Welk ontwormingsmiddel voor hond?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:27

robert45 schreef:
@wilawander er zijn veel meer varianten die helemaal gelijk zijn. Milquestra onder andere ook. Daar heb je helemaal gelijk in.

Ik doelde meer op het feit dat de Milbemax van de dierenarts anders zou zijn dan die uit de winkel.

Ja nu snap ik hem :j Bepaalde merken merk je dat het minder goed verdragen worden. Andere vulstoffen erin misschien... Heb enorm slechte ervaringen met exil en beaphar wat ik meer onder dierenwinkel merken versta.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 20:28

akishino schreef:
snuffie123 schreef:

Ja, dat zal best. Het gaat erom dat het vaak wel verouderde versies zijn. Wormen kunnen resistent worden voor middelen als je ze niet blijft ontwikkelen. Die versies zijn dus vaak ouder en daarmee is de kans dat het niet (goed) werkt ook groter.

Maar dat betekend toch niet dat in de winkel een andere milbemax ligt dan bij de da?

Ik weet het niet geheel zeker, maar ik hoor altijd (lees ook op internet) dat dierenwinkels de bestrijdingsmiddelen bij wet pas na 5 jaar mogen verkopen. Dat zullen dan dus inderdaad niet dezelfde zijn. En zijn dus verouderd..

akishino

Re: Welk ontwormingsmiddel voor hond?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 22:45

Bij mijn weten is het "alleenrecht" van dierenartsen (van verkoop van bepaalde producten) na 5 jaar verlopen. Na die 5 jaar mogen dan ook dierenwinkels het verkopen. Maar dat zijn dan toch geen verouderde producten?! Ze krijgen na die 5 jaar gewoon het recht om ze ook te verkopen.
Ik heb voor mijn pup vorig jaar milbemax gehaald bij de da en bij de dierenwinkel en was exact hetzelfde product, geen enkel verschil. De verpakking van de dierenwinkel had alleen een maand langere houdbaarheidsdatum.

snuffie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 23:18

akishino schreef:
Bij mijn weten is het "alleenrecht" van dierenartsen (van verkoop van bepaalde producten) na 5 jaar verlopen. Na die 5 jaar mogen dan ook dierenwinkels het verkopen. Maar dat zijn dan toch geen verouderde producten?! Ze krijgen na die 5 jaar gewoon het recht om ze ook te verkopen.
Ik heb voor mijn pup vorig jaar milbemax gehaald bij de da en bij de dierenwinkel en was exact hetzelfde product, geen enkel verschil. De verpakking van de dierenwinkel had alleen een maand langere houdbaarheidsdatum.

Zit ik dan zo scheef te denken? :o?

Stel merk milbemax type x wordt op de markt gebracht (op dat moment nieuwste type). Alleen dierenarts mag dat verkopen. Na 3 jaar komt er een nieuw type van het merk Milbemax uit, type y. Dierenarts gaat type y verkopen (want nieuwste, dus minste kans op evt. resistentie). Na 5 jaar is type x ook verkoopbaar voor de dierenwinkel. Die gaat dan dus Milbemax type x verkopen. Terwijl bij de dierenarts al een tijdje de nieuwere type y wordt verkocht.

Dan heb je inderdaad beide merk Milbemax, maar wel nét een ander type. De een verouderd de ander wat nieuwer. Of heb ik het nou altijd verkeerd begrepen dan?

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:38

snuffie123 schreef:
akishino schreef:

Zit ik dan zo scheef te denken? :o?

Stel merk milbemax type x wordt op de markt gebracht (op dat moment nieuwste type). Alleen dierenarts mag dat verkopen. Na 3 jaar komt er een nieuw type van het merk Milbemax uit, type y. Dierenarts gaat type y verkopen (want nieuwste, dus minste kans op evt. resistentie). Na 5 jaar is type x ook verkoopbaar voor de dierenwinkel. Die gaat dan dus Milbemax type x verkopen. Terwijl bij de dierenarts al een tijdje de nieuwere type y wordt verkocht.

Dan heb je inderdaad beide merk Milbemax, maar wel nét een ander type. De een verouderd de ander wat nieuwer. Of heb ik het nou altijd verkeerd begrepen dan?

Dat kan niet, een bestrijdingsmiddel of het nu een wormmiddel of een vlooienmiddel is heeft een hele lange weg te gaan voordat het op de markt komt. Het moet veilig en effectief zijn. Na de toelating mag het product de markt op en alleen verkocht worden bij de dierenarts, de gedachte erachter is dat wanneer er bijwerkingen zijn de dierenarts de aangewezen persoon is om dit te rapporteren. Blijkt na 5 jaar dat het voldoende veilig is dan kan een fabrikant besluiten om het middel op de markt te brengen voor de vakhandel. Niet elke fabrikant kiest hiervoor, stronghold is namelijk officieel alleen bij de dierenarts verkrijgenbaar. De vakhandel mag het wel verkopen maar krijgt geen ondersteuning.

Je kan ook niets wijzigen aan een product, een verbeterde werking bijvoorbeeld. Dan moet het product opnieuw de hele procedure doorlopen en dan bij goedkeuring komt het op de markt. Een kostbaar proces.

Natuurlijk kan je wel als fabrikant een nieuw middel op de markt brengen maar gezien de kosten en tijd dat dit kost doen ze dit niet voor een minieme wijziging maar voor een volledig nieuw middel.

Je zou dus ook kunnen stellen dat de vakhandel juist veiligere middelen verkoopt dan de dierenarts. Die zijn immers ook in de praktijk voldoende getest. :P

Er is nu bijvoorbeeld een enorme ophef over de bravecto pillen. Nu wil ik hier geen nieuwe discussie starten over het product maar het is een relatief nieuw middel wat alleen bij de dierenarts te krijgen is maar wel een met de nodige ophef voorlopig.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:50

roekes schreef:
Een hond die uit het buitenland komt mag niet zomaar met een middel die ook tegen hartworm werkt ontwormd worden! Als de hartwormen dood gaan heb je een groot probleem...

Als je goed is mocht een hond hartwormen heeft, moet ie wel behandeld wordt maar dan via de dierenarts

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 00:58

Ik koop de wormen kuur bij de apotheek .
Kinderen vanaf 2 jaar mogen ze slikken, dus een hond boven het gewicht van een kind van 2 mag ze ook gebruiken.
Het gaat om te stoffen die in het middel zitten.
Ik heb zelf een keer ervaringen bij mij overleden flatcoated retriever reu. En hij woog 45 kilo, hij was een grote flatcoat. Ik heb toen wormenkuur gekocht bij DA, het gaat om het gewicht. En het vrij prijzig. vooral als het niet werkte. Ik heb toen gaan speuren op in het internet en kwam op een honden forum terecht. En daar was ook vrouw die had hetzelfde mee gemaakt als ik. En zij is toen ook de wormen kuur gaan kopen bij de apotheek . 2 pilletjes voor 1, 69. En ik dus ook dat maar gaan toen. En ze werkte heel goed. Het is aan te raden, Veel mensen durven dat niet. Ik heb het een keer gevraagd aan mij DA, toen zei zijn Ja klopt het is hetzelfde

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:29

pompadour schreef:
Kinderen vanaf 2 jaar mogen ze slikken, dus een hond boven het gewicht van een kind van 2 mag ze ook gebruiken.
Ik heb zelf een keer ervaringen bij mij overleden flatcoated retriever reu. En hij woog 45 kilo, hij was een grote flatcoat. Ik heb toen wormenkuur gekocht bij DA, het gaat om het gewicht. En het vrij prijzig. vooral als het niet werkte. Ik heb toen gaan speuren op in het internet en kwam op een honden forum terecht. En daar was ook vrouw die had hetzelfde mee gemaakt als ik. En zij is toen ook de wormen kuur gaan kopen bij de apotheek . 2 pilletjes voor 1, 69. En ik dus ook dat maar gaan toen. En ze werkte heel goed. Het is aan te raden, Veel mensen durven dat niet. Ik heb het een keer gevraagd aan mij DA, toen zei zijn Ja klopt het is hetzelfde

Alleen Niclosamide en mebendazol zijn voor mensen vrij verkrijgbaar welke ook voor dieren kan worden gebruikt.
Andere werkzame stoffen die in (honden) ontwormingsmiddelen zitten, zoals Oxibendazol, praziquantel, milbemycine zit alleen in de dierlijke (en dus wat duurdere) ontwormingsmiddelen.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:33

Brainless schreef:
pompadour schreef:

Alleen Niclosamide en mebendazol zijn voor mensen vrij verkrijgbaar welke ook voor dieren kan worden gebruikt.
Andere werkzame stoffen die in (honden) ontwormingsmiddelen zitten, zoals Oxibendazol, praziquantel, milbemycine zit alleen in de dierlijke (en dus wat duurdere) ontwormingsmiddelen.
zou kunnen. Maar ik had de verpakkingen bewaard van de wormenkuur bewaard. En meegenomen naar de apotheek en bleek dezelfde stoffen in zat.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:41

Mijn hond krijgt Drontal. Milbemax durf ik niet te geven; mijn hond is een border collie die niet getest is op mdr1.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:50

pompadour schreef:
pompadour schreef:

zou kunnen. Maar ik had de verpakkingen bewaard van de wormenkuur bewaard. En meegenomen naar de apotheek en bleek dezelfde stoffen in zat.[/quote]

Dan ontworm je niet tegen alle voorkomende wormen bij de hond.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 14:59

Een hond hoef je niet zo vaak te ontwormen per jaar.
Eigenlijk is het niet eens goed.

Je merkt gauw genoeg dat je hond wormen heeft. Hij is vaker aan de schijterij , wordt mager, en hij kucht regelmatig net of er iets in zijn keel zit.

SweetVanille

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 15:20

Vitaminthe pasta

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 18:30

pompadour schreef:

Je merkt gauw genoeg dat je hond wormen heeft. Hij is vaker aan de schijterij , wordt mager, en hij kucht regelmatig net of er iets in zijn keel zit.

Heb je enig idee hoeveel schade die wormen in de hond dan aangericht hebben... dan ben je vele malen te laat. En moet je meerdere malen ontwormen om alle stadia weg te krijgen en heb je dus geen geld gespaard. Maar wel een hoop ellende voor de hond.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 19:01

Isabel schreef:
Mijn hond krijgt Drontal. Milbemax durf ik niet te geven; mijn hond is een border collie die niet getest is op mdr1.

Milbemax is overigens veilig betrefd mdr1, zolang je maar niet overdoseerd. Voor een border waarschijnlijk dus gewoon 1 tablet tot 25kg.

Ik heb zelf een lijder gehad en die kreeg het ook regelmatig.

Ik wissel af tussen milbemax en praziquantel.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:30

Wilawander schreef:
pompadour schreef:

Heb je enig idee hoeveel schade die wormen in de hond dan aangericht hebben... dan ben je vele malen te laat. En moet je meerdere malen ontwormen om alle stadia weg te krijgen en heb je dus geen geld gespaard. Maar wel een hoop ellende voor de hond.

klopt, ik ken mijn hond door en door. Als er iets het ff niet goed gaat met hem.
Neem ik gelijk aktie, Dan krijg ie gelijk een wormkuur.
Maar je ziet aan het sommige hond als zij vol met wormen zitten. de vacht, de buik.

robert45

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:39

Dat is inderdaad de beste oplossing, wachten tot je hond begint te kuchen,slechte vacht krijgt, volle buik etc. Dan pas ontwormen....

Hoe verzin je het?

Dat je elke 3 maand aan het ontwormen bent hoeft ook heus niet. Tenzij je hond van alles eet zoals ontlasting etc.

Maar wachten totdat hij serieuze klachten heeft is inderdaad een hele goede...

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:44

als ik hem kuur geeft dan heeft ie geen wormen. Maar hij krijgt elke dag vers vlees, het schijnt dan ie ook minder wormen krijgt.

Isabel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 22:59

XxDiandraxX schreef:
Isabel schreef:

Milbemax is overigens veilig betrefd mdr1, zolang je maar niet overdoseerd. Voor een border waarschijnlijk dus gewoon 1 tablet tot 25kg.

Ik heb zelf een lijder gehad en die kreeg het ook regelmatig.

Ik wissel af tussen milbemax en praziquantel.

Milbemycine staat op de mdr1 lijst dus ik durf het toch niet aan :(
Wel goed om te horen dat het bij jouw hond altijd goed gegaan is!

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:03

robert45 schreef:
Dat is inderdaad de beste oplossing, wachten tot je hond begint te kuchen,slechte vacht krijgt, volle buik etc. Dan pas ontwormen....

Hoe verzin je het?
Ik heb ze gezien met name bij pups. Dat waren van die tokkies, vonden het leuk om een nestje te fokken met bastaardteefje. Ze hadden geen stuiver te verteren.
Dat je elke 3 maand aan het ontwormen bent hoeft ook heus niet. Tenzij je hond van alles eet zoals ontlasting etc.

Mijn hond krijg ie mininaal 1x een wormenkuur per jaar, meestal in de zomer. En hij nooit geen wormen

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:04

Isabel schreef:
Milbemycine staat op de mdr1 lijst dus ik durf het toch niet aan :(
Wel goed om te horen dat het bij jouw hond altijd goed gegaan is!

Milbemycine staat op de "let op" lijst omdat het gevaarlijk word als je overdoseerd, dus in normale dosering gewoon veilig. Niet omdat ik je over wil halen om het te geven hoor maar ik merk dat er heel veel bangmakerij rond mdr1 is terwijl dat 9 van de 10x helemaal niet nodig is.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 23:54

robert45 schreef:

Hoe verzin je het?

Inderdaad al een hoop geks meegemaakt als da assistente maar die nog niet...

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 00:13

Wilawander schreef:
robert45 schreef:

Hoe verzin je het?

Inderdaad al een hoop geks meegemaakt als da assistente maar die nog niet...

Dit soorten baasjes gaan er ook niet mee daar een DA toe.

Lillian__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 00:38

Ik zag dit topic vanmiddag al en heb even nagelezen en nagevraagd bij de vertegenwoordiger van milbemax (novartis/elanco). De milbemax die bij de DA vandaan komt is niet anders dan die in de dierenwinkel word verkocht! wat dat betreft maakt het niets uit.
Misschien qua prijs en webshops zijn altijd goedkoper.

de Collie, Schotse herder, Shetland Sheepdog (Sheltie), Border Collie, Australian Shepherd, Australian Cattledog, Old English Sheepdog (Bobtail), Duitse Herders, Zwitserse Witte Herder, Langharige Whippet, Silken Windhounds en kruisingen met "collie-bloed" zijn rassen die het gendefect bij zich kunnen dragen, als je hond niet vrij getest is gewoon niet gebruiken. Dan afwisselen tussen praziquantel Moxidectine pyrantelembonaat en febantel. Anthelmex (Forte) is een breedspectrum, deze pakt alleen niet de hartworm, oogworm, longworm en vossenlintworm. Heb ik geen persoonlijke ervaringen ermee.

Ik doe mijn kat (ander diersoort iknow) iedere maand ontvlooien met Stronghold plus en dan nog één keer in de drie maanden met milbemax om de wormen op te vangen die de stronghold niet pakt.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 09:24

Kennis van mij een bevriende Fokker en Fokker van mijn flatcoated retriever gebruikte de wormen kuur van zijn DA. En bleek dat het niet goed werkte en hij heeft de ontlasting van de honden laten testen.Bleek dat 1 van zijn vossenlintworm had.Moest toen andere .wormenkuur geven tegen de vossenworm