Poezenpil overwegen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 11:53

Liannevh schreef:
Waar woon je?
Ik heb veel ervaring met verwilderde/hele bange katten vangen en wil je best helpen. Het zal zeker stress geven maar beter 1x stress en dat ze gelijk geholpen en na gekeken kan worden lijkt me :) mocht je niet in de buurt zitten kan je ook het plaatselijke asiel/dierenambulance om een vangkooi vragen. Die klapt dicht als ze naar binnen lopen om voer te pakken.

Ik woon zo te zien niet erg in de buurt. Ik woon in Noord-Holland (nabij Alkmaar). Maar dat is wel een idee inderdaad, zo'n vangkooi!

dancertje

Re: Poezenpil overwegen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 12:32

vraag ook eens naar gabapentine wij hebben mijn echt hele bange kat daarmee zelfs kunnen echo'en en ook thuis alleen kunnen vangen terwijl normaal moet ik echt met 2en en dikke handschoenen.
gabapentine geef je 2 uur voordat je moet gaan weet alleen niet of de samenwerking met narcose mag

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:16

Iedereen heeft het over medicatie geven,Hoe??? Kat is dus niet benaderbaar.

Kaitlyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:18

bigone schreef:

In een vangkooi, dierenarts aan huis en zo laten sederen, door naar de dierenarts en laten helpen en versuft nog mee naar huis. ;)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:24

Idd,beter nu even wat stress en geen hormonen meer toch?
Pil is schadelijk,dus hop,poes grijpen,in bak steken en weg ermee,ofwel vangkooi regelen.

Wij hebben hier ook een half wilde kat in huis.
Toen die 5 maanden was,eten gegeven,keukendeur toe en even samen met man een kwartier moeten jagen,maar kunnen vangen,hop kooitje in en naar de DA.
Buiten lopen nog 2 hele wilde poezen,deze hebben we vorige zomer met behulp van een vangkooi gevangen en laten steriliseren en terug uitgelaten.

Als het over gezondheid gaat hebben ze niet te kiezen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-19 13:31

bigone schreef:

Ik dacht misschien door het voer? Kat is overigens wel benaderbaar, ligt het liefst de hele dag op schoot, maar zodra ik ook maar iets doe wat erop lijkt dat ik haar ga vastpakken heeft ze dat direct door en is weg. Ze is vliegensvlug, zolang ik rustig blijf kriebelen gaat het prima, doe ik iets anders is ze weg. Ben ik overigens nog wel mee aan het oefenen maar met heel veel geduld.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:35

Maar dan kun je kriebelen met dikke handschoenen en jas aan en dan kriebelen en vastgrijpen, anders is ze wel heel erg snel.

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 13:59

Hier krijgen ze al jaren de poezenpil van februari tot ongv september. Gaat prima en geen bijwerkingen geconstateerd, 1x per week een pil geven .Hier kun je ze zo achter in het bekje stoppen.

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:00

Ik zou idd een sedatie vragen bij de da, heb hier ook z,on aparte gehad en hij moest rustig blijven ivm een aandoening.
Kreeg daar een middel voor mij, soort valium volgens mij, en daar werd ie wel heeeeel relaxt van , leek wel stoned haha maar werkte wel

Tinkermuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:00

Deed ik door het voer trouwens

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-19 14:22

@TS,het is gewoon ff doorbijten.
ligt kan bij je,aai je haar even,daarna grijp je haar vast in haar nekvel en zorg dat een transportbakje in de buurt staat en je stopt haar erin.
tuurlijk zal ze protesteren,maar het is maar zo.

het is al lang bewezen dat de pil schadelijk is voor poezen.
het is niet omdat je geen nadeel ziet,dat het ook niet aanwezig is in hun lijf.
dus neen,het is geen goeie optie.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 00:11

Ik lees hier dingen over 'kat aaien en snel vastgrijpen en in de box stoppen', kan soms een oplossing zijn. Maar ben je dan niet bang dat haar vertrouwen in jou compleet weg is? Dit zal ze gaan associëren met op schoot zitten, gok ik.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-19 00:27

R_oo_s schreef:
Hier krijgen ze al jaren de poezenpil van februari tot ongv september. Gaat prima en geen bijwerkingen geconstateerd, 1x per week een pil geven .Hier kun je ze zo achter in het bekje stoppen.

Topic wel gelezen? Kat is niet te pakken, hoe wil jij dan 'zo achter' in het bekje een pil stoppen??

Misschien pil met stukje leverworst of ander lekkers geven, dat wil vaak wel.

Dierenarts aan huis laten komen om te sederen lijkt me beste oplossing, samen met vangkooi of opsluiten in kleine ruimte om poes te vangen.

picobello

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 01:00

Lastig zeg. Ik zou in elk geval door die zure appel van sterilisatie heen gaan, om meerdere redenen. Overleg het eens met je dierenarts of hij/zij thuis wil komen sederen. Kat in beperkte ruimte opsluiten. De meeste goede DA's zijn wel handig met katten vangen met een dikke handdoek oid. Snel spuit in de bips en weer los. Dan kan ze rustig in slaap vallen en snel mee naar de praktijk...

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:05

Vangkooi lenen bij het asiel/dieren ambulance lijkt me de beste oplossing. Ik ken dit soort katten en een andere optie zou ik niet weten. Probleem is dan nog dat je dierenarts wel een opdrukkooi moet hebben (die heeft niet elke dierenarts), dus informeer daar eerst even naar. En een vangkooi is best groot in huis/auto/praktijk, zij moeten haar vanuit de vangkooi ook nog in de opdrukkooi krijgen natuurlijk. Hopelijk lukt het! Laat je het ons weten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 08:38

Ik heb 2 poezen welke erg bang voor vreemde mensen zijn.
Toen zij gestereliseerd moesten worden heb ik ze dus in een reismand gekregen en de dierenarts heeft gewoon door de opening van de reismand heen ze verdoving gegeven.

Poezenpil niet doen hoor, ik heb een poes gehad die er dus wel aan geweest is en die kreeg dus op een gegeven moment wel melkklier tumoren.
Die is daar flink ziek van geweest en ondanks operatie,was het later toch uitgezaaid.

Reismand neerzetten in de kamer,ze worden vanzelf nieuwsgierig en gaan er in.
Even doorzetten...succes!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 09:44

Ik ben inmiddels afgezien van de poezenpil. Mede door jullie reacties en wat ik nog meer kon vinden op internet.

Ik heb inmiddels wel iemand bereid gevonden te helpen het op de "hardhandige" manier te doen, dus in een ruimte opsluiten waar ze nergens achter kan duiken, haar pakken en in het mandje doen. Heb haar gewaarschuwd dat dit op eigen risico is haha.. Dat gaan we op korte termijn proberen.

Het reismandje ligt ze heerlijk in te slapen, maar ze is op haar hoede als je in de buurt komt. Ben hier wel mee bezig, proberen haar zover te krijgen dat ze blijft liggen als ik erbij kom, en mocht dat uiteindelijk lukken, dat uitbouwen naar het mandje aanraken terwijl ze blijft liggen. Gelukkig heb ik engelengeduld, maar ik heb net weer 10 slapeloze nachten achter de rug en dat zie ik echt niet nog een keer zitten. Met daarnaast nog 3x per dag mijn hele huis vol met spuug en plas.. en een poes die overduidelijk doodop is en niet weet waar ze het zoeken moet. Hoop echt dat het gaat lukken..

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:04

anne_bento schreef:
Ik ben inmiddels afgezien van de poezenpil. Mede door jullie reacties en wat ik nog meer kon vinden op internet.

Ik heb inmiddels wel iemand bereid gevonden te helpen het op de "hardhandige" manier te doen, dus in een ruimte opsluiten waar ze nergens achter kan duiken, haar pakken en in het mandje doen. Heb haar gewaarschuwd dat dit op eigen risico is haha.. Dat gaan we op korte termijn proberen.

Het reismandje ligt ze heerlijk in te slapen, maar ze is op haar hoede als je in de buurt komt. Ben hier wel mee bezig, proberen haar zover te krijgen dat ze blijft liggen als ik erbij kom, en mocht dat uiteindelijk lukken, dat uitbouwen naar het mandje aanraken terwijl ze blijft liggen. Gelukkig heb ik engelengeduld, maar ik heb net weer 10 slapeloze nachten achter de rug en dat zie ik echt niet nog een keer zitten. Met daarnaast nog 3x per dag mijn hele huis vol met spuug en plas.. en een poes die overduidelijk doodop is en niet weet waar ze het zoeken moet. Hoop echt dat het gaat lukken..

Die van mij was ook zo'n drama. Pieste echt alles onder als ze krols was, en uiteindelijk werd ze nog vaker krols dan die van jou. En dan at ze ook bijna niet. Daarnaast was zij echt niet benaderbaar, speelde ze amper. Sinds dat ze geholpen is komt ze ook echt schooien, speelt ze, en raakt ze niet meer in paniek oid als we bewegen. Ze blijft nu gewoon liggen of spelen. We kunnen haar nog steeds niet aaien. Maar ze is wel relax en op haar gemak. Terwijl we eerst ons echt afgevraagd hebben of we haar niet beter terug naar buiten konden sturen.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-19 10:38

Wat fijn! Ik hoop ook dat wanneer ze geholpen is, ze misschien wat minder angstig wordt en wat meer rust heeft. Vraag me vaak af hoe ze zo geworden is, en ben al blij met wat we in 2 jaar tijd bereikt hebben :)

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:46

Veel tips zijn al gegeven.
Poezenpil is een no go, geeft dodelijke bijwerkingen.
Er zijn verschillende manieren om een kat te vangen.
Het gewone reismandje kan je ook op z'n kont zetten, kat in nekvel pakken en met achterpoten eerst in mandje laten zakken.
Verder idd ook vangkooien, da lost het op de kliniek dan wel op.
Je hebt ook lasso's, daarmee krijg je ze te pakken maar het is niet voor gevoelige zieltjes. Ze krijsen en wriemelen alsof de duivel op dat moment uit hun lichaam komt, bange katten laten ook alles lopen op dat moment. Lichamelijk houden ze er geen letsel aan over.

Belangrijkste is emoties opzij zetten en even doorpakken. Het moet nu eenmaal en als het snel en doortastend gebeurt houden ze er geen trauma aan over, ook al krijsen ze moord en brand op het moment zelf.
Als je jezelf daar niet toe in staat voelt laat dan idd iemand anders het doen.

Er worden honderden wilde/verwilderde katten gesteriliseerd en nee die vinden dat vangen niet leuk maar houden er verder ook niets aan over.

Sedatie door het voer vooraf kan je idd overwegen maar je DA heeft gelijk dat een zwaar panikerende kat daar doorheen kan breken.

De jongste hier is ook een bange schijtluis. Als kitten letterlijk uit de bosjes geplukt langs de kant van de weg.
Het heeft een maand geduurd voor ik in haar kamer kon komen zònder dat ze zich blazend onder een kast ging verstoppen. Nog een maand voor ik in die kamer kon zijn en bewegen zonder dat ze wederom onder de kast schoot. En nog steeds is het een bange kat (2 jaar nu). Ze komt op schoot, wordt graag geaaid en ik kan haar in haar goede momenten ook oppakken maar bij onverwachte bewegingen schiet ze weer weg.
De dag dat ze gesteriliseerd moest worden heb ik haar in de badkamer gejaagd (benaderen ging toen nog niet), kat bij nekvel gegrepen en in mandje gepropt. Achteraf de pies in de badkamer opgeruimd.
Ze is gesteriliseerd teruggekomen en was niet getraumatiseerder dan ze al was.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 10:50

Ik heb een van mijn poezen bijna verloren door de poezenpil, kreeg een enorme tumor in de baarmoeder en ik was er nog maar net op tijd bij. Sterriliseren is veel beter!

Wel echt sneu haar gedrag..ik hoop dat je snel wat vind wat werkt voor haar.

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 11:21

Zorg wel dat je een stevig reismandje hebt. Ik ken een minipoesje (2kg) wat het niet grappig vond om in een reismandje te gaan. Die moet je ook echt in der nek grissen en er in duwen, maar die kwam met dezelfde snelheid door het dichte deurtje weer naar buiten. Het was een reismandje met een hard plastic deurtje, want onze eigen katten kunnen zich wel gedragen. Ik zou dus wel kijken naar iets dat niet makkelijk af kan breken, want ze zijn in paniek dus echt duidelijk mega sterk

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-19 13:58

als ze erin zit,gooi een donkere doek of deken over het mandje,kalmeren ze ietsje vlugger van.

goed dat je voor de korte pijn gaat.

en tuurlijk kan ze even wat angstiger zijn als ze terug thuis is,maar daar komt ze vlug genoeg terug bovenop.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 14:58

Paardenfann4 schreef:
Een kat van kennissen van mij heeft 14 jaar zonder problemen de poezenpil gebruikt. Je kan dat sowieso wel tijdelijk overwegen. Misschien wordt ze op den duur wat tammer en kan ze toch mee naar de DA.

Ik ook hier jaren gebruikt bij de poes, nooit problemen.

Thestral

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-19 15:01

Toch proberen of je iemand met ervaring erbij kunt halen die je kat in het mandje krijgt. Want hoe is ze dan bij jullie gekomen? Ik denk dat castreren toch echt het beste is, want hoe ga jij een angstige kat elke dag een pil geven? Dat is ze op een bepaald moment ook beu.