Waarom moet de lijn zo strak en hoog?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Hutcherson

Re: Waarom moet de lijn zo strak en hoog?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:24

Volgens mij is het strottenhoofd ook steviger dan de nek/luchtpijp/wervels. Hier kun je veiliger een correctie geven.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:28

xyzutu2 schreef:
Wat ik me als leek eigenlijk ineens afvroeg: zijn dit gewoon normale (ketting)halsbanden die voor de shows gebruikt worden? Want valt de schade van af en toe de lijn even te strak nog wel mee, maar ik kan het op het filmpje niet goed zien hoe de halsbanden vastzitten.

Dit zijn toch geen aansnoer/wurghalsbanden die met strakke lijn worden geshowd? Want dan vind ik de strakheid van de lijnen echt te absurd voor woorden, en sowieso mogen wurghalsbanden van mij meteen van elke show geweerd worden.

Er zijn lijnen met en zonder stop. Die met stop kunnen wel tot op zekere hoogte aangesnoerd worden, maar niet zo strak als de lijnen zonder stop. In verschillende Europese landen is het verboden on te showen met een lijn zonder stop. In Nederland (helaas) nog niet.

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:29

Ik weet niet hoe anderen het hebben, Xyzutu2, maar als ik mijn hond show (we zijn beide nogal erg onervaren) heeft mijn showlijn een stop. Die kan dus niet strakker dan ik vind dat ie moet kunnen. Ik wil graag ruimte in het halsdeel, de stop staat bij mij behoorlijk ruim. Maar ik show ook het liefst met slappe lijn, dan komt de natuurlijke gang van de hond meer naar voren.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:30

xyzutu2 schreef:
Wat ik me als leek eigenlijk ineens afvroeg: zijn dit gewoon normale (ketting)halsbanden die voor de shows gebruikt worden? Want valt de schade van af en toe de lijn even te strak nog wel mee, maar ik kan het op het filmpje niet goed zien hoe de halsbanden vastzitten.

Dit zijn toch geen aansnoer/wurghalsbanden die met strakke lijn worden geshowd? Want dan vind ik de strakheid van de lijnen echt te absurd voor woorden, en sowieso mogen wurghalsbanden van mij meteen van elke show geweerd worden.

Het zijn speciale showlijnen

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:36

Geen showhond. Maar wel op deze manier een onopgevoede (door anderen) een grote hond naast leren lopen.

Door te laag en trekken maken ze alleen maar adrenaline aan.

Hoog maakt trekken oncomfortabel.

En dat heb ik gemerkt. 45 kg liep in een paar sessies braaf langs andere honden. En na meerdere sessies op stem met een lossere band.
Nog wel zo hoog, maar zonder druk, kan het zeker geen kwaad.

Uiteraard wel met n stop tegen smoren.

Eerlijk?
Erg effectief, helemaal voor onopgevoede minkukels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 21:55

Even los van het showen, maar het idee van een lijn hoog achter de oren is niet heel anders dan een hengstenketting.. Bij de paarden worden ook genoeg hulpmiddelen gebruikt om het paard bij je te houden, de mensen die een halsband/lijn dus wel zo gebruiken om de hond beter te kunnen houden zijn niet per definitie slecht bezig. In de ring heeft het zijn voordelen, en ik kan het niet heel anders zien dan bij de paarden, "wij" hebben ook andere hoofdstellen met meestal een hengstenketting en doen er ook alles aan om een paard zo goed mogelijk uit te laten komen, bij beide shows/keuringen zullen er wel combinaties te vinden zijn waarbij er even iets gebeurd wat er niet heel vriendelijk uitziet..

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-19 23:40

Zou zoiets ook werken voor een hond die op de club compleet overprikkelt raakt en echt zichzelf op twee poten de club rond trekt? Je kunt afleiden wat je wilt, lekkers voor zijn neus houden, het hele poppentheater maar als hij gefocust is, krijg je ngeen aandacht. En hij wil er dan naartoe. Nu!
Al die honden, baasjes en geluiden zijn hem teveel. Hij kalmeert zodra we aan de slag gaan (blijft wel overprikkelt maar wel op vier poten) maar eenmaal weer buiten is het weer raak. Gek wordt ik ervan. Iedereen roept leuk 'jij moet leuker zijn, jij moet zijn aandacht hebben' ja dat snap ik ook wel! Maar zijn aandacht krijg je niet. Echt niet. Trainers geven goed bedoelde adviezen, maar die werken niet in de praktijk.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 00:56

Hutcherson schreef:
Zou zoiets ook werken voor een hond die op de club compleet overprikkelt raakt en echt zichzelf op twee poten de club rond trekt? Je kunt afleiden wat je wilt, lekkers voor zijn neus houden, het hele poppentheater maar als hij gefocust is, krijg je ngeen aandacht. En hij wil er dan naartoe. Nu!
Al die honden, baasjes en geluiden zijn hem teveel. Hij kalmeert zodra we aan de slag gaan (blijft wel overprikkelt maar wel op vier poten) maar eenmaal weer buiten is het weer raak. Gek wordt ik ervan. Iedereen roept leuk 'jij moet leuker zijn, jij moet zijn aandacht hebben' ja dat snap ik ook wel! Maar zijn aandacht krijg je niet. Echt niet. Trainers geven goed bedoelde adviezen, maar die werken niet in de praktijk.

Voor Somige honden geeft zo riem idd wel rust.
Maar je moet er zelf wel goed mee om kunnen gaan

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 08:10

xyzutu2 schreef:

Nee zijn showlijnen.

Hobbyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-19 09:53

Seven schreef:
De lijn word achter de oren gedaan om zo goed mogelijk de belijning van de hond te tonen zonder dat er huid over de riem hangt of dat je bijv bij langharige honden een streep in de beharing krijgt waar de riem zit als die lager op de hals zit.

Het is zeker niet de bedoeling de hond van de grond te tillen.

Per ras is er een bepaald voorschrift van voor brengen op shows de riem en zelfs kleur van kleding word afgestemd hierop en de kleur van de hond om zo weinig mogelijk af te leiden van de hond.
Bijv. bij een zwarte hond trek je sneller een lichte broek aan zodat de hond z'n belijningen goed zichtbaar zijn een showlijntje in de kleur van de hond helpt hier ook aan mee.

Natuurlijk helpt het ook om met kleinere hulpen de hond te sturen, bij ophangen etc zal de hond eerder gaan vechten en zich niet mooi vrij laten zien in beweging.

Ha, dank voor de duidelijke uitleg, vroeg ik me ook al af hoe dat nou zat.
Ik heb eigenlijk niet zoveel met honden maar wat een leuk filmpje in de OP om naar te kijken haha.