Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
xyzutu2 schreef:Wat ik me als leek eigenlijk ineens afvroeg: zijn dit gewoon normale (ketting)halsbanden die voor de shows gebruikt worden? Want valt de schade van af en toe de lijn even te strak nog wel mee, maar ik kan het op het filmpje niet goed zien hoe de halsbanden vastzitten.
Dit zijn toch geen aansnoer/wurghalsbanden die met strakke lijn worden geshowd? Want dan vind ik de strakheid van de lijnen echt te absurd voor woorden, en sowieso mogen wurghalsbanden van mij meteen van elke show geweerd worden.
xyzutu2 schreef:Wat ik me als leek eigenlijk ineens afvroeg: zijn dit gewoon normale (ketting)halsbanden die voor de shows gebruikt worden? Want valt de schade van af en toe de lijn even te strak nog wel mee, maar ik kan het op het filmpje niet goed zien hoe de halsbanden vastzitten.
Dit zijn toch geen aansnoer/wurghalsbanden die met strakke lijn worden geshowd? Want dan vind ik de strakheid van de lijnen echt te absurd voor woorden, en sowieso mogen wurghalsbanden van mij meteen van elke show geweerd worden.
Hutcherson schreef:Zou zoiets ook werken voor een hond die op de club compleet overprikkelt raakt en echt zichzelf op twee poten de club rond trekt? Je kunt afleiden wat je wilt, lekkers voor zijn neus houden, het hele poppentheater maar als hij gefocust is, krijg je ngeen aandacht. En hij wil er dan naartoe. Nu!
Al die honden, baasjes en geluiden zijn hem teveel. Hij kalmeert zodra we aan de slag gaan (blijft wel overprikkelt maar wel op vier poten) maar eenmaal weer buiten is het weer raak. Gek wordt ik ervan. Iedereen roept leuk 'jij moet leuker zijn, jij moet zijn aandacht hebben' ja dat snap ik ook wel! Maar zijn aandacht krijg je niet. Echt niet. Trainers geven goed bedoelde adviezen, maar die werken niet in de praktijk.
Seven schreef:De lijn word achter de oren gedaan om zo goed mogelijk de belijning van de hond te tonen zonder dat er huid over de riem hangt of dat je bijv bij langharige honden een streep in de beharing krijgt waar de riem zit als die lager op de hals zit.
Het is zeker niet de bedoeling de hond van de grond te tillen.
Per ras is er een bepaald voorschrift van voor brengen op shows de riem en zelfs kleur van kleding word afgestemd hierop en de kleur van de hond om zo weinig mogelijk af te leiden van de hond.
Bijv. bij een zwarte hond trek je sneller een lichte broek aan zodat de hond z'n belijningen goed zichtbaar zijn een showlijntje in de kleur van de hond helpt hier ook aan mee.
Natuurlijk helpt het ook om met kleinere hulpen de hond te sturen, bij ophangen etc zal de hond eerder gaan vechten en zich niet mooi vrij laten zien in beweging.