kattenbak problemen

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:24

LukieBradley schreef:
Ik hoop van wel, weet dat ze altijd terug zou mogen naar die boerderij maar ik wil zon karaktertje daar echt niet.
Vind ik sneu, daarom had ik haar broertje ook meegenomen :) (ging voor haar en nam de broer ook omdat ik zoveel katten zielig vond :') )

Maar mijn vorige kitten was echt een modelkat (helaas ingeslapen met 6 maanden wegens verborgen ziektes) dus dit is echt nieuw voor me. Ben alleen volwassenen gewend en de oudste komt ook al volwassen uit het asiel.
Ik denk die kittens leren het zichzelf -:)

Hou oud zijn ze? En hoe oud toen je ze kreeg?
Kan zijn dat ze dat stukje opvoeding even gemist hebben namelijk, zeker als ze van de boerderij kwamen :). Dan loont het idd om ze consequent op de bak te zetten als je ze ziet plassen

En plekken met urine goed schoonmaken. Dat dan weer niet met bleek, want dat nodigt uit tot meer plassen.

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:26

Maar er over gehad hebben bij de da is iets anders dan daadwerkelijk een urine onderzoek doen. Is die echt gedaan? Er wordt vaak gezegd dat jonge poezen dat allemaal niet kunnen krijgen maar niets is minder waar.. dus als er nog geen urine onderzoek gedaan is, apart zetten, urine opvangen en morgen langs brengen. Dan pas weet je zeker idd er niet een ontsteking mee speelt. Dat ga je niet met een lichamelijk onderzoek vinden...

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 19:29

Ze zijn van 28 maart en ik heb ze 3 weken ? Of 4 :') ik denk 4 weken.
Ze zijn we binnen opgegroeid en ook met kattenbakken dus maar er liepen er buiten heel veel en alles deed het met elkaar. Jongen van oude nesten die waren overgebleven liepen buiten op de boerderij dus dat zou dan ook gebeuren als niemand ze mee nam.
Op hun manier waren ze er wel goed voor hoor maar het was een drukte van jewelste en misschien krijgt ze hier toch een stukje rust en voelt ze zich teveel op haar gemak? Zou dat kunnen.
Haar broertje is precies tegenovergesteld, echt een knuffel. Maar ik verdeel de aandacht wel netjes

Edit; nogmaals, daar is ook naar gekeken zoals ik heb aangegeven :) omdat ik dit dus had aangekaart

Anoniem

Re: kattenbak problemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:41

Heb je ook al een plasje opgevangen en die laten controleren? Blaasontsteking wordt echt op urine-monster onderzocht, bij een algehele controle komen ze daar niet achter.

Verder is de regel 1 kattenbak per kat, + 1 extra. Als jij de katten in de nacht opsluit moeten er in die ruimte dus 4 kattenbakken staan (1 per kat, + 1 extra). Je zou kunnen proberen met verschillende soorten grit te werken en zo te kijken waar welke kat de voorkeur aan geeft. Daarbij ook goed de bakken schoon houden.

Wij hebben een stress-plasser, die staat nu op voer wat haar stress verminderd, en op dit voer is ze niet meer onzindelijk geweest ondanks dat er afgelopen week een vreemde kat in ons huis is geweest! Qua voer is er dus ook nog winst te behalen, maar eerst een plasje opvangen en wegbrengen om dat uit te sluiten. En zorgen dat er genoeg bakken staan in de ruimte waar je ze opsluit.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:48

Lastig probleem! Volgens mij al een aantal goede tips waar je iets mee kunt, maar ik probeer nog even mee te denken.

Ik fok oostersen en heb er wel eens kittens bij zitten die iets meer moeite hebben met het vinden van de bak. Eenmaal een ‘fijn’ plekje gevonden is het lastig om te zorgen dat ze het niet weer doen. Daarbij ook een kater die af en toe zijn ongenoegen laat merken door op bed de plassen. Ontzettend rot want ik heb al een matras weg kunnen gooien daardoor.

Met bleek de kattenbakken schoonmaken is een hele goede. Katten vinden dat lekker ruiken en het kan ze aanmoedigen erop te gaan.

Voor mijn kittens heb ik altijd een speciaal kittenbakje met een lage instap. Die heeft ook geen kap. Sommige kittens vinden het heel spannend in een dichte bak, of in een hele grote bak. Ze voelen zich daar dan niet veilig genoeg, waardoor ze plekjes opzoeken die ze wel veilig vinden. Meestal zijn dat mandjes :\
Probeer het eens met een kleiner, open bakje.

Ander grit kan ook helpen. Katten zijn enorm kieskeurig en ik heb er hier ook eentje die bijvoorbeeld niet te grof spul aan haar voetjes blieft :roll:
Vraag even na welk grit te gebruikten bij de fokker en vul daar het kittenbakje mee!

Het kittenbakje kan je het best neerzetten op de plekken waar ze vaak ‘wildplassen’. Zo gaan ze de bak associëren met plassen, gewoon Pavlov eigenlijk. En zo’n kittenbakje is gelukkig zo ergens anders te zetten omdat ze klein en handzaam zijn.

Als laatst kan je nog proberen om je beddengoed te wassen met een scheutje schoonmaakazijn erbij. Daar ruik je zelf niks van, maar katten houden niet van de geur.
Zelf vouwde ik ook mijn dekbed op ‘s ochtends, dan was mijn kater minder geneigd dat als plasplek te kiezen. Wat ook handig is, maar dat is ook meer symptoombestrijding, is zo’n anti bedplas laken. Die ‘s ochtends over je dekbed leggen ter bescherming. Het knisperende laagje vinden ze niet fijn om op te plassen, niet zacht genoeg. Plus, als je een hele hardnekkige wildplasser hebt, kan je het makkelijk schoonmaken en red je je beddengoed :)

En eventueel vroegcastratie kan (maar dan met de nadruk op KAN) dit soort probleempjes oplossen. Het kan namelijk ook uit een soort markeringsdrang zijn.

Hopelijk heb je hier iets aan! Laat je even weten hoe het afloopt :)?

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 19:59

Ik zou voor het schok maken azijn gebruiken, dat neutraliseert ook de geur.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-06-19 20:09

Nogmaals, ze is echt gecontroleerd :)
Medisch is echt uitgesloten.
Ik vertelde het alleen wat algemener omdat ze ook de rest hebben geluisterd en bekeken. Wou de ellenlang uitleg besparen :') en ik zat heel snel te typen :+

Is er ook anti stress voer voor kittens?
Mijn volwassen poes staat op Hills dental care en hun eten kittenbrokjes van iams.
Ik kan niet altijd voorkomen dat de 1 van de ander pikt en andersom :D

Dacht al dat ik raar was dat ze ook op mijn kamer normaal gezien mogen maar ik ben dus niet de enige. Wil ze gewoon ruimte geven en ze kunnen nog niet continu naar buiten vanwege de schutting bij mij (wil geen zwervers door de buurt). Plus ze zijn nog niet gesteriliseerd en gecastreerd en er zijn al katten genoeg.

Dit gaat om de poes, doen ze dat ook al zo vroeg en is het niet slecht? Mijn vaste klein dierenarts doet het pas na eerste krolsheid, de kater wil ik wel iets eerder laten doen.

Dat van de bleek wist ik echt niet, heb het bij de boodschappen meegenomen vandaag en gelijk aan de gang gegaan. Overigens altijd als ik zit te scheppen komen ze direct weer plassen en poepen alle katten _O- lekker ook, doe het meermaals per dag :j maar het blijft leuk.
Schoonmaakazijn is ook een goede tip voor de rest, ik vond kattenpies toch echt wel een ranzige geur.

Morgen in de dierenwinkel waar ik vandaag te laat voor was, ga ik op zoek naar een kleinere bak en nog een gewone bak.
Ander extra grit en wellicht nog evt ander voer? Wil er graag wat voor haar aan doen :)
Als ik een extra bak(je) heb zal ik dan de mandjes al terug zetten?

Tis wel een doerakje, speciaal geval weer... ze kwam net in een niet oplet moment een stuk pizza weghalen }>

Moon_light94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-19 20:52

Mandjes terugzetten kan wel, zou alleen wel opletten dat de geur er echt echt uit is. Wat lastig is, want als wij het niet meer ruiken betekent niet dat zij het niet meer ruiken. Maar die zijn echt gewassen of niet? Dan zal t wel goed zijn :)

Zou voer niet direct aanpassen, niet in een keer in ieder geval, dan heb je straks ook nog een diarree probleem :P. Ben verder niet direct fan van Hills en Iams, maar dat is persoonlijk. Zou ik nu iig nog niet mee rotzooien, kan altijd nog :j

Ben benieuwd! Denk dat wat aanpassingen en even opletten ("heropvoeden") wel heel wat uitmaakt. Hopelijk gaat het snel beter!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-07-19 16:49

Ik heb ze al 2 x gewassen en nu met azijn :')
Net terug van de winkel, geen geschikt kattenbakje gevonden dus even online kijken. Wel ander kattengrit erbij gekocht.
Ze zitten als ik thuis kom altijd op de trap te wachten.
Oudste voorop, broertje en dan zusje.
Nu zat zusje vooraan heel lief voor aandacht dus ze haat me nog niet ~~}>

Edit; even bij zooplus gekeken en ben blij dat ik geen dure in de winkel had gekocht.
Heb voor 16 euro 3 kattenbakken besteld die open zijn. :') overal eentje

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 22:29

Nou ze waren al binnen, met zijn 3 uitgepakt en bij elkaar gezet.
Nieuwe grit met citroengras geur ofzo erin en toen ik nog bezig was kropen ze er al in
Afbeelding
Gelijk vol gekakt en gezeken terwijl die andere gewoon al schoon waren.
Heb ze verspreid door t huis en hoop dat het iets doet. Had ook een kussentje op de bank gevonden met een verdachte geur erin

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:41

Een van onze katten deed dat ook.
Was bij hem gewoon een reflex op zachte ondergrond (en soms uit protest).
Zodra hij zonder toezicht iets zachts onder zijn pootjes voelde moest hij daar gewoon echt even poepen :')
Wij hielden gewoon de slaapkamers dicht en inmiddels heeft hij het afgeleerd.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-19 22:48

Nou vervelend is het wel! Ik zeg het niet te hardop maar nog liever poepen als plassen. Wat een rotte geur :')

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 22:59

Hier ook 1 kat gehad die dit deed. Niks werkte tot ik spul kocht van ecodor tegen kattenpis. Heb een ledlampje erbij besteld zodat ik in het donker kon zien hoeveel urine er nog lag ondanks schoonmaken. Schrok ervan hoeveel er nog in je vloer zit ondanks schoonmaken. Door het spul van ecodor te spuiten zorgde doe ervoor dat het kattenzeik volledig werd aangepakt. Nadat ik dit ben gebruiken heeft de kat op een ongelukje na het niet meer gedaan.

Kattenpis ruikt enorm. Maar zodra een kat op een foute plek plast, jij schoonmaakt met azijn of allesreiniger etc dan plast de kat er heel graag weer overheen om haar geur weer terug te plaatsen.

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-19 06:01

Fijne tip, dankje ik ga er na kijken!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 10:30

Je hebt ook nog urine-off ,dat heb ik gebruikt toen mijn katten enorm gingen sproeien toen we net verhuisd waren :r
De werking berust op het afbreken van de urinekristallen. Iets wat je met gewoon schoonmaken niet lukt. Ook zitten er feromonen in, die de kat een prettig gevoel geven waardoor ze minder geneigd zijn om daar weer te plassen. Wellicht werkt het middel dat smit_ilse gebruikt op dezelfde manier. Ik was hier in elk geval erg tevreden over!

wend2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 11:28

Ik zou het mandje niet meer terug plaatsen hier de ervaring dat hij nooit helemaal schoon is en dus er toch weer in geplast word.
Onze poes deed dit ook.
Kregen de tip inslapen herplaatsen bij iemand die 20 jaar hetzelfde leven heeft of houden op een kamer bij 2 bij 2.
Toen we verhuisde was het weg kat heeft in die 8 jaar misschien nog 3 keer geplast.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-19 13:08

Mandjes hebben hier nooit gewerkt, dat gebruiken onze beide katten als reserve kattenbak.
Ik heb ze weggegooid en niet vervangen.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 03:03

@anna, ja zelfde idee inderdaad alleen vond ik de werking van ecodor net even beter.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 07:32

Sommige katten vinden die geurtoevoegingen aan het grit niet fijn dus als het nu nog niet opgelost is kun je beter gewoon grit zonder geurtjes kopen.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 08:40

Biotex, daarmee kun je kattenpis opruimen. Dat vernietigd namelijk ook de eiwitten en de rest doet dat niet.
Verder voor stress werkt valeriaan spray heel goed hier. Wij hebben heel veel kleedjes en mandjes voor de katten welke wij regelmatig insprayen en dat werkt echt heel goed. Bij plassers kun je de spray op de plekken gebruiken waar ze graag gaan zitten, wel nadat je hebt schoongemaakt natuurlijk :D

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-19 13:56

Ik denk dat ze het nu wel fijn vinden, ze rollen door de hele bak heen :? En graven hele kuilen en kraters (ofwel lekker spaaien en een bende eruit graven)
En dan de volwassen poes ook ineens ~~}>
Ik ga van het weekend alles extra reinigen en in de gaten houden. Tot nog toe lijkt het mee te vallen. Rare katten gaan ook echt heel graag met 2 op de bak.
Wat me wel opvalt is dat ik de betreffende kitten nu alleen op de open bakken zie

Bedankt voor alle extra tips :j