Kleine tuinvogeltjes voeren, wat werkt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:06

Telpeva schreef:
Nou ik zou nog wat laten weten :+ vorige week hebben de mussen eindelijk ontdekt dat ze er in kunnen en dat er eten in zit *\o/* dat heeft ze bijna een maand gekost om daar achter te komen. De kauwtjes hadden het meteen al door, en het kost ze iets meer moeite om er wat uit te krijgen maar ze hebben hem alsnog steeds in een dag leeg. Maar, heeeel af en toe zie ik nu ook een verdwaalde mus of koolmees er op zitten :') yeaah *\o/*

Haha dus niet helemaal wat de bedoeling was.. :')

El, wat zielig van die musjes, en wat raar, ik heb ook pindakaas maar als ze er helemaal ingaan kunnen ze er nog makkelijk uit?

neila

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-19 21:28

Ik maak al jaren zelf het vetvoer voor de vogels. Met wat geplet graan, gehakte pinda's, meelwormen, strooivoer en dierlijk vet (ossewit), ik wil liever geen palmvet gebruiken.
Doordat het kopje wat bungelt en het stokje klein is kunnen er geen grote vogels op zitten. Voor de spechten vul ik soepblikken met hetzelfde mengsel.
Werkt allemaal erg goed.

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-19 22:52

Wat een goed idee neila! Ik heb laatst wel een keer zelf vogelpindakaas gemaakt maar dit nog niet, dit lijkt mij ook leuk. Kan je dit ook het hele jaar door voeren of beter alleen in de winter?

neila

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 12:49

Ik voer voornamelijk in de winter, maar ik heb gemerkt dat ook nu er wel behoefte is aan dit voer. Dt kan ook wel alleen bij hoge temperaturen wordt het vet zacht, dan moet je het weghalen, anders krijg je plakkerige vogeltjes.
Met slecht weer wel gezien dat pimpelmeesjes in een leeg kopje zaten te schuilen. Heel grappig, zo'n half slapende in elkaar gedoken meesje dat een half uurtje blijft zitten.

Het is trouwens niet mijn eigen idee, maar wel één van de beste die ik ooit gezien heb en daarom geef ik het graag door :)

Afbeelding

Op de foto stond de hele handel nog uit te harden op een bankje. De vogels herkenden meteen hun kopjes en blikken en ophangen hoefde voor hun niet...

Ook als ik lege kopjes uit de boom haal komen ze alweer dichterbij, ze herkennen het gepruts met kopjes en hopen dat ik alles ter plekke vul...

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 12:56

Aaaawh wat ontzettend schattig <3

MirandaMalik

Re: Kleine tuinvogeltjes voeren, wat werkt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:37

Wat leuk Neila! <3

neila

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:45

Trouwens bij warm weer doe ik de kopjes in de vriezer, zo blijft het voer wel goed en kan ik het later weer ophangen.

Maddy_Paola

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 14:47

Wij hebben bollen hangen van de welkoop, in t midden zit dan een silo, of kan je de pindakaaspot doen, hierdoor kunnen alleen de kleine vogeltjes erbij, bij ons werkt dat heel goed en blijven de kauwen weg alleen een enkele duif die kruimels op de grond kont eten

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:10

Wat leuk gemaakt zo zeg neila.
Ik heb wel van die silo's met net eromheen hangen. Anders heeft het echt geen zin. Halsbandparkieten vreten alles zo op. Die komen serieus uit het dorp om bij mij de boel op te vreten. En ze komen met steeds meer (en om 5 uur in de ochtend schreeuwen ze al bij mijn slaapkamerraam) Wij hebben echt mega veel musjes in de tuin.

Rije
Hoofd Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 15:19

neila schreef:
Ik maak al jaren zelf het vetvoer voor de vogels. Met wat geplet graan, gehakte pinda's, meelwormen, strooivoer en dierlijk vet (ossewit), ik wil liever geen palmvet gebruiken.
Doordat het kopje wat bungelt en het stokje klein is kunnen er geen grote vogels op zitten. Voor de spechten vul ik soepblikken met hetzelfde mengsel.
Werkt allemaal erg goed.

[ [url=m/123iJG.jpg]Afbeelding[/url] ]

Wat een leuk idee! Waar haal je zulk vet? En verwarm je het dan eerst? En is het dan zo simpel als bij elkaar gooien, mengen en uit laten harden?

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 16:04

Ik vind dit een erg leuk topic en geniet van alle foto’s :)

Kun je ook niet bvb bepaalde struiken planten waar de kleinere vogeltjes voedsel in vinden? Of is dat te vergezocht?

neila

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-19 17:20

Sorry Telpeva, ik ben je topic een beetje aan het kapen :)

Rije, Ossewit is een soort frituurvet. Dus gewoon bij de supermarkt. Soms heb ik mazzel en kan ik via een slager aan een grote hoeveelheid rundervet komen. Er bestaat trouwens ook biologische ossewit, maar die heb ik zelf nog niet gevonden, lijkt me wel een fijn idee.

Ik verwarm het vet tot het net gesmolten is en meng alles er dan doorheen. Vaak begint het alweer te stollen als ik de kopjes vul, maar dat is niet erg. Het stokje moet je tegenover het oortje in het mengsel steken. ( in het begin zelf vaak de fout gemaakt door niet goed op te letten waar het stokje zat en zo maakte ik het voor de vogels wel extra acrobatisch om bij het voer te komen :) ). Stukje ijzerdraad aan het oor en zo hang je ze in een boom of struik, en in mijn geval ook in de heg.

Struiken waar vogeltjes voedsel kunnen vinden vind ik een leuk idee, maar ik weet zo niet wat geschikt zou zijn. Iemand?

Nog een foto, hier zie het oude ijzerdraadje nog zitten, nu gebruik geïsoleerd draad.
Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-19 17:39

poes schreef:
Ik vind dit een erg leuk topic en geniet van alle foto’s :)

Kun je ook niet bvb bepaalde struiken planten waar de kleinere vogeltjes voedsel in vinden? Of is dat te vergezocht?

Dat klopt! Mijn buurman heeft een grote liguster die erg populair is bij de musjes en koolmeesjes (stiekem ben ik wel een beetje jaloers :') ) In de winter blijft die plant ook groen, wat de kleine vogeltjes heel prettig vinden als schuilplaats want veel andere planten zijn dan kaal en onveilig. In de winter komen er ook blauwe besjes in!

Ik denk dat het zeker meerwaarde heeft, met name in de winter. Ik ben zelf ook nog aan het rondkijken voor een haag die vogels aantrekt, er zijn meerdere soorten in meerdere kleuren die vogels fijn schijnen te vinden. Ik ben er voor mijzelf nog niet helemaal over uit want er is best veel keuze, want of je nu groene of rode blaadjes wilt, wel of geen bloemetjes in de lente en welke kleur besjes je wilt, er is wel een struik voor :')

neila schreef:
Sorry Telpeva, ik ben je topic een beetje aan het kapen

Ben je mal! ik vind het juist leuk al die tips en tricks :D

-

Voor wie het leuk vind heb ik nog een recept voor vogelpindakaas, dit is hoe ik hem maak en hij is hier erg geliefd :)
Nodig:
Blender (ik gebruik zelf eentje die ook een ice crush functie heeft, ik weet niet of elke blender dit aan kan)
Ongebrande ongezouten pinda's (voorbeeld https://www.welkoop.nl/winkel/dier/tuin ... 7558?sku=1)
Notenolie
Strooivoer naar keuze

De exacte hoeveelheden hangt af van hoeveel pindakaas je wilt maken, maar de verhouding van pinda's en strooivoer is ongeveer 1 op 1. De olie kan ik niet echt een richtlijn voor geven, ik doe steeds een klein scheutje erbij totdat ik denk dat het genoeg is! de olie maakt het wat vloeibaarder, maar het kan daardoor ook snel té vloeibaar worden.

Voorbeeld recept:
200 gram pinda's in de blender, naar eigen inzicht olie toevoegen tot je een pindakaas substantie hebt. Doe deze zelfgemaakte pindakaas in een ruime mengkom, voeg 200 gram strooivoer toe en meng dit door elkaar.
Klaar!

Zodra mijn huidige pindakaas voorraad op is ga ik jouw recept proberen Neila :D

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-19 06:30

Wat een leuke recepten hier zeg! Ik ga de ossenwit binnenkort proberen. Pinda’s crushen heb ik geen apparatuur voor.