dan uiteindelijk een babybeer erbij!

Hok is nog in proces, maar zal minimaal 1,10m worden en hopelijk zelfs nog groter!

Gras eet ie tot nu toe niet, af en toe een hapje paardenbloem. Maar zit ook niet lang buiten, want ik durf hem buiten niet alleen te laten en ik heb nog geen vakantie := en we zijn 3 kwartier verder als hij eens een hapje durft te nemen

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-19 19:25

Misschien dat iemand er verstand van heeft...

Ik heb vandaag contact gehad met de oude eigenaar van Milo omdat ik toch wel benieuwd was hoe oud hij precies was. Hij kon me niet veel vertellen, alleen dat hij waarschijnlijk van de lichting van september 2018 was.

Milo is best klein en weegt 550 gram ongeveer. Is dit normaal of totaal niet?

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 19:52

Hoe voelt hij aan? Voel je zijn ribben/ruggengraat zo zitten als je hem normaal vast hebt, of voelt hij wel gewoon stevig aan? 550 gram is wel klein voor een bijna volwassen cavia, maar de een is wat kleiner dan de ander en als hij een slechte start heeft gehad kan hij best wat achter lopen in de groei. Het is echt iets wat je per individu moet bekijken, dus het belangrijkste is dat hij goed eet, helder is en niet graatmager aanvoelt. Het is wel goed om hem wekelijks te blijven wegen zodat je altijd in de gaten kunt houden of hij niet afvalt, dat kan namelijk op ziekte wijzen.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-19 21:27

Oh, dat is toch ouder dan je vermoedde ?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 05:56

Hmmm denk eerder dat ie jonger is, als ik het zo hoor fokt vorige baas wel vaker en weet ie denk ik niet precies van wanneer hij is.
Hij lijkt mij eerder van dit jaar nml

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-19 16:52

Hij voelt gewoon goed aan, geen ruggengraat of ribben.

Persoon waar ik hem van heb en dierenarts schatte hem veeeeeel jonger, maar precies zullen we nooit weten

Hij is in ieder geval iets aangekomen sinds hij bij mij is

Afbeelding

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-19 17:39

Hij lijkt zijn gewicht wel te controleren :)