Emmaa_ schreef:Mijn voorkeur gaat gevoelsmatig heftig uit naar een asielkat t.o.v een raskat. Vooral omdat ik zo'n ouder beestje graag een forever home gun en raskatten over het algemeen sneller geadopteerd worden of in ieder geval niet in een asiel verblijven. Is heel persoonlijk hoor, maar een cattery/raskat herplaatser wordt hem echt pas als we zeker weten dat er geen enkele kat in de asiels in een omtrek van 50km bij ons past.
Maar van rassen weet je meestal wel wat meer over hun aard en karakter. Perzen zijn bijvoorbeeld doorgaans zachtaardig, vaak wat lui en erg mensgericht. Mijn eerste Pers was een herplaatser via marktplaats, de tweede via zijn fokker. En hoewel ze verschillend zijn, zie ik ook echt wel gelijkenissen. In de rust, het mensgerichte en het 'luie'. Ze hebben heus hun dolle 5 minuten, maar het waren allebei geen klimmers of jagers. Ze lopen eerder weg bij drukte dan dat ze confrontatie aangaan, kleine kinderen die ze niet begrijpen bijvoorbeeld worden genegeerd en vermeden. Vind ik wel prettige eigenschappen. Maar die vacht is wel een boel werk en van het uiterlijk moet je houden. Maar andere rassen hebben weer hun kenmerken natuurlijk.
En natuurlijk kan een htk-kat ook heel lief, rustig en mensgericht zijn!