American / German Indian Dogs

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

gerjonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 15:10

[/quote]
Waarom dan geen tweede hus of een malamute erbij? Of waarom dan als steppen en hardlopen je hobby zijn niet meer in de trekhonden rassen zoeken? Zeker als je aan evenementen mee wilt doen is het toch fijn dat een hond zich tussen mensen fijn voelt. Dat hebben de meeste wolfhybriden niet. Je hebt huskykruisingen die gekweekt worden op nog meer snelheid en uithoudings vermogen.alleen moet je er rekening mee houden dat dit soort honden ook heel veel energie vd baas vragen.[/quote]

Ik had begrepen dat juist indian dogs goed voor sport gebruikt kan worden, omdat daar ook husky, malamute in zit.

Maar goed deze topic is er ook voor bedoeld om hier allemaal erachter te komen

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:13

Leuk dat ik word betrokken in een topic waar ik helemaal niet in heb gereageerd _O-

Ik heb een tijd lang contact gehad met de fokker in Duitsland. Zij fokt AID. Ik heb enorm vaak gevraagd over gezondheidstesten maar ik kreeg hier geen enkele inzicht over. De website was steeds in onderhoud en het zou nog even duren totdat de resultaten online kwamen. Ondertussen nooit wat gezien.

Ons werd via de telefoon al een pup beloofd. Als wij langs zouden komen bij de fokker zouden wij eerste keuze hebben. Ook hoefden wij echt niet te wachten tot 15 weken om hem de grens over te halen. Dat vond de fokker onzin. Moge het duidelijk zijn dat we hier dus niet mee in zee zij gegaan _O-

Er zijn berichten online gekomen waar deze AID als pup in de Oostblok te koop staan als kruising husky/herder/wolf/whatever. Ook kan er eigenlijk geen inzicht worden gegeven over DNA, percentages van rassen, wolfpercentage etc.

Voorzover ik weet bestaat dus ras helemaal niet maar is het een kruising tussen verschillende poolhonden.
Laatst bijgewerkt door Kaus op 07-06-19 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

gerjonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 15:13

amanda1980 schreef:
nee godzijdank niet. ik ben een ex-bestuurslid van de idf

IDF is toch de tegenpartij?

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:14

Idd nog een pooltje zou ik dan denken.
Ik heb ook kruising husky/malamute gehad, de snelheid vd hus en de kracht vd mm, geweldig dier, was net iets baas gerichter dan m'n volle Husky's.
Over het algemeen zijn poolhonden niet snel angstig en best wel heel mensvriendelijk, de wolfshonden juist heel terughoudend en afwachtend, denk dat je ze op drukke plekken dan niet heel gelukkig maakt.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:17

Dit is in het Engels en gaat over de NAID 'vereniging' (?) in Amerika. Maar ook daar is er dus niet veel positief over.
https://www.chazhound.com/index.php?thr ... og.146557/

Ik lees wel regelmatig dat deze honden 20 jaar zouden kunnen worden? Als het dan toch een simpele kruising is tussen een herder, poolhond en een hond waar ooit wat wolf inzat dan vraag ik me echt af; hoe? :') Of anders gezegd, waarschijnlijk worden die beesten geen 20 jaar en betaal je veel geld voor een kruising.

Volgens mij zijn 'Indian dogs' voor mensen die graag in sprookjes geloven en zich zo wat 'dichter bij de natuur' kunnen voelen. No offense, ik vind wolfhonden echt leuke beesten, maar hoe meer je over dit 'ras' leest hoe erger het wordt. Op het uiterlijk afgaande zien sommige honden er wel leuk uit en vroeger had ik er ook wel interesse in, maar het lijkt één groot drama te zijn. :=

Dus TS, zoals iemand je aanraadde; kijk gewoon naar husky's. Of kruisingen tussen husky's en galgo's (of een andere soort windhond) doen het ook vaak goed in de sport die jij doet.

Tinkermuts

Re: American / German Indian Dogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:19

Veel voor kruisingen betalen is vaker aan de orde, kijk maar naar de labradoodle haha.
Maar mensen leggen het er toch voor neer, dus er is vraag naar.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:23

Kaus is een zij trouwens :p

Anyway ik vind het goed dat je zo inleest kan misschien wat hard overkomen maar persoonlijk vind ik dat meevallen :Y) IMO is het een goed recht om testen in te zien toch! Als mensen dat niet zouden mogen, lijkt het toch alsof ze wat te verbergen hebben. En tegenwoordig is het niet zo duur om dna te laten testen

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:30

hier lijkt me inderdaad een sterk luchtje aan te zitten!
TS ga lekker op zoek naar een leuk herkent ras. er zijn zat van deze soort honden herkent (blader eens door de fci lijst van oerrassen bv).
Mensen klagen vaak dat stamboomhonden te duur zijn, maar kosten-opbrengsten schiet er aan een echt goed gefokte hond echt niet zoveel over.
En anderzijds betalen mensen zich blauw aan van die onnozele kruisingen, de een nog gekker dan de ander. 2000 euro voor een hippe labradoodle, pomsky, goldendoodle.... Ik gok zomaar dan iindian dog zo in dit lijstje thuis zou kunnen horen.

Maar een lijstje van je verwachtingen voor ene hond, de dingen waar je niet op wil inboeten en de dingen die je zeker niet wil. ik wil gerust (en ik ben zeker nog andere bokkers ook) helpen met zoeken naar een ras en goede fokkers van een hondje dat echt bij je gaat passen zonder gekke fratsen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 15:31

Hier zegt niemand dat je testen niet in mag zien,sterker nog, als je niets te verbergen hebt zou daar geen twee x over nagedacht moeten worden.

Maar zo te lezen hoef ik als ik überhaupt al een indian dog zou willen niet bij die fokker te zijn.
Toch weer wat geleerd vandaag.
Ik snap ook jullie nu wel hoor.

gerjonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 15:56

beatje schreef:
Wij wilde ook een indiandog maar hebben het idee laten varen nadat we er ons in verdiepte.Er waren toen twee verenigingen die ruzie hadden met elkaar behoorlijke info kreeg je niet. Ik heb het idee dat mensen deze honden vooral willen omdat het stoer staat, zoveel procent wolf of zoveel procent dingo. Eigenlijk kweek je honden die in een drukke maatschapij niet horen en niet goed kunnen aarden. Waarom wil je dat. Wij vielen ook op het uiterlijk. Maar praktisch gezien zijn zulke honden niet handig. Net als alle andere rassen met wolfsbloed in.We houden maar gewoon bij de Duitsers...

Bedankt voor het delen van je ervaring

Binckydenice

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 17:31

gerjonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 18:34

Binckydenice schreef:
Ik adviseer je goed in te lezen voordat je hieraan begint, neem anders een kijkje hier;
https://www.facebook.com/groups/5350838 ... ?ref=share

Bedankt voor je tip!
Ik ben nog steeds druk om de berichten te lezen van deze groep.
De meningen zijn wel wat verdeeld over de honden en fokker. Wel oprecht allemaal.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:14

De tsjech die ik verzorgde liep ook voor step en mountainbike. Maar dit altijd achter het husky team aan die met de kar gingen. Qua kracht en snelheid kon hij vele malen meer dan de husky's maar hij volgde enkel. Hij trok als een malloot en een tsjech is nog een stuk sterker dan een husky dus was behoorlijk heftig als hij ging. Blauwe plekken had ik altijd wel en hij trok gerust dwars door de remmen. Zijn piek snelheid zat over de 40 km p uur voor lange stukken. Het was dat hij nooit voorop wou dus liep altijd achter het team daardoor was het te doen.

Geeft wel aan dat hij ook totaal niet sterk genoeg was in zijn kop om alleen ook te kunnen trekken. Hij had ook behoorlijk wolf percentage overigens. Uiteindelijk is hij herplaatst omdat hij totaal onhoudbaar was voor de eigenaar. Hij kwam overal uit en sloopte alles en als hij ergens niet uit kwam dan draaide hij compleet door. 30 husky's waren stuk minder bewerkelijk dan 1 tsjech.

Overigens gangwerk is ook totaal anders. Hij is 1x in het team gezet als wheeler. Nou ja eigenlijk trok hij de kar met 2 personen op volle snelheid en de husky's kregen het niet bij gewerkt dus was 1 grote ramp haha.

Wil je dus gaan voor sporthond ga dan gewoon voor een husky of tamaskan met veel husky bloed. De race lijnen vd husky's zijn trouwens ook erg gaaf!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:24

Ik had je al een pb gestuurd met een leuk type hond. Maar voor een goeie ren/sporthond heb je inderdaad genoeg keuzes. Zelfs mijn Kelpie loopt super goed voor de fiets. Het is dat hij vrij klein is maar anders kan er weinig tegenop :))

Pin je dus zeker niet vast op dit ras. En hou er rekening mee dat de meeste wolfhonden/look-a-likes liever lui dan moe zijn. Zeker om kilometers lang te rennen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 19:50

Als je wat anders wil zoek dan eens op greysters. Ook kruisingen, dan krijg je wel je handen vol

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:05

Ik heb een hele leuke German Indian Dog van bijna 7 maanden.
Heftiger dan ik had verwacht en ik dacht wel al ergens te zijn met mijn 2 husky kruising broers...
maar we zijn toch erg blij met hem, al is het hard werken.
Wat ik wel merk dat ik hem niet als (German) Indian dog voorstel of steeds minder in ieder geval.
Mensen reageren ontzettend enthousiast en informeren naar zijn ras; want ze " zoeken al zo lang naar zo'n type hond", maar ik vind het echt geen hond voor iedereen. Dus ik heb een kruising bestaande uit (Oud) Duitse Herder, husky en een klein aandeel grijze wolf.

Afbeelding
Afbeelding

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:15

Lovelance, heb je m laten DNA testen? Lijkt me erg interessant om te zien wat er nou daadwerkelijk inzien. Maar nog nooit een DNA test gezien van deze honden. Maar eigenlijk zeg je dus zelf ook wel dat je een herder x husky x 'wolf ' hebt? Dan is het toch gewoon een kruising en geen AID of GID.

gerjonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-19 20:15

Kaus schreef:
Ik had je al een pb gestuurd met een leuk type hond. Maar voor een goeie ren/sporthond heb je inderdaad genoeg keuzes. Zelfs mijn Kelpie loopt super goed voor de fiets. Het is dat hij vrij klein is maar anders kan er weinig tegenop :))

Pin je dus zeker niet vast op dit ras. En hou er rekening mee dat de meeste wolfhonden/look-a-likes liever lui dan moe zijn. Zeker om kilometers lang te rennen.

Bedankt hoor, ik pin mij nu zekers niet meer eraan vast.

lovelance

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:22

Kaus schreef:
Lovelance, heb je m laten DNA testen? Lijkt me erg interessant om te zien wat er nou daadwerkelijk inzien. Maar nog nooit een DNA test gezien van deze honden. Maar eigenlijk zeg je dus zelf ook wel dat je een herder x husky x 'wolf ' hebt? Dan is het toch gewoon een kruising en geen AID of GID.

De German Indian Dog is ook geen ras. Het is een "designer ras" uit Amerika, zo staat het beschreven.
Wij hebben gekozen voor deze kruising omdat we heel graag weer een oertype hond wilde, maar met het herder aandeel een iets mensgerichte en iets trainbaardere hond hopen te krijgen. Achteraf zat er meer wolfaandeel in de familie aan moederskant dan wij hadden verwacht/begrepen.
Ik weet dat er voor zijn zusje een EMBARK test is aangevraagd, deze wacht ik nog even af. Ik ben wel ontzettend nieuwsgierig daar naar.

Er zijn veel Indian dogs met een DNA test, op facebook worden deze regelmatig gedeeld. De American Indian Dog zelf staat niet als ras bekend bij EMBARK, dus eigenlijk zijn het allemaal kruisingen wat uit deze testen komt.

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:30

Nee, oké ik had het niet helemaal goed verwoord. Gaat het dan om een herder x husky x AID of gewoon een husky x herder x wolf? Je ziet de AID dus wel als ras of als kruising?

En heb je foto's van de Embark testen? Mag ook via pb natuurlijk. Ben ze namelijk te nu toe nog nooit tegengekomen.

Amparo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 20:41

Ik moet eerlijk bekennen dat ik behoorlijk schrik van de verhalen hier. Ik wist niet dat de AID zo negatief bekend stond. (Noem me maar naïef!)

Mijn vader heeft een AID van nu 3 jaar oud. Vlak na haar puppy tijd was het heel heftig. Maar ze wordt ouder en rustiger en voor mijn vader echt zijn once in a lifetime hond. Het is inderdaad absoluut geen beginners hond. Het is zelfs geen hond voor de meeste mensen. De hond moet genoeg vrijheid hebben om lekker zijn eigen ding te kunnen doen en een stabiele thuisbasis hebben. Als je niet stevig in je schoenen staat of inconsequent, dan loopt ze over je heen. Ik geloof ook graag dat het gevaarlijke honden kunnen worden in de verkeerde handen. Maar kun je een stabiel thuisfront bieden met weinig prikkels, dan heb je er wel echt een maatje voor het leven aan.

Ik twijfelde om te reageren, maar ik lees hier zoveel negatieve verhalen over deze honden, dat ik toch even wilde laten weten dat er ook hele leuke en lieve AID zijn.

Ik zal me verder niet bemoeien met de discussie, maar wil je nog wel even succes wensen met het zoeken naar een nieuwe hond!

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-19 21:14

Moderatoropmerking:
Alle berichten waarin een ander topic hier op Bokt besproken wordt zijn verwijderd. Tevens de berichten waarin een andere bokker met naam genoemd word. Zoals in de regels beschreven staat is dit namelijk niet toegestaan. Het topic gaat weer open omdat we het belangrijk vinden dat dit onderwerp besproken kan worden. Het is dus echter niet de bedoeling een ander topic e/o andere bokker te bespreken.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:11

Overigens een tip misschien de AVLS de vereniging van saarloos wolf honden is druk bezig met outcross met de sportlijn husky's. Beetje richting jullie type wat jullie zoeken maar qua karakter stuk beter te houden in Nederland en als sporthond, hoewel de saarloos op zich niet zeer geschikt is dus wel hopen op karakter invloed van de husky, maar welke pup ook het zal altijd enigszins een gok zijn

gerjonie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-19 20:22

Bedankt dat het topic weer open mag. Ik ben er mee eens dat sommige berichten te ver gingen.

Zekers belangrijk dat dit onderwerp verder besproken kan worden. Het is toch wel een punt om aandacht aan te besteden met name weet waar je aan begint en met wie. Ik heb dan over de bemiddelaar van stichting en de fokker uit Duitsland. Het zou dan ook verstandig zijn in de berichten om hun dan ook zo te benoemen (bemiddelaar stichting en fokker).

Door de hele vele reacties op de vragen waar ik deze topic mee heb gestart roepen bij mij nog meer vraagtekens op. Zoveel dat ik ze zelf niet meer op rijtje krijg.

Verder wil ik iedereen bedanken die mij getipt heeft, adviezen hebben gegeven, ervaringen hebben gedeeld en voor de persoonlijke berichten.

Het is niet echt een bekende ras en de meningen zijn heel erg verdeeld betreft de bemiddelaar en fokker uit Duitsland. Het is toch belangrijk om ervaringen te delen om ook de toekomstige belangstellenden hiermee op de hoogte te stellen.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-19 20:48

TS ik denk dat je genoeg weet over de bemiddelaar ondertussen ... over de ras weet ik zeker te zeggen niet aan beginnen.
Als gedragsdeskundige ben ik ze tegengekomen en zelfs na jaren lang een goede en consequente opvoeding zijn deze niet te vertrouwen en kan het gedrag omslaan. Zelf de eigenaren geven toe nooit meer zn ras te willen en niet op een normale manier met de hond kunnen wandelen.