Bokjes castreren

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:39

Ailill schreef:
KimD schreef:
De boer waar dit was heeft het bij zijn eigen pink ook gedaan en er gewoon mee doorgewerkt. Hij vond het de eerste paar dagen wat vervelend aanvoelen (ging tintelen natuurlijk), maar niet pijnlijk. Op aandringen van zijn vrouw is hij na 1,5 week naar de huisarts gegaan. Zijn topje is geamputeerd.
Ga je dit nu werkelijk met een vinger vergelijken?

Ik zou bijna een andere vergelijking willen maken, maar iets met 18+ en het Jeugdjournaal ;)

Nouja, zoals ik zeg, ik weet niet wat voor het dier prettiger / vervelender is.

Ze kunnen het ons niet vertellen, en normaal gezien in een situatie waar ze pijn / stress hadden gaven ze aanzienlijk minder melk. In veel gevallen was dit niet aan de orde.

Nogmaals, ik denk dat er andere handelingen zijn die nog op dagelijkse basis gebeuren die pijnlijker / vervelender zijn.

Ailill

Re: Bokjes castreren

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:55

Nou ja, laat ik dan als man zijnde een persoonlijke voorkeur uitspreken: De beroemde schop down-under kan al gruwelijk pijn doen, wat denk je dat afbinden voor gevoel geeft? Uiteraard doet iedere ingreep onoder narcose pijn, ook dat heb ik meermaals zelf ondervonden.

Maar dat staat in de schaduw van iets afbinden - en al helemaal zulke lichaamsdelen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:59

Ik verbaas me nog best vaak op Bokt over het gehalte aan prehistorische toestanden.

Iets met een zeer pijnlijke aandoening bij mannen: een bal (zaadstreng) verdraaiing.
Vergeleken een elastiekje een super simpel iets, o zo pijnlijk. Laat staan wat een elastiekje er geheel strak omheen voor een pijn geeft..

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 17:59

Toevoeging, liever helemaal niets weghalen :')

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:05

Ach joh, die mensen voelen er zelf niets van toch? Dus wat boeit het nou. 8)7
En dat het dier er "slechts" wat ongemak van heeft... of dat er ergere dingen gebeuren. Dat goedpraten. :x

Edit: ook niet naar TS bedoeld.

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:14

Ik denk dat zo iets wel te vergelijken is als vrouwen besnijdenis bij mensen. Echt idioot dat sommige mensen zo nog denken.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:35

Ik heb een paard geleasd bij een boer die hondjes fokte,boerenfoxen. Daarvan coupeerde hij de staartjes door er elastiekjes om te doen. Voor zover ik kon zien hadden die hondjes daar echt wel last van.Ik vond dit mishandeling. Als ik het gezien had op het moment dat hij het wilde gaan doen had ik zeker geprobeerd hem tegen te houden. Overigens had ik natuurlijk niets te vertellen op zijn erf.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:41

Hannanas schreef:
Ik verbaas me nog best vaak op Bokt over het gehalte aan prehistorische toestanden.

Iets met een zeer pijnlijke aandoening bij mannen: een bal (zaadstreng) verdraaiing.

Mijn broertje lag schuimbekkend en stuiptrekkend op grond. Dus ik kan me inderdaad niet voorstellen dat het wel meevalt.

julius_juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 18:52

Mijn bokken hebben de boel gewoon onder narcose op moeten geven. Een ingreep die ik bij mijn hond niet zou doen gaat ook niet gebeuren bij een beest dat in mijn stal woont. Bizar dat mensen hier dat toch blijkbaar wel prima vinden.

En inderdaad je bokjes bokkenkorrel voeren, geen geitenkorrel. Blaasproblemen (gruis/stenen) komen bij bokken vrij veel voor en dat is een nare dood. :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 21:05

KimD schreef:
Nouja, zoals ik zeg, ik weet niet wat voor het dier prettiger / vervelender is.

Ze kunnen het ons niet vertellen, en normaal gezien in een situatie waar ze pijn / stress hadden gaven ze aanzienlijk minder melk. In veel gevallen was dit niet aan de orde.

Nogmaals, ik denk dat er andere handelingen zijn die nog op dagelijkse basis gebeuren die pijnlijker / vervelender zijn.

Een bok is gewoon een zoogdier, met net zoveel gevoel in zijn lijf als wij mensen. Net als bij mensen zal zijn "zaakje" net zo gevoelig zijn... Misschien kun je je nu een betere voorstelling maken?

Wat als iemand op bokt nou zou schrijven dat hij/zij zijn paard/hond/kat op deze manier gecastreerd heeft? Is dat dan ook gewoon de normaalste zaak van de wereld, want ach... er zijn wel ergere dingen?

Ik vind het echt heel bijzonder... -O-
Laatst bijgewerkt door Jessix op 04-07-19 21:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 21:09

Ailill schreef:
Jessix schreef:
Ik vind het behoorlijk gestoord. Maar als die man al zo is dan snap ik wel dat hij niet anders is voor zijn dieren. :roll: Gelukkig weten de meeste mensen wel beter.
Blijkbaar niet dus en dat op zo'n forum.

Ik schreef al expres de meeste mensen... Maar geloof me, mijn verbazing is groot.

mirjamalvaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 21:13

Hier zowel de bokjes als de rammetjes op de kliniek laten helpen. Narcose en de boel eraf. Alles soepel verlopen.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 21:50

Zover ik weet is het gebruik van de elastiekjes verboden, het zijn dezelfde stiekjes en tang die gebruikt werden om staarten van schapen te couperen toen dat nog mocht.

Ik heb tot nu toe vier bokjes laten castreren, zowel met de burrizo tang als openmaken. Het was beetje welke voorkeur de veearts had. Ik heb er ooit een keer bijgestaan dat een veearts een ram met de burrizo tang castreerde onverdoofd, dat is echt schofterig, en ook verboden.

Narcose is een dingetje bij geiten, zeker bij nubische, dus daarom koos een van de veeartsen liever voor pijnstilling plus plaatselijk goed verdoven en met de tang in plaats van openmaken. Ik vond het nog lastig, bij de open methode had ik bij 1 bokje een bloeding en kwam slecht bij, uiteindelijk allemaal goed maar vond het wel erg spannend. Met de kneustang vond ik geen prettig idee, maar hij kreeg eerst pijnstilling, toen plaatselijke verdoving en met de tang er op lag ie gewoon rustig op schoot bij me. Het was prettig dat je niet bang hoefde te zijn dat ze niet goed bijkwamen. Verder, alle bokjes speelden gewoon dezelfde dag weer. Dus nu neig ik er maar naar om het aan de voorkeur en ervaring van de veearts of castreur die ik heb over te laten, weet echt nog niet wat ik nu liever heb. In ieder geval geen elastiekje.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 00:00

Nu heb ik al 3x heel verhaal getypt plaatst hij het niet -O-.

bokjes waren goed verdoofd en kregen injectie tegen de pijn dit werkt langdurig.

heb ze gered vd slacht en met de fles groot gebracht, ik wist dus waar ik aan begon en dat er nog extra kosten weg kwamen, als dierenarts zei operatief beter dan had ik ze gewoon naar de kliniek gebracht, maar inderdaad even later renden ze alweer vrolijk rond. elastiekjes zou nooit in me opkomen.

Ze worden ook door mijn hoefsmid mee bekapt als mijn paard moet.
Ze moesten wel gecastreerd niet alleen vanwege de stank maar ook omdat ik nog een geit heb lopen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 13:02

Afbeelding

Afbeelding

De bokkies lopen alweer vrolijk rond of er niks gebeurd is.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:31

julius_juut schreef:
Mijn bokken hebben de boel gewoon onder narcose op moeten geven. Een ingreep die ik bij mijn hond niet zou doen gaat ook niet gebeuren bij een beest dat in mijn stal woont. Bizar dat mensen hier dat toch blijkbaar wel prima vinden.

En inderdaad je bokjes bokkenkorrel voeren, geen geitenkorrel. Blaasproblemen (gruis/stenen) komen bij bokken vrij veel voor en dat is een nare dood. :)

Ons ene bokje had het, maar ik merkte het wel dus had de dierenarts erbij, die had eerst pijnstilling al gegeven omdat het dan nog kon dat hij het uitplastte, maar dat lukte helaas niet.
Operen vond de dierenarts geen optie.
Dus toen is hij ingeslapen, gelukkig heeft hij er niet mee door hoeven lopen tot het einde, het was al zielig zat.

Secret Lin, fijn dat ze er alweer bovenop zijn!

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:54

https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... ij-schapen

Hoefjes kan jezelf ook goed doen met de hoefschaar of speciaal mesje. Is niet zo moeilijk. Leer ze van jongs af aan dat ze even rustig op de kont moeten zitten, zodat jij de hoefjes kan verzorgen met wat brokjes gemakkelijk aan te leren.
Kan je ook direct even de uitgang schoonmaken van hoefklier om ontstekingen te voorkomen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 14:10

janouk schreef:
https://www.levendehave.nl/dierenwikis/ ... ij-schapen

Hoefjes kan jezelf ook goed doen met de hoefschaar of speciaal mesje. Is niet zo moeilijk. Leer ze van jongs af aan dat ze even rustig op de kont moeten zitten, zodat jij de hoefjes kan verzorgen met wat brokjes gemakkelijk aan te leren.
Kan je ook direct even de uitgang schoonmaken van hoefklier om ontstekingen te voorkomen

klopt zegt mn hoefsmid ook, maar goed paard moet ook, geiten kosten maar €2,50 per dier dus das te overzien.

Karina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 17:28

SecretLIN schreef:
De bokkies lopen alweer vrolijk rond of er niks gebeurd is.

Heerlijk! Ik heb ook picknicktafels als speeltoestellen, ideaal. Gecastreerde bokken zijn eigenlijk de allerleukste hobbygeiten. Ik heb ook een bokkenclubje, daar loopt mijn niet-gecastreerde bok ook bij, daar wil ik nog mee dekken maar wil het wel kunnen plannen, en gezelschap van de castraten is wel heel fijn zolang hij niet bij de meisjes is.

Ik leer al mijn geiten trouwens gewoon voetjes geven zoals een paard, ik heb meest grote dieren (nubisch en bonte geiten, en nog een loeizware boergeit) dus wel zo praktisch als ik die niet op de kont hoef te zetten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 17:31

Mijn geiten geven ook gewoon hoefjes.
Maar de ene heeft hele lastige en harde hoeven, die doet de hoefsmid ook, gratis, heel lief!