Flexi rollijn gezocht of rollijn van Kong?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Christina

Re: Flexi rollijn gezocht of rollijn van Kong?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 21:58

Bij flexi zelf is nog geen euro duurder dan die linkjes die van Bol voorbij kwamen :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:24

Koord is vreselijk had tot gister er eentje aan de pup hangen. Maar werd er gek van dat ik t niet fatsoenlijk vast kon pakken. Nu maar zo’n oude vario gepakt. Mocht ze dan een keer in de lijn happen gaat mn lijn er ook niet gelijk aan. T is natuurlijk nog maar een frummel van 8,5 kg :')

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-19 22:36

Nog geen enkele lijn van flexi of welk merk ook stuk gehad door dat ze er in mogen hangen. Ze knagen niet ze trekken en hangen er aan met volle gewicht. Koord is in alle opzichten vreselijk... Loop regelmatig met 4 rollijnen tegelijk (2 aan heupgordel en 2 aan de hand) soms bij spel wikkelen ze mij wel eens in. Geen probleem bij lint, groot probleem bij koord ivm snij wonden.
Ook pak ik regelmatig vast aan het lint en sla die om mijn hand ipv dat ik het handvat pak. Dan net iets meer controle en ben ik niet afhankelijk van de rem hoewel dat systeem steeds betrouwbaarder wordt,toch vertrouw ik daar niet op.

Bovendien wil ik duidelijk zichtbaar hebben dst ze aangelijnd zijn omdat ze met reden aangelijnd lopen (vooral degene waar ik nieuwe lijn voor zoek) . Lint valt beter op (verwacht ik...)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 22:50

Die van mij bijten normaal nooit in de lijn. Dus hoe stevig hij wat dat betreft is weet/wist ik niet. Maarja een pup kan ik nog niet garanderen dat ie t niet doet dus vond ik die niet helemaal nette vario een beter idee :P maar ze zijn dus erg stevig!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:13

Voor lijnbijters moet je gewoon een kettingleiband halen van 1 m. Handvat eraf slopen en de flexi klik je aan de ring vast. Als ze erin bijten dan zitten ze op de ketting te knagen.

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-19 23:21

Dat is vast heel goed voor de tanden... Daarnaast is zo'n ketting veel te zwaar en trekt die de lijn uit de flexi.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 05:02

Duhelo schreef:
Voor lijnbijters moet je gewoon een kettingleiband halen van 1 m. Handvat eraf slopen en de flexi klik je aan de ring vast. Als ze erin bijten dan zitten ze op de ketting te knagen.

Het is expres aangeleerd gedrag waar ik persoonlijk enorm blij mee ben. Geen ketting nodig dus ;)

Hij luistert ook prima naar "klaar" en sloopt de lijn niet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:31

_Christina schreef:
Dat is vast heel goed voor de tanden... Daarnaast is zo'n ketting veel te zwaar en trekt die de lijn uit de flexi.

Kwestie van er tijd in te stoppen om het af te leren. Maar in de tussentijd zou ik liever een ketting gebruiken dan een hond hebben die losraakt als die niet kan loslopen.

dierenfan schreef:
Duhelo schreef:

Het is expres aangeleerd gedrag waar ik persoonlijk enorm blij mee ben. Geen ketting nodig dus ;)

Als de lijn niet gesloopt wordt is er idd geen probleem,ik had het eerder op de opmerking van iemand dat de hond de lijn doorbeet. :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:34

Maar niemand zegt toch dat de hond de lijn doorbijt?

Maar zoals ook al eerder gezegd heeft Dierenfan juist expres het lijnbijten aangeleerd. Dan is het trainen en de ketting dus niet nuttig.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:39

kiwiwitje schreef:
Koord is vreselijk had tot gister er eentje aan de pup hangen. Maar werd er gek van dat ik t niet fatsoenlijk vast kon pakken. Nu maar zo’n oude vario gepakt. Mocht ze dan een keer in de lijn happen gaat mn lijn er ook niet gelijk aan. T is natuurlijk nog maar een frummel van 8,5 kg :')

kiwiwitje schreef:
Die van mij bijten normaal nooit in de lijn. Dus hoe stevig hij wat dat betreft is weet/wist ik niet. Maarja een pup kan ik nog niet garanderen dat ie t niet doet dus vond ik die niet helemaal nette vario een beter idee :P maar ze zijn dus erg stevig!

Mijn reactie was dus naar jou gericht, dat je bij een (mogelijke) lijnbijter er ook (tijdelijk) een kettingleiband kan tussenhangen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 07:47

Oh nou zeker bij een pup van 16 weken die volop aan het wisselen is ga ik er geen ketting tussen hangen en zeker niet omdat ie een keer zou kunnen bijten wat ze tot nu toe nog nooit gedaan heeft..

Luca03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:24

dierenfan schreef:
Duhelo schreef:

Puur uit interesse! Waarom heb je dat lijnbijten aangeleerd?

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:44

Duhelo schreef:
_Christina schreef:

Kwestie van er tijd in te stoppen om het af te leren.

Ik wens je succes met het afleren van zwaartekracht.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 08:52

_Christina schreef:
Duhelo schreef:
_Christina schreef:

Kwestie van er tijd in te stoppen om het af te leren.

Ik wens je succes met het afleren van zwaartekracht.

Bij de stevigere flexi's trekt een stukje ketting écht de lijn niet uit het bakje. Als je ketting zo zwaar is dat dat wel gebeurt dan is die ook te zwaar voor je hond.
Nogmaals, zoals aangegeven is het een tip dat ik meegeef voor honden die wél in de lijn bijten (en als je eentje hebt zoals de mijne bijten ze zo een dun lijntje in twee of drie hapjes door als ze willen,met alle gevolgen vandien. Gelukkig doet de mijne het niet.). Met het gebruik van een tussenstukje heb je de kans om het gedrag af te leren zonder dat ze zichzelf belonen (door los te raken.)
Kettinglijn is op lange termijn geen fijne/handige oplossing maar kan prima gebruikt worden tijdens het omschakelen.
Daarnaast is dit nu wel behoorlijk offtopic aan het gaan, dus verdere opmerkingen hierover kan per pb gedaan worden :) .

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:45

Afbeelding

Deze verkopen ze bij de hornbach hier in Zweden misschien ook bij de NL? Je bedoelt deze toch? Anders negeer mijn post :+

_Christina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 13:49

KarmaChansy schreef:
Deze verkopen ze bij de hornbach hier in Zweden misschien ook bij de NL? Je bedoelt deze toch? Anders negeer mijn post :+
_Christina schreef:
Bij witjes lijkt de New Comfort ook met zwart lint te zijn. Bij Bol.com had ik niet gekeken (alleen bij diverse dierenwinkels en zooplus e.d.). Ik zie nu wel dat bij Hornbach de afbeeldingen online ook allemaal zwart lint hebben, hoewel ik met eigen ogen heb gezien dat ze in de winkel gekleurd lint hebben. Dus misschien dat men online slechts de verkeerde afbeeldingen gebruikt 8)7

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 20:40

Luca03 schreef:
dierenfan schreef:

Puur uit interesse! Waarom heb je dat lijnbijten aangeleerd?

Hij had fikse problemen met (angst) agressie richting mens en dier. Richting mensen is het grotendeels opgelost. Dit is in de zin van maken dat er nooit iemand contact met hem kan maken en hij vertrouwd dat inmiddels dus negeert mensen nu ook. Sociaal zal hij nooit worden.

Honden negeren is moeilijk aan te leren omdat vele honden ook reageren. Daarom dus geleerd om bij spannende momenten voor hem dat hij de lijn mag pakken. Het is een herder in hart en nieren, spelen met de baas dan is nietssss meer belangrijk dan spel met de baas. Zo kunnen we samen de hele wereld aan.
Nou ja, zijn aangepaste wereld aan. Uiteraard zijn er veel dingen waar hij nooit komt (winkels, stad, evenementen enz).

Maar dus wel betrouwbare sterke, lange rollijn nodig. Hij kan uitstekend los lopen maar mag dat enkel in bekende en overzichtelijke gebieden om geen nare verrassingen te hebben. Omdat hij erg goed luisterd en ik geen risico's op zoek of neem is een rollijn geen probleem.

((of topic, tuurlijk kent hij een muilkorf en werd deze regelmatig gebruikt uit voorzorg. Tegenwoordig eigenlijk nooit meer nodig hij wordt volwassen en stuk stabieler))

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 20:59

Kan je geen kleine flosh meenemen dat hij mag grijpen op spannende momenten? Houdt je lijn beter heel en is hetzelfde principe?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-19 21:53

Duhelo schreef:
Kan je geen kleine flosh meenemen dat hij mag grijpen op spannende momenten? Houdt je lijn beter heel en is hetzelfde principe?

Heb vaker 3 a 6 honden bij dan 2 en nooit 1 ;) in het begin wel met speelgoed gedaan maar dan moet je dat niet vergeten en op de pak hebben en vast houden enz. Nu hangt lijn aan heupgordel en zeg ik "riem" en hij gaat fanatiek spelen. Meestal kan ik zo'n afstand creëren dat hij de volle 8 meter lijn kan gebruiken in spel en hij blijft daar binnen. Zeker als ik commando's geef.

Mijn situatie gaat veranderen en zal vaker elders zijn (vriend) en heb maar 2 echt eigen honden. Als ik daar ben dan zal ik vaker lopen zonder heupgordel. Zijn rollijn is erg lomp en zwaar om in de hand te houden voor 5 a 10 kilometer die ik sowieso dagelijks loop als lange wandeling. Dus vandaar lichtere variant gezocht maar wel stevige band.

Overigens nogmaals nog nooit schade gehad door zijn lijn spelen. Wel schade doordat 1 vd andere die los was zijn lijn in vloog in spel. Ook hier moet de lijn tegen kunnen vind ik. Gezien hier meer die ervaring is sterkt het mij wel dat type flexi niet nog een keer te nemen.

Het klinkt misschien allemaal ingewikkeld en moeilijk voor sommige mensen, maar voor hem en mij werkt deze methode prefect. Zo kunnen we beiden (redelijk) ontspannen genieten van het wandelen ondanks een aantal gebruiksaanwijzingen.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-19 23:06

If it works, it works.
De grote flexi heb ik ook maar ik grijp meestal de 8 m flexi voor langere wandelingen.
En eigenlijk,waar ik voorheen altijd de flexi nam,neem ik nu steeds vaker een lange leiband (1.5 a 2 m), toch als ik met meerdere honden ga. Ik erger me meer en eer aan het bakje van de flexi, het minder controle hebben op drukkere plekken (of tig leibanden moeten meedoen en constant wisselen.
).
De korte rondjes rustig bos of de blokjes (1.5 a 4 km) doe ik lekker met de flexi, dan kan ze meer snuffelen en rennen en nemen we ook lekker de tijd op die stukjes.