Hoe fop ik mijn kat (medicijnen voeren)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

raket

Re: Hoe fop ik mijn kat (medicijnen voeren)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 08:41

Schildkliermedicatie mag niet gemalen. Om die reden is mijn prins op de erwt op het schildklierdieet gegaan. Hij heeft de pil trouwens een tijdje met haarbalpasta wel gegeten.
Vandaag ga ik met de dierenarts praten over oorzalf waar schildkliermedicatie in zit. Hij is 21 en kan geen harde brokjes meer eten.
Prednison mag je wel malen.

xDenies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:11

Paar dagen in de koelkast en dan nog eens aanbieden. Dat neutraliseert de geur en een kat eet op geur. Ik hoop dat dit mag werken! :)

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:57

Ik ga op mijn knieën op de grond zitten, kat er tussen , met een vinger zijn bek openen, pil erin en klaar.
Heb je dat weleens geprobeerd? daarna geef ik meteen eten.

GraceZarif

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 09:59

Wat ook een goeie fopmethode is: Niet alleen de nodige medicatie via de bek dwingen maar ook elke dag iets wat ie héél lekker vindt. Net zoals je een paard opvoedt met af en toe een spuit met daarin appelmoes waardoor de normale wormkuur ook gemakkelijk gaat.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:03

Is je kat gretig op kattensnoepjes?

Ik gebruik snoepjes van Felix of Wishkas. Ze eten mijn vinger er haast bij op :D
Ik neem een aantal van die snoepjes in mijn hand en een pilletje.
Dat wrijf ik goed door elkaar. Zodat het pilletje de geur heeft van die lekkere snoepjes.

Dan geef ik eerst 1 of 2 snoepjes vervolgens het pilletje en dan weer wat snoepjes.
Mijn kat heeft niet eens door dat het pilletje ertussen zit.

Werkt altijd geweldig en zonder stress :)

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:04

Op het asiel zetten we altijd een klem in het nekvel van de kat zodat ze stil bleven staan/liggen, daarna de pil achterin de bek en een spuitje water erachteraan.

Niet leuk, maar wel een snelle manier voor wanneer voer niet werkt. En je kunt het in je eentje doen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:06

Wat ik altijd doe is een balletje maken van KVV (dat is hun normale eten wat ze heeeel lekker vinden) om het pilletje heen. Dan het balletje invriezen en een uur voor het geven uit de vriezer halen.
Resultaat: buitenkant is ontdooid ( en lekker), binnenkant is nog bevroren dus de pil proeven ze dan niet, ook omdat ie niet heel goed gekauwd kan worden.

Andere optie: het balletje KVV (kan ook iets anders zijn trouwens, maar elke dag smeerworst is denk ik ook niet gezond := ) op een handdoek aanbieden. Likken van een handdoek is niet prettig dus ze zullen het balletje in één keer willen opeten.

san4nie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:11

Met tabletjes zet in de onze op tafel, ga er overheen hangen en klem hem onder m’n linker oksel. Doe met m’n linkerhand de bek open en gooi met rechts het tabletje er in.

Blikjes animonda carny vindt hij ook heerlijk. Veel beter dan ander natvoer. Daar zou ik denk ik ook best wat in kunnen verstoppen. Het ruikt ook nogal sterk.

sas66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 10:14

Wat Kainda hierboven zegt werkt bij mijn kat ook goed. Ik doe het net zo.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:03

Wat ook nog wel eens wil helpen is een gistsnoepje vermalen samen met de tablet en dat door wat lekker voer mengen. Dan wordt de smaak en consistentie van de pil wat meer gemaskeerd. Easypill willen ze hier niet of ze pulken toch de pil eruit. En als je elke dag een pil moet geven aan een kat die dat niet wil dan lukt in de bek doen op een gegeven moment echt niet meer...dan kom je niet eens meer in de buurt ;-)

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:07

Toverbal schreef:
Ik ga op mijn knieën op de grond zitten, kat er tussen , met een vinger zijn bek openen, pil erin en klaar.
Heb je dat weleens geprobeerd? daarna geef ik meteen eten.

Dit. Alleen krijgen ze bij mij dan tussen pilletje en eten nog een knuffel :o

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 15:07

Een pillenschieter.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:12

Hier, kat op handdoek, burrito van maken.
Zorg er voor dat snoepjes klaar staan.
Pil er in drukken, wachten tot zijn tong over zijn neus gaat en snoepjes er achteraan.