Kat: wat is nou echt goed (én smakelijk) brokvoer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:12

Keet schreef:
SEtequila schreef:
Ik kan het voer van specific aanraden. Is ontwikkeld in samenwerking met dierenartsen, dus zeker gezond en verantwoord! zit geen rommel in en ze hebben een hele hoop verschillende varianten afgestemd op de verschillende benodigdheden. Ik vind de brokken zelf een beetje sterk ruiken, maar ik heb mijn kat nog nooit zo snel op haar eten zien duiken sinds we over zijn gegaan op deze brok.

https://dierapotheek.com/merken-dierapotheek/specific

Citaat:
Tarwe, maïseiwit, aardappeleiwit, rijst, vismeel, eieren, cellulosepoeder, dierlijk vet, mineralen,bietenpulp, gehydroliseerd gisteiwit, methionine, plantago psyllium husk, vitaminen en spoorelementen, taurine, zonnebloemolie, Yucca extract. Antioxidanten: door de EU goedgekeurde toevoegingen: BHA, BHT. Bevat geen synthetische kleur- en smaakstoffen.

https://dierapotheek.com/specific-adult-fxd-2-kg

Citaat:
Tarwe, maïseiwit, vismeel, eieren, aardappeleiwit, rijst, cellulosepoeder, dierlijk vet, mineralen, gist, bietenpulp, gehydroliseerd gisteiwit, plantago psyllium husk, vitaminen en spoorelementen, taurine, zonnebloemolie, Yucca extract. Antioxidanten: door de EU goedgekeurde toevoegingen: BHA, BHT. Bevat geen synthetische kleur- en smaakstoffen.

https://dierapotheek.com/specific-neute ... ng-fnd-2kg

Nou nou......
Als ik dit vergelijk met Orijen:
Citaat:
Ingrediënten: Vers kippenvlees (18%), vers vlees van kalkoenen (7%), verse hele eieren (5%), vers kippen lever (5%), verse hele bot (4%), verse hele haring (4%), verse kalkoen lever (4%), verse kippen harten (4%), verse kalkoen harten (4%), vers kippen nekken (4%), kip (gedehydrateerd, 4%), kalkoen (gedehydrateerd, 4%), hele makreel (gedehydrateerd, 4%), hele sardientjes (gedehydrateerd, 4%), hele haring (gedehydrateerd, 4%), kippenvet (3%), hele rode linzen, hele groene erwten, hele groene linzen, hele kikkererwten, hele gele erwten, lensvezel, hele pintobonen, hele witte bonen, kippenkraakbeen (gedehydrateerd, 1%), haringolie (1%), kippenlever (gevriesdroogd), kalkoenlever (gevriesdroogd), verse pompoen, verse hele courgette, verse hele pastinaak, verse wortels, verse hele rode appels, verse peren, verse boerenkool, verse spinazie, verse snijbiet, vers wortelloof, bruin zeewier, hele cranberries, hele blauwe bessen, hele saskatoon, cichorei wortel, kurkuma, melkdistel, klis wortel, lavendel, heemstwortel, enterococcus faecium, rozenbottels.

https://www.eko4petz.nl/a-29597525/orij ... escription

Dan geef ik toch liever iets waar de eerste (en grootste) ingredienten dierlijk zijn en geen granen.
Kan in het door jou aangeraden voer alleen vismeel en dierlijk vet ontdekken als "dierlijk"

Natuurlijk zit er verschil in kwaliteit, maar een DA heeft hier voor geleerd. Ik ook trouwens. Ik zie juist in Orijen dingen waar ik niet blij van wordt, zoals bonen. Vlees en vismeel gaat in alle dierenvoeding voor zover ik weet. "Vers kippenvlees" moet ook gewoon gedroogd worden en dat zijn gewoon de kleine stukjes die bij ons de kipnuggets in gaan, oftewel separatorvlees. Granen zijn niet slecht, mits goed ontsloten.

Keet

Re: Kat: wat is nou echt goed (én smakelijk) brokvoer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 15:23

Maar in het door jou aangedragen voer zit alleen vismeel? Helemaal geen vlees verder, alleen granen. Dus voldoet voor mij al niet aan goed katten voer. Katten zijn vleeseters, geen granen eters. De kleine hoeveelheid granen die er in de maag van hun prooi zit kan nooit zo'n groot aandeel in de totale voeding zijn dat het de eerste 4 of 5 ingredienten op de lijst is (en die moeten op volgorde percentage vernoemd worden)

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:05

Ik voer Purizon, dit in combinatie met nog natvoer.
Hiervoor ook al heel wat merken geprobeerd.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:17

Ik geef als hoofdvoer animonda carny, ong 200gr per dag verdeeld over twee voerbeurten (1 blik is ong 4 porties), wel blender ik elke portie met ong 100ml water omdat madam geen stukjes wil in haar natvoer. :+
1-2x per week krijgt ze een lekker blikje (almo nature), wat tonijn uit blik (op water) of een stukje gekookte kipfilet oid.
Daarnaast voer ik brokken van cat lovers gold, 1-2 halve voerbakjes per week.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:21

Ik lees even mee, hier ook twee oudere katten waarvan er één constant om voer zeurt, kotst en niet mooi in de vacht zit. Ze krijgen Purina ONE maar ben er niet tevreden over. Ik wilde Cat Lovers Gold gaan proberen, maar nu ik de ingrediënten vergelijk, zie ik als leek niet zoveel verschil...? :o?

Purina ONE
Ingrediënten: Kip (17%), gedroogde gevogelte-eiwitten, volkoren tarwe (15%), maïs, maïsglutenmeel, sojameel, tarweglutenmeel, dierlijk vet, plantaardige vezels, gedroogde cichoreiwortel, mineralen, digest (met toegevoegd hittebehandeld Lactobacillus Delbrueckii en Fermentum-poeder 0,025%), gist.

​Eiwitten: 35.0 %
Vetgehalte: 13.5 %
Ruwe as: 7.5 %
Ruwe celstof: 2.5 %
Omega 6-vetzuren: 2.0%

Cat Lovers Gold
Ingrediënten: Kippenmeel 36.2%, bruine rijst 34.2%, zalm 10%, kippenvet 6%, gedroogde eieren 5%, lijnzaad 3.7%, biergist 2.5%, mineralen 1.2%, zalmolie 0.8%, inuline(FOS) 0.3%, gedroogde appel 0.05%, gedroogde wortel 0.05%, enterococcus faecium 0.02% (probiotica).

Eiwitten: 32.0 %
Vetgehalte: 18.0 %
Ruwe as: 7.0 %
Ruwe celstof: 1.5 %
Omega 6-vetzuren: 2.7 %

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:29

Mss weinig verschil maar mijn kat doet het er een stuk beter op. :)
En dat is voor mij belangrijker.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:35

Nou ja, het verschil dát ik zie is in het voordeel van CLG en qua prijs maakt het niets uit, dus evengoed het proberen waard, echter is er hier wellicht iemand die er wat meer over weet te vertellen en helpt het de TS bij het maken van een keuze. :D

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:42

Ik blijf het erg lastig vinden. Onze rooie is een herplaatser en we wisten niks van hem. Na 2 jaar kreeg hij eerste blaasontsteking en kwam daar goed vanaf. Hij heeft toen een tijd Ecostyle blaas gehad.

Ons jonge kitten bleef achter in de groei en ze aten elkaars voer, dus beiden op een andere brok met zalm gezet wat ze goed aten.
Helaas kreeg de rooie weer een blaasontsteking en moest van da op Hill's CD stress. De jongste krijgt dat ook.
Ze eten het niet graag, maar eten het wel goed op. De rooie heeft nu afgelopen weken meerdere keren lopen spugen en diarree gehad. Hij zeurt dan ook behoorlijk.
Blaas is rustig, maar er zat wel een klein jaar tussen de blaasontstekingen, dus we weten niet of het voer hem helpt. Ik heb er iig mn twijfels over.

Vooral ook omdat onze honden ook Hill's kregen ZD vanwege allergie. Mn teefje werd alleen slechter. Nu krijgen zij Renske met zalm en gaat het goed. Anaalkliertjes waar da haar aan wilde opereren zijn ook helemaal goed nu.

Dan twijfel ik toch.

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:44

Hier kieskeurige katten en overgestapt van Purina One Sensitive naar IAMS Naturally zalm/rijst of kip/rijst. Nooit verwacht, maar ze doen het er erg goed op! Ze eten het heel graag :j

Heftig trouwens die tumoren! Mijn kat is een paar maanden geleden geopereerd omdat ze ook een melkkliertumor verwachtte, röntgenfoto's waren allemaal goed. Bleken uiteindelijk ontstoken vetcellen te zijn := Kat had ook aardig wat overgewicht en sinds die operatie is ze ook aardig wat afgevallen. Ze heeft nu alleen weer zo'n zelfde soort bultje/bal in haar buik.. Wat waren de symptomen van jouw kat?

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:45

Superpony, bij regelmatig spugen zou ik de nierwaarden even laten checken.
Spugen en misselijkheid kan nl een symptoom zijn van nierinsufficiëntie.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:51

lor1_1984 schreef:
Superpony, bij regelmatig spugen zou ik de nierwaarden even laten checken.
Spugen en misselijkheid kan nl een symptoom zijn van nierinsufficiëntie.

Hij is natuurlijk helemaal onderzocht vanwege blaas en nieren. Wij zien echt een reactie op dit voer. Volgens de dierenarts kon dat niet. Maar sinds hij dit voer heeft, spuugt hij. Voorheen dus 3 jaar echt nooit.

Als ik dan kijk hoe slecht mn allergie gevoelige teefje het deed op Hill's.....en hoe goed zij het nu doet, heb ik echt ernstige twijfels.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 16:53

Mss een ander merk proberen dan. :)
Mochten er dan toch problemen blijven zou ik alsnog even voor bloedonderzoek naar de dierenarts gaan.
En desnoods dan een andere praktijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:45

Ik geef Applaws. Ook een hoog vleesgehalte en niet een al te hoge prijs..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:54

Ik voer Royal Canin indoor. Is echt het enige wat mevrouw eet. Heb zoveel geprobeerd maar alles laat ze staan helaas. Zou het liefste ook Orijen geven :j maar zo zonde van het geld als ze het niet eet.. hongert zich gewoon uit dan.

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:56

Keet schreef:
Maar in het door jou aangedragen voer zit alleen vismeel? Helemaal geen vlees verder, alleen granen. Dus voldoet voor mij al niet aan goed katten voer. Katten zijn vleeseters, geen granen eters. De kleine hoeveelheid granen die er in de maag van hun prooi zit kan nooit zo'n groot aandeel in de totale voeding zijn dat het de eerste 4 of 5 ingredienten op de lijst is (en die moeten op volgorde percentage vernoemd worden)

Dat is dus het verschil in kwaliteit. Er zal sowieso meer dan 30% eiwit in zitten, maar dit kan dierlijk of plantaardig zijn. En wat is er mis met vismeel? Dier is dier, hoewel de samenstelling natuurlijk verschilt tussen kip of vis bijvoorbeeld. Uit onderzoek blijkt dat ontsloten granen voeren aan een kat geen nadelige gevolgen heeft, dus ze worden er zeker niet ziek van. Een allergie of intolerantie voor granen is zeer zeldzaam, die ben ik zelf nog nooit tegen gekomen. Wel dieren die voor bijna alle veel voorkomende dierlijke eiwitten allergisch/intolerant waren. Als je echt natuurlijk wil voeren dan zal je vogels uit de tuin moeten vangen, of muizen.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 18:58

Ik voer eigenlijk altijd minimaal 2-3 soort voer door elkaar. Ik doe dit puur omdat ik niet wil dat ze aan 1 brok wennen en hierdoor kieskeurig worden.
Ik ben zelf altijd fan geweest van Thrive maar daar is lastig aan te komen. Ze doen het nu goed op feringa en Wild Freedom.
Verder heb ik echt van alles en nog wat gevoerd wat als graanvrij geclassificeerd wordt. Het is ook een kwestie van uitproberen waar je katten het goed op doen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-19 23:08

Ghostattack schreef:
Hier kieskeurige katten en overgestapt van Purina One Sensitive naar IAMS Naturally zalm/rijst of kip/rijst. Nooit verwacht, maar ze doen het er erg goed op! Ze eten het heel graag :j

Heftig trouwens die tumoren! Mijn kat is een paar maanden geleden geopereerd omdat ze ook een melkkliertumor verwachtte, röntgenfoto's waren allemaal goed. Bleken uiteindelijk ontstoken vetcellen te zijn := Kat had ook aardig wat overgewicht en sinds die operatie is ze ook aardig wat afgevallen. Ze heeft nu alleen weer zo'n zelfde soort bultje/bal in haar buik.. Wat waren de symptomen van jouw kat?

Jeetje dat is ook wat. Ik heb er wel over nagedacht dat het geen tumor zou kunnen zijn. Ik dacht vetweefsel oid wat opgehoopt was, een cyste, litteken weefsel, noem maar op.
Pluk is pas laat gesteriliseerd (8 jaar) en melkkliertumoren schijnen daar wel heel typerend voor te zijn. Dat naast de diagnose van de DA klinkt het allemaal geloofwaardig. Hoe zijn ze erachter gekomen dat het vetcellen waren?
Pluk heeft een flink hangbuikje waar inderdaad een bal (knikker) in hing, en een verdikte tepel. Het tweede plekje was echt een bultje, als bijvoorbeeld een grote muggenbult.
Voelt het hard, zacht, er tussenin? Wat Pluk had was zeker niet zacht, kon (en mocht) erin knijpen, maar ook geen steen ofzo.

Ik heb inmiddels een aardig lijstje, waarvoor dank!

Ghostattack

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:16

Bij mijn kat hebben ze het weefsel opgestuurd voor onderzoek. Bij haar was het inderdaad ook een soort balletje in de hangbuik, heel raar gevoel. Je kon het vastpakken en heen en weer 'rollen'. Het zat wel in de buurt van de tepels, maar de tepels zelf waren gewoon netjes. Dus vandaar ook een weefsel opgestuurd :) De plek die ze nu heeft is wel een stuk kleiner, maar voelt hetzelfde aan. Daarom vermoed ik ook weer vetcellen eigenlijk. Tepels zien er ook nog netjes uit en kat gedraagt zich verder gezond (op vlooienallergie na helaas).

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:24

Wij hebben ook een hele hoop verschillende merken uitgeprobeerd en onze katten doen het nu het beste op Applaws.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-19 23:36

Jemawi schreef:
Ghostattack schreef:

Jeetje dat is ook wat. Ik heb er wel over nagedacht dat het geen tumor zou kunnen zijn. Ik dacht vetweefsel oid wat opgehoopt was, een cyste, litteken weefsel, noem maar op.
Pluk is pas laat gesteriliseerd (8 jaar) en melkkliertumoren schijnen daar wel heel typerend voor te zijn. Dat naast de diagnose van de DA klinkt het allemaal geloofwaardig. Hoe zijn ze erachter gekomen dat het vetcellen waren?
Pluk heeft een flink hangbuikje waar inderdaad een bal (knikker) in hing, en een verdikte tepel. Het tweede plekje was echt een bultje, als bijvoorbeeld een grote muggenbult.
Voelt het hard, zacht, er tussenin? Wat Pluk had was zeker niet zacht, kon (en mocht) erin knijpen, maar ook geen steen ofzo.

Ik heb inmiddels een aardig lijstje, waarvoor dank!

Dit is echt precies wat onze Uzi ook had. Zij was ook laat gesteriliseerd, ik meen dat ze inderdaad 7 of 8 was. Wij hebben ook niet verder laten onderzoeken, alleen operatie en dat was het. Ze heeft nog ruim 2 prachtige jaren gehad en viel toen ineens in hele korte tijd af. In een dag ging het van ‘hmm haar goed in de gaten houden’ naar ‘dit gaat compleet de verkeerde kant op’. Bij de dierenarts bleek ze helemaal vol te zitten met kanker. Ik had de keuze om haar mee te nemen en als het echt niet meer ging haar in te slapen maar ik heb er voor gekozen om haar meteen in te laten slapen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 00:07

Keet schreef:
SEtequila schreef:
Ik kan het voer van specific aanraden. Is ontwikkeld in samenwerking met dierenartsen, dus zeker gezond en verantwoord! zit geen rommel in en ze hebben een hele hoop verschillende varianten afgestemd op de verschillende benodigdheden. Ik vind de brokken zelf een beetje sterk ruiken, maar ik heb mijn kat nog nooit zo snel op haar eten zien duiken sinds we over zijn gegaan op deze brok.

https://dierapotheek.com/merken-dierapotheek/specific

Citaat:
Tarwe, maïseiwit, aardappeleiwit, rijst, vismeel, eieren, cellulosepoeder, dierlijk vet, mineralen,bietenpulp, gehydroliseerd gisteiwit, methionine, plantago psyllium husk, vitaminen en spoorelementen, taurine, zonnebloemolie, Yucca extract. Antioxidanten: door de EU goedgekeurde toevoegingen: BHA, BHT. Bevat geen synthetische kleur- en smaakstoffen.

https://dierapotheek.com/specific-adult-fxd-2-kg

Citaat:
Tarwe, maïseiwit, vismeel, eieren, aardappeleiwit, rijst, cellulosepoeder, dierlijk vet, mineralen, gist, bietenpulp, gehydroliseerd gisteiwit, plantago psyllium husk, vitaminen en spoorelementen, taurine, zonnebloemolie, Yucca extract. Antioxidanten: door de EU goedgekeurde toevoegingen: BHA, BHT. Bevat geen synthetische kleur- en smaakstoffen.

https://dierapotheek.com/specific-neute ... ng-fnd-2kg

Nou nou......
Als ik dit vergelijk met Orijen:
Citaat:
Ingrediënten: Vers kippenvlees (18%), vers vlees van kalkoenen (7%), verse hele eieren (5%), vers kippen lever (5%), verse hele bot (4%), verse hele haring (4%), verse kalkoen lever (4%), verse kippen harten (4%), verse kalkoen harten (4%), vers kippen nekken (4%), kip (gedehydrateerd, 4%), kalkoen (gedehydrateerd, 4%), hele makreel (gedehydrateerd, 4%), hele sardientjes (gedehydrateerd, 4%), hele haring (gedehydrateerd, 4%), kippenvet (3%), hele rode linzen, hele groene erwten, hele groene linzen, hele kikkererwten, hele gele erwten, lensvezel, hele pintobonen, hele witte bonen, kippenkraakbeen (gedehydrateerd, 1%), haringolie (1%), kippenlever (gevriesdroogd), kalkoenlever (gevriesdroogd), verse pompoen, verse hele courgette, verse hele pastinaak, verse wortels, verse hele rode appels, verse peren, verse boerenkool, verse spinazie, verse snijbiet, vers wortelloof, bruin zeewier, hele cranberries, hele blauwe bessen, hele saskatoon, cichorei wortel, kurkuma, melkdistel, klis wortel, lavendel, heemstwortel, enterococcus faecium, rozenbottels.

https://www.eko4petz.nl/a-29597525/orij ... escription

Dan geef ik toch liever iets waar de eerste (en grootste) ingredienten dierlijk zijn en geen granen.
Kan in het door jou aangeraden voer alleen vismeel en dierlijk vet ontdekken als "dierlijk"

Nou mijn kat kreeg het ook van de da ivm blaasgruis. Ja hij wilde het goed eten (mag ook wel voor dat geld) maar hij werd er giga dik van. Moest hem maar minder ervan geven, ja duh dat kreeg hij al. Maar wel de hele dag bleren om eten.
Rap over gezet op een ander merk.

Hier krijgen beide katten Prins VitalCare MultiCat en ze doen het er beide goed op.

neile

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 11:23

Hier is het probleem dat mijn kat begint te plassen in huis als ze haar zin niet krijgt. Laat ik hem te lang bleren en heeft hij honger (want ik geef ook dat dure voer) dan heb ik garantie ergens een natte plek in huis. Ik zie hem graag, maar ooit plak ik hem daarvoor toch eens achter het behang. Dus uiteindelijk... kom ik maar weer met een extra paar korrels om meneer te pleasen. Buiten zetten krijg ik niet over mijn hart en als ik hem dan binnen laat krijg ik een extra plasje in de plaats. Wie traint wie hier eigenlijk?

__danielle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 11:32

Ik voer hier al jaren Porta21 sensible (de groene zak) verkrijgbaar via Zooplus. Als je het zou willen uitproberen wil ik ook wel een beetje naar je toe sturen hoor.

Verder ook altijd tevreden geweest over Taste of the Wild, maar aangezien Porta goedkoper is en mijn katten het daar beter op doen voer ik dat nu volledig. Daarnaast krijgen ze hier ook dagelijks natvoer om zeker te weten dat ze genoeg vocht binnen krijgen. Heb een kater die en keer een verstopte plasbuis (zonder gruis) heeft gehad en dat wil ik ten allen tijde nu voorkomen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-19 12:33

Angela_ schreef:
Dit is echt precies wat onze Uzi ook had. Zij was ook laat gesteriliseerd, ik meen dat ze inderdaad 7 of 8 was. Wij hebben ook niet verder laten onderzoeken, alleen operatie en dat was het. Ze heeft nog ruim 2 prachtige jaren gehad en viel toen ineens in hele korte tijd af. In een dag ging het van ‘hmm haar goed in de gaten houden’ naar ‘dit gaat compleet de verkeerde kant op’. Bij de dierenarts bleek ze helemaal vol te zitten met kanker. Ik had de keuze om haar mee te nemen en als het echt niet meer ging haar in te slapen maar ik heb er voor gekozen om haar meteen in te laten slapen.

Hé gat, wat naar. Hier ben ik wel bang voor omdat ik erover gelezen heb dat het vaak terugkomt.
Mijn DA heeft er niks over gezegd, wel dat hij verwachtte het niet meer terug te zien.
Vraag me af wat weggehaald is bij Uzi. Uit voorzorg hebben ze bij Pluk de melklijst én de lymfeklieren verwijderd. Ik kan mezelf nu wel voor m'n kop slaan dat ik haar zo laat heb laten steriliseren, maar ik wist dit natuurlijk ook niet. Mijn ex wilde er altijd graag een nestje bij, maar dat is (gelukkig) nooit van gekomen. Toen Pluk in 2014 extreem agressief werd (vooral als ze krols was) moest het wel.

Ik heb nu het volgende op mijn lijst:

1. Orijen
2. Yarrah
3. Porta 21
4. Hills
5. Purizon
6. Specific
7. Carnilove
8. Nutrivet
9. Animonda Carni
10. Catlovers
11. Applaws
12. Power of Nature

Ik ga zoveel mogelijk proefverpakkingen aanvragen. Quote gerust als je nog een toevoeging hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-19 19:35

Bij uzi zijn de lymfeklieren niet weggehaald, dus ik denk dat dat al verschil maakt. En of het terugkomt, dat is nooit met zekerheid te zeggen. Bij ons kan het ook domme pech zijn, en gezien haar hartruisje heb ik destijds ook besloten dat ik niet weer ging behandelen. Ze heeft geen pijn gehad en genoten van het leven tot het einde aan toe. Ik heb er heel veel verdriet van (gehad) maar het is goed zo. Ik ben benieuwd op welk voer je uiteindelijk gaat uitkomen. En maak je niet te druk of de tumoren terug gaan komen, geniet lekker van je poezendame!