Snorharen hond afscheren ja of nee?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 18:16

Lindsey_99 schreef:
Ik begrijp niet dat iemand niet snapt dat die dingen echt een functie hebben. Het is een van hun zintuigen. Heel terecht dat het afscheren tot een disc leidt op shows.

Het gaat erom of ze bij dit specifieke ras nog functie hebben als je de hoofdharen laat groeien. Niet alles is zo kort door de bocht als het lijkt.

Kinke

Re: Snorharen hond afscheren ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 18:18

het was vanaf het begin toch al wel duidelijk dat de TS ze zou gaan afscheren.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 18:27

Kinke schreef:
het was vanaf het begin toch al wel duidelijk dat de TS ze zou gaan afscheren.

Leuk antwoord!
Ik heb er überhaupt nooit bij stil gestaan en ik denk er nu over na. Ik vind het knap dat jij aan het begin al wist welke kant dit op zou gaan, dat wist ik zelf namelijk niet eens
:+

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 18:28

Anna79 schreef:
Lindsey_99 schreef:
Ik begrijp niet dat iemand niet snapt dat die dingen echt een functie hebben. Het is een van hun zintuigen. Heel terecht dat het afscheren tot een disc leidt op shows.

Het gaat erom of ze bij dit specifieke ras nog functie hebben als je de hoofdharen laat groeien. Niet alles is zo kort door de bocht als het lijkt.

Waarom niet? Als mijn haar over mijn oren hangt hebben mijn oren nog steeds een functie.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 18:28

uit jouw reacties blijkt dat je vooral wil horen dat ze geen functie meer hebben

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 18:39

Ik heb een poedelkruising, hier gaan de snorharen er ook af. Ik zou niet weten hoe ik z'n kop/neus zou moeten scheren zonder z'n snorharen mee te nemen. Ik heb het geprobeerd maar het is niet gelukt helaas, zou ze graag laten zitten.
Enige andere optie is om al het haar op z'n snuit te laten zitten maar dat is totaal niet praktisch (klitten) en onhygiënisch.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 18:39

Dat klopt Kinke want ik vind het mooier, daar heb ik geen geheim van gemaakt. Maar weet je wat het is, door je gedachten erover te laten gaan en te discussiëren kun je altijd je mening bijstellen. Tot nu toe heb ik niet overtuigende dingen gehoord waardoor ik het echt niet vind kunnen. Een gladde snuit is bijvoorbeeld ook veel hygiënischer dan een volle, daar denk ik ook over na en wellicht verander ik nog wel van mening. Ik heb ook 30 jaar paard gereden, wedstrijden, lesgeven en daar ben ik sinds een paar jaar mee gestopt omdat ik het voor mijn gevoel niet zo goed kon doen dat het paard vriendelijk genoeg was in mijn ogen. Dus wees niet bang ik ben echt goed voor mijn dieren en denk veel over zulke dingen na.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 18:48

Dat heb ik ook hoor Anna,ik werk me honden met gedragsproblemen.Dus als ik zou denken dat mijn hond minder functioneert of zelfs problemen krijgt omdat ik zijn tastharen er af scheer ben ik de eerste die het gelijk weer laat staan.
Maar eigenlijk zie ik geen verschil in gedrag dus gaan ze er nog af.Mocht ik een goed onderbouwd stuk lezen waarin ik zie dat mijn hond er onder lijd of ze echt nog nodig heeft ,dan blijven ze staan.Aangezien ik 6 honden heb van diverse rassen kan ik gedrag goed vergelijken.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 18:53

Precies Beatje! We moeten de discussie maar in de gaten houden...

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 18:59

De snorharen gaan krullen dus hebben niet zo veel functie als bij andere honden en ze helemaal laten staan gaat niet gezien je dan een grote klit op de neus krijgt met derrie er in van het vlees wat ze eten dus ook super onhygiënisch. De vacht stopt immers gewoon niet met groeien.

Hier scheren we ze gewoon af, zou ook niet weten hoe je ze lang Ik laten zonder de rest van het welzijn te ondermijnen. Ze zijn wel vrij snel al ietsje langer dan de rest van de haren na het scheren.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 19:04

Azmay even in je profiel gespiekt, wat heb je prachtige poedels <3
Afbeelding

Dit is mijn schatje, ze is alleen inmiddels wat ouder, heb even geen betere foto. Zwarte hond valt niet mee om er een knappe foto van te maken...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:05

.... ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gelezen om ze eraf te halen.

Lughnassadh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:06

Dat je geen verschil in gedrag ziet wil nog niet zeggen dat het er is. Of dat de hond ze niet mist. En ik geloof ook niet dat de functie veranderd of verminderd is in de loop der jaren.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:09

Lindsey_99 schreef:
.... ik heb nog geen enkel steekhoudend argument gelezen om ze eraf te halen.

Jij zou tussen de krullende snorharen de altijd doorgroeiende vacht weg knippen en de door groeiende krullende snorharen laten staan?

Naar mijn idee is de vacht van de poedel gewoon een zwak punt wat dit betreft, verder gezonde beesten op zich.

Moet zeggen dat ik veel poedels ken en ik er nog nooit 1 ook maar een beetje last van de geschoren snoet heb zien hebben. Langere haren wel, geeft wel eens smetplekken enzo.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:12

Hier ook een poedel en de eerste keer stond ik ook te kijken hoe dat nou moest met de snorharen.. -O-
Bij de paarden laat ik alle tastharen altijd zitten en ik was ook in de war hoe dit aan te pakken.
Maar de eerste keer had ik hulp bij een trimsalon en toen was de tondeuse er al over voor ik mijn vraag kon stellen, achteraf vond ze het een onzinnige vraag, dus daar schoot ik ook niks mee op.
Daarna heb ik er op gelet of ik verschil zag, maar het enige wat ik merkte dat ze met haar korte vacht voorzichtiger was bij bramenstruiken, maar dat had niet met de snorharen te maken.

Ik zou niet weten hoe ik het anders moet doen, bij een doodle kapsel doen ze toch ook het hoofd, maar dat wat langer laten? Dan zijn de snorharen er toch ook gewoon af?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:12

Als je zo van je dier houdt, kun je het dan niet opbrengen om een stukje lichamelijke integriteit te respecteren? Het is een dier, geen product. Jullie zouden jezelf een moeten horen praten.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 19:24

Ik maak mij net als de andere poedeleigenaren die hier reageren zorgen om de hygiëne. Kijk, wij hebben die honden in huis en weten hoe hard dat haar groeit en je wilt de bek graag schoon houden. Als het dan inderdaad zo is dat de snorharen omkrullen ( geen idee) dan heeft het gewoon geen nut. Het is natuurlijk ook een behoorlijk doorgefokt ras, dat ben ik mij bewust, daarom vraag ik mij ook af of het nog werkelijk functie heeft. Nu ga ik even plaatjes zoeken van poedels en labradoodles om de snuiten te bekijken. Zoals gezegd ik ben hier echt geïnteresseerd in. Ik heb morgenochtend weer cursus, daar zit ook een labradoodle bij, zal die eens even bekijken.

Boras: ik vraag me af of je vlees eet en/of paard rijdt? In dat geval kaats ik de bal terug :Y)

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:30

Alleen al bij de titel had ik vraagtekens op mijn hoofd

Nee dus en vind enkel de gedachte eraan al bizar

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-19 19:38

ElviraKelan schreef:
Alleen al bij de titel had ik vraagtekens op mijn hoofd

Nee dus en vind enkel de gedachte eraan al bizar

Dat snap ik bij de titel Elvira, maar het is dus niet zo dat je ze bewust afscheert maar je neemt ze mee als je het gezicht scheert dus.

Nou, jullie discussiëren nog maar even lekker, ik moet weg, ik lees later wel bij :wave:

dioni

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:40

Voor de mensen die de snorharen willen behouden, hoe zouden jullie dit dan doen?

Ik zou namelijk niet weten hoe je dat bij een poedel moet doen. De haren, ook de snorharen, krullen en groeien door. Een poedel verhaart niet en moet geschoren worden.

Pindakaa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 19:42

Bij honden met een krulvacht kun je het haar rond de neus niet zomaar voor altijd laten staan. Gaat eten, water, zand etc. in de vacht zitten terwijl de vacht maar door blijft groeien en in de klit gaat zitten. Dat is niet hygiënisch en ook niet prettig voor de hond. De vacht zal dus toch op een manier ingekort moeten. Of je de vacht inkort tot 1mm of 3cm, daarbij kort je dus ook dus snorharen in helaas.

Snorharen afscheren bij bijvoorbeeld kortharige honden is natuurlijk sneu, maar bij krulvachten is laten staan in mijn ogen erger.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 20:07

Boras schreef:
Als je zo van je dier houdt, kun je het dan niet opbrengen om een stukje lichamelijke integriteit te respecteren? Het is een dier, geen product. Jullie zouden jezelf een moeten horen praten.

Kom eens met steekhoudende argumenten wat er veranderd in het gedrag vd hond.Die lees ik niet.De argumenten waar je mee komt zijn drogreden .Integriteit van het dier... is geen reden namelijk.Een hond niet wassen en scheren is veel erger dan zou de hond veranderen in een vervilt wezen met huidinfectie's dit geld dus voor al voor scheer rassen. Het niet wassen en trimmen van een hond vind ik pas dieronvriendelijk.

Ik heb ooit een poedel onderhanden gehad waarvan de baas trots zei het is een bijzondere ,hij heeft 4 oren,verder was het hele dier vervilt en kon hij zelfs niet goed lopen.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 20:13

Pindakaa7 schreef:
Ik heb een poedelkruising, hier gaan de snorharen er ook af. Ik zou niet weten hoe ik z'n kop/neus zou moeten scheren zonder z'n snorharen mee te nemen. Ik heb het geprobeerd maar het is niet gelukt helaas, zou ze graag laten zitten.
Enige andere optie is om al het haar op z'n snuit te laten zitten maar dat is totaal niet praktisch (klitten) en onhygiënisch.

ik vraag me inderdaad af hoe mensen hun poedel scheren zonder de snorharen mee te nemen. Je kunt moeilijk rond elk haartje gaan scheren...toch?

Indi_Vito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 20:23

Nou ga toch niet om elk snorhaartje heen scheren hoor :')
En daarbij zijn die snorharen niet eens te vinden in de vacht :')
Afbeelding

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-19 20:28

hahaha nee precies, lijkt me ook gewoon echt niet te doen!