Ik vraag me af waarom je je zoontje dan een hamster wilt geven omdat hij graag dingen aait, je hebt toch twee honden? Volgens mij zijn honden aaibaarder dan de meeste knaagdieren. De meeste knaagdieren zijn nu eenmaal geen knuffeldieren (op uitzondering na).
Natuurlijk kan een knaagdier voor je kind leuk zijn, maar ik zou er niet per se op rekenen dat het 'aaibaar' is. Ik heb als kind verschillende knaagdieren gehad, konijnen, muizen, verschillende soorten hamsters, degoes, gerbils,... Meeste waren niet aaibaar, maar nog steeds heel erg leuk.
Laatst bijgewerkt door DezeNaam op 26-02-19 20:32, in het totaal 1 keer bewerkt
Ricie
Geplaatst: 26-02-19 20:32
Ik heb zelf een chinchilla en hamsters gehad, is er nog 1 van over. Mijn vriendin heeft haar eigen mousery en heeft ratten. Mijn gevoel zou zeggen een rat. Maar je geeft al aan dat dit geen optie is.
Muisjes zijn ook leuk, niet al te moeilijk en bij mijn vriendin gaan ze goed tam weg. Weet dat dat bij veel fokkers niet zo is. Mn mond nog maar houdend over de meeste dierenwinkels.
Hamsters, zijn leuk. Maar echt nacht dieren, dus daar zou ik niet zo heel snel voor gaan in jou situatie. Een hamster naar een dag ritme krijgen is geen beginnen aan, en moet je eigenlijk niet eens willen. Mijn hamsters zijn/waren echt super tam. Maar om eerlijk te zijn weet ik niet hoe dat met fokkers zit en hoe tam ze daar vandaan komen.
Ik weet niet waar je vandaan komt. Maar als je interesse hebt mag je vast met je zoontje eens komen kijken wat hij van de muisjes vind. Ratjes kijken is eventueel ook een optie. Alleen die verkopen we niet.
Mocht je interesse hebben om eens te komen kijken mag je me altijd een pb sturen dan kan ik dat even aan mijn vriendin voorleggen. Die is wat dat betreft meestal heel makkelijk. Ook voor vragen over muizen en alles wat er mee te maken heeft mag je me pb’en
Voor mijn gevoel kan je het ook beter bij je hondjes laten. Die kan. Je zoontje aaien en misschien ook wel brokjes geven. De meeste hamsters zijn niet zo aaibaar.
idd,de kans dat je een brave hamster hebt is een stuk kleiner dan de kans op eentje die zijn tanden zet in een kindervingertje....dan is de fun voor je zoontje er heeel vlug af.
hebben jullie een tuin?anders buiten 2 konijntjes houden?als ze het buitenleven gewoon zijn,kunnen ze ook prima in de winter buiten,als ze droog en in de wind kunnen.
bcd94
Geplaatst: 26-02-19 21:06
Onze hamster is pas overleden maar die was juist heel aaibaar en tam. Was ook vaak zat overdag wakker.
Het hok stond bij de eettafel en het beest wist precies hoelaat ie moest beginnen met schooien. 11.45 was ie elke dag klaarwakker hoor, kids komen om 12.00 uit school dat wist ie precies!
KimD
Geplaatst: 26-02-19 21:07
Volgens mij is de kooi die je beschrijft ook überhaupt niet geschikt voor gerbils of hamsters. Die hebben een hele andere omgeving nodig.
Op Bokt zijn de nodige mensen met verstand daarvan, anders hun eens een PB sturen wat je wel en niet kunt verwachten met een hamster?
Voor een hamster of gerbil is het inderdaad niet geschikt trouwens. Zijn gravers beide. Zeker gerbils hebben minimaal een centimeteer of 20 tot het liefst 30 bodem bedekking nodig geloof ik.
Hamsters hebben ook een flinke laag nodig. Ik heb er nu 15-20 centimeter inzitten en dat zint me eigenlijk niet eens...
xDenies
Geplaatst: 26-02-19 21:27
Het formaat huisvesting is prima geschikt voor een Dwerghamster, maar verdiepingen zijn niet geschikt voor zowel Syr als Rus (goudhamster of dwerghamster). Deze dieren zien geen hoogte of diepte en kunnen zich letterlijk dood vallen door de hoogte. Het zijn graafdieren en daarom dient de hoogte eigenlijk de diepte in te gaan. 100x50x50 is dan een prima formaat voor een dwerghamster (minimaal 80x35x4) maar dan wel met een dikke laag bodembedekking van 30cm.
Voor een Syrische hamster (goudhamster dus) is het advies om niet kleiner dan 100x50x50 te gaan, máár .. de spullen die je nodig hebt zijn een heel stuk groter (loopwiel van 30cm, huizen van 25 tot 30cm etc) waardoor je ruimte erg krap wordt. Ook deze hamster graaft veel liever en kan heel slecht klimmen (ja ze doen het, uit frustratie!) en slecht zien .. het advies is dus om bij voorkeur naar 120x50x50 te kijken en ook hier de bodem weer minimaal 30cm te maken, hoe meer hoe beter.
Voor een geschikte huisvesting kan je eens kijken op www.HamsterScapingInfo.nl, een manier van inrichten waarop de natuurlijke gedragingen van het dier wordt gelet. En een blije hamster … is een blije baas
Maar feit blijft .. voor een kindje van vijf jaar zal ik sowieso geen Syr adviseren. Maar ook een dwerghamster zal ik twijfelen. Wat heeft het kindje er aan? De hamster in ieder geval niets want die wilt overdag slapen
Met een ruime huisvesting hoeven Cavia's er echt niet persé uit in mijn ogen. Maar ook daar is 100x50x50 weer niet 'ruim' voor. Toch denk ik dat, buiten de ratjes om, jij/jullie veel meer plezier hebben aan een koppel Cavia's dan aan een hamster
Maar wat zou je zoontje graag willen wat hij dan mits bij de honden?
En ik weet niet of het kan met de honden maar is een kat dan niet iets? Worden meestal niet graag opgepakt maar kunnen wel lekker bij je gaan liggen en als je een dag minder tijd hebt zal die kat daar niks van merken. Zolang die brokjes water en een kattenbak heeft. Zeker als je met beperkte ruimte zit. En een kooi voor welk knaagdier dan ook is toch al snel veel ruimer dan die je nu op het oog hebt. Ik zou er eerlijk gezegd geen goed gevoel bij hebben om mn diertje in die afmetingen te zetten. Maar dat is mijn mening
Konijnen is geen optie ( binnen niet ivm knagen, buiten te weinig ruimte om los te laten en er lopen hier marters, vossen ed rond)
Honden vindt hij trouwens geweldig! Is er heel lief mee, verzorgd ze goed. Loopt iedere dag 1x uit eigen beweging mee in het bos met mij mee.
Kat zou IK graag willen maar moeilijker als je op vakantie gaat. Knaagdierhok kun je makkelijk verplaatsen naar ander huis. Bij een kat ben je verplicht iemand in je huis te laten. Pension vind ik geen optie.
Het blijft dus lastig... ik twijfel en denk nog even verder.
Kind is helemaal dol op de honden en daar kan ze haar "aai-ei" kwijt. De goudhamster is niet tam, maar mijn dochter vindt het elke keer geweldig als ze 's avonds wakker wordt en rondloopt. Dan geeft ze de hamster snoepjes, fruit, eten,... en kijkt ze er gewoon naar. Wij vinden het super gezellig, ook al slaapt de hamster inderdaad het gros van de tijd.
Lori
Geplaatst: 26-02-19 22:07
.
Laatst bijgewerkt door Lori op 05-02-25 23:04, in het totaal 1 keer bewerkt
Ik neig ook naar cavia's. Heb ze vroeger gehad en zijn leuke dieren die stiller zitten dan een hamster. Hamsters zijn heel snel en moet je constant op letten, is niks voor een kind van 5.
Konijnen heb ik nu maar zijn dieren die eigenlijk niet opgepakt willen worden en vind ze voor kinderen ook niet geschikt.
Moet zeggen dat ik knaagdieren en konijnen helemaal geen geschikte dieren vind voor kinderen. Ook kosten konijnen en cavia's veel tijd en geld in de verzorging als je het goed doet
snuffie123
Geplaatst: 26-02-19 23:11
Ik denk dat ik 5 ook nog wel wat jong vind voor een (dwerg)hamster om echt zelf vast te houden. Vanaf een jaar of 7 a 8 wordt dat denk ik pas echt leuk.
Maar alle knaagdieren kunnen gaan bijten natuurlijk. Dat hoort dan ook bij het hebben van dieren en kan je hem ook meteen laten zien en leren. Mocht het beestje gaan bijten, is dat vast een teleurstelling maar ook wel een goede les in mijn ogen om met die teleurstelling om te gaan en positief om te vormen. Kijken naar het beestje is namelijk ook leuk. Of, wat ik leuk vond, is het hok helemaal mooi inrichten.
Ikmaakte hele tunnels van wc en keukenrolletjes (en van die plastic buizen speciaal voor hamsters). Daar deed ik dan een laag zaagsel overheen. Plaatste er speeltjes en huisjes in. Wc papier in een hoek, etc. etc. En dan kijken hoe hij ermee aan de slag ging. Wc papier ging naar de huisjes, eten werd in de ondergrondse tunnels gebracht. Heel leuk om te zien.
Als de hamster toch niet zo leuk blijkt te zijn, is het verder ook niet veel werk, aandacht of ruimte die het inneemt. Dus dat scheelt ook weer.
Edit: en die van mij waren trouwens bijna allemaal wél heel tam. De konijnen die wij hebben gehad dan juist weer helemaal niet.
Het is lastig, maar ik hoop dat je een juiste keuze kan maken.
Cavias zijn de minst onderhoudsintensieve dieren imo. Als je ze ruimte kan geven ( hier hadden ze 2 vierkante meter met zijn 2 tjes in de winter. In de zomer gingen ze naar een buitenren van 10 vierkante meter.) Ze klimmen niet, dus ik had ze gewoon in een inox bak met geplooide randen van 20 cm hoog. Bleven ze prima in. Een hoop huisjes en tunneltjes erin, waterflesje en bak brokjes. Onbeperkt hooi in een ruifje en iedere dag een grote lading groenvoer. (Zo goed als alles behalve uien, rode kool, kool in het algemeen beter niet, geen prei of citrus.) Zodra ze je horen of zien gaat er een wiet alarm af..
Ik heb vroeger een goudhamster gehad, die was wel lief maar had je niet heel veel aan omdat deze overdag sliep. S Nachts hield hij je uit je slaap omdat hij ging graven en in zijn rad ging rennen. Hierna nog een Russische dwerghamster gehad maar die beet als je hem wilde oppakken, daar was dus niks aan.