Kat ten prooi?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 17:23

Fijn!

c_alsemgeest

Re: Kat ten prooi?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 22:50

Gelukkig!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 23:16

Nou zeg wat is dat toch dat katten “ alles” maar mogen doden wat op hun pad komt, maar als ze zelf eens slachtoffer zijn is het hek van de dam.

Als je dat niet wilt zul je hem binnen moeten houden. Dat zou heel wat beter zijn voor verschillende vogelsoorten bijvb.

Maar goed dat is natuurlijk weer niet zo netjes om te zeggen.

Wel ben ik blij voor de Ts dat haar kat nog leeft en blijkbaar weer helemaal de oude is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 23:45

Ik zie hier nergens een hek van de dam hoor.. alleen een geschrokken eigenaar en geinteresseerde bokkers.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-19 23:55

Tsja, boerderijkatten zijn er niets voor niets Ineke ;)

Hopelijk gaat alles goed met Cat. Beestje kan gepakt zijn door vanalles, al lijken mij een vos en vooral marterachtige logisch. Marterachtigen zijn brutaler dan je zou verwachten.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 00:11

Ineke2 schreef:
Nou zeg wat is dat toch dat katten “ alles” maar mogen doden wat op hun pad komt, maar als ze zelf eens slachtoffer zijn is het hek van de dam.

Als je dat niet wilt zul je hem binnen moeten houden. Dat zou heel wat beter zijn voor verschillende vogelsoorten bijvb.

Wel ben ik blij voor de Ts dat haar kat nog leeft en blijkbaar weer helemaal de oude is.

Nou als mijn kat muizen en ratten vangt vind ik dat toch niet zo erg als dat hij zelf gewond raakt of dood gaat. :+
Onze kat pakt trouwens bijna nooit een vogel, dat vind ik zelf ook wat zieliger.
Wij hebben heel erg veel vogels in de tuin die toch succesvol meerdere nestjes groot brengen. :)

Gelukkig goed afgelopen met de kat!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 01:08

Ineke2 schreef:

Zeker in Nederland zijn katten geen bedreiging voor vogels, zie bijvoorbeeld: https://www.ecostyle.nl/kat/over-katten ... lpopulatie

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 03:50

Goh, daar denken mijn vogels toch heel anders over wanneer een kat weer eens in het gaas van de voliere hangt en probeert ze er doorheen te trekken...

Maar goed, dat is offtopic.
Jammer dat TS trouwens zelf niet meer reageert?

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:17

https://www.trouw.nl/groen/katten-kille ... ~aa3bfbd2/

Zeker wel dat katten ontzettend veel vogels doden.
Een Amerikaans en Brits onderzoek van jaren geleden kan ik overigens niet zo heel serieus nemen.

En ja ik snap dat boerderij katten er niet voor niets zijn.
Maar niet alleen boerderij katten lopen buiten.

Snadrem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:18

Cayenne schreef:

Misschien is die ondertussen zelf door die marter of vos meegenomen :=

Ik vind het maar spannend!

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:28

Ineke2 schreef:
https://www.trouw.nl/groen/katten-kille ... ~aa3bfbd2/

Zeker wel dat katten ontzettend veel vogels doden.
Een Amerikaans en Brits onderzoek van jaren geleden kan ik overigens niet zo heel serieus nemen.

En ja ik snap dat boerderij katten er niet voor niets zijn.
Maar niet alleen boerderij katten lopen buiten.

Dat stuk in Trouw bleek echter niet te kloppen: https://www.nrc.nl/nieuws/2018/02/06/nr ... s-a1591122

Naar mijn ervaring pakken katten niet zo snel vogels. En als ze ze vangen is er vaak wat mis mee (ziek of oud). Tuurlijk zullen katten invloed hebben, maar ik denk dat die minimaal en natuurlijker is in vergelijking met de mens. Katten lopen al eeuwen rond in Nederland en de verstedeling met bijbehorende tegeltuintjes gaat veel sneller.

Inderdaad ook benieuwd hoe het met de kat is!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:38

Nee want de vogels in een volière die zich doodvliegen van de schrik tellen natuurlijk niet mee. Blij dat de kat van TS in orde is maar goed.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:45

Tot de post van tineke ging het nergens over dat katten wel vogels mogen pakken maar niemand een kat. Wordt ook niet aangegeven dat het dier dat heeft gegrepen dood moet ofzo. Puur een logische bezorgdheid die wordt uitgesproken en gissen wat het kan zijn geweest. Als je hond losloopt en in een onbewaakt moment wordt overreden zeg je ook niet 'tja eigen schuld' maar ben je ook uit je doen. Niet meer dan logisch. Deze aangewakkerde discussie staat voor mij ook compleet los van elkaar.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:47

Kidde: de schatting zou te hoog zijn, let wel de schatting... dat betekend niet dat het niet waar is.

De conclusie is eerder dat er nog nooit GOED onderzoek naar gedaan is. En niet dat katten niet zoveel doden.

Die geluiden zijn er niet voor niets.
Als eenieder nou eens verantwoordelijkheid zou nemen voor zijn of haar huiskat(ten) en zou zorgen bijvb dat ze in eigen tuin zouden blijven zou dat al een hele hoop leed en ergernis schelen.

Ze worden niet meer aangereden.

Ze lopen niet meer weg / zijn niet meer vermist.

Ze kunnen nog wel muizen e.d. vangen die daadwerkelijk een “ bedreiging” vormen voor het woongenot van diens eigenaar.

Ze schijten andermans tuin niet meer onder

Ze maken geen ruzie met de buurtkatten als ze op eigen terrein blijven.

Ze kunnen niet meer te pas en te onpas voor nestjes kitten zorgen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:49

Misschien kun je je eigen topic openen?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 09:56

Dit gaat idd wel heel erg offtopic. Misschien is het beter hier een apart topic over te openen als daar behoefte aan is?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:14

Lijkt mee idd handig :)

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:49

Om terug te komen op de vraag van ts. Bij marters is het nu zo dat het dekseizoen achter de rug is en de jongen worden geboren.

Voor de mannelijke dieren betekent dit dat ze echt op krachten moeten komen, want die hebben maanden de dames moeten versieren en andere marters verdrijven. Die gaan echt geen gezonde kat aanvallen.

De vrouwelijke dieren zijn op dit moment drachtig of hebben jongen. Als het al een marter was, dan is het aannemelijk dat de kater het nest verstoord heeft en het moederdier haar jongen met hand en tand is gaan verdedigen. Dat is dus niet om de kater te doden, maar om naar nest te beschermen. Marters maken weinig geluid, dus dat zou kunnen. Volgens mij hebben vossen meer vocabulaire.

Ik weet niet precies wanneer vossen jongen hebben, maar ik kan me voorstellen dat dit voor meer dieren geldt dat moeders hun nesten verdedigen tegen katten.

Zeker als de kat veel lawaai maakte bij de aanval, maar nu alles in orde is, kan hem dat best gebeurd zijn.

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 11:55

Snadrem schreef:
Cayenne schreef:

_O-

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 12:31

Snadrem schreef:
Cayenne schreef:

Ik ook!
:=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 14:12

beert schreef:
Om terug te komen op de vraag van ts. Bij marters is het nu zo dat het dekseizoen achter de rug is en de jongen worden geboren.

Voor de mannelijke dieren betekent dit dat ze echt op krachten moeten komen, want die hebben maanden de dames moeten versieren en andere marters verdrijven. Die gaan echt geen gezonde kat aanvallen.

De vrouwelijke dieren zijn op dit moment drachtig of hebben jongen. Als het al een marter was, dan is het aannemelijk dat de kater het nest verstoord heeft en het moederdier haar jongen met hand en tand is gaan verdedigen. Dat is dus niet om de kater te doden, maar om naar nest te beschermen. Marters maken weinig geluid, dus dat zou kunnen. Volgens mij hebben vossen meer vocabulaire.

Ik weet niet precies wanneer vossen jongen hebben, maar ik kan me voorstellen dat dit voor meer dieren geldt dat moeders hun nesten verdedigen tegen katten.

Zeker als de kat veel lawaai maakte bij de aanval, maar nu alles in orde is, kan hem dat best gebeurd zijn.

Mooie info!

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:17

beert schreef:

De vossen pakken niet alleen katten om hun jongen te verdedigen, maar ook omdat ze meer voedsel nodig hebben om te zogen en later om aan hun jongen te geven. Daardoor nemen ze meer risico en komen ze dichter bij bewoning.

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 17:28

Een ietwat deftig formaat kater laat zich niet zonder stoot of slag door een vos vangen en vossen maken ook een hels kabaal als ze vechten dus een vos zou je gehoord hebben.
Marters zijn idd stiller.

Anyhow, fijn dat hij weer vrolijk rondloopt.

De discussie over katten en buiten lopen hoeft idd niet hier uitgekauwd te worden. Geïnteresseerden kunnen daar dan een (zoveelste) topic over openen.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-19 17:56

Gelukkig ben ik niet gepakt en meegenomen! Wel een hectisch drukke week achter de rug en lief vriendinnetje wie jullie op de hoogte hield.

Het gaat gelukkig goed! Hij mist wat happen haar her en der, dus er is wel echt iets gebeurd die nacht. Maar verder gaat het goed. Hij had wat last van zijn pootje maar dat lijkt nu al weer over. Hij loopt nu weer lekker rond op het erf en laat zich uitgebreid knuffelen, ik kan dus melden dat het gelukkig heel goed gaat.

Ik vond het wel erg spannend en gek, vooral door de angstige kreten die nacht. Ik heb hem wel eens vaker ruzie horen maken met andere katers uit de buurt, maar dit was echt niet te vergelijken.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-19 18:19

Gelukkig maar. Als het goed is, heeft hij nog acht levens van de negen. :+