Is een hond realistisch voor ons?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SweetVanille

Re: Is een hond realistisch voor ons?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:56

Kort antwoord op je titel. Nee.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 21:56

Ik vind 5 á 6 uur alleen zijn acceptabel, mits dit een uitzondering is en dus niet frequent en de hond volwassen is en van te voren ruim is uitgelaten en lekker moe is. Langer dan 6 uur op een dag vind ik niet meer acceptabel.
Ik zou dus echt voor die paar dagen per maand zoeken naar opvang.

Een grote hond zou ik echt afraden in een flat. Traplopen is echt heel erg slecht voor honden, met name voor grotere rassen. Ik zou alleen kiezen voor een formaat hond die je zelf de trap op en af kunt tillen.

Maar om heel eerlijk te zijn zou ik zelfs nooit een hond willen houden in een flat. Mijn hond vindt het met dit weer heerlijk om na het wandelen buiten in de tuin te liggen en wat rond te kijken. Naast het uitlaten kan hij meerdere keren per dag in de tuin en dat vindt hij heerlijk. Veel binnen zou hij echt saai vinden.

Kar_lien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:06

Gaat een hond het naar zijn zin hebben bij jullie? Als je daar goed over nadenkt en positief op kan antwoorden dan zou je een bewuste keuze kunnen maken.

Onderschat daarbij niet hoeveel aandacht een hond nodig heeft, je vriend is lange dagen van huis dus de zorg zal met name op jou terecht komen. Zeker een grote hond moet de ruimte hebben en kan je niet de hele dag in een bench laten zitten. Onze hond wordt 5 keer per dag uitgelaten, waarvan 1 keer lang (naar het bos bijvoorbeeld) en ik ben heel blij dat ik daar niet helemaal alleen voor moet zorgen. Het gaat om 7 dagen in de week, vergis je daar niet in.

En wat doe je als de katten de hond niet gaan accepteren? Of andersom? Ik zou er echt nog eens goed over nadenken, succes met jullie beslissing!

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:13

Delphi schreef:
Maar om heel eerlijk te zijn zou ik zelfs nooit een hond willen houden in een flat. Mijn hond vindt het met dit weer heerlijk om na het wandelen buiten in de tuin te liggen en wat rond te kijken. Naast het uitlaten kan hij meerdere keren per dag in de tuin en dat vindt hij heerlijk. Veel binnen zou hij echt saai vinden.

'Appartement' staat niet gelijk aan 'veel binnen' he.
Wellicht heeft het een groot balkon en kan de hond de hele dag/avond in de zon liggen genieten.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:17

Goof schreef:
DezeNaam schreef:
Wanneer ga je de hond dan trouwens uitlaten? Nu klinkt het misschien leuk, maar als je na een zware werkdag thuiskomt en je moet nog koken, 'eventjes dit doen' en dan nog eventjes 'dat doen', dan blijft er niet veel tijd meer over voor de hond..

Dat is toch echt een aanname die nergens op gebaseerd is??
De hond is toch een bewuste keuze en niet een dingetje dat je er even tussendoor doet? Een hond kan toch juist ook fungeren als ontspanning (lekker een eind wandelen, verstand op 0), sport (hardlopen of fietsen met de hond) of hobby (naar een training met de hond)?

Hoezo en waar zie jij een aanname? Elk mens moet toch eten, drinken, douchen, slapen? Eten maken, eten en afwassen, daar ben je soms al snel een uur aan verloren.. Dan blijft er na zo'n lange werkdag niet meer veel tijd over voor de hond.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 27-02-19 22:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Ianthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:17

Grote hond kan prima op een appartement, veel ruimte maakt echt niet uit. Ik zou niet weten waarvoor ik een groot huis nodig heb om honden te hebben, want ze gaan binnen sprintjes trekken? Nou dat zou in een groot huis ook niet mogen van mij hoor;) Beetje spelen en stoeien ok, maar niet rennen. Ik heb altijd in appartementen gewoond met grote honden, oa Weimaraner en Pointer..en dan had ik zelfs meerdere honden. Zo lang ze maar genoeg beweging krijgen met wandelingen, maar dat is hetzelfde voor mensen met een groter huis en tuin. Tuin is geen vervanging voor wandelingen. En mijn honden hadden HD A heupen en liepen elke dag meerdere keren de trap op en af. Als je hond al slecht in elkaar zit, ja dan is het natuurlijk niet handig. En met een pup moet je daar natuurlijk mee uitkijken.
Zou alleen voor de lange dagen de hond naar een dagopvang brengen en kijken hoeveel tijd je hebt voor training. Sommige honden zoals een herder, hebben meer mentale uitdaging nodig, heb je wel tijd om een paar keer per week te trainen?

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:22

DezeNaam schreef:
Goof schreef:

De hond is toch een bewuste keuze en niet een dingetje dat je er even tussendoor doet? Een hond kan toch juist ook fungeren als ontspanning (lekker een eind wandelen, verstand op 0), sport (hardlopen of fietsen met de hond) of hobby (naar een training met de hond)?

Hoezo en waar zie jij een aanname? Elk mens moet toch eten, drinken, douchen, slapen? Eten maken, eten en afwassen, daar ben je soms al snel een uur aan verloren.. Dan blijft er na zo'n lange werkdag niet meer veel tijd over voor de hond.

Als je om 20.00 uur naar bed gaat niet nee....
Maar je vult behoorlijk in voor een ander. Veel mensen douchen bijvoorbeeld (ook) 'sochtends. Misschien heeft ts wel een vaatwasser. Misschien gaat de 1 wel anderhalf uur wandelen, terwijl de ander wat in huis doet en kookt?
Je hebt toch geen enkele verdere info over de dagstructuur? TS geeft bovendien aan dat ze wisselend werkt, dus dat geeft andere mogelijkheden.

noviceh

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:24

Bij twijfel zou ik zeggen: nee. Mocht je toch wel een hond overwegen, kijk dan vooral naar de eigenschappen die jij graag in een hond terug ziet. Past een hondenras zoals een labrador of rhodesian ridgeback wel bij jullie situatie? Wij hebben bijvoorbeeld gericht gezocht naar een groot hondenras die goed alleen thuis kan blijven, mensgericht is, weinig beweging en ruimte nodig heeft. Maar dan nog verschilt dit per hond van hetzelfde ras.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:26

Met de rhodesian ridgeback heb ik redelijk veel ervaring en die zijn wel op een (groot) appartement te houden maar ideaal is anders. Die van ons konden allemaal goed eens langere tijd alleen zijn, ook onze huidige maar te vaak is niet leuk. Deze honden willen echt deel uitmaken van het gezin en moeten veel kunnen bewegen.

Traplopen is voor deze honden, en zeker ook een herder en labrador heel sterk af te raden. Af en is geen punt maar niet een paar keer per dag.

DezeNaam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:28

Goof schreef:
Als je om 20.00 uur naar bed gaat niet nee....
Maar je vult behoorlijk in voor een ander. Veel mensen douchen bijvoorbeeld (ook) 'sochtends. Misschien heeft ts wel een vaatwasser. Misschien gaat de 1 wel anderhalf uur wandelen, terwijl de ander wat in huis doet en kookt?
Je hebt toch geen enkele verdere info over de dagstructuur? TS geeft bovendien aan dat ze wisselend werkt, dus dat geeft andere mogelijkheden.

Daarom stond er dus nog "Ik vraag me af hoeveel tijd je naast deze 5x in de maand hebt om met de hond te wandelen? Hoeveel keer per dag en hoe lang?" Onder mijn post.

Alsnog, onderschatten veel mensen hoeveel tijd ze verliezen aan simpele, dagdagelijkse taken. Ja je werkt misschien zes uur per dag, maar daarnaast moet je nog vele andere dingen doen, en dan zit de hond alsnog alleen thuis of blijkt er toch te weinig tijd te zijn.

's Ochtends moet de hond er toch ook gewoon uit? Dus of ze dat nu uiteindelijk in de ochtend of de avond doet, het neemt een deel van je tijd weg.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:32

Ik ben blij dat ik die hond niet ben eerlijk gezegd....

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:32

alles kan,als je niet in zit met het wel zijn van de hond en voor jezelf gaat kan het best.Er zijn ook mensen die hun paard 24/7 op stal hebben staan.
Of je het moet willen of wenselijk is dat is natuurlijk een andere vraag.Ik denk dat je jezelf in het wezen hond moet verdiepen en dan eerlijk bij jezelf moet afvragen of je dit een hond wil aan doen.
Een hond is een roedel dier,een kat spreekt een andere taal als een hond en is als gezelschap geen vervanger.Maar ze kunnen wel goed in 1 huis leven.
Voor een hond zijn julie werkuren best heftig persoonlijk zou ik het niet willen en geven we in een asiel bv geen hond mee aan mensen die beide fulltime werken.Een oude hond zou nog kunnen een jonge hond gaat zich vervelen.
Zeker de rassen op julie wensen lijstje zijn zeer actieve honden dus niet geschikt op een apartement of fulltime werkende mensen.
In julie geval zou ik denk ik eerder bij een asiel langsgaan en in je vrije tijd met de honden daar gaan wandelen en het verder bij katten houden.
Maar er zijn meer mensen die het niet nauw nemen en gewoon aan een hond beginnen en mocht het niet lukken...ach het asiel zit vol met honden van dit soort mensen en wij moeten ook aan het werk blijven ;)

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:37

Tja ik vind honden op een appartement prima mits genoeg beweging. Ik heb er ook 3 op een appartement en dat gaat prima hoor, wel vind ik het niet kunnen om een hond zolang alleen te laten, zorg dan iig voor een oppas die dagen. Ik vind de max 5 uur alleen op een dag. Mensen die hun hond 8/9 uur op een dag alleen laten waarom heb je dan een hond? Vaak zie je ook nog dat ze in een bench zitten.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:48

Mazida schreef:
Ik sta te kijken van sommige rassen die worden aangeraden. Een jack russel op een flat, dat is nu echt vragen om ellende.

Wat is het verschil met een appartement en een (beneden verdieping van een) huis?
6 maanden per jaar kun je je deur niet open hebben staan en een flat houdt niet vanzelf in dat je weinig ruimte hebt.

Mijn moeder heeft een 3 slaapkamer flat (8x12), terwijl mijn vrijstaande huis in het buitengebied beneden 9x5 is (huiskamer/keuken/hal/kantoortje/toilet/bijkeuken).
Een hond heeft bij mijn moeder veel meer leefruimte binnen dan bij mij.
Laatst bijgewerkt door Brainless op 27-02-19 22:57, in het totaal 1 keer bewerkt

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:51

Ja, mits je voor de 5 x per maand iets kan regelen. Een uitlaatservice is een idee (al lijk je dit zelf niet te willen), creche misschien, maar wij hebben een buurvrouw die tegen een kleine vergoeding een dagdeel op onze hond past.

Het kan trouwens prima goed gaan hopr, 8 a 9 uur. Maarje weet het nooit. De ene hond kan daar beter tegen dan de ander. Imo moet je naar de hond kijken wat dat betreft.

En ik zou dan toch eerder voor een kleinere hond gaan ivm geen lift.

Verder kan er prima een hond zo groot of klein als je wil op een flat. Ik snap dat probleem nooit zo goed. Mijn hond heeft in onze flat een groter oppervlak om te bewegen dan in een gemiddeld rijtjeshuis (ivm het niet snel boven komen daar).

Beweging krijgen ze uiteindelijk toch buiten. Binnen betekent slapen en liggen. Die van mij blijft trouwens gewoon alleen thuis en heeft dan ook het hele huis waar hij bij kan (kan ook deuren openmaken :') ). Maar dat gaat prima, die ligt gewoon te slapen tot de buurvrouw komt of wij thuis komen. Dat is allemaal een kwestie van opvoeden.

De eerste maand(en) kan hij nog niet zo lang alleen blijven en zal je wat dat betreft dus wel echt iets moeten regelen.

Maar verder zou ik zeggen: ga ervoor!

Edit: onze fokker gaf zelfs aan de hond liever te verkopen aan mensen in appartement dan iemand met een "gewoon" huis met tuin. Zij had de ervaring dat honden op flat veel vaker/intensiever worden uitgelaten en mensen met tuin de uitlaatrondes weleens willen vervangen door ze een tijdje de tuin in te gooien.

Daarnaast heb ik destijds (ook 1e hond) een topic geopend met eenzelfde vraag. Dat verliep eigenlijk hetzelfde als ik nu zie. Hond mocht niet langer dan 4 uur alleen etc. etc. Uiteindelijk toch gedaan. En nooit spijt van gehad! Sinds kort zelfs een tweede hond erbij.

Tip: neem antwoorden op een forums waar dierenliefhebbers zitten met een korreltje zout. Veel honden kunnen prima een dagdeel alleen, geen probleem, ze kunnen ook prima op een appartement en je hoeft echt niet de ideale situatie te hebben. Dan zouden maar heel weinig mensen honden hebben ;)
Lees je lekker in en ga op bezoek en in gesprek met real-life hondenmensen bijv. bij jou in de buurt.
Laatst bijgewerkt door snuffie123 op 27-02-19 23:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:03

Hoe lang zou de hond de andere dagen alleen zitten?

Wij wonen in een relatief klein huis, momenteel nog zonder tuin.
Voordien woonden we op een appartement met groot terras, en we hebben een wolfhond.

Vriend werkt 5 a 6 dagen per week, ikzelf fulltime. (Maar ik werk 10 uur per week van thuis uit. Op maandag gaat ze de hele dag naar mijn moeder. De andere dagen zit ze smorgens 5 uur in de bench en ben ik in de namiddag thuis. Op vrijdag komt de poetshulp 3 uur.)

Concreet zit ze 3 x 5 uur alleen en 1 x 2 uur.
De rest van de tijd gaat ze altijd mee. Avondjes uit zorgen we voor opvang.
We wandelen iedere morgen om 6.30 een ronde (2 km) en krijgt ze een voederbal voor ze id bench gaat. Iedere middag wandelen we 3 a 4 km.
Op dinsdag en donderdag gaat ze mee naar de paarden (ronde van 4 uur buiten) en op woe en vrij doet mijn vriend een ronde van 6 a 8 km.
Rond 22 uur doen we nog een kort plasrondje.

Op zaterdag ochtendrondje, ganse dag mee naar de paarden, wandelingetje in het bos en plasrondje. Op zondag naast de plasrondjes minstens 10 a 15 km wandelen.

Tussendoor doen we nog wat braingames, detectie en wordt een wandelrondje wel es vervangen door een fiets of steprondje.

Een appartement vind ik absoluut geen probleem, maar hou er rekening mee dat je minstens aan 3 korte plasronden en 1 lange wandeling zit. Handig is een hond die kan loslopen ( een herder is niet tevreden met enkel leibandwandelingen.) Of dat je ergens een omheinde ruimte kan benutten.

Een hond met diarree is op een appartement ook geen cadeau :D.

Maar als je de periodes alleen kan beperken tot 4 a 5 uur per dag en een oplossing vindt voor die 5 lange dagen, is het imo prima haalbaar.

Bench of los in huis moet je bekijken nr de hond.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:21

Ik heb twee flinke en actieve honden (een Duitse Herder, een MechelaarxBorder Collie, ben dus herder fan :+ ) in een klein appartementje, op de begane grond }:0 met tuin.
Ze zijn goed opgevoed. In de opvoeding zijn heel wat uren gaan zitten (incl trainingen bij de hondenclub) en daar moet je echt de tijd voor hebben en willen nemen. Dat hoort er gewoon bij, als hondenbezitter, vind ik dan... Ze zitten nooit in een bench, ook nooit gezeten en lopen gewoon door het hele huis (naja, die 65 m2 :P ). Dat gaat prima er is vrijwel nooit wat stuk.
Ik heb een aardige tuin, met daarin ook een speciaal 'hondenstuk'. Daar mogen ze graven, balletjes en botjes begraven, gooi ik zo af en toe nieuw zand in een dat is hun 'zooi'.
Ze zijn nooit in de tuin als ik er niet ben, ik doe dat de buren niet aan (woon vrijwel centrum grote stad).
Dat is allemaal opvoeding. Dat kost tijd, dat is nog niet het uitlaten :) Dus behalve het uitlaten, ben je voor een deel van je tijd ook nog bezig met opvoeding in huis / buiten huis.

Dan heb je nog het uitlaten. Bij een pup moet je dagelijks de eerste maanden rekenen op 4 a 7x uitlaten per dag. Korte stukjes. Zeker bij grotere rassen ivm de botopbouw etc. Langzamerhand bouwt dat zich uit naar zo'n 3x per dag. Waarvan bij ons 1x echt een flinke wandeling (1.5 a 2 uur) en 2 kortere 'plaspauzes'.

Als je dit tijd niet hebt en je wilt het type hond wat jullie willen (ik spreek even over de herder) is een hond niet realistisch.

Trappen lopen doe je met een grotere hond pas na het 1e jaar. Toen ik op een bovenwoning woonde hebben we dat ook gewoon gedaan. Dat betekent hondlief op de arm en sjouwen maar :P maar ook binnen de woning is dat echt wel de opdracht. Anders krijg je vroegtijdige slijtage en dat wil jeniet.
Dus wil je dat niet, is een gezonde hond van jullie type ook niet realistisch.

Vwb de katten, alles went. Mijn honden waren toen ik nog bij mijn ex woonde ook katten gewend, beetje kat voedt een hond goed op ~~}>

Dit is hoe ik het doe, en ik heb fijne honden die de boel thuis niet afbreken, die goed luisteren en sociaal zijn. Ondanks dat het grotere honden zijn van een nogal enthousiast ras *\%/* :))

Als een van beiden een drukke baan heeft betekent het wel dat die persoon in de weekends meer met de hond kan doen, en 's avonds de hond uit kan laten, anders krijg je ook geen binding met het dier.

Onze honden zitten dus nooit alleen, omdat ze altijd met z'n tweeen zijn. Ik heb altijd een 'oudere' en een 'jongere' hond gehad, dit is onderhand mijn 3e 'setje'. Soms heb ik een jaar of 2, 3 een hond, dan komt er weer een bij. Ik vind dat ideaal. Ze voeden elkaar ook op.

Ik vind dat het af en toe wel eens kan, bij een volwassen hond, dat ze een uur of 9 alleen zitten. Maar dat is echt wel uitzondering. Alleen zitten is nog tot daar aan toe, maar er niet uitgaan, dat vind ik het ergste. Dat kun je ondervangen door of ze heel goed uit te laten voordat je weggaat, of een goede hondenuitlaat. Je werkt onregelmatige diensten en dat is nu juist weer met een hondenuitlaat vaak lastig.

Dus al met al.... geen gunstige situatie voor een pup / hond... denk ik :\

Er zijn ook adressen waar je de hond in een 'dagopvang' constructie kunt brengen, dat kan natuurlijk ook nog. Maar de vraag is dan ook wel... wil je hond dat wel? Kan die er wel tegen? En dat weet je pas op het moment dat je het gaat proberen.

En er staat voor mij een ding als een paal boven water, als je dieren hebt, zorg je er goed voor, dus dan pas je je werktijden maar aan of wat dan ook... maar als jullie er anders in staan, zou ik in ieder geval niet voor een herder-achtig type gaan, want die zijn zo gevoelig, daar moet je echt heel veel tijd in steken, zowel qua opvoeding, als in 'houden'. Je kunt ze haast vergelijken met kleine kinderen, ze zijn er altijd, willen altijd bij je zijn en ze volgen je overal. Ze zullen je ook altijd beschermen en met je meedenken. Het is dus wel een hele persoonlijkheid die je in huis haalt. Ik vind dat echt anders dan een kat eigenlijk. Niet te vergelijken. Misschien dat andere rassen er anders in zitten maar een herder is wel heel aanhankelijk en heeft heel veel aandacht nodig.

Succes met alle overwegingen!
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 27-02-19 23:30, in het totaal 5 keer bewerkt

AnnemiekvM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:22

Ik vraag mij af of je je kat(ten) er een plezier mee doet? Je schrijft dat je kat het niet kent en dat er nog een kitten bij komt. Dat kan heel leuk zijn, maar ook veel stress geven. En dan ook nog een hond is misschien wat veel in één keer. Denk er goed over na!

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:25

snuffie123 schreef:
J).

Daarnaast heb ik destijds (ook 1e hond) een topic geopend met eenzelfde vraag. Dat verliep eigenlijk hetzelfde als ik nu zie. Hond mocht niet langer dan 4 uur alleen etc. etc. Uiteindelijk toch gedaan. En nooit spijt van gehad! Sinds kort zelfs een tweede hond erbij.

Tip: neem antwoorden op een forums waar dierenliefhebbers zitten met een korreltje zout. Veel honden kunnen prima een dagdeel alleen, geen probleem, ze kunnen ook prima op een appartement en je hoeft echt niet de ideale situatie te hebben. Dan zouden maar heel weinig mensen honden hebben ;)
Lees je lekker in en ga op bezoek en in gesprek met real-life hondenmensen bijv. bij jou in de buurt.

Natuurlijk kan het ,een paard gaat van 24/7 op stal ook niet dood.Maar er is een grens tussen wenselijk en kunnen.Jou antwoord vind ik het typische antwoord van iemand die eigen belang belangrijker vind als het belang vd hond.
En een hond op een apartement hoeft idd geen probleem te zijn als een groter ras geen trappen hoeft te lopen en als mensen genoeg thuis zijn om bezig met de hond te zijn.

Neem vooral een hond die past bij je levenstijl ipv wat je mooi vind.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:27

Ik vind het ploegensysteem net in het voordeel spreken, ik vermoed dat het
Vroeg-laat-dag-nacht-weekend is?
In de vroege week zit ze dan een 6 tal uurtjes alleen/ dag. De late week zal 5 uur zijn, de dag zijn dan de 5 lange dagen, en de nacht en weekend weken zit die niet alleen wss.
Dan regel je die ene week een dagpension, en de vroege en late week ev een uitlaatservice. Gecombineerd met voldoende beweging en speeltijd ernaast, raak je imo al een heel eind.

Edit: het traplopen is trouwens achterhaald. Het is niet aan te raden bij jonge honden ̀ivm overbelasting, maar een volwassen gezonde hond zal geen schade ondervinden van traplopen, mits het onder beleid gebeurt (in trage gang, trede voor trede. Niet rennen/ springen).

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:43

Duhelo, krijg het maar eens voor elkaar dat een hond de trap beheerst neemt. Je kan het als pup niet oefenen want dan mag hij nog geen traplopen.

Ik vind het lastig. Mijn man had ook een rr op een appartement maar die ging overal mee naartoe en er was een lift.

Ik zou eerder kiezen voor een vrij rustige hond, ook gezien de katten, die tilbaar is tot op zijn minst een jaar. Dan vallen genoemde rassen af.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:45

Goof schreef:
Delphi schreef:

'Appartement' staat niet gelijk aan 'veel binnen' he.
Wellicht heeft het een groot balkon en kan de hond de hele dag/avond in de zon liggen genieten.

Ook met een balkon zou ik geen hond willen houden. Ik vind dat ik mijn hond echt tekort zou doen als hij geen tuin tot zijn beschikking zou hebben. Als ik kijk hoe heerlijk hij het vindt om met regelmaat lekker door de tuin te wandelen, even te neuzen met onze pony's, lekker rondkijken wie er allemaal voorbij komt. Maar dit is mijn persoonlijke mening, ieder ander mag natuurlijk een andere mening hebben ;)

Ianthe schreef:
Grote hond kan prima op een appartement, veel ruimte maakt echt niet uit. Ik zou niet weten waarvoor ik een groot huis nodig heb om honden te hebben, want ze gaan binnen sprintjes trekken? Nou dat zou in een groot huis ook niet mogen van mij hoor;) Beetje spelen en stoeien ok, maar niet rennen. Ik heb altijd in appartementen gewoond met grote honden, oa Weimaraner en Pointer..en dan had ik zelfs meerdere honden. Zo lang ze maar genoeg beweging krijgen met wandelingen, maar dat is hetzelfde voor mensen met een groter huis en tuin. Tuin is geen vervanging voor wandelingen.

In huis mag mijn hond ook niet spelen. Toevallig heb ik een groot huis, maar dat vind ik inderdaad ook echt niet nodig voor een hond. Maar een tuin vind ik persoonlijk wel belangrijk. Ik zou mijn hond echt ongelukkig maken als hij geen tuin meer tot zijn beschikking heeft.
Ik gebruik overigens de tuin ook niet als vervanging van een wandeling.

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:47

Goof schreef:
DezeNaam schreef:
Wanneer ga je de hond dan trouwens uitlaten? Nu klinkt het misschien leuk, maar als je na een zware werkdag thuiskomt en je moet nog koken, 'eventjes dit doen' en dan nog eventjes 'dat doen', dan blijft er niet veel tijd meer over voor de hond..

Het is ook geen aanname maar een situatieschets. Mijn honden zijn voor mij ontspanning dus zorg ik ervoor dat als ik weet dat het superdruk wordt ze naar een oppas gaan. Dan kan ik met een gerust hart werken en rustig thuiskomen ipv gestrest instant met de honden aan de slag te gaan. Nogmaals het is een situatieschets, kan me best voorstellen dat je vriend die 12u+ per dag aan de slag is en jij die vroeg op staat intensief kan zijn. Ik probeer in dit topic verschillende aspecten te belichten. En soms is het gewoon veel. Ik ga dat niet ontkennen om een rozengeur en maneschijn plaatje op te hangen

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:52

Trouwens, ik heb een chi en een Vizsla en woon in een huis zonder tuin en de leefruimte op de eerste verdieping. Er wordt niet de trap opgerend of gesprongen.enkel rustig gewandeld. Er zijn minimaal 5 momenten dat er naar buiten wordt gegaan. Gaande van plas rondjes (10min) tot 1 a 2x per dag een grote wandeling met loslopen en spelen. Je kan prima grote honden op een appa houden zonder balkon.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:54

beatje schreef:
snuffie123 schreef:
J).

Natuurlijk kan het ,een paard gaat van 24/7 op stal ook niet dood.Maar er is een grens tussen wenselijk en kunnen.Jou antwoord vind ik het typische antwoord van iemand die eigen belang belangrijker vind als het belang vd hond.
En een hond op een apartement hoeft idd geen probleem te zijn als een groter ras geen trappen hoeft te lopen en als mensen genoeg thuis zijn om bezig met de hond te zijn.

Neem vooral een hond die past bij je levenstijl ipv wat je mooi vind.

Ik was al bang voor dit soort reacties.

Nee, je kent me niet en ik stel het belang van mezelf niet voor die van de hond. Dat kan jij niet uit een simpele post op internet halen.

Verder vind ik de vergelijking nogal krom. Ik zal een paard nooit 24/7 op stal zetten. Sterker nog, ik weiger nog paarden die zo worden gehouden bij te rijden/verzorgen. Maar een dagdeel, bijvoorbeeld de nacht, kan wel. Ideaal is anders, maar het kan prima.

Mensen moeten ook dingen die niet altijd even leuk zijn. Maar daar worden we niet meteen ongelukkig van. Honden kunnen prima een dagdeel alleen zitten. Het is goed dat er wordt gekeken naar het welzijn van de hond (en daarom zei ik ook dat je echt naar de hond zelf moet kijken), maar soms slaan mensen naar mijn mening daarin ook door.

Over traplopen zijn we het gewoon met elkaar eens zoals je leest. En een ras dat bij je past is uiteraard heel belangrijk.