Kauwmateriaal hond, wat is goed, en wat is niet goed?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:33

Je hebt bullepezen ook in hele lange stukken. Kleine stukken kan ik ook niet geven, maar heb ze wel eens van 50cm? gehad of zelfs langer. Dat was het laatste stukje eventueel weghalen.

Ik geef nog wel eens runderluchtpijpen, daar doen ze hier tussen de 5 en 30 minuten mee. :') Niet geschikt voor jouw hond, mijn 5 minuten hond is wel heel netjes en slikt geen stukken door. Eet alleen heel snel en fanatiek.

Brainless

Re: Kauwmateriaal hond, wat is goed, en wat is niet goed?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:40

Hier krijgt mijn (als het in mijn bek past slik ik het na 3 x kauwen door) hond, ook een lange bullenpees.
Doet hij erg lang mee, het laatste stuk gooi ik wel weg (anders gaat het weer in zijn geheel naar binnen).

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 11:45

Kunnen ze daar ook echt stukken van af bijten of dat niet?

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 11:48

Amandavd schreef:
Dentastix eet ons Neel ook zo op.

Runderkophuid is helaas ook niet zo geschikt voor ons Neel :')

De gedroogde stukken kophuid van rund zijn hondensnacks die de hond rustig op moet kluiven. Wanneer de hond gulzig is en snel snacks probeert in te slikken in plaats van op te eten is de runderkophuid niet geschikt.

Je kan die kopen in grote platen,die zijn voor pitbuls ed dus die krijgen ze echt niet zo weg
https://www.k9snacks.nl/snacks/rund/run ... -per-stuk/

Deze zijn nog klein ,je hebt er die 1 kilo groot zijn moet je even verder googlen

Daar krijgen ze geen stukken afgebeten,dat word zacht net als buffelhuid.

MissYvette4u

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:05

Ik lees even mee, we hebben een Stafford die werkelijk alles maar dan ook alles binnen korte tijd kapot krijgt cq op heeft >;) zo ligt er al jaren een stukje hertengewei die wat afgestompt afgeknauwd was door andere Staffords en Bull Terrier, en deze meneer heeft dat ding nog geen 10 min en d'r is al de helft van weg :oo

Las een reactie om Dentastix te geven NIET DOEN!! (je hebt ze ook in krokodillenvorm)
Gaf dat onze eerste hond ook altijd hij was er knettergek op maar die kreeg een vreselijke grote hotspot op zijn rug |( en bleef daarna gevoelig op voer & snacks (daar voor nergens last van)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:07

Amandavd schreef:
Kunnen ze daar ook echt stukken van af bijten of dat niet?

nee in principe niet. Ze moeten het echt kauwen om zacht te maken en zo dus stukjes op te eten.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:08

Heb je een slachthuis in de buurt? Ik haal regelmatig een vrachtje verse botten voor mijn honden.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:11

dblijham schreef:
Heb je een slachthuis in de buurt? Ik haal regelmatig een vrachtje verse botten voor mijn honden.

opletten met wat je aanraadt.
Verse botten zijn prima, maar ENKEL van dieren jonger dan 6 maand.
Dieren ouder dan 6 maand kan je wel geven maar geen dragende delen (bv ribben wel, dijbenen niet.), die botten zijn nl te hard en ze breken daar hun tanden op.
Uiteraard ook geen varken, en bij voorkeur goed bevleesde botten. Geen hele botten in een keer laten opeten want dan zou je wel een verstoppingen kunnen krijgen.

dblijham

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:13

@Duhelo, je hebt gelijk, sorry. Het slachthuis hier is heel kleinschalig en levert met name lam, schaap en jong rund dus vandaar dat ik daar niet op hoef te letten.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:14

Hier doen ze het langste met runderkophuid. Wij hebben hier gelukkig een BARF shop, die ook een lading gedroogde snacks heeft. Deel verpakt en deel kan je gewoon per stuk kopen, ideaal. Ik vind het trouwens niet erg dat ze niet heel lang met snacks doen, ze hoeven niet uren te lopen knagen. Lekker runderoortje is ook prima. En af en toe ook verse snacks, zoals lamsribben.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:24

dblijham schreef:
@Duhelo, je hebt gelijk, sorry. Het slachthuis hier is heel kleinschalig en levert met name lam, schaap en jong rund dus vandaar dat ik daar niet op hoef te letten.

Ik zie net iets teveel mensen die supertrots een giga dijbeen aan hun hond geven :D (of erger, van die gerookte dijbenen -O- ).
Jouw slachthuis klinkt fijn! Ik wou dat ik zoiets in de buurt had :D

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 12:28

Duhelo schreef:
dblijham schreef:

opletten met wat je aanraadt.
Verse botten zijn prima, maar ENKEL van dieren jonger dan 6 maand.
Dieren ouder dan 6 maand kan je wel geven maar geen dragende delen (bv ribben wel, dijbenen niet.), die botten zijn nl te hard en ze breken daar hun tanden op.
Uiteraard ook geen varken, en bij voorkeur goed bevleesde botten. Geen hele botten in een keer laten opeten want dan zou je wel een verstoppingen kunnen krijgen.

Hierdoor ben ik dus huiverig, want ik weet dit soort dingen allemaal niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:33

Dat vind je trouwens ook terug met een rondje googlen hoor ;)
https://www.voerwijzer.com/vleesbottenlijst-hond/
Dit is een hele fijne wijzer voor beginnende barfers. Een hond die anders geen vers vlees eet en wel nu en dan een kauwbot zou ik bij categorie 1 en 2 houden (er vanuitgaand dat het een fanatieke kauwer is en de botten dus effectief wil opeten.)
Als je een kluiver hebt, zoals de mijne, dan kan je in principe alle botten uit die categorie geven. Dergelijke honden gaan de restjes vlees eraf pulken, beetje op knagen, het kraakbeen eraf halen maar eten het bot zelf niet echt op.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:38

Onze hond vindt de Churpi van yakmelk fijn, gaat lang mee...

Bravie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:41

Wij hebben sinds kort een houten kauwstick gemaakt van de koffieboom. Onze cane corso is hier verzot op en heeft er al heel wat knaagplezier aan beleefd. Deze gaan voor haar doen ook vrij lang mee, dus ook ideaal voor rassen met iets sterkere kaken :) . Even een link als voorbeeld maar je kan ze op meerdere websites kopen: https://www.ozzlesdogfood.com/koffieboo ... ortel.html

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 12:44

Een waterbuffelhoorn daar doen honden heel lang mee.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 18:50

Het nadeel van hertegewei en koffieboon is dat ze het wel moeten lusten. Ik heb het hertegewei bij een hertenslager gekocht . Dan betaal je voor een heel gewei bijna net zoveel als voor zo'n stukje plus er zit nog wat huid aan. Helaas vonden ze nadat de huid eraf geschraapt was het gewei niet meer interesant. Het koffie hout hebben ze begraven :-/

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 19:05

Vraag gewoon bij de slager om een lekker bot voor de hond. Krijg je een stuk koeienheup voor n euro. Hele middag blij mee!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 20:53

Hutcherson schreef:
Vraag gewoon bij de slager om een lekker bot voor de hond. Krijg je een stuk koeienheup voor n euro. Hele middag blij mee!

En dat is gevaarlijk advies. Enkel als de koe jonger is dan 6 maand kan je heup geven. Bij oudere koeien is het bot zo hard dat ze er hun tanden op kunnen breken.
Als je een hond hebt die ook effectief stukken afbijt en opeet, en die hond eet normaal geen vers vlees,loop je ook nog eens risico op verstoppingen.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 23:53

Die van ons kauwt het prima weg.
Dus lijkt me een beetje ver gaan om het gevaarlijk advies noemt.
Geen paniek hoor.
Wij hebben een herder pup van 8 maanden en die krijgt af en toe een botje. Er zit vaak veel vlees aan waar hij echt uren zoet mee is. Na twee dagen moet je het wel echt weggooien en bij warm weer nog eerder. Maar geef gewoon aan bij de slager wat voor hond je hebt en die weet dan wel hoe groot het botje moet zijn en well onderdeel. Kost een euro!
Het is trouwens wel goed om dit te geven als je vers vlees voert. Heb geen idee wat het doet voor een hond die geen vlees eet.

WendyKtH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 00:04

Onze hond kauwt mooi op een herten gewei en buffel hoorn. Er zijn ook halve herten geweien te koop deze zijn makkelijker te kauwen.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 00:04

Ik vraag hier bij de slager ook om een runderbot voor de hond, kost me 60cent.

De buffelhoorn die ik een paar berichten eerder langs zag komen is ook knetterhard, kan je iemand hersens mee in slaan.. mijn hond heeft m wel maar pakt het nooit.. koeienhoefjes heb ik hier ook liggen die wil hij alleen als ze geweekt zijn. Verder heb ik hier ook nog een nylabone liggen, daar doet zelfs de rottweiler van mijn ouders erg lang mee.

noox

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 00:55

tiwi1969 schreef:
Dentastix? Dat is de grootse rommel die je kan kopen... niets natuurlijks aan. Dan kan ze beter die geperste botten blijven geven

Er werd niet gevraagd om iets zonder rommel er in en ook niet naar iets wat ‘natuurlijk’ is. Ook al geloof ik zelf niet zo in ‘natuurlijke’ hondensnacks. Wat is er nog natuurlijk aan een hond.
Maar goed andere discussie, het was slechts een suggestie. Het is een snack dat langdurig plezier had kunnen geven, waar om gevraagd werd.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 05:09

Mijn moeders honden, fanatieke knagers, zijn gek op hun waterbuffelhoorn & hertengewei (geloof via zooplus besteld).
Die van mij (niet zo'n knager) kijkt daar niet naar om, zij heeft een Himalaya kauwbot ( klik ) waar ze wel graag op kauwt, dat pakt ze toch wel een paar keer per week.
Daarnaast heeft ze runderoren, pens, gedrooge kip ed. maar dat is niet echt een uitdaging qua knagen.

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-19 05:20

Hier krijgen ze vooral runderoren en buffelhuid kauwstaven en die kleine staafjes met een beetje rood vlees erom (https://www.action.com/nl-nl/p/pinky-chewy-sticks/)
Ik heb ooit hertengewei gehaald. Mijn hond keek er niet naar om, maar de hond van mijn ouders wel. Die haald er zelfs stukje vanaf, dat waren net splinters. Die krijgen ze hier dus nooit meer.
Ook krijgen ze geen hoefjes meer. De hond van mijn ouders ging daaroverheen schrapen met de tanden en kreeg dan rolletjes van de hoef binnen. En moest elke keer daarna kotsen. Dus ook die weg.
Ik probeer nog wel eens wat nieuws, maar mijn hond is niet zo expirimenteel.