2000m2 gras........welk kleinvee?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Donja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:05

Alpaca's schijnen hele makkelijke dieren te zijn, maar je moet ze minimaal met zijn tweeen houden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 19:54

1× per jaar scheren op zich is niet zo'n ramp mits dat een beetje betaalbaar uit te besteden is. Maar met een flinke wolvacht zit ik wel met de maden/luizen/mijten problematiek.

Pffff alpaca's zijn wel prijzig zeg :$

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:17

elynevb schreef:
Ouessant schaapjes!

:j

Goedkoop in aanschaf en onderhoud. Hele makkelijke schapies. Ook lief, slopen niet, eten gras en hebben nooit iets.

Vajramani

Re: 2000m2 gras........welk kleinvee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:26

Luizen en mijten vallen wel mee bij schapen. Of je moet je echt in onderconditie krijgen. Kans op maden heb je alleen bij bepaalde weersomstandigheden. En dan maakt het niet uit of ze veel of weinig wol hebben. Gelukkig bestaat er tegenwoordig goed spul dat je over de rug kan doen wat weken helpt ter voorkoming van maden.
Oussant schaapjes zijn inderdaad hele makkelijke schaapjes om te houden

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:27

Je kan natuurlijk ook investeren in een maairobot. Dan wordt er ook voor je gemaaid, en zou wel eens economischer uit kunnen komen dan een paar dieren met alle zorgen en kosten van dien.

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:42

8nnemiek schreef:
Een idee om het te laten hooien voor de paarden wellicht?

Wat ik aan kleinvee zo leuk vind zijn die kleine schapen met donkere huid en lichtgekleurd wol, met zo’n toef op hun kop :+

Edit: valais blacknose sheep, volgens internet, een zwitsers ras

[ [url=m/GD5oSi.jpg]Afbeelding[/url] ]
<3

Nederlandse naam is walliser schwarznaseschapen :) op de kinderboerderij hebben wij deze in bonte versie ook heel leuk.

Welke schapen ook leuk zijn zijn Herdwick. Die zijn echt geweldig.

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:43

Ouessant schapen zijn erg leuk! Die hoeven geloof ik maar eens in het jaar geschoren te worden. En schapen laten scheren is niet duur, ik geloof zo rond de 6-7 euro per schaap. Als je een paar schapen hebt is dat goed te overzien.
Je moet schapen ook af en toe bekappen, maar dat kan je ook zelf als iemand je even laat zien hoe het moet.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 20:52

Gloa schreef:
Varkens......leuk maar niet om 2000m2 naar de knoppen te laten wroeten -O-

Een stalletje komt er sowieso :j

Ganzen en loopeenden zijn geen optie ivm grote roofvogels, vossen en marters. Dito voor kippen.

Mini schaapjes vind ik veel te neurotisch. Iets wat een beetje tam kan worden zou wel leuk zijn.

Gezien de graas qualiteiten begin ik dan toch wat meer naar de schapen te neigen. Maar dan zoek ik wel een makkelijk ras wat bijvoorbeeld niet geschoren hoeft te worden.

Soay en shetland hoef je niet te scheren, maar zeker shetland moet geplukt, beide zijn primitiver en ze tam maken kost werk. De 2 ouessanten die hier lopen zouden met een kleine maand zo super tam te maken zijn, daar moet ik nu af en toe al voor oppassen dat ik er niet over struikel. Gezien de afmetingen is een kleiner ras een betere optie, kuddedieren willen graag met wat meer zijn en dan is een kleiner ras waar je er 3-5 van kan houden fijner voor ze dan eentje waar 2 krap is qua hoeveelheid gras.

Kosten UBN is iets van 25 euro/jaar en als je enkel er een paar hebt lopen zonder fokken, etc. heb je er ook eigenlijk geen administratie aan. Scheren en bekappen is via marktplaats ook zat voor te vinden. Ik raad wel aan om en altijd hooi (liefst echt hooi) bij te voeren en minischapen als ouessant via stamboek/fokker te kopen, niet alles heeft een compleet gebit als ze zo klein zijn. Een stel rammetjes kopen en die castreren (hamelen) is ook een optie en daar moeten zat fokkers van af ivm minder vraag naar.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:04

Gloa schreef:
Mini schaapjes vind ik veel te neurotisch. Iets wat een beetje tam kan worden zou wel leuk zijn.

Gezien de graas qualiteiten begin ik dan toch wat meer naar de schapen te neigen. Maar dan zoek ik wel een makkelijk ras wat bijvoorbeeld niet geschoren hoeft te worden.

Mini schaapjes zoals de ouessant is een erg makkelijk ras wat ook heel goed tam word.
Ik zou wel weg blijven van alle schapen met rechtop staande oren zoals Kerry Hill bijv ziet er prachtig uit maar mijn ervaring is dat ze niet te beschieten zijn springen liever over het gaas dan dat je ze kan aanraken

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 21:43

Luf_Midnight schreef:
Gloa schreef:

Mini schaapjes zoals de ouessant is een erg makkelijk ras wat ook heel goed tam word.
Ik zou wel weg blijven van alle schapen met rechtop staande oren zoals Kerry Hill bijv ziet er prachtig uit maar mijn ervaring is dat ze niet te beschieten zijn springen liever over het gaas dan dat je ze kan aanraken

Klopt. Kerry Hills zijn heel schuw. Ouessantjes worden wel mak als je er wat tijd in stopt.

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:05

Gloa schreef:

Ganzen en loopeenden zijn geen optie ivm grote roofvogels, vossen en marters. Dito voor kippen.

Er zijn genoeg boeren met schapen die graag je grond willen gebruiken en dan heb je er zelf geen zorgen en kosten aan.
Schapen zijn lastig om te houden namelijk. Ze hebben veel onderhoud nodig om ze gezond te houden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-19 22:17

Hmm dan ben ik tot nu toe elke keer de verkeerde mini's tegen gekomen. De enige tamme die ik ken zijn met de fles grootgebracht.

Schapen van een ander doen we echt liever niet. Je gaat je toch hechten aan die beestjes.

Wat voor soort het ook wordt, het worden er minimaal 3. In de winter bijvoeren vind ik geen probleem. Heb toch hooi liggen voor de paarden.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:26

sneeuwpop schreef:
Gloa schreef:

Er zijn genoeg boeren met schapen die graag je grond willen gebruiken en dan heb je er zelf geen zorgen en kosten aan.
Schapen zijn lastig om te houden namelijk. Ze hebben veel onderhoud nodig om ze gezond te houden.

Ligt geheel aan het schaap
Er zijn genoeg rassen die wat onderhoudsvriendelijker zijn en ook qua gestel gewoon degelijk zijn
Zeker als je niet fokt hoeft het allemaal niet zo ingewikkeld te zijn

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 10:45

Gloa schreef:
s.

Wat voor soort het ook wordt, het worden er minimaal 3. In de winter bijvoeren vind ik geen probleem. Heb toch hooi liggen voor de paarden.

Maximaal drie op zo'n postzegel. En dan kom je er niet met alleen 's winters bijvoeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:24

3 kleine grazers is echt niet veel voor 2000m2 op kleigrond. Zelfs mijn paard en shet konden het in de zomer net bijhouden.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:38

Geiten zijn ook ontsnappingsartiesten.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 11:45

Met ouessant rekenen ze op 250m2 per schaapje. Echt tam zijn ze niet, vangen is echt wel een dingetje, maar op zich eten ze wel uit je hand als je altijd op hetzelfde moment voert. Geen van onze (3) schapen zijn met de fles grootgebracht en de twee aangekochte waren niet tam toen we ze kregen. Het rammetje (gecastreerd) dat bij ons geboren is, is het eerste jaar ook niet tam gemaakt, pas daarna zijn we gaan voeren uit de hand i.p.v. alleen uit de voerbakken.

Ze krijgen bij ons dus wel dagelijks wat brok en aangezien ze bij ons op 750m2 staan, ook een paar keer per week een grote emmer hooi. 's zomers valt dat hooi overigens weg, dan eten ze er helemaal niet meer van. Maar ook 's winters grazen ze het meeste van hun eten nog bij elkaar.

Scheren kost 8-10€/schaap en gebeurt eens per jaar.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 12:11

Het is een klassiek geval onder dierenartsen, ondervoede schapen bij particulieren, omdat mensen hun lapjes grond overschatten, en door de wol de conditie niet goed zien.
Afgezien daarvan vind ik persoonlijk dat je als je schapen wil, dat het beste doet uit interesse voor schapen, niet omdat je een paar goedkope grasmaaiers wil. Schapen goed houden is imo meer moeite dan je gras (laten) maaien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 14:18

Als de norm zegt 700-1000m2 per schaap (excl lammeren) en dat je dan nog gras over houdt in de zomer om te hooien dan zit ik met 3 schaapjes op 2000m2 toch helemaal niet zo gek?

Het is ook niet echt een lapje grond. Het is meer dan 1,5 een 20x60 rijbak voor 3 schapen....... Dat is groter dan waar ik de meeste schapen en geiten bij particulieren op zie lopen.

Nogmaals; bijvoeren is geen enkel probleem.

Tja maaien is zeker goedkoper. Maar ik heb er een hekel aan :') . Zelfs met onze zitmaaier. De bomen staan niet in rijtjes dus banen trekken kan je vergeten en ik moet er dan ook altijd nog achteraan met de bosmaaier om rond de bomen en onder het hek te maaien |o . Dan vind ik beestjes verzorgen veel leuker ook al is het uiteindelijk meer werk.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 15:09

Zoals ik zei, als de norm daar zit zijn drie schapen het maximum. Zelfs iets erover. Jij had het over minimaal drie.
Je hoeft je uiteraard tegenover niemand te verantwoorden waarom je schapen wil houden. Ik kreeg alleen uit je OP de indruk dat het gras kort houden je voornaamste motivatie was.

emr

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:50

Bij ons op de kinderboerderij lopen 2 hele leuke makke schapen rond. Alleen geen idee of ze allemaal zo mak worden. Afbeelding

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:56

Sanned schreef:
Ouessant schapen zijn erg leuk! Die hoeven geloof ik maar eens in het jaar geschoren te worden. En schapen laten scheren is niet duur, ik geloof zo rond de 6-7 euro per schaap. Als je een paar schapen hebt is dat goed te overzien.
Je moet schapen ook af en toe bekappen, maar dat kan je ook zelf als iemand je even laat zien hoe het moet.

Als je er maar twee hebt vind je voor die prijs per schaap denkelijk niemand, als je al iemand kunt vinden die maar voor 2 dieren komt.

Skuddes zijn btw ook erg leuk.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 17:59

Hier hebben we de loonwerker in de buurt gevraagd of hij iemand wist, en die heeft ons weer naar een boer in de buurt verwezen die langskomt. Die ontwormt en bekapt ze met scheren ook direct. Hij vraagt 20€ voor ze alle drie.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:09

emr schreef:
Bij ons op de kinderboerderij lopen 2 hele leuke makke schapen rond. Alleen geen idee of ze allemaal zo mak worden. [ [url=m/ndg4yC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Zulke hebben onze buren ook, heerlijke beestjes <3

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-19 18:29

emr schreef:
Bij ons op de kinderboerderij lopen 2 hele leuke makke schapen rond. Alleen geen idee of ze allemaal zo mak worden. [ [url=m/ndg4yC.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit zijn zwartbles schapen. Hele lieve en aanhankelijke schapen. Op onze kinderboerderij hebben we ze ook lopen. We hadden er zelfs 1 die als die de laadklep van trailer zag er zelf al op liep.