Op zoek naar dierenfeitjes!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

AnoukS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:04

Het dierenweetje waar ik echt van stond te kijken toen ik het leerde.
Vrouwelijke hyena's hebben een 'penis' (pseudo-penis) waardoor ze plassen maar ook hun jongen baren (Autsj). Ook de bevruchting vind plaats in deze pseudo-penis.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:09

Lieke schreef:
Haaien twee piemels hebben.

De claspers van haaien zijn niet echt vergelijkbaar met een penis. Ze worden gebruikt om de al uitgescheiden sperma, met behulp van een waterstraal, naar binnen te brengen bij het vrouwtje.

sanso

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:13

Niet het topic doorgelezen maar;

- Duiven kunnen niet poepen als ze vliegen.

- Een rankpootkreeft heeft in verhouding de grootste penis, namelijk 7:1. Hij is dus 7 keer zo groot als het beestje zelf.

- Als dolfijnen slapen is dit altijd maar half, met 1 oog en hersenhelft open.

- Een gemiddelde olifant weegt minder dan de tong van een blauwe vinvis.

- Octopussen hebben 3 harten.

- Een vlo kan 100 keer zijn eigen lengte springen. Dat zou voor een mens van 1,80 dus bijna 200 meter zijn in 1 sprong.

- De ogen van uilen zitten ‘vast’ deze kunnen ze dus niet bewegen.

- Spinnenweb is een van de sterkste dingen ter wereld. Ook eet een spin wel eens zijn eigen web.

- Een mot heeft geen maag. En een honingbij heeft er twee.

- Voor iedere mens zijn er een miljoen mieren.

- Een volwassen sidderaal kan een paard omleggen met zijn stroom.

- Het geslacht van baby schilpadden kun je beinvloeden door middel van temperatuur.

- Mensen hebben net zoveel nekwervels als een giraf.

- Je hebt glaskikkers waar je de ingewanden kunt zien door hun huid. En bijvoorbeeld dus ook het hartje ziet kloppen.

Er zijn er vast nog honderen meer maar alvast een kleine greep.
Laatst bijgewerkt door sanso op 26-03-19 11:28, in het totaal 4 keer bewerkt

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:22

Dat de Hairy frog zijn tenen kan breken, door zijn huid komen en zo zichzelf kunnen verdedigen.

De hawk moth caterpillar blaast zich op als hij zich bedreigt voelt en lijkt dan op een slang.

Granoek

Re: Op zoek naar dierenfeitjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:32

ik hou van dit topic :D

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 11:42

moonsparkle schreef:
De hawk moth caterpillar blaast zich op als hij zich bedreigt voelt en lijkt dan op een slang.

Dat is slechts bij enkele pijlstaartrupsen het geval. De meeste lijken helemaal niet op een slang.

Love2sk8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:02

Hahaha ik hou van dit topic!

De Falabella is het enige paardenras dat kan kotsen :Y)

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:06

Geit, schaap, koe, gazelle, hert en giraffe zijn herkauwers. Deze hebben 4 magen en geen boven snijtanden

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 12:31

- Prieelvogels maken een compleet prieel om hun geliefde te veroveren. Inclusief kleurige steentjes, besjes etc. Keurig gerangschikt in hoopjes.

- Een hagedis kan zijn staart afbreken en zo ontsnappen.

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:19

Haha, ik heb net alle weetjes gekopieerd om te bewaren :Y)
Als je ze dan zo eens door leest... wat zijn wij mensen dan stakkers, wij kennen van nature bijna geen kunstjes.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:20

- Nijlpaarden kunnen niet zwemmen, ze lopen over de bodem heen.
- Giraffes zijn de enige dieren die zowel met de voor als achterbenen gericht kunnen trappen, paarden bijvoorbeeld kunnen niet gericht trappen.
- Lammetjes van bijvoorbeeld geiten en schapen hebben allebei een 'eigen' speen, en drinken vaak alleen uit die speen.
- naakte molratten kunnen even snel voor- als achteruit lopen.
- olifanten wisselen hun tanden 6 keer in hun leven.

Zal nog even verder denken, ben dierenverzorger geweest maar net nu kan ik op niks komen :Y)

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:24

Maar alpacas zijn ook herkauwers en hebben geen vier 'magen' (volgens mij 3)

7249787

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:25

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:25

Paarden en duiven hebben geen galblaas.

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:28

Kimmiee_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:32

Als varkens biggen hebben wordt in de eerste dagen rangorde tussen de biggen bepaald. Daardoor hebben ze ook alle een eigen tepel. Als je dus elke keer een foto maakt als de biggen drinken liggen ze altijd op zelfde volgorde (vooral duidelijk bij bv kune kune varkens omdat die allemaal anders zijn)

Cavia's zijn nestvlieders. Dat wil zeggen dat ze "kant en klaar" worden geboren dus met ogen en oren open en een vachtje.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 13:34

De penis van een zeepok wordt in de paartijd zo lang, tot 7 maal (met uitschieters tot wel 20 maal) de lengte van het dier zelf, dat naastgelegen dieren bevrucht kunnen worden.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:12

Er is een gierensoort die tot op 11km hoogte nog kan vliegen dankzij een andere vorm van hemoglobine in het bloed (Ruperts vultures?)

Een portugees oorlogsschip (kwal) is eigenlijk een kolonie van neteldiertjes, geen individu

Katten hebben geen sleutelbeen

Oh en over dat verschil in grootte van mannelijke en vrouwelijke hengelvissen: het enige doel van het mannetje is sperma naar het vrouwtje te brengen. Zodra een mannetje een vrouwtje vind, plakt hij aan haar vast en laat nooit meer los. Ik dacht dat hij zelfs een soort van werd opgenomen door het vrouwtje, maar daar ben ik niet zeker van.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:13

Macs schreef:
Hennen kunnen door verstoorde hormoonhuishouding in een haan veranderen (uiterlijk)

En gaan kraaien ook!
Eenden discrimeren ook, moederhen vermoordt soms het enig ander gekleurde keukentje in haar nest.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:18

gerpiegorp schreef:
- Nijlpaarden kunnen niet zwemmen, ze lopen over de bodem heen.
- Giraffes zijn de enige dieren die zowel met de voor als achterbenen gericht kunnen trappen, paarden bijvoorbeeld kunnen niet gericht trappen.
- Lammetjes van bijvoorbeeld geiten en schapen hebben allebei een 'eigen' speen, en drinken vaak alleen uit die speen.
- naakte molratten kunnen even snel voor- als achteruit lopen.
- olifanten wisselen hun tanden 6 keer in hun leven.

Zal nog even verder denken, ben dierenverzorger geweest maar net nu kan ik op niks komen :Y)

Mmm, een koe kan toch ook aardig gericht trappen met de achterbenen. Anders dan een paard die enkel achteruit kan trappen, kan ook koe ook (deels?) zijwaarts.

Granoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:30

Hier heeft een paard ooit zijwaarts de jurytafel omver getrapt dus de uitzondering bevestigd de regel :P

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:39

Macs schreef:
Maar alpacas zijn ook herkauwers en hebben geen vier 'magen' (volgens mij 3)

Klopt, antilopen, herten, runderen, giraffen ect behoren tot de suborder Rudimantia. Kameelachtigen behoren daar niet onder, maar herkauwen ook. Lekker logisch weer.

Ik heb er nog een paar:
- Volwassen jachtluipaarden kunnen hun nagels niet in en uittrekken zoals andere katten.
- Er zijn best een aantal dieren die niet kunnen zwemmen (nijlpaarden inderdaad ook niet), maar de meeste apensoorten ook niet.
- Er worden tegenwoordig steeds meer olifanten geboren die geen slagtanden hebben. Een absurd snelle evolutie als gevolg van de stroperij.
- Om het bij de stroperij te houden, de waardevolle hoorn van een neushoorn bestaat uit...keratine. Net als onze nagels en haar. Fabeltje dat gemalen neushoorn hoorn erectieproblemen/laag libido kan verhelpen is waarschijnlijk ontstaan doordat de paring van een neushoorn gerust een gezellige 3 uur in beslag kan nemen :')
- Herten verliezen elk jaar hun gewei, waarna het na ongeveer 4 maanden weer volledig is teruggegroeid.

Bambi1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:40

Een slang heeft 2 penissen

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:46

Oh ik heb nog een rare:
- Van alle diersoorten is het nijlpaard het meest verwant met cetaceans, oftewel orka's en dolfijnen enzo.

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-19 14:50

- Naast mensen zijn orka's de enige dieren die een menopauze doormaken (mensapen en olifanten ook niet).

eenden hebben ook menopauze.