Hond met artrose. Iemand ervaring?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:05

Mijn hondje welke al aantal jaar met artrose loopt staat ook op supplementen.
Eerst pijnstillers van de DA, maar daar wou ik echt nog niet op blijven.

Dus naar othomanueel dierenarts gegaan, en van daaruit naar de osteopaat gerold.
Ondertussen van de medicijnen af en overgestapt op supplementen.

Hij krijgt dagelijks gelatinaat van primeval, en tussendoor een kuur groenlipmossel.
En op onderhoud bij de osteopaat.

In huis wat aanpassingen gedaan en ook de wandelingen passen we wat meer aan aan wat hij aangeeft.

Huppelt vrolijk rond.

Hier wel dmv rontgenfoto's de toestand gezien (o.a. ook kromme poten).
Dus zou zeggen, eerst naar de DA, en van daaruit verder kijken.

kimmie261

Re: Hond met artrose. Iemand ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:21

Mijn oude rottweiler Dakkas had een flinke artrose in zijn schouder en later voorpoten, hij kreeg artho 5 van glucosamine.com, en cimalgex als pijnstiller ,daar heeft ie het 3 jaar goed op gedaan, hij zwom heel veel en heeft tot een week voor zijn dood met balletjes gespeeld, hij is overleden door nierfalen op 13 jarige leeftijd...

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:29

Mijn herder wilde toen ze acht was "ineens" niet meer naast de fiets lopen. Ze bleek in beide voorvoeten behoorlijk artrose te hebben. (foto's gemaakt, was vergroeiing van het bot te zien)
Ze heeft Glucosamine speciaal van de Groene Os gekregen voor de rest van haar leven.
Op haar elfde maakte ze nog dagelijks wandelingen van anderhalf uur.
Ik moet wel zeggen dat ze altijd veel gelopen heeft en dus een goede conditie had.
Mijn hond is uiteindelijk bijna dertien geworden en aan een andere oorzaak overleden. Ze heeft nooit op pijnstillers gestaan.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:34

Wat fijn dat de meeste zonder pijnstilling kunnen zeg.

Hier kan het niet zonder maar ze heeft ook wat andere problemen dus wellicht hangt dat samen.

Hier inderdaad ook echt op de foto geweest. Wat ik wel merk is dat grote temperatuur verschillen beroerd zijn. Ze heeft in de winter ook een speciale jas om haar warm te houden als het vriest. En verder laten we haar vooral doen wat ze zelf wil.

Als ze net uit bed komt s morgens wandelt ze niet graag lang. Prima ze dwarrelt er een beetje achteraan terwijl ze smiddags voorop loopt.

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je je hond goed leert kennen. Ik kan hier precies voorspellen hoe de dag gaat zijn, maar goed nogmaals ze mankeert veel en al sinds ze anderhalf is. Ze is nu 8. Dus al veel meegemaakt waardoor ik pijn heel goed kan zien.

Let ook eens op haar gedrag. Ik kan heel goed merken aan haar gedrag hoe ze zich voelt. Als ze heel aanhankelijk is en zeurderig dan weet ik eigenlijk al dat het haar dag niet is.

Succes maandag, laten we hopen op ander nieuws, iets wat gewoon weer beter word.

JoukjeV

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 19:36

Onze herder van 10 is een stuk levendiger geworden sinds hij neuralcur krijgt ter ondersteuning van zijn rugartrose.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 20:04

Ik ga er vanuit dat mijn dierenarts eerst lichamelijk onderzoek zal doen. Denk zelf echt voor 90 % dat het artrose is en verwacht dan ook dat de arts een röntgenfoto zal voorstellen. Misschien is het geen artrose en is het hele topic overbodig, maar adhv de foto zullen we dan denk ik verder gaan kijken wat nodig is en mogelijk is.

Ik kwam om 5 uur vanavond thuis en hij is alleen naast zn kussen gaan liggen, maar is verder nog niet overeind geweest, ben benieuwd hoe de wandeling van half 9 gaat

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 20:39

Hannanas schreef:
Waarom hebben jullie niet eerder aan ondersteuning in supplementen en voer (met oa hoog omega 3) gedacht?

Vermoedelijk simpelweg omdat dat niet werkt.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 21:16

Hier werkte dat inderdaad niet. De nsaid's en anabolen wel.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 21:30

netjuh6 schreef:
Hier hebben we gezegd dat als ze niet meer gelukkig is het klaar is.

Dat vind ik een gevaarlijke. Mijn hond is namelijk tot op de laatate dag enorm gelukkig en speels geweest. Sterker nog, ze ging met haar bal bij de dierenarts naar binnen die laatste keer.
Je moet naar het fysieke kunnen kijken. En niet wachten tot de hond 'ineens' ongelukkig toont, want dan ben je te laat mijns inziens.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 21:39

Net even naar het grasveldje gegaan voor de laatste plas ronde en dat ging vrijwel goed. Af en toe wat stijfjes en nadat hij over een boomwortel wilde lopen 1 pasje kreupel, maar verder alleen wat stijfjes... nu ligt hij op hun hondenbankje, met het daarop springen zag je wel dat hij zn linkerpoot minder belast als de rechter. Morgen nog een dagje en maandag even bellen

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 21:41

Dat vind ik óók een gevaarlijke, Goof. Als een hond gelukkig is ondanks gebreken, is dat dan geen kwaliteit van leven meer?
Ik denk dat je naar het totaal plaatje moet kijken, en als je je hond goed kent dan weet je denk ik wanneer het genoeg is.

En laat niemand zeggen dat je daar niet te vroeg in kan zijn. Want dat kan namelijk net zo goed als dat je er te laat mee kan zijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 22:01

Nikass schreef:
Dat vind ik óók een gevaarlijke, Goof. Als een hond gelukkig is ondanks gebreken, is dat dan geen kwaliteit van leven meer?
Ik denk dat je naar het totaal plaatje moet kijken, en als je je hond goed kent dan weet je denk ik wanneer het genoeg is.

En laat niemand zeggen dat je daar niet te vroeg in kan zijn. Want dat kan namelijk net zo goed als dat je er te laat mee kan zijn.

Ik zei ook niet dat je alleen maar naar het fysieke moet kijken ;)
Het is inderdaad een totaal plaatje.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 12:34

Goof schreef:
Nikass schreef:

Ik zei ook niet dat je alleen maar naar het fysieke moet kijken ;)
Het is inderdaad een totaal plaatje.

We kijken zeker naar het totaalplaatje. Maar vind het wel belangrijk dat ze zich blij voelt. Een hond die zich met medicijnen prima lichamelijk voelt maar niet happy is omdat ze niet mee kan komen met de rest. Voor mij is de keuze dan wel snel gemaakt.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-19 18:51

Hoe was het bij de dierenarts?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-19 22:57

Ben niet geweest. Vermoed dat hij iets verrekt heeft gehad, want zondag was hij weer de oude. Niet meer mank en weer lekker rond scharrelen en rennen tijdens uitlaten.

netjuh6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 05:56

idylle schreef:
Ben niet geweest. Vermoed dat hij iets verrekt heeft gehad, want zondag was hij weer de oude. Niet meer mank en weer lekker rond scharrelen en rennen tijdens uitlaten.

Oké. Beter!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 06:45

Maar hij zakt toch al een paar jaar door zijn voorpoten en kon bij de trimster niet blijven staan?
Is een check dan toch niet wijs?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:25

Als hij al een tijdje soms stram opstaat zou ik hem zeker wel laten checken.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 09:28

In ieder geval dan de wervels bij een orthomanueel arts.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-19 20:11

Afbeelding
Dit kregen wij van de dierenarts, hielp goed.

LexLester

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:10

Ik heb niet alles gelezen en weet niet of het al benoemt is, maar wij geven onze hond Pharmox Hond & Kat Chondroïtine. Hij kon door de atrose bijna niet meer lopen, enkel buiten even poepen plassen en weer naar binnen. Nu kunnen wij weer rustig een uur met hem wandelen.

Het heeft wel ongeveer een half jaar nodig voordat het echt 100% zijn werk doet. Vergeleken met wat de dierenarts aanbood is dit vele malen goedkoper en werkt net zo goed! Hij is nu ook niet meer stram na het slapen.

XxLiEsJuHhxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:16

Ik kom mij hier ook melden en mee lezen. Al is het bij mijn hond niet zeker dat ze echt artrose heeft en zo ja, waar het dan zit.

Het begon met mank lopen aan een achterpoot, niet altijd maar wel regelmatig. Omdat ze evrder gewoon vrolijk was en geen echte pijn verder leek te hebben, hebben we er samen met de dierenarts voor gekozen haar op brokken te zetten voor gewrichten enz en haar glucosemine te voeren (ik voer die van beaphar). Na ongeveer 1 maand liep ze weer helemaal goed. Nu zijn mijn ouders een maand ongeveer geleden hier geweest en sinds dien loopt ze soms niet helemaal zuiver met een voorpoot, en met de temperatuur daling afgelopen week hier kwam ze 2 ochtenden amper haar mand uit. als ze er dan uit was liep ze heel stram en stijf, 5 minuten later loopt ze dan weer helemaal goed en zie je er niks meer aan.

Mijn vermoede is dat het meer in haar rug dan poot zit, en als het poot is dan in meer dan 1 poot. Verder heeft ze pathella luxatie aan beide achterpoten waarvan 1 poot geopereerd is toen ze 1 jaar was. Ondertussen is ze 8 en verder eigenlijk nooit meer last van haar knieen.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:26

Onze spaanse rescue van 50 kg is geschat op 12 jaar en heeft zeker artrose. Hij was mank na liggen en enorm stijfpotig 2jaar terug

Hij krijgt dagelijks glucosamine en metacam. Zodra we merken dat het minder gaat en blijft gaan is het einde Sok. Maar dan heeft hij een paar absolute prachtjaren gehad hier.