Ideeen voor kat met te lange nagels

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mand

Re: Ideeen voor kat met te lange nagels

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 01:47

Wat een schattig beessie <3 Ik heb verder geen tips voor je, moest wel erg lachen om dat ‘burrito’ steeds :')

Kesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 01:54

Een Purrito
Afbeelding

TS, fijn dat het werkt :D

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 01:58

Soms lukt het 'vervellen' van de nagels niet meer zo gemakkelijk. De dierenarts noemde dat een oude-katten-kwaal. De eerste keer ontdekte ik dat pas toen ze een ingegroeide bijnagel had. Dus het is wel raadzaam om in de gaten te houden.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 02:11

Purrito :') zo schattig!

Ik vind af en toe nog wel 'vervelde' nagels dus weet niet of dat van toepassing is, maar zal het sowieso wel in de gaten houden voor het mis gaat :/. Zei de dierenarts nog of er iets aan gedaan kan worden ofzo? Iets met voeding oid.

En ja ze kan schattig zijn:
Afbeelding

Soms...
Spoiler:
Afbeelding

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 13:09

Och, die spoiler foto _O- .
Maar fijn dat dat krabding in ieder geval voor de kat goed werkt!
Slimme katten zijn inderdaad leuk, maar voor de rust is er soms ook wel wat te zeggen voor domme dieren. Ik ben soms gewoon blij als die van mij haar rustmomentjes aan het pakken is. Zeker als het regent wenst mevrouw vermaakt te worden. Ik heb best fantasie maar na 3x hutten bouwen, verkrachtte eenden zoeken onder de bank, met de veter, de muis en de tennisballen houdt 't soms een beetje op. :')

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-19 13:50

Hahaha jij hebt het duidelijk zwaarder dan ik, die van mij is tenminste nog lui. Die heeft ook wel dr momenten, inderdaad met name met regenachtig weer, maar na maximaal 10 minuten gaat ze in gestrande-walvis-modus, dus dat is nog te overzien :'). Enige ellende met haar is dat ik geen verkrachte eenden vind maar dat ze juist volmaakt gezonde muizen mee naar binnen neemt, mijn aandacht trekt en als ik naar haar kijk ze die vervloekte muis loslaat in huis... Ik snap niet dat ze nu nog steeds niet de hoop heeft opgegeven dat ik een succesvolle muizenvanger wordt... Ondanks haar hulp op plekken die te smal zijn voor mij.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-19 21:05

Nageltjes kort (behalve die nageltjes die wat hoger op de poot zitten) en een diertje die helemaal verliefd is op haar krabding.

De vijl erbij gepakt voor de laatste 2 nageltjes, dat ging 3 seconden goed. Nagelvijl is vermoord, mijn vinger gepierced. Dus toch nog even een schaartje oppikken (and hoping for the best).

Afbeelding

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-19 21:08

Wat leuk dat ze er zo blij mee is <3

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:22

Even over de andere boeg. Krijgt ze ondersteuning voor de artrose in de vorm van medicatie/supplementen/voer?

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:27

Toch gooi ik er ook nog even iets in wat nog niet vermeld is.
Katten krijgen naarmate ze ouder worden er ook steeds meer moeite mee om hun nageltjes in te trekken. Dit zou dus eventueel ook nog mee kunnen spelen :)

Ik merkte dat namelijk ook bij mijn oudere dame die ik helaas 2 maanden geleden heb moeten laten gaan.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:29

Lous schreef:
Katten krijgen naarmate ze ouder worden er ook steeds meer moeite mee om hun nageltjes in te trekken. Dit zou dus eventueel ook nog mee kunnen spelen :)

Ik merkte dat namelijk ook bij mijn oudere dame die ik helaas 2 maanden geleden heb moeten laten gaan.

Klopt helemaal deze toevoeging.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:36

Als de nagels niet meer 'vervellen', krijgt de kat hele brede nagels - vooral bij de aanzet. Ze groeien over elkaar heen. Het intrekken wordt dan ook lastiger.
Bij mijn oudje gebeurt dat vooral met het bijnageltje aan de voorklauw. Daar kan ze natuurlijk niet mee krabben. Met de andere nagels gebeurt het ook soms.
Ik houdt het bij met een speciaal schaartje voor kattennagels. Daarmee kun je de oude nageltjes een beetje 'kraken'. Dan komen de nagelhoesjes los.
Ze stribbelt wel een beetje tegen, maar met een kat die helemaal niet meewerkt is dat natuurlijk heel lastig. Een dierenarts is er wat handiger mee.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:44

Lous schreef:

Hier een asielkat gehad die op 5 jarige leeftijd al geen nagels introk... Of men heeft gelogen over de leeftijd.

Een hoge degelijke sisalkrabpaal hielp poes van de al te lange nagels en nagelhoesjes af. We hadden ook kartonnen krabplanken op de vloer, vond ze heerlijk om te gebruiken, maar we vonden daar niet 1 nagelhoesje, en de nagels werden van alleen kartonnen planken te lang, doordat het karton te weinig deed voor de nagels.

Ook een idee, maar dan moet je kat iedere 3-6 maand naar de dierenarts voor een knipbeurt: kat versuffen met pilletje verstopt in het lekkerste stuk vis dat er is, en hop naar de dierenarts. Dat deed een collega met een onmogelijke asielkat. Was bij die kat het enige wat werkte.

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-19 23:51

senna21 schreef:
Als de nagels niet meer 'vervellen', krijgt de kat hele brede nagels - vooral bij de aanzet. Ze groeien over elkaar heen. Het intrekken wordt dan ook lastiger.
Bij mijn oudje gebeurt dat vooral met het bijnageltje aan de voorklauw. Daar kan ze natuurlijk niet mee krabben. Met de andere nagels gebeurt het ook soms.
Ik houdt het bij met een speciaal schaartje voor kattennagels. Daarmee kun je de oude nageltjes een beetje 'kraken'. Dan komen de nagelhoesjes los.
Ze stribbelt wel een beetje tegen, maar met een kat die helemaal niet meewerkt is dat natuurlijk heel lastig. Een dierenarts is er wat handiger mee.

Dat heeft onze Siamees ook, nagels die erg moeilijk ‘vervellen’. Niet van ouderdom, hij is 6 en heeft het altijd gehad. Ik kraak de nagels ook zo met een schaartje.
Gelukkig heb ik de makkelijkste kat ooit met nagels knippen. Ik leg hem op zijn rug op schoot en hoef hem niet eens vast te houden, hij trekt zijn pootjes niet eens terug :')

Hier zijn we net klaar met nageltjes knippen, tijdens heg knippen ligt hij net zo.

Afbeelding

Afbeelding

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 00:05

Thanks allemaal! Ja, ze krijgt JD-voer van Hills, dit heeft alleen geen enkel effect gehad, voer het nog steeds, maar ben inmiddels ook meloxidyl bij gaan geven (4kg voor kat van 5,5kg) hier doet ze het goed op.

Dat bijnageltje is inderdaad een erg lange nu, die zal ik moeten gaan knippen. Met iets geluk lukt dat nog wel, als ze hiermee niet ook slim gaat doen.

Ze gaat nu ze dat kartonnen ding heeft een stuk minder op dr plaat als ze eens over een fleece dekentje loopt, in haar geval heeft het dus wel effect. Ik vermoed door luiigheid in combinatie met artrose en het starten van de medicijnen de nageltjes gewoon te lang zijn geworden om de sisal krabpaal effectief te kunnen gebruiken.

Dat schaartje Senna, is dat specifiek een kattennagelschaartje of is dat een bepaald type binnen de kattenschaartjes?

Blegh moet er niet aan denken haar te laten gaan, maar ze is lekker helder en fit door de beugel genomen, laatste keer dat ik bloed heb laten prikken was het bloedbeeld enorm goed voor een kat van haar leeftijd (ik doe dit nu jaarlijks met oog op de meloxidyl) en het is eigenlijk altijd een hele gezonde kat geweest zonder kwaaltjes, heeft er altijd jonger uit gezien dan ze is (De bovenste foto op deze pagina is 2 maanden geleden genomen, ze is nu zo'n 14 jaar). Ze heeft praatjes, outsmarts me en zolang ze niet vecht met andere katten is het enige dingetje met haar, de niesziekte. Die komt soms heel heftig opzetten (opgepikt in het asiel, dus heeft het al minstens 12 jaar). Tsja, die artrose, ik vind het rot, zij ook, ik houd haar het liefste voor altijd jong, maar dat gaat helaas niet.
Ik ben sowieso verzekerd en relatief goed ook want ik heb dat gelijk gedaan toen ze 2 jaar oud was. Dan kan je meer meepakken.

Ik ga in ieder geval even kijken of ik die bijnageltjes zo kan knippen, toen ze een abces op dr kop had was ze na een paar dagen schoonmaken ook dusdanig getrained dat, zodra ze het potje zag, ze al op tafel sprong en op haar zij ging liggen voor de behandeling (ik vind dat nog steeds bijzonder, doen jullie katten dat ook als iets echt moet?) dus wellicht krijg ik die nageltjes er ook wel in,...

Ze heeft trouwens ook gewoon een sisal paal en een stuk hout op de grond buiten, maargoed, lui he, vooral met slecht weer...

@supertje, wat een geweldige kat :')

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 00:15

Het is een gewoon schaartje voor katten.
Met de voorste puntjes van de schaar kraak ik het hoesje wat.
Vervolgens knip ik het met het ronde gedeelte van het schaartje de nagel af.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 00:16

Doe je de kat dan geen pijn met het kraken? Of doe je dat echt alleen bij het puntje, of alleen heel zachtjes?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 00:40

Dat doe ik met beleid, dus zachtjes. Het is een kwestie van ervaring.
De eerste keer heeft de dierenarts het mij voorgedaan.
Ze had toen een ingegroeide nagel
Zie de foto's
http://www.dierenkliniekwilhelminapark. ... agels.html
Dat brede gedeelte is dus de oude nagel. Daarin zit ook de nieuwe.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-02-19 00:50

Ah thanks, ja dr nageltjes zien er wel gezond uit zoals die 1e op het plaatje, zo op het 1e oog. Ik ga wel proberen ze wat beter te bestuderen!

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-19 15:52

Ah, zo leuk dat ze zo blij is met haar krabding. En dat 't lijkt te lukken met de nageltjes!

En nee, hier heb ik ze nooit zo mak gehad dat ze zelf meewerkten met een behandeling. Hooguit niet tegenstribbelen omdat dat toch zinloos is.
En verder gewoon lekker genieten van d'r zolang ze er nog is. Lijkt me echt een geweldig dier. <3