Rijdende Rechter en kat van buurvrouw.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:09

Ik vind het echt te bizar voor woorden dat ze het zo normaal vind om de kat van een ander te voeren, in huis te halen maar vooral ook, in een pension te stoppen. Ze wist doodgoed dat ze fout zat, want anders had ze die kat daar geen andere naam gegeven.

Katten mogen volgens de wet gewoon vrij rondlopen, maar dat wil niet zeggen dat Jan en Alleman ze dan maar mag voeren en in huis mag nemen.

Nou moet ik toegeven dat k zelf ook zo'n stumpert in huis heb genomen, maar dat was een zwerfkat, niet die van de buren!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:11

anjali schreef:
Vroeger zou mr. Frank Visser eens gezegd hebben dat het niet verplicht is om katten op eigen terrein te houden,omdat dat niet mogelijk zou zijn.Het is zeker waar dat loslopende katten in vrijwel alle gevallen ongewenste dingen gaan doen. In dit geval dus vreemdgaan bij de buren. Ik zag dat ze daar van die dure doosjes Sheba kreeg. En thuis misschien minder lekker voer? Maar die buurvrouw kwam wel flink gestoord over. En een dierenarts en pension,nemen die zomaar een kat ? Want bij de eigenaresse bleek de kat wel een paspoort te hebben. Waarom neemt die buurvrouw zelf geen kat? Het asiel zit toch vol. :+

Uit ervaring weet ik dat als je met een kat bij de dierenarts komt, je er dan gewoon een paspoortje bij krijgt als je die niet hebt. Zelfs als die kat toch een chip blijkt te hebben (zoals bij mij het geval was).

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:13

Allebei gestoorde mensen. Koop zelf een kat en de andere vrouw omdat ze de kat uit jaloezie zou inslapen.
Wel een geweldige aflevering, echt hilarisch.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:15

Dubbele post
Laatst bijgewerkt door Christiene op 28-03-19 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:15

Zo na een pension brengen als je op vakantie gaat is wel heel extreem..
een dierenarts iets minder maar ook al ver over de rand...

Ik kijk dat soort afleveringen vaak het begin stuk en dan de uitspraak zitten vaak zulke aparte mensen bij of gewoon mensen met een heel hoog opgelopen ruzie.

Dit is duidelijk zo'n raar figuur.

marlies85

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:18

Ik heb de aflevering vanmorgen even terug gekeken, maar ik moest mijn kaak toch even van de grond af rapen hoor. 8)7

Bizar dat er mensen zijn die dat met de dieren van een ander kunnen doen.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:25

Vjestagirl schreef:
Ik vind het echt te bizar voor woorden dat ze het zo normaal vind om de kat van een ander te voeren, in huis te halen maar vooral ook, in een pension te stoppen. Ze wist doodgoed dat ze fout zat, want anders had ze die kat daar geen andere naam gegeven.

Katten mogen volgens de wet gewoon vrij rondlopen, maar dat wil niet zeggen dat Jan en Alleman ze dan maar mag voeren en in huis mag nemen.

Nou moet ik toegeven dat k zelf ook zo'n stumpert in huis heb genomen, maar dat was een zwerfkat, niet die van de buren!

Nope maar er is ook geen handhaving hier op.

Deze hele kwestie had zooo makkelijk voorkomen kunnen worden zeg. Het leven zal zo makkelijk zijn als je niet moeilijk doet. :D

Blacksmurf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:37

ik heb de aflevering niet gezien maar ben het inderdaad mee eens dat je van een dier van een ander afblijft.
maar..............

eigenlijk ben ik zelf ook heel schuldig daar in.
sinds afgelopen winter is er bij ons een kat aan komen lopen. Wij hebben een bedrijf dus duur stond vaak open. Kat vond het blijkbaar bij ons beter en gezelliger. Elke morgen en avond of eigenlijk elk ogenblik als een van ons thuis kwam kwam ze zich melden. Wij gaven haar geen eten alleen wel een aai. Tijdens het aaien op de stoep kwam er een keer een man langs, met een hond en de vraag ze is gek op aandacht he, ik zeg ja en hij vraagt is ze al binnen geweest ik zeg nee, dus ik vraag is ze van u, ja zegt hij en tijdens het gesprek liep hij door. De kat is in de loop van de tijd een beetje de mascotte geworden. Avonds stuurden wij hem weer naar buiten als hij nog binnen was. Echter dan bleek dat hij snachts bij ons voor de deur bleef. Hij ging niet naar huis. Vervolgens kwamen wij erachter dat zodra hij "zijn baasjes" zag en met name de vrouw met of zonder de honden, ze wegdook en vreselijk bang werd en pas weer tevoorschijn kwam als ze wegwaren. Wij hebben van alles geprobeerd om haar weg te houden en thuis te brengen maar ze wil niet terug. Meerdere malen geprobeerd ze aan te spreken maar dan ontlopen ze ons bewust of nemen een afrit eerder om de weg over te steken. Paar keer bewust met de kat op de stoep gespeeld en hun aandacht gevraagd maar dan draaien ze het hoofd om. Ze kijken en negeren de kat volledig. Dat vinden wel heel zielig. Ik zou niet willen dat mijn dier bij een ander zou zijn. Inmiddels heeft de kat aangegeven dat hij het toch liever bij ons is denk ik want ze is niet meer weg te denken en heeft haar plaatsje wat opgeëist. Bij ons heeft ze rust, is iedereen aardig voor haar en krijgt aandacht. Wij denken dat ze het thuis niet fijn heeft gehad met nog 2 honden en een kat gezien haar doodsbange reactie. En wij weten vrijwel zeker wel dat de buren, 1 groot huis ertussen, weten dat ze bij ons zit. Ze maken er geen probleem van denk eerder dat ze blij zijn dat ze bij ons is. Ze is nu nog veel binnen geweest omdat ze met oud en nieuw erg geschrokken is zodat ze niet meer naar buiten wou. Ze gaat geleidelijk aan weer naar buiten en is ze vrij om te gaan waar ze wil en ik blijf proberen om met de buren in contact te komen. Willen ze haar niet meer dan is ze bij ons meer dan welkom. Ik snap niet dat mensen dat over hun hart kunnen krijgen. Ze was zo bang, gewoon zielig. En ja het is niet onze kat maar ik kan het niet over mijn hart krijgen om het diertje aan zijn lot over te laten. Dat hebben wij in het begin wel geprobeerd maar zelfs mijn partner die vroeger een hekel aan katten had ( hij heeft haar trouwens als eerst binnen gehaald) vond het zo zielig. Elke avond als hij de deur dicht deed zat ze op hem te wachten met haar klaagzang. Ze is een huis tuin keuken had de mensen hebben zelf nog een noorse boskat en 2 rashonden dit zal dan wel te min zijn. Maar het is een geweldig lief praatgraag beest. Die bij ons meer dan welkom is. Echter als de buren haar terug willen gaat ze natuurlijk terug. Echter men zegt ook dat een kat zijn eigen huisje zoekt......

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-19 13:47

Blacksmurf schreef:
ik heb de aflevering niet gezien maar ben het inderdaad mee eens dat je van een dier van een ander afblijft.
maar..............

eigenlijk ben ik zelf ook heel schuldig daar in.
sinds afgelopen winter is er bij ons een kat aan komen lopen. Wij hebben een bedrijf dus duur stond vaak open. Kat vond het blijkbaar bij ons beter en gezelliger. Elke morgen en avond of eigenlijk elk ogenblik als een van ons thuis kwam kwam ze zich melden. Wij gaven haar geen eten alleen wel een aai. Tijdens het aaien op de stoep kwam er een keer een man langs, met een hond en de vraag ze is gek op aandacht he, ik zeg ja en hij vraagt is ze al binnen geweest ik zeg nee, dus ik vraag is ze van u, ja zegt hij en tijdens het gesprek liep hij door. De kat is in de loop van de tijd een beetje de mascotte geworden. Avonds stuurden wij hem weer naar buiten als hij nog binnen was. Echter dan bleek dat hij snachts bij ons voor de deur bleef. Hij ging niet naar huis. Vervolgens kwamen wij erachter dat zodra hij "zijn baasjes" zag en met name de vrouw met of zonder de honden, ze wegdook en vreselijk bang werd en pas weer tevoorschijn kwam als ze wegwaren. Wij hebben van alles geprobeerd om haar weg te houden en thuis te brengen maar ze wil niet terug. Meerdere malen geprobeerd ze aan te spreken maar dan ontlopen ze ons bewust of nemen een afrit eerder om de weg over te steken. Paar keer bewust met de kat op de stoep gespeeld en hun aandacht gevraagd maar dan draaien ze het hoofd om. Ze kijken en negeren de kat volledig. Dat vinden wel heel zielig. Ik zou niet willen dat mijn dier bij een ander zou zijn. Inmiddels heeft de kat aangegeven dat hij het toch liever bij ons is denk ik want ze is niet meer weg te denken en heeft haar plaatsje wat opgeëist. Bij ons heeft ze rust, is iedereen aardig voor haar en krijgt aandacht. Wij denken dat ze het thuis niet fijn heeft gehad met nog 2 honden en een kat gezien haar doodsbange reactie. En wij weten vrijwel zeker wel dat de buren, 1 groot huis ertussen, weten dat ze bij ons zit. Ze maken er geen probleem van denk eerder dat ze blij zijn dat ze bij ons is. Ze is nu nog veel binnen geweest omdat ze met oud en nieuw erg geschrokken is zodat ze niet meer naar buiten wou. Ze gaat geleidelijk aan weer naar buiten en is ze vrij om te gaan waar ze wil en ik blijf proberen om met de buren in contact te komen. Willen ze haar niet meer dan is ze bij ons meer dan welkom. Ik snap niet dat mensen dat over hun hart kunnen krijgen. Ze was zo bang, gewoon zielig. En ja het is niet onze kat maar ik kan het niet over mijn hart krijgen om het diertje aan zijn lot over te laten. Dat hebben wij in het begin wel geprobeerd maar zelfs mijn partner die vroeger een hekel aan katten had ( hij heeft haar trouwens als eerst binnen gehaald) vond het zo zielig. Elke avond als hij de deur dicht deed zat ze op hem te wachten met haar klaagzang. Ze is een huis tuin keuken had de mensen hebben zelf nog een noorse boskat en 2 rashonden dit zal dan wel te min zijn. Maar het is een geweldig lief praatgraag beest. Die bij ons meer dan welkom is. Echter als de buren haar terug willen gaat ze natuurlijk terug. Echter men zegt ook dat een kat zijn eigen huisje zoekt......

Maar dit is een heel ander geval. Want de eigenaren vinden het niet erg dat hun kat bij jullie zit. Met honden gaat het ook niet altijd goed. Toen onze toenmalige buurman honden ging fokken,die achter hun kat aan gingen zitten,vluchtte hun kat ook naar ons. Toen de buren gingen verhuizen hebben ze de kat officieel aan ons gegeven,inclusief zijn paspoortje . Maar in het geval op de tv wilde de echte eigenaresse haar kat zelf hebben en verzorgen.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:49

Ook ik vind het van de zotte dat iemand zomaar voer geeft aan andermans dieren en al helemaal fout als diegene dat in huis doet, waardoor het dier opgesloten kan worden. En ik word er nog boos van, omdat ik het zelf ooit heb meegemaakt. Wij hadden een kat van onze buren geadopteerd, omdat hun zoon Cara had en heftig reageerde op katten. De buurvrouw wilde graag dat hij bij ons zou blijven, zodat zij hem zelf nog elke dag kon zien. De kat heeft een paar jaar bij ons gewoond en toen kwam er verderop in de straat een mevrouw wonen die 'onze' kat wel heel erg leuk vond. Deed precies hetzelfde als de mevrouw uit de aflevering van Mr. Frank Visser. Woest was ik, want ook zij zorgde ervoor dat hij 's nachts bij hun sliep (oftewel gewoon de deur op slot, zodat hij niet weg kon komen). Ze kocht het lekkerste van het lekkerste voer, terwijl ik thuis met een grote zak speciaal voer van de dierenarts bleef zitten. Dit had ik bij die mevrouw gemeld, maar ze bleef maar zeggen dat ze hem zo lief vond en dat ze er niet mee zou stoppen. Toen heb ik - na overleg met mijn buurvrouw - gezegd dat ze de kat dan vanaf dat moment mocht houden en zelf voor de dierenartskosten mocht opdraaien. Dat wilde ze wel. Het voer van de dierenarts had ik uit nijdigheid naar het asiel gebracht. De kat is niet oud geworden... Mijn indertijd buurvrouw vond het ook een belachelijke actie van die mevrouw, maar zei dat er helaas niets anders op zat. De mevrouw in kwestie is uiteindelijk weer verhuisd, want ze haalde steeds meer gekke dingen uit waar de buurtbewoners niet zo happig op waren.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:54

Ik heb de uitzending gezien, zoals zo vaak zijn het wel mensen van een bepaald niveau, om het zo maar te zeggen.
Daarom zijn het altijd van die bizarre ruzies.

Als je zomers de deuren open hebt staan en de kat van de buren komt binnen wandelen.
Dat kan gebeuren, katten doen zulke dingen.
Maar gaan voeren, binnen halen etc is natuurlijk onzinnig.

MarryAnneR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 13:55

Ik heb een oude dame naast me wonen waarbij alle katten uit de buurt een soort van voedselbank in zien. Ze is er van overtuigd dat wij onze kat niet voeren omdat hij altijd alles opeet wat zij hem geeft. Nou ik kan je vertellen dat deze kat toch echt dubbel eet dan!

Nu is het zo dat deze kat bij mij thuis zijn neus ophaalt voor alle brokken die uit de supermarkt komen en alleen Royal Canin eet. Bij haar eet hij gewoon alles!

Ik moet zeggen dat hij haar goed kan foppen hoor. Hij mauwt of hij huilt van de honger. (en thuis eet hij ook prima)

Tot ze een keer voor de deur stond om te vragen voor een bijdrage in al het eten wat ze voor hem haalde :o

Hij klopt gewoon op haar raam om om eten te bedelen, dat vindt ze zo zielig dat ze toch maar weer wat geeft. Slimme kat :D

Hij is niet moddervet overigens en ik leer het hem ook niet zomaar af ben ik bang (de buurvrouw ook niet) Mocht hij een allergie hebben of er niet tegen kunnen dan ben ik dus genoodzaakt hem maar binnen te houden (of de buurvrouw op te sluiten)

Blussem

Re: Rijdende Rechter en kat van buurvrouw.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:02

:=
Sorry dat ik het zeg. Maar als je kat los laat lopen dan is toch vanzelf sprekend dat er van alles kan gebeuren.

Misschien dat die buren dachten dat het een zwerf kat was.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:02

Shenavallie schreef:
Ook ik vind het van de zotte dat iemand zomaar voer geeft aan andermans dieren en al helemaal fout als diegene dat in huis doet, waardoor het dier opgesloten kan worden. En ik word er nog boos van, omdat ik het zelf ooit heb meegemaakt. Wij hadden een kat van onze buren geadopteerd, omdat hun zoon Cara had en heftig reageerde op katten. De buurvrouw wilde graag dat hij bij ons zou blijven, zodat zij hem zelf nog elke dag kon zien. De kat heeft een paar jaar bij ons gewoond en toen kwam er verderop in de straat een mevrouw wonen die 'onze' kat wel heel erg leuk vond. Deed precies hetzelfde als de mevrouw uit de aflevering van Mr. Frank Visser. Woest was ik, want ook zij zorgde ervoor dat hij 's nachts bij hun sliep (oftewel gewoon de deur op slot, zodat hij niet weg kon komen). Ze kocht het lekkerste van het lekkerste voer, terwijl ik thuis met een grote zak speciaal voer van de dierenarts bleef zitten. Dit had ik bij die mevrouw gemeld, maar ze bleef maar zeggen dat ze hem zo lief vond en dat ze er niet mee zou stoppen. Toen heb ik - na overleg met mijn buurvrouw - gezegd dat ze de kat dan vanaf dat moment mocht houden en zelf voor de dierenartskosten mocht opdraaien. Dat wilde ze wel. Het voer van de dierenarts had ik uit nijdigheid naar het asiel gebracht. De kat is niet oud geworden... Mijn indertijd buurvrouw vond het ook een belachelijke actie van die mevrouw, maar zei dat er helaas niets anders op zat. De mevrouw in kwestie is uiteindelijk weer verhuisd, want ze haalde steeds meer gekke dingen uit waar de buurtbewoners niet zo happig op waren.

Als je kat enkel speciaal voer mag hebben moet je hem niet ongecontroleerd buiten laten lopen. Dan heb je er helemaal geen zicht op wat die eet. Zuur dat je je kat kwijt bent hoor, daar niet van.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:06

magda_90 schreef:
Vjestagirl schreef:

Nope maar er is ook geen handhaving hier op.

Dan ben ik wel heel erg benieuwd naar jouw bron dat katten wettelijk niet vrij rond zouden mogen lopen.

nikilover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:19

Tja... Dat de buurvrouw doorslaat, en dat mensen van andermans dieren af moeten blijven (tenzij nood) ben ik het helemaal mee eens.

Maar, ik vind ook dat je je dieren op eigen terrein moet houden.
Wij hebben ook 2 katten, op een boerderij geboren, en deze komen niet verder dan onze tuin.
Ja, dat kost een paar honderd euro voor een degelijk systeem.
Maar ik/de katten lopen in ieder geval geen risico.
Niet om gevoerd, gestolen, vergiftigd, aangereden etc. te worden in ieder geval.

Sowieso vind ik ook dat de buren geen last hoeven te hebben van mijn katten.

Al loopt de kat van de buren wel regelmatig bij ons, maar dat vinden we niet zo'n probleem :Y)

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:21

Blussem schreef:
:=
Sorry dat ik het zeg. Maar als je kat los laat lopen dan is toch vanzelf sprekend dat er van alles kan gebeuren.

Misschien dat die buren dachten dat het een zwerf kat was.

Nuja, meneer de buurman is verscheidene keren knetterboos de kat wezen ophalen. De kat kwam volgende dag weer aanwandelen, mevrouw deed de deur open en de deur achter de kat dicht.. tjah dan weet je toch als buurvrouw van wie die kat is? En hem dan nog naar een dierenpension doen terwijl zij op vakantie zijn.. gestoord.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:28

Ik heb dit vergelijkbaar mee gemaakt. Een buurvrouw die onze kat in huis nam. Ook eten gaf.
Als het regende nam zij hem naar binnen want hij mauwde dan zo zielig.
En ze gaf hem lekker voer.

Hier kreeg hij een gezond dieet. Maar die sheba bakjes vond ie veel lekkerder.

Voor ze hier kwam wonen ging hij nooit de tuin uit maar daarna dus wel.

Ik heb het opgelost door ze s’nachts helemaal binnen te houden. Overdag een GPS tracker om. En als ik dan merkte dat hij bij haar binnen zat dan belde ik aan en ging hem halen.
Dat vond ze niet leuk en na verloop van tijd werd het minder.

Kat is nu dood en de volgende buurtkat zit nu bij haar binnen.

Ik heb al eens aangeboden om op marktplaats een kat voor haar te zoeken en op te halen. Dan heeft ze er zelf een.
Maar dat hoefde niet. Ze heeft blijkbaar liever een van een ander -:(-

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:37

bigone schreef:
Palmera schreef:
Dan is mijn eerste vraag toch of die kat rondloopt bij de buurvrouw in de tuin?

En?? Dat geeft je als buren niet het recht om die kat mee te slepen naar de dierenarts, bloedonderzoek te doen enz. De eigenaresse was erg bang dat de buurvrouw bij een negatieve uitkomst van het bloedonderzoek het recht in eigen hand zou nemen en het dier zelfs zou laten inslapen. Wanneer je kat bij buren loopt kunnen de buren ook aangeven dat ze dat niet willen toch? Dan neem je maatregelen.

Het geeft niet het recht, maar het voorkomt wel veel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 14:59

In eerste instantie dacht ik joh katten kiezen nou eenmaal zelf waar ze heen gaan als je ze buiten laat maar toen ze vertelde dat ze de kat naar het pension gebracht had terwijl de eigenaresse gewoon thuis was en er mee naar de DA gegaan was sloeg dat wel om, dan spoor je gewoon niet. Bewust een andere naam opgeven ook en haar man met zijn ja maar dat moest van mijn vrouw.. bah :') Ze deden net of het een zwaar verwaarloosde kat was die thuis niets kreeg maar het beestje zag er prima uit, gewoon goedpraten dat ze wel degelijk die kat gejat hadden en dan ook nog een omgangsregeling willen alsof het hun kat wel gedeeltelijk was..

Aan de andere kant snap ik niet waarom mevrouw niet gewoon een net over haar achtertuin spant en de kat bij zich houd, als je dat niet als optie ziet maar dan maar roept als ik geen gelijk krijg laat ik haar inslapen want dan hebben we allebei niets dan zit er ook iets niet goed in je bovenkamer. Binnenhouden is dan een logische optie, of desnoods herplaatsen in een andere gemeente.. Ze zal het wel uit emotie gezegd hebben maar als dat in je opkomt ipv de andere opties dan is dat ook best zorgelijk.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:02

Heb de aflevering ook gezien, maar die mensen sporen echt niet hoor :+
Zeuren dat ze het beest binnen moeten houden, maar zelf die kat lokken om lekker eten te geven. Tja... dan vraag je ook wel om andermans kat in je tuin.

Wegbrengen naar een pension als ze zelf op vakantie gaan is helemaal te idioot voor woorden, en laten inenten en behandelen door de DA is ook belachelijk.

En dan eisen dat hij bij de buren in huis blijft en 1 dagdeel in de week bij hun mag komen. _O-

Mens, neem zelf een kat.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:04

dees_daan schreef:
Aan de andere kant snap ik niet waarom mevrouw niet gewoon een net over haar achtertuin spant en de kat bij zich houd, .

Dat kan en mag niet overal.

Wij hebben dat ook geprobeerd maar de opties die technisch mogelijk zijn mogen niet van de gemeente. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:07

NatasjavE schreef:
dees_daan schreef:
Aan de andere kant snap ik niet waarom mevrouw niet gewoon een net over haar achtertuin spant en de kat bij zich houd, .

Dat kan en mag niet overal.

Wij hebben dat ook geprobeerd maar de opties die technisch mogelijk zijn mogen niet van de gemeente. :)

Er is toch wel iets dat mag? Als je een schutting van 1.80 mag plaatsen dan kan je daarbinnen wel iets bedenken dat kan. Zo niet dan binnen houden of herplaatsen als dat eerste niet gaat.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Rijdende Rechter en kat van buurvrouw.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:08

Of een kattenren plaatsen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-19 15:13

Ik heb zelf we moeite met de uitspraak. Ik vind dat de baas te allen tijde verantwoordelijk is voor het dier. Dat jij besluit je kat buiten te laten lopen, de kat bij andere naar binnen loopt en je dan iedere keer andermans beest buiten moet zetten of gaan betalen... dat snap ik niet.
Houdt je kat gewoon binnen of in je tuin, zo moeilijk is het niet.

En ja, ik heb 3 katten en die blijven netjes in hun eigen tuin.