Hond vers vlees maar blijft iel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 18:34

Ik ga over na drie keer per dag voeren.en geleidelijk de hoeveelheid ophogen.
In principe doet hij verder super goed op het vlees. Mooie poepjes en hij eet het.. dus wat dat betreft prima.. alleen dat overgeven.. maar daar gaan we met de kong hopelijk oplossen.

Veriye

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:41

Hoe kom je op de 100g per dag? staat dit op de verpakking? ik heb een aantal jaren geleden mijn twee honden op barf gehad, dus geen kvv, maar alles zelf samengesteld. Bij kleine rassen reken je normaal met 3-4% van het lichaamsgewicht, wat ze per dag nodig hebben.

Zo snel eten kan of dat hij het eeerg lekker vindt, of dat hij gewoonweg niet genoeg heeft. Vaker in kleine porties voeren in het begin tot hij gewend is kan helpen of inderdaad een kong, maar die moet dan natuurlijk regelmatig goed schoongemaakt worden vanwege bakteriën etc.

Hutcherson

Re: Hond vers vlees maar blijft iel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 18:47

Honden zijn wel gemaakt om snel te eten he. Wij hebben ook een antischrokbak maar daarmee doet die knul van ons er max 30 seconden over. Exclusief uitlikken. Brokjes worden niet gekauwd, vlees wordt naar binnen gegooit.. Letterlijk. Is in het wild ook het geval.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:13

Klein beetje lauwwarm water over de energique gieten, zodat het uit elkaar valt en wat glibberig wordt. Dan kunnen ze niet zo schrokken. En niet voeren op vaste momenten, maar soms een uur eerder of later. Ander gaan ze op den duur anticiperen op voer en gal kotsen als je net te laat bent.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 19:13

Staat op de verpakking. En in de dierenwinkel gaf men aan 2 procent van het lichaamsgewicht. Dus dan klopt dat wel.. alleen hij heeft daar dus te weinig aan.. hij vond het echt heel lekker..hij is al druk aan het springen als het buiten de koelkast staat. En gaat er onder zitten de bek af te likken

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:18

Heb je de overstap geleidelijk gedaan of niet?
Is het een optie om een tijdje brokken en vlees naast elkaar te voeren?

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:19

De richtlijn van de fabrikant is een richtlijn. Je moet naar je hond kijken en zien of deze er genoeg aan heeft. Heb je een heel actieve iets te slanke hond, dan mag ie wat meer, heb je een bankaardappel met vetrolletjes, dan mag het wat minder zijn. ;)

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 19:19

Afbeelding
Afbeelding

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 19:20

senna21 schreef:
Heb je de overstap geleidelijk gedaan of niet?
Is het een optie om een tijdje brokken en vlees naast elkaar te voeren?

Ik heb het geleidelijk gedaan. En met kokend water er over. Nu is het dus zonder water..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:21

Ik vind hem niet echt mager, eerder ''arm'' bespierd of iellig qua vorm :)
Laatst bijgewerkt door kiwiwitje op 20-05-19 19:22, in het totaal 2 keer bewerkt

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 19:21

Lindsey_99 schreef:
De richtlijn van de fabrikant is een richtlijn. Je moet naar je hond kijken en zien of deze er genoeg aan heeft. Heb je een heel actieve iets te slanke hond, dan mag ie wat meer, heb je een bankaardappel met vetrolletjes, dan mag het wat minder zijn. ;)

Hij is wel heel actief, hij speelt graag. En rent de hele dag achter je aan door huis en tuin..

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 19:23

Ik vind hem op de foto er ook beter uit zien als hier naast me op de bank.. denk dat hij nu de vijf kilo echt niet haalt

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:25

owens-mama schreef:
Ik vind hem op de foto er ook beter uit zien als hier naast me op de bank.. denk dat hij nu de vijf kilo echt niet haalt

Niet naar gewicht kijken. Als je zn ribbetjes kan voelen maar niet in rust kan zien dan issie goed op gewicht! :)

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 19:27

Mijn moeder heeft ook een Boomer. Maar dat is net een wandelend dienblad.. en ze zijn een week samen geweest. Dus misschien zie ik ik wel spoken. Die van mij moeder weegt bijna 9 kilo

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:37

Voor gemiddeld grote honden is de richtlijn ook zn 2% van het lichaamsgewicht aan vers vlees. Mijn hond is nu 22kg dus zou 440g aan vlees mogen.....hij krijgt 800g per dag :j Afbeelding
(Foto net gemaakt)

Je moet echt voeren op het oog, ga ik die van mij 440g geven, is het binnen een paar weken een gratenpakhuis.

Zot er in Energque niet ook graan? Heb een keer een zak van Marktplaats afgehaald, maar kan me herinneren dat het niet alleen puur vlees was?
Laatst bijgewerkt door mvdende op 20-05-19 19:44, in het totaal 3 keer bewerkt

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:41

@mvdende:
Kip 46% (Bevleesd Rugdeel, Vel), Rund 42% (Long, Pens, Spiervlees, Nier, Lever), Mais, Tarwe, Bietenpulp (gedroogd), Zonnebloemolie, Zalmolie, Vitaminen, Mineralen.

Analytisch:
Ruw eiwit 11,7%, Vetgehalte 14,5%, Ruwe Celstof 0,7%, Ruwe As 2,8%, Vocht 62,4%, Calcium 0,62%, Fosfor 0,50%.

Het is een vrij arm voer zo te zien, meer voeren of andere voer en een tool om minder te laten schrokken zou ik dan denken.

Edit: voer aan de hand van je ideale gewicht, is hij 5kg maar wil je liever dat hij een halve kilo aankomt, dan voer je op basis van 2% ideaal gewicht. Dus 110 gram in theorie. Maar voer vooral op het oog.
Laatst bijgewerkt door horsiegek op 20-05-19 19:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:42

Ik vind hem wel echt aan de magere kant. Zijn ruggengraat steekt te veel uit en zijn ribben op de snuffelfoto ook.

Zijn rug ziet er op de foto's uit als een 2 (op 9) en zijn ribben als een 3. Ideaal is voor dit type hondje 4-5.5.

https://www.royalcaninhealthyweight.co. ... w49678.jpg

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:47

horsiegek schreef:
@mvdende:
Kip 46% (Bevleesd Rugdeel, Vel), Rund 42% (Long, Pens, Spiervlees, Nier, Lever), Mais, Tarwe, Bietenpulp (gedroogd), Zonnebloemolie, Zalmolie, Vitaminen, Mineralen.

Analytisch:
Ruw eiwit 11,7%, Vetgehalte 14,5%, Ruwe Celstof 0,7%, Ruwe As 2,8%, Vocht 62,4%, Calcium 0,62%, Fosfor 0,50%.

Het is een vrij arm voer zo te zien, meer voeren of andere voer en een tool om minder te laten schrokken zou ik dan denken.

Daar zit dus idd iets van granen in. Zeker wel iets van 10%.

Ik zou overstappen op een kvv die uitsluitend uit vlees bestaat.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:49

mvdende schreef:
horsiegek schreef:
@mvdende:

Analytisch:

Daar zit dus idd iets van granen in. Zeker wel iets van 10%.

Ik zou overstappen op een kvv die uitsluitend uit vlees bestaat.

Met granen is niet zoveel mis als altijd geroeptoetert wordt, pulp is overigens geen graan.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 19:56

Mager maar eet het met plezier en geen diarree.

Hoeveelheid omhoog lijkt me stap 1. (Na de dierenarts, maar die is al geconsulteerd hier)

Gezien het overgeven wel aantal keer in kleinere porties.

Als dat overgeven dan nog blijft, ook na enige tijd uitproberen, zou ik toch een ander merk proberen.

owens-mama

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-05-19 19:58

Ik ga nu eerst wat meer geven op de dag. Na het eten gaat hij eerst een tijdje in de bench uitbuiken.. maar welk merk is dan alleen vlees. Ik zie door de bomen het bos niet meer..( en iemand vroeg me net of hij gecastreerd is, hij is gecastreerd)

Hij heeft net een bakje Renske op, zonder overgeven.. en tussendoor als beloning een stukje Rodi worst. Zonder overgeven..

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:13

owens-mama schreef:
Ik ga nu eerst wat meer geven op de dag. Na het eten gaat hij eerst een tijdje in de bench uitbuiken.. maar welk merk is dan alleen vlees. Ik zie door de bomen het bos niet meer..( en iemand vroeg me net of hij gecastreerd is, hij is gecastreerd)

Hij heeft net een bakje Renske op, zonder overgeven.. en tussendoor als beloning een stukje Rodi worst. Zonder overgeven..

Bijna alle kvv is alleen vlees. Ik voer zelf nu Smuldier, is niet de beste kwaliteit, weet ik. Kivo is 100% vlees, Lotgering ook, al zijn de meningen kwa kwaliteit daar ook over verdeeld.

Verder zijn er heel veel webshops die hun eigen merk kvv aanbieden.

Bij vers voeren is het belangrijk om voldoende afwisseling te hebben met verschillende diersoorten. Minimaal 5 diersoorten per week óf een compleet mix, Daar zit een vitamine en mineralen preparaat aan toegevoegd.

Smuldier vlees compleet/ pens compleet zou dus een complete voeding moeten zijn, maar ik heb zo mijn bedenkingen. Daarom ga ik zodra ik verhuisd ben, ook een ander merk kvv voeren.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:19

Mizora schreef:
Ik vind hem wel echt aan de magere kant. Zijn ruggengraat steekt te veel uit en zijn ribben op de snuffelfoto ook.

Zijn rug ziet er op de foto's uit als een 2 (op 9) en zijn ribben als een 3. Ideaal is voor dit type hondje 4-5.5.

https://www.royalcaninhealthyweight.co. ... w49678.jpg

Ik zie op de snuffelfoto geen ribben. Wat ook eigenlijk niet echt zou kunnen als je de foto van boven pakt. En als ik zie hoe dat ie geschoren is denk ik dat de foto's erg vertekenen. :o
Ik zou hem ook echt geen 2/3 geven vanaf de scorekaart eigenlijk :o

AnnickT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:21

Is het echt overgeven met een stuwende beweging vanuit de buik of is het zonder die beweging? Zonder kan dat op slokdarmproblemen wijzen.

Fijn dat het nu binnen heeft kunnen houden.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-19 20:24

Ik geef mijn honden 30 gram per kilogram lichaamsgewicht. En bij 1 van de honden is dat 100 gram per dag en dat verdeel ik over 2 porties. Dus smorgens 50 gram en savonds 50 gram. Ik heb 4 honden en zr doen het er allemaal goed op. Ik voer trouwens smuldier compleet.