Verbod op training/stroom halsbanden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:01

Al die betutteling...
Zo'n trilband is prima te gebruiken wanneer je weet wat je doet.
Net als een slipketting, maar wel correct en niet dat de hond erin springt of hangt...

Clickeren is voor veel honden geweldig, die van ons werd peu nerveux van het werken met de clicker. Zelfs kundige instructeurs (o.a. een schrijver van een clicker boek) gaf aan dat onze hond zo'n voorbeeld is waarbij het te slecht werkt.

Dus die hebben we uiteindelijk 2 weken een slip omgehad en daarna nooit meer nodig gehad.

Maar in onkundige handen wordt het anders.
Vraag is alleen hoe men zo'n verbod denkt te gaan handhaven...

Zoiets zorgt er in mijn ogen alleen maar voor dat inderdaad banden van Ali enzo gebruikt gaan worden.

Zorg liever voor voorlichting op hondenschool en bij dierenartsen/ dierenspeciaalzaken.

Nagini

Re: Verbod op training/stroom halsbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:04

Mooie reactie Corine, helemaal mee eens. :)

MariskaFally

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:06

Wij hebben ons volledige terrein afgerasterd doormiddel van een onzichtbare omheining en onze honden dragen daarvoor zo'n halsband. Wanneer ze deze niet zouden hebben zou onze jachthond erg vaak weglopen omdat hij dan weer een ree ziet of een konijntje (wonen aan de rand van een natuurgebied).

Ik kan er nu niet heel goed uit opmaken of ook deze manier verboden is geworden omdat vorig jaar werd gezegd dat het echt om de trainingband ging en niet om de onzichtbare omheining. Zelf vind ik die onzichtbare omheining erg prettig ook omdat de halsband duidelijk waarschuwd met piepjes en onze honden precies weten waar de grens ligt en zelfs de piepjes nagenoeg nooit meer horen.

De trainingsband vind ik bij juist gebruik niets mis mee. Maar het is te gemakkelijk om er een te krijgen en dan is er mijn inziens een te groot risico dat zo'n band in onjuiste handen terecht komt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:07

@ beatje: jammer dat je de gouden tip niet hebt. Ik was benieuwd.

De hond luistert verder prima hoor. We hebben haar in het begin aan de lijn getraind en in afgesloten ruimten. En dan luistert ze super. Ik train haar zelf met de clicker. Hier is hier etc. Als de baasjes of ik het dier zien dan is een keer roepen voldoende zodat ze er niet achteraan gaat. Maar zodra er een beest weg springt in haar buurt dan is het binnen een splitsecond dat haar instinkt in werking treedt. Je kan dan roepen of schreeuwen wat je wil maar ze komt dan pas als het dier uit bereik is. De eerste keer om los te oefenen kwam ze bijna onder een auto, ze rende het hele veld over achter een haas aan die een meter naast haar weg sprong. Terwijl ze met trainen dus altijd meteen kwam en goed beloond werd.

Dan is de keus nooit meer los. Of in geval van uiterste nood een keer een trilling geven met de afstandbediening.

Verder eens met Corine

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:20

Prachtig nieuws op de vroege ochtend! <3

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 09:43

Nagini wat bedoel jij met stimulatie dan?
Met trilling bedoel ik nl geen stroom he maar puur trilling als in telefoon-trilfunctie.
Wat is een stimulatie dan?

Je kan overigens ook de piep gebruiken, piep=koekje. Als je dan op afstand piept komen ze terug voor t koekje (wel in afstand opbouwen)

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:00

Ik ben niet anti stroomband maar ook zeker niet pro.
Ik vind dat zo'n ding gebruikt moet worden als laatste (red) middel.
Als de hond gevaar voor omgeving of wat dan ook is.
Maar helaas word er heel veel getraind met deze banden.
En daar heb ik heel veel moeite mee, trainen is leuk en samenwerken met je hond en dat leer je positief aan en niet met pijn.
Heb bij een aantal IPO verenigingen getraind en bij nog meer op bezoek geweest en man man wat worden bij een groot aantal van die clubs die dingen daar vaak gebruikt zeg, en dan echt omdat het wel heel snel werkt en aanleert.
1 vd trainers hangt hem bij zijn puppen van tien weken oud al om, om te kotsen.
Bij het speuren bv het afgaan bij het voorwerp, baas roept af, hond gaat niet in 1 x en hup gelijk klap stroom erop, hond lost niet snel genoeg in het pakwerk, flinke klap stroom erop.
Ik ben dus gestopt omdat ik het leed echt niet meer aan kon zien.
Dus idd hoeft het niet perse verboden worden want dit soort gekkies komen er toch wel aan.
Maar er mag best meer toezicht zijn en strenge regels aan verbonden.
Tja en onder begeleiding ve trainer....wat is een goede trainer..

pluisje88

Re: Verbod op training/stroom halsbanden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:10

Wij hebben hem een tijdje gebruikt bij onze Jack Russel toen hij jong was. Hij had zon sterke focus en instinct dat als er iets gebeurde dat hij niet meer luisterde als hij los liep. Niet omdat hij niet wilde luisteren maar omdat hij je gewoon niet meer hoorde. Standje 2/3 van 45 was genoeg om hem wakker te maken waardoor hij vervolgens wel meteen luisterde. Daarvoor uiteraard alle methoden en trainers geprobeerd want we vonden het zielig maar niks hielp. z’n hele leven aan de lijn houden vond ik ook zielig dus dit was een goed alternatief. Inmiddels loopt hij lekker los, zonder band en doet hij het al jaren prima.

Ik zie hier mensen over de trilfunctie. Ik gebruikte altijd lage stroom en vond dat ook zo zielig klinken dus dacht ga over op de trilfunctie want dat is liever. Nou mijn hond dacht daar anders over. Hij jankte oorverdovend en raakte compleet in paniek van die trilling. Mijn hond vindt die dus zeker niet liever.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:17

Dit is zeker weer bedacht door iemand uit de randstad zonder verstand van dieren :z

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:22

Nies_ schreef:
Dit is zeker weer bedacht door iemand uit de randstad zonder verstand van dieren :z

Helaas zijn er heel veel mensen zonder verstand die die dingen gebruiken.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:23

Ik heb een Duitse Staande, ook nog eens puur uit jagende ouders en broer/zus wordt opgeleid voor de echte jacht, dus niet alleen jachttraining voor de leuk.

Op zn puber streken na, luistert hij heel prima naar hier.

Afgelopen weekend waren we in Kootwijk, op de zandvlakte Skip los gelaten en ging prima, bos in, ook prima. Mm vader geeft net een complimentje dat Skip zo verschrikkelijk goed luistert, als hij wild in zn neus krijgt, toen kon ik 20x roepen voordat ik hem te pakken had. Hij is daarna ook niet meer los geweest.

Op zondag gingen we het gebied uit. Geen wild meer te bekennen dus Skip kan wel weer los. Hij was niet te houden aan de flexi want barst van de energie. Wat denk je? Kat! Gelukkig zat kat in een tuin achter een hek, wat wij niet zagen dat dat hek gewoon uit het niets ophield, dus Skip vloog in de tuin achter de kat aan. Eigenaar niet blij en wij natuurlijk ook niet. Skip uiteindelijk gevangen en maar een officieel losloopgebied opgezocht waar hij ff zn energie kwijt kon.

Goede training wil absoluut niet zeggen dat er geen instinct meer in zit en ze gaan dan zo in de drive dat ze niets meer horen.

Ik ga dus voor 1 juli 2020 zeker een band kopen, just in case het nodig blijkt te zijn. Natuurlijk ga ik hem pas gebruiken onder begeleiding van een professional als het nodig is.

Ik, die altijd heeft geroepen "zn band komt er hier niet in" moet nu toch serieus erover gaan nadenken want Skip heeft gewoon teveel jacht drift.

Ik ken eigenlijk ook alleen maar Duitse Staandes die ergens in hun leven zn band omgehad hebben, puur omdat de jacht drift te groot is bij dit ras.
Laatst bijgewerkt door mvdende op 04-04-19 10:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:27

Er mogen van mij best regels op komen. Dat er voor amateurs alleen banden zijn met een trilfunctie of lage stroomschok. Genoeg om je hond een aanwijzing te geven / uit z'n focus te halen, en that's it.
Maar helemaal afschaffen?

Het is voor mij net als een bit, een zweep, zelfs je eigen voet. Ik kan de hond een klein tikje met mijn voet geven om hem uit een focus te halen, of ik kan hem verrot schoppen.
Het is ook hier niet het middel, maar het gebruik. En vaak na zo'n ding een paar keer gebruikt te hebben, weten ze het, juist omdat je veel beter kan timen dan met je stem of ander signaal.

Weet je... De mensen die zo'n band misbruiken, vinden wel een andere manier wat niet prettig is voor de hond.

Nu.nl schreef:
Wetenschappelijk onderzoek toont echter aan dat het gebruik van een stroomband slecht is voor het welzijn van het dier.

Ik ben wel benieuwd naar dit onderzoek?
Laatst bijgewerkt door Nirvana_ op 04-04-19 10:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Jis_
BKB 2025 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:28

love_western schreef:

Heel eerlijk, ik laat liever mijn onbetrouwbare hond inslapen als ik kan voorkomen dat een hond verpest wordt door zo'n ding.

Laatst weer een verhaal gehoord van een dame die hem gebruikte bij haar Vizsla, zo'n handig ding zei ze tegen iemand die ik heel goed ken en showt het even door hem aan te zetten zonder dat de hond wat deed. Hond werd juist gevaarlijk door misbruik van dat ding en moest weg. Zulke zotte lopen er rond en kunnen zo'n ding kopen. Dat is de andere kant van de medaille

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:35

WesternWay schreef:
Nagini wat bedoel jij met stimulatie dan?
Met trilling bedoel ik nl geen stroom he maar puur trilling als in telefoon-trilfunctie.
Wat is een stimulatie dan?

Je kan overigens ook de piep gebruiken, piep=koekje. Als je dan op afstand piept komen ze terug voor t koekje (wel in afstand opbouwen)

Die van mij vind trilling dus veel te intens :) Zoals de jack russel eerder hier.

Er is een verschil tussen e-collars en shock collars.
Ecollars given een stim(ulatie) die op een zenuw werkt.
Een shock collar geeft echt een stroomstoot. Een electrische schok 'brand' waar een e-collar niet kan branden want het werkt meer als een zenuwprik.
Het maakt contact met de zenuwreceptoren in de huid en geeft zo een bericht door naar de hersenen.
Stim word ook bij mensen gebruikt voor bijv. pijnbestrijding, revalidatie of sport.

Meer informatie:
https://hiddenfence.com.au/shock-collar ... n-collars/

Nirvana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:38

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:42

Jis_ schreef:
love_western schreef:

Heel eerlijk, ik laat liever mijn onbetrouwbare hond inslapen als ik kan voorkomen dat een hond verpest wordt door zo'n ding.

Laatst weer een verhaal gehoord van een dame die hem gebruikte bij haar Vizsla, zo'n handig ding zei ze tegen iemand die ik heel goed ken en showt het even door hem aan te zetten zonder dat de hond wat deed. Hond werd juist gevaarlijk door misbruik van dat ding en moest weg. Zulke zotte lopen er rond en kunnen zo'n ding kopen. Dat is de andere kant van de medaille

Dus je dood liever een gezond dier dan dat je een ecollar probeert? Daar snap ik dan helemaal niets van.
Verkopen of euthaniseren we een paard ook maar als ie niet luisters naar het been? Laten we er maar geen sporen bijhalen. Elk paard dat steigert of moeilijk trailerlaad kan ook wel een spuitje krijgen.. Of een paard dat gemeen bokt. Die hoeven allemaal geen training of consequentie ook..

Nirvana_ schreef:
Onderzoek gevonden: https://hondenbescherming.nl/media/cms_ ... t_2004.pdf

Er is dus getest met 31 herdershonden (waak- en verdedigingshonden)
Lijkt me niet echt representatief voor de hele hondenpopulatie...

Hier een onderzoek dat positiever is. :) En uitgebreider.
The dogs comprised four spaniels, 10 labradors and other retrievers, seven terriers, two German shepherd dogs, and four other dogs of working breed.

https://hiddenfence.com.au/characterist ... lars-dogs/

Citaat:
Sixty-four useable measurements were made on the 27 dry dogs, and 53 measurements were made on 22 wet dogs. In the majority of cases, the dogs did not react when the single-pulse stimulus was applied. Where they did react, their responses were limited to ear or eye movement, momentary attention redirection, and in one case both licking of lips and reluctance to re-engage in play. While these behaviours may have been a reaction to the single-pulse stimulus, the stimulus was also always preceded by a tone, and some dogs showed similar reactions (except lip licking) to the tone alone.

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:49

Ik snap dat het verboden wordt, maar echt heel blij ben ik er niet mee.

Heb zelf namelijk een super lieve labrador (herplaatser) die stront eet en dan niet 1 drolletje maar het park is poepvrij als ze langs is geweest.
Met een zieke kotsende hond als gevolg.
Van alles geprobeerd, trainingen, ander voer supplementen.
In overleg en met begeleiding van een deskundige zo'n stroomband geprobeerd en dat werkt.
Nu heeft ze hem alleen om als dummy, want als ik hem niet om doe is het feest.
Dus dan heb ik vanaf juli 2020 een probleem, wat moet ik dan???

Nagini

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:53

Amyd schreef:

Heb zelf namelijk een super lieve labrador (herplaatser) die stront eet en dan niet 1 drolletje maar het park is poepvrij als ze langs is geweest.
In overleg en met begeleiding van een deskundige zo'n stroomband geprobeerd en dat werkt.

Je trainer, zou als het goed is, je ook moeten leren hoe de hond van de ecollar af te spenen (bij wijze van).
Heb je hier eens naar gevraagd? Mijn trainer doet die sessies wel. :)

Amyd

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 10:56

Nagini schreef:
Amyd schreef:

Je trainer, zou als het goed is, je ook moeten leren hoe de hond van de ecollar af te spenen (bij wijze van).
Heb je hier eens naar gevraagd? Mijn trainer doet die sessies wel. :)

Wel gehad, maar hond trapt er echt niet in. _-:(

Ceetje_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:14

Nynkster schreef:
Goed besluit, vind bij de meeste gevallen dat het ook wel makkelijk wordt gekozen.
Het is misschien wel makkelijk om op afstand lekker op de knop te drukken maar het lijkt mij juist beter werken als je onder begeleiding juist op dingen gaat trainen die niet mogen.

Duidelijk dat je er geen verstand van hebt. Alleen al het idee dat je ‘lekker makkelijk een knopje indrukt’ en dat je dan niets meer hoeft te trainen

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:16

SophievdV schreef:
Maartje1990 schreef:
Wij hebben ook een hond die net is als de jouwe. Konijn/ree.... en meneer is weg.

Tja ik zit indd na te denken of ik m misschien toch eens ga gebruiken. Al geloof ok dat de mijne wel gevoelig blijft voor die schok. Hij is eens tegen een stroomdraad gelopen midden in zn jacht, hij kwam toen meteen terug.

Dan is aangelijnd houden toch de meest vriendelijke en simpele oplossing? Niet alle honden zijn geschikt om los te lopen.

Nee dat vind ik dus niet :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:18

Amyd schreef:

Batterij eruit halen? Als t gecontroleerd wordt kun je dat laten zien?

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:23

Niet alle honden zijn geschikt om met een voertje of clicker getraind te worden.
Ik gebruik de stroomband niet maar ben zeker niet tegen het gebruik mits juist gehanteerd.

Ik zie ook eigenlijk b.v. de politie hun honden nog niet trainen met een koekje of clicker wanneer een hond de pakwerker moet loslaten.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-19 11:23

Als je er eerst training mee krijgt vind ik het in sommige gevallen, om hardnekkig ongewenst gedrag af te leren/bij te sturen wel een ideaal ding. Ik heb hem zelf ook eens getest en je schrikt meer van het schokje dan dat het pijn doet. Ze hebben ook zo een band waar een spray in zit, als de hond dan ongewenst gedrag vertoont kun je op een knopje drukken en sprayt de band een klein beetje water tegen de hond, eigenlijk ook om hem gelijk te corrigeren en de hond vind het niet fijn om zo een straaltje tegen zijn kop te krijgen. En dit werkt eigenlijk ook wel heel goed.