Eenvandaag - zeer ernstige bijtincidenten, poll!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe verminderen we het aantal ernstige bijtincidenten?

Verbieden van deze rassen
86 (9%)
Verplichte hondencursus anders wordt je hond afgepakt
274 (29%)
Verplicht altijd een muilkorf om buitenshuis bij de rassen uit de top 5
180 (19%)
Verplicht altijd aanlijnen buitenshuis van de rassen uit de top 5
244 (26%)
Niks doen, helpt toch niet en zo erg is het nu ook weer niet
12 (1%)
Ik ben dol op deze honden, dat gezeur ook altijd!
69 (7%)
Iets anders (graag posten)
56 (6%)

Totaal aantal stemmen: 921

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:38

KimD schreef:
Het probleem zit vooral in het egoïsme van de mens. Als iedereen eens minder egoïstisch was wat betreft hun 'prinsen & prinsesjes' waren er niet zoveel problemen en incidenten.

Bovenstaande kan ook een op een worden toegepast op mensen met kinderen, dat geeft hetzelfde gezever. Kunnen we daar ook een top 5 van maken? Ik word wel woordvoerder. :+

Ik denk dat het probleem ook te zoeken is in het fokken, iedere idioot mag fokken en honden verkopen, en dan vooral zonder stamboom. Daar gaat het vaak al fout, de nestjes 'voor de leuk', 'oeps', of omdat het lekker goedkoop is.

Mensen hebben geen flauw idee waar ze mee fokken en gooien maar wat bij elkaar. Ik ben absoluut voorstander van verplicht stamboom, zeker bij die rassen. Goede fok is het halve werk, en een goede fokker kiest de nieuwe eigenaren ook zorgvuldig uit en niet de dorpsgek van een straat verder.

Nogmaals, het egoïsme van de mens. Groot probleem.

Zeker eens. We hebben zojuist een Stafford pup aangekocht. We zijn gescreend door de fokkers en hebben een waterdicht koopcontract (hond mag niet herplaatst worden zonder hun toestemming, om maar een voorbeeld te noemen.). Ze willen echt op alle mogelijke manieren ten aller tijde voorkomen dat hun fokproducten in handen van de verkeerde mensen vallen en dat vind ik alleen maar, heel erg goed. Nemen verantwoordelijkheid voor hun dieren - en het ras.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:38

Gister nog meegemaakt. Ik loop ergens met mijn jack aan de lijn, waar aanlijnplicht is. Komt er een stel tegemoed met een loslopende amerikaanse stafford. Die sprint zo op mijn jack af, die al omzeker is. Gelukkig deed die staf niks, maar had zo anders kunnen aflopen. Sommige mensen hebben totaal geen verantwoordelijkheid.
Van mij mag er een verplichting voor aan de lijn van hr rassen. En verbod voor losloopgebieden. En dan aparte velden waar hr rassen los mogen.

En inderdaad stengere controles op loslopen.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:40

Gewoon alle honden aanlijnen en handhaven! Hoe vaak ik wel geen hypere labrador of border collie voor m'n voeten heb. Mijn honden (en ik!) vinden dat gewoon helemaal niet leuk. Tot nu komen mijn honden dominant genoeg over zodat de hyperactieve hond direct omdraait en weg gaat, maar ik vind het stront irritant. Juist ook als ik zonder hond loop want ik kom kennelijk minder dominant over.

Plus mensen opvoeden dat ze met hun tengels van je hond afblijven tot je daar expliciet toestemming voor geeft. Ik zou ook in de aanval gaan als vreemden me ineens over m'n bol aaien zonder zich ook maar voor te stellen :=

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:40

DiantaM schreef:
Om het maar even plat te slaan..

Het is hier in de regio Rotterdam vaak een type eigenaar (lees: aso) die met de honden uit de top 5 lopen.

Tja.. wat doe je daaraan.

Ik snap wat je bedoelt maar ook dat is niet altijd waar. Ik ken zat ''aso's'' die echt wel zorgen dat er geen ongelukken gebeuren. Ik ken ook zat ''kakkers'' die alles maar op hun beloop laten gaan waardoor er ongelukken gebeuren. Ik vind niet dat daar altijd een pijl op te trekken is.

Ikke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:41

Eoweyn_x schreef:
Gekozen voor de laatste optie.
Regelgeving voor iedere hondeneigenaar en voor mijn part een soort vakbekwaamheid alvorens je een hond aan mag schaffen. Handhaving en aanlijnplicht. Voor iedere hond. Een herder of bouvier wil je ook niet in verkeerde handen hebben.

Schade heb je immers al bij iedere hond boven een bepaald aantal kg. Vind het verder een erg eenzijdig belicht onderzoek, waarin al duidelijk wordt dat enkel bijtincidenten met dit soort specifieke honden belicht worden.

Ik heb zelf een Am Bully xl, mijn eerdere eigen Powerbreed met een verleden waar je u tegen zegt. Een incident zal nooit vanuit hem gebeuren, daar zorg ik wel voor. Maar iedereen is welkom om eens een dagje mee te lopen en te zien in wat voor lastig en gevaarlijk parket wij constant gebracht worden door andere hondeneigenaren.
Doe mij maar liever een verantwoorde eigenaar met een HR-hond, dan de buurvrouw met haar 3 teckels "die niets doen en alleen maar willen spelen"

Ik ben het helemaal eens met die laatste zin!!
Niet alleen de eigenaar van de hr hond moet zijn verwantwoording nemen, elke hondeneigenaar.
Maar het is tegenwoordig schijnbaar onmogelijk om rekening met elkaar te houden en je hond aan te lijnen als je een aangelijnde hond tegen komt...ongeacht welk ras.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:42

Ikke89 schreef:
Eoweyn_x schreef:
Gekozen voor de laatste optie.
Regelgeving voor iedere hondeneigenaar en voor mijn part een soort vakbekwaamheid alvorens je een hond aan mag schaffen. Handhaving en aanlijnplicht. Voor iedere hond. Een herder of bouvier wil je ook niet in verkeerde handen hebben.

Schade heb je immers al bij iedere hond boven een bepaald aantal kg. Vind het verder een erg eenzijdig belicht onderzoek, waarin al duidelijk wordt dat enkel bijtincidenten met dit soort specifieke honden belicht worden.

Ik heb zelf een Am Bully xl, mijn eerdere eigen Powerbreed met een verleden waar je u tegen zegt. Een incident zal nooit vanuit hem gebeuren, daar zorg ik wel voor. Maar iedereen is welkom om eens een dagje mee te lopen en te zien in wat voor lastig en gevaarlijk parket wij constant gebracht worden door andere hondeneigenaren.
Doe mij maar liever een verantwoorde eigenaar met een HR-hond, dan de buurvrouw met haar 3 teckels "die niets doen en alleen maar willen spelen"

Ik ben het helemaal eens met die laatste zin!!
Niet alleen de eigenaar van de hr hond moet zijn verwantwoording nemen, elke hondeneigenaar.
Maar het is tegenwoordig schijnbaar onmogelijk om rekening met elkaar te houden en je hond aan te lijnen als je een aangelijnde hond tegen komt...ongeacht welk ras.

Eens idd. Alleen het feit dat wij met honden lopen die echte serieuze schade kunnen toedienen als ze uit halen, maakt de situatie gewoon anders. En dat begrijp ik ergens ook wel. Mensen moeten beseffen wat ze in handen hebben.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:45

xDarkness schreef:
KimD schreef:
Het probleem zit vooral in het egoïsme van de mens. Als iedereen eens minder egoïstisch was wat betreft hun 'prinsen & prinsesjes' waren er niet zoveel problemen en incidenten.

Bovenstaande kan ook een op een worden toegepast op mensen met kinderen, dat geeft hetzelfde gezever. Kunnen we daar ook een top 5 van maken? Ik word wel woordvoerder. :+

Ik denk dat het probleem ook te zoeken is in het fokken, iedere idioot mag fokken en honden verkopen, en dan vooral zonder stamboom. Daar gaat het vaak al fout, de nestjes 'voor de leuk', 'oeps', of omdat het lekker goedkoop is.

Mensen hebben geen flauw idee waar ze mee fokken en gooien maar wat bij elkaar. Ik ben absoluut voorstander van verplicht stamboom, zeker bij die rassen. Goede fok is het halve werk, en een goede fokker kiest de nieuwe eigenaren ook zorgvuldig uit en niet de dorpsgek van een straat verder.

Nogmaals, het egoïsme van de mens. Groot probleem.

Zeker eens. We hebben zojuist een Stafford pup aangekocht. We zijn gescreend door de fokkers en hebben een waterdicht koopcontract (hond mag niet herplaatst worden zonder hun toestemming, om maar een voorbeeld te noemen.). Ze willen echt op alle mogelijke manieren ten aller tijde voorkomen dat hun fokproducten in handen van de verkeerde mensen vallen en dat vind ik alleen maar, heel erg goed. Nemen verantwoordelijkheid voor hun dieren - en het ras.

Dat contract is overigens alleen maar waterdicht als het notarieel opgesteld en getekend is. Anders heeft de fokker geen poot om op te staan.

Uit fatsoen doe je natuurlijk wat erin staat, en de meeste mensen weten niet dat het niet rechtsgeldig is, maar puntje bij paaltje is het niks waard helaas...

Uiteraard wel credits dat fokkers dit doen, wij hebben ook bij iedere hond zo'n contract.

Juut

Wat Nies_ schrijft. Daarom 'overige' geselecteerd.
Bepaalde hondenrassen hebben een slechte naam, maar hoe vaak is een bijtincident door de hond, en hoe vaak is het een reactie op een andere onopgevoed losgeslagen stuiterbal? Ook met mijn paard nooit problemen gehad met hr-rassen, wel met de rest die zonodig van de baasjes los moeten kunnen lopen. Gevolg: vandaag nog een vreemde hond die van achter volle sprint komt aanrennen en naar paard blaft. Eigenaren niet eens in zicht. En nee, geen losloopgebied.

zonnebloem18

Ik denk dat een deel van de bijtincidenten niet eens veroorzaak wordt door de (bijtende) hond of zijn eigenaar, maar door de hond die gebeten wordt. Te vaak gebeurt het dat de hr hond netjes aangelijnd is en een klein keffertje zo op de hond af komt gestormd.

Als iemand scheeuwend en zwaaiend met zijn armen op mij af kwam rennen zou ik ook gaan slaan.

Tuurlijk zou het mooi zijn als de hond dan niet zou bijten, maar ik kan me voorstellen dat het geduld op een gegeven moment op is.

Als een cursus al verplicht gaat worden zou die voor elke hondenbezitter moeten zijn. Tevens een betere controle op de aanlijnplicbt in de woonwijken.

Na een incident verplicht muilkorven (ook kleinere hondjes) en aanlijnen en een verbod op de losloopgebieden.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:47

Nies_ schreef:
Gewoon alle honden aanlijnen en handhaven! Hoe vaak ik wel geen hypere labrador of border collie voor m'n voeten heb. Mijn honden (en ik!) vinden dat gewoon helemaal niet leuk. Tot nu komen mijn honden dominant genoeg over zodat de hyperactieve hond direct omdraait en weg gaat, maar ik vind het stront irritant. Juist ook als ik zonder hond loop want ik kom kennelijk minder dominant over.

Plus mensen opvoeden dat ze met hun tengels van je hond afblijven tot je daar expliciet toestemming voor geeft. Ik zou ook in de aanval gaan als vreemden me ineens over m'n bol aaien zonder zich ook maar voor te stellen :=

Vooral ook dat laatste (met pony's heb je nog wel eens hetzelfde probleem).

Niet iedere hond/mens/pony vindt andere mensen(/honden/pony's) leuk maar kennelijk is dat tegenwoordig ook niet meer politiek correct? Samen gebruik maken van de openbare ruimtes betekent niet dat je aan elkaar moet/mag zitten, enkel dat je je aan dezelfde regels houdt zodat je elkaar niet in de weg zit/op elkaar botst. Waarom is dat stukje sociaal respect verdwenen?

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:49

Het probleem met deze honden is dat als ze bijten, er gelijk enorm veel schade is. De achtergrond is toch vooral dat ze gefokt werden als heftige waakhond en om te vechten, dat blijft er wel inzitten. Zelfs een Pitbull in een leuk normaal gezin hoor je zo vaak dat ze opeens gebeten hebben. Mensen die zo´n type hond hebben moeten gewoon hun verantwoordelijkheid nemen en weten wat ze aan de lijn hebben.
Hier in Duitsland zijn er gelukkig strenge regels voor.
Ze moeten toestemming vragen om zo´n hond te houden, de hond moet een test ondergaan, hond moet geregistreerd worden, de eigenaar moet ook een test doen, eigenaar moet minstens 18 jaar oud zijn en de hond moet verzekerd zijn en gechipt.

Sommige rassen mogen ook niet geimporteerd worden en in bepaalde gebieden zijn ze helemaal verboden of verplicht altijd aan de lijn en muilkorf.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:49

Geen losloopgebieden meer verplicht overal aanlijnen. Hier 2 dagen geleden in de buurt hond aangevallen die trut heeft der hond altijd loslopen. Jammer genoeg wilde de eigenaren van de aangevallen hond geen aangifte doen. Ik doe zelf dus een melding als ik een hond zie loslopen die niet luisterd hier is het aanlijnen verplicht.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:50

Citaat:
Dat contract is overigens alleen maar waterdicht als het notarieel opgesteld en getekend is. Anders heeft de fokker geen poot om op te staan.

Uit fatsoen doe je natuurlijk wat erin staat, en de meeste mensen weten niet dat het niet rechtsgeldig is, maar puntje bij paaltje is het niks waard helaas...

Uiteraard wel credits dat fokkers dit doen, wij hebben ook bij iedere hond zo'n contract.

Dit is niet waar. Eigen opgemaakte contracten zijn zeker rechtsgeldig zonder dat een notaris dit op hoeft te stellen. Toch bedankt voor de heads up, ik zal er voor de zekerheid nog even induiken, het is wel een belangrijk punt namelijk.
Laatst bijgewerkt door xDarkness op 17-03-19 14:51, in het totaal 1 keer bewerkt

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:50

tamary schreef:
Deze hondenrassen zijn nu eenmaal goedkoper als peniscompensator dan een luxe of sportauto. Het probleem ligt bij de eigenaar en daar helpt geen wet tegen, de vraag blijft en dus wordt er wel een ander ras of kruising gefokt om aan die vraag te voldoen. Wil je wettelijk wat doen, dan zal je zulke cursussen gratis moeten maken EN vrijwel in de achtertuin houden ivm toegankelijkheid/wil om er naar toe te gaan. Daarnaast is het een probleem met laag/verkeerd zelfbeeld en of gevoel van eigen waarde dat meer op het bord van een psych thuis hoort. Kijk dus eens kritisch naar het onderwijs, naar de toegankelijkheid van de basis gezondheidszorg en wat er verder mis is in de basis bij deze groep mensen.

Vaak zijn deze hondeneigenaren idd wel een bepaald slag mensen en sociale klasse onderkant samenleving.

Ik ben voor een houd- en fokverbod. De bestaande honden kunnen natuurlijk wel blijven tot ze doodgaan, mits gemuilkorft en bij bijtincident direct euthanasie.

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:51

Nies_ schreef:
Gewoon alle honden aanlijnen en handhaven!

Oh ja gezellig, altijd je hond aan de lijn.. dan zou ik geen hond meer willen. Ze moeten gewoon los kunnen in gebieden die daarvoor bedoeld zijn. Mijn honden lopen nooit aan de lijn, direct de auto in en er weer uit als we bij het losloopgebied zijn.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:55

janderegelaa schreef:
tamary schreef:
Deze hondenrassen zijn nu eenmaal goedkoper als peniscompensator dan een luxe of sportauto. Het probleem ligt bij de eigenaar en daar helpt geen wet tegen, de vraag blijft en dus wordt er wel een ander ras of kruising gefokt om aan die vraag te voldoen. Wil je wettelijk wat doen, dan zal je zulke cursussen gratis moeten maken EN vrijwel in de achtertuin houden ivm toegankelijkheid/wil om er naar toe te gaan. Daarnaast is het een probleem met laag/verkeerd zelfbeeld en of gevoel van eigen waarde dat meer op het bord van een psych thuis hoort. Kijk dus eens kritisch naar het onderwijs, naar de toegankelijkheid van de basis gezondheidszorg en wat er verder mis is in de basis bij deze groep mensen.

Vaak zijn deze hondeneigenaren idd wel een bepaald slag mensen en sociale klasse onderkant samenleving.

Ik ben voor een houd- en fokverbod. De bestaande honden kunnen natuurlijk wel blijven tot ze doodgaan, mits gemuilkorft en bij bijtincident direct euthanasie.

De hond is een syptoom, niet de oorzaak, symptoom aanpakken zal de oorzaak onderdrukken met zeer waarschijnlijk enkel nog schadelijkere symptomen tot gevolg.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:56

xDarkness schreef:
Citaat:

Dit is niet waar. Eigen opgemaakte contracten zijn zeker rechtsgeldig zonder dat een notaris dit op hoeft te stellen. Toch bedankt voor de heads up, ik zal er voor de zekerheid nog even induiken, het is wel een belangrijk punt namelijk.

Ik heb het zelf onderzocht en de nodige afspraken voor gehad in verband met een nest dat bij ons geboren gaat worden. Het contract dat wij opstellen moet namelijk rechtsgeldig zijn. Voor zowel nieuwe eigenaren als gastgezinnen.

Helaas zit een bevriende fokker nu in het schuitje voor de rechtbank met een van zijn pups. De nieuwe eigenaren doen nogal moeilijk over onkostendekking wat in het contract beschreven staat, echter is het trauma van de hond eigen schuld en niet erfelijk. Ook hun advocaat beaamde dat het contract sowieso niks te zeggen had, maar dat het in dit geval sowieso niet meespeelt.

xDarkness

janderegelaa schreef:
tamary schreef:

Ik denk persoonlijk eigenlijk dat een goede pre-screening dit soort type mensen eruit haalt. Dat lijkt me in ieder geval de bedoeling. Daar zou ik 100 % voor zijn.

Helemaal verbieden...nee... Bepaalde type honden blijven ook gewoon nodig, al is het maar voor werk/jacht/waak doeleinden. Daar is niet iedere hond gewoon geschikt voor en er zijn rassen die daar op gefokt worden en dat vind ik prima. Maar dan is het wel belangrijk om ervoor te zorgen dat ze bij mensen terecht komen die daar weten mee om te gaan en dat is waar het vaakst mis gaat.

Liebeskind

xDarkness schreef:

Is dat rechtsgeldig? Gekocht is gekocht.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:58

Citaat:
Ik heb het zelf onderzocht en de nodige afspraken voor gehad in verband met een nest dat bij ons geboren gaat worden. Het contract dat wij opstellen moet namelijk rechtsgeldig zijn. Voor zowel nieuwe eigenaren als gastgezinnen.

Helaas zit een bevriende fokker nu in het schuitje voor de rechtbank met een van zijn pups. De nieuwe eigenaren doen nogal moeilijk over onkostendekking wat in het contract beschreven staat, echter is het trauma van de hond eigen schuld en niet erfelijk. Ook hun advocaat beaamde dat het contract sowieso niks te zeggen had, maar dat het in dit geval sowieso niet meespeelt.

Vervelende situatie inderdaad... Top dat je dit even aan geeft, dan ga ik dat nog even op zoeken en achteraan bellen. Heb je eventueel ook een linkje naar een source? Ik lees namelijk alleen maar dat overeenkomsten zowel mondelijk als schriftelijk met handtekeningen van beide partijen gewoon rechtsgeldig zou moeten zijn.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 14:59

Ja, want al die bijtincidenten van die chiwawa's, oliebol's, swiffers en fifi's die worden echt niet gerapporteerd. Mijn oma is al 9 keer tot bloedens toe gebeten door haar onzekere vuilnisbakkie die ze gered heeft van de dood, nou mijn herder heeft me nog nooit gebeten hoor!
Ik ben nog nooit gebeten door een hond.
De kleine hondjes hoeven ook niet naar cursus aldus veel baasjes. Die hoeven zich te gedragen naar andere honden want die hebben vaak een idiote hondenattitude.
Nee ligt niet aan het ras, ligt niet aan dr hond. Ligt aan de eigenaar en aan het feit dat de kleine hondne rassen gewoon niet gerapporteerd worden. Die bijten wel. Maar vaak enkel als iemand wil aaien en de schade die het aanricht is minder groot dan als een grote hond grijpt. Een goed opgevoedde hond kan heel veel hebben voordat hij overgaat op zijn uiterste afweermechanisme. Om nog maar even niet te spreken over het feit dat men een groot ras aanschaft en ermee gaan pakwerken want das gaaf. En daarna niet weten dat ze een wapen bij zich hebben dat zelf kan denken.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:00

Blijf het toch énorm bijzonder vinden hoeveel HR honden een trauma hebben van een andere hond, en daarom hondagressief zijn.

Ik denk dat dat nogal een makkelijje smoes is.

Want daarmee ligt het niet aan de genetica en niet aan de eigenaar. En hoef je je er dus ook niet verantwoordelijk voor te voelen, want de schuld ligt bij een ander...

__

Goed.
Mijn sheltie kruising is ooit nagenoeg doodgebeten door een andere hond. Lingehoeve had er leuk werk aan zeg maar.
Trauma genoeg dus.
Maar echt niet hondagressief sinds die tijd hoor....

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:00

xDarkness schreef:
Citaat:

Vervelende situatie inderdaad... Top dat je dit even aan geeft, dan ga ik dat nog even op zoeken en achteraan bellen. Heb je eventueel ook een linkje naar een source? Ik lees namelijk alleen maar dat overeenkomsten zowel mondelijk als schriftelijk met handtekeningen van beide partijen gewoon rechtsgeldig zou moeten zijn.

Even zelf contact opnemen met een notaris en de situatie uitleggen, zij kunnen je dat haarfijn uitleggen!

7ofhearts

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:02

AmyII schreef:
Ik heb voor aanlijnplicht, muilkorfplicht en verplichte cursus/ opleiding gekozen.

Ik vind mijn keuzes echter niet alleen gelden voor de zgn. HR honden, ik vind dit gelden voor alle honden.
En dat is niet omdat ik niet heel gek van honden ben, maar omdat ik te vaak veel overlast ervaar van honden (baasjes) in het algemeen.

Hier ben ik het mee eens.
Voor alle middelgrote honden, en niet enkel de hr-honden
En een gedegen controle op kennis en kunde van de eigenaar, huisvesting e.d ( uitsluitend hr-honden )
En niet eenmalig, maar minimaal jaarlijks, ook als er geen incidenten zijn geweest aan het betreffende adres
Laat er maar speciaal getrainde boa's op af gaan.
Ik ken verschillende mensen bij een schietvereniging en ook deze mensen krijgen jaarlijks gedegen controles en moeten verklaringen omtrent het onberispelijke gedrag afstaan.
Daarvoor hebben 99% van de leden alle begrip en vinden het de normaalste zaak van de wereld.
Zo zou het in de hondenwereld ook moeten kunnen, maar dan moet en mag er geen verschil worden gemaakt tussen de rassen.
Er gebeuren dagelijks dingen met honden en eigenaren onderling die het nieuws niet halen, maar toch heel vervelend kunnen zijn.

En weigert een eigenaar mee te werken aan de korf en aanlijn plicht?
Dan na drie waarschuwingen/ boetes een inbeslagname van de hond.
Een muilkorf is lang niet zo zielig en vervelend als mensen op het eerste gezicht denken.
Na een korte gewenning die er spelenderwijs in gebracht wordt, en op zijn tijd een beloning vind de hond het al gauw net zo normaal als het omdoen van een halsband.

Mijn honden liepen op de renbaan, en daar geld niet alleen een goed gedrag verklaring voor de hond op de baan ( zonder die verklaring mag hij niet rennen met andere honden ) maar zeer zeker ook een korfplicht.
Dat was gewoon een feit.
Voor alle honden, groot en klein, gewoon om incidenten te voorkomen en de veiligheid van zowel eigen hond als dieren van een ander.
Niemand die daar moeilijk over deed.

Ook daarom niet alleen de hr-honden maar alle honden van gemiddelde grote.
Waarom zo moeilijk doen als het veel leed en ergernissen kan voorkomen??
We wonen gewoon te dichtbevolkt op elkaar, niet iedereen heeft even veel kennis en kunde van zijn hond bij incidenten en er wordt maar raak gefokt, wat het er allemaal niet makkelijker op maakt.

xDarkness

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 15:02

Femke_Tweety schreef:
Blijf het toch énorm bijzonder vinden hoeveel HR honden een trauma hebben van een andere hond, en daarom hondagressief zijn.

Ik denk dat dat nogal een makkelijje smoes is.

Want daarmee ligt het niet aan de genetica en niet aan de eigenaar. En hoef je je er dus ook niet verantwoordelijk voor te voelen, want de schuld ligt bij een ander...

__

Goed.
Mijn sheltie kruising is ooit nagenoeg doodgebeten door een andere hond. Lingehoeve had er leuk werk aan zeg maar.
Trauma genoeg dus.
Maar echt niet hondagressief sinds die tijd hoor....

Zeker geen smoes, was het maar waar. Er lopen veel onopgevoede krengen rond, helaas. Groot en klein hoor, daar niet van.