Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
dierenfan schreef:Zou gelijk opstappen als ik een cursus zou volgen en er zou speel moment zijn. De gemiddelde mens heeft namelijk geen goed inzicht in honden gedrag (nee! Ik zeg absoluut niet dat ik dat wel heb!!) en pups doen meestal niet leuk spelen maar gewoon kracht en macht spelletjes en meestal te grote verschillen onderling
ElviraKelan schreef:TS let je er op dat het wb spelen het gaat om met verschillende honden?
Ik lees er nu nl 2 waarvan de ene bij jullie thuis woont wat toch anders al is
CathyTBP schreef:ElviraKelan schreef:TS let je er op dat het wb spelen het gaat om met verschillende honden?
Ik lees er nu nl 2 waarvan de ene bij jullie thuis woont wat toch anders al is
Ja, we hebben inderdaad nog 1 volwassen hond thuis zitten waar ze mee speelt. Maar ze gaat natuurlijk ook vaak genoeg mee naar vrienden en familie met honden en naar hondenuitlaatveldjes, enzovoort.
Melyoramel schreef:Ik denk dat het ook een beetje aan de hondenschool ligt hoe zo'n 'speelkwartier' gedaan wordt.
Bij ons werd het de eerste 10 minuten van de les gedaan, onder begeleiding. Daar wordt ook nadrukkelijk gezegd "pups leren niet van elkaar, maar dit is voor de baasjes om gedrag te leren herkennen" e.d.
Waren er een aantal grotere pups, dan gingen die samen, en de kleinere pups samen, ook afhankelijk van karakter. Als er een kleine was die de rest van kleintjes omver liep en lomp was, dan ging die ook bij de groten.
En als een hond te lomp of ruw was, dan werd hij ook uit het spel gehaald en even rustig aan de lijn zitten bij de baas.
Was een hondje juist wat angstig, dan hoefde hij ook niet los, maar als hij dat wel was en hij zocht bescherming bij je (je moest dan ook gehurkt gaan zitten), dan moest je ook wat bescherming geven, en de andere pups wegsturen of even wegduwen, totdat je pup zelf weer rust en vertrouwen had en uit zichzelf weer bij je wegging.
Meestal zodra de pups wat ouder zijn en meer puber dan pup, dan verdween dat speelkwartiertje ook. Alle vervolgcursussen enzo hadden geen speelmoment meer in de les zitten, alleen bij de pups.
Heb dat hier als heel prettig ervarenvooral met de uitleg erbij en het leren van de signalen van je pup herkennen was erg fijn.
Gewoon puur spelen voor het spelen, met de hele groep pups los zou ik ook niet prettig vinden.
Ik denk dat het ook afhankelijk is van jezelf, je hond en de hondenschool of zo'n speelmoment in de cursus een gewenst ding is.