Blafband voor hond

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 15:50

Niklaas, ons probleem zit hem voornamelijk in het autorijden en het waaks zijn. Dat zit in deze honden.

Door te trainen met een correctie band doorbreken we zijn gedrag. Het is geen blafband en er zitten meer functies op. Bij ons krijgt hij een piepsignaal via de afstandsbediening als hij niet luistert, daarna kan je ook een vibratie geven, ook geen stroom.

Vandaag al zonder piepende oren in de auto gezeten. Hij gaat nu liggen i.p.v. zich steeds op te winden bij elke wandelaar en fietser. En dat al na één dag. Hij rustiger en wij geen zere oren meer.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:16

Je schrijft dat hij steevast hard blaffend op andere honden afgaat. Dat is toch niet in de auto neem ik aan?
Blaffen in de auto vind ik ook een lastige, maar valt in principe op dezelfde manier te trainen, mits je dan op de bijrijdersstoel zit en je hond vanaf daar kan belonen met een koekje. En dat is praktisch gezien soms wat lastig.

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:25

Misschien een hele rare vraag, Hoe zijn je buren? tegenover je hond . Het klinkt raar maar wij hebben het mee gemaakt met inmiddels mijn overleden flatcoated retrievers dat wij een buurvrouw hadden.
En zij pesten de honden als wij er niet waren , of als ze merkte dat wij niet thuis waren ging ze expres met deuren lopen slaan.
Zodat de honden aansloegen .

het was erg als ik met de honden haar tegen kwamen buiten gingen mijn honden goed te keer . Zeer brommend en ze wilden haar aanvallen .

terwijl de honden juist heel vriendelijke waren en ze zaten het liefst op schoot

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-19 23:46

Ik volg, ik denk dat er helaas niks meer aan te doen is want onze hond is inmiddels 9, maar sinds we ooit verhuisd zijn kon hij niet meer alleen zijn. Echt alles geprobeerd van het helemaal opnieuw opbouwen, van een cd opnemen met onze leefgeluiden, een hond erbij lenen, een camera waarmee we tegen hem kunnen praten... Niks helpt.

Nu al zo'n 4/5 jaar gaan mijn man en ik bijna niet samen weg, regelen we oppas of een van ons blijft thuis of de hond gaat mee of hij moet soms een keer in de maand 3 uur alleen blijven.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 00:37

Nikass schreef:
Je schrijft dat hij steevast hard blaffend op andere honden afgaat. Dat is toch niet in de auto neem ik aan?
Blaffen in de auto vind ik ook een lastige, maar valt in principe op dezelfde manier te trainen, mits je dan op de bijrijdersstoel zit en je hond vanaf daar kan belonen met een koekje. En dat is praktisch gezien soms wat lastig.

Ik schrijf dat ik een correctieband heb aangeschaft voor de auto en dat deze ook kan gaan helpen bij het blaffen naar andere honden.

Eigenlijk heeft dit niets meer met de ts te maken maar enige uitleg: hoe moet ik een hond belonen met een koekje die op elke wandelaar en fietser tekeer gaat?

Zelfde hond is gefokt op zelfstandig werken om de kudde schapen te beschermen. Niet gek dat deze hond blaffend op grote honden afgaat. Dan zit hij in zijn flow en die is niet alleen op stemgeluid te blokkeren. Een biepje is dan een welkom hulpmiddel.

Om honden te begrijpen moet je ook wel de verschillen tussen de verschillende rassen kunnen meenemen.

Wij hebben drie totaal verschillende rassen en die hebben allemaal hun eigen aanpak nodig. Ik geloof niet in die standaard oplossingen.

Maar ts, ik wil jouw topic niet domineren dus k heb het laatste woord nu gezegd.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 01:12

Michelle_ schreef:
Michelle post ( hondenschool odie ) in asten is echt een hele fijne gedrags deskundige.
Wij hebben meerdere hondenscholen en gedrags deskundige geprobeerd en zij is de enige die onze problemen kon oplossen.

Hier is Michelle ook langs geweest en ik was er bepaald niet over te spreken helaas. Ouderwetse opvattingen zoals de dominantie theorie, vrouwelijke kopie van Cesar Millan. :j

Wij hebben nu een erg fijne gedragstrainer maar die moet je wel liggen. Het is een vrij 'alternatieve' trainingsmethode die echt kijkt naar wat de hond nodig heeft. Het tegenovergestelde van de dominatie theorie methodes.

Onze trainer heet Bart van den Biggelaar van living together en is gevestigd in Helmond. Is vriendelijk geprijsd en neemt echt ruim de tijd om dingen uit te leggen.

Goed van je dat je alle opties open houd om je hond te helpen! Ik hoop dat je spoedig de oplossing zult vinden :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:17

Percy ik stuur je een pb

ambre

Re: Blafband voor hond

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-19 12:30

Ik heb nog nooit een hond van 9 maanden alleen kunnen laten.Gelukkig heb ik altijd oudere honden om het jonkie dingen aan te leren maar mijn honden kunnen meestal pas van een jaar of 1,5/2 heel goed alleen zijn.
Ik heb echte keffers dus de radio moet hard aan en alle gordijnen dicht maar dan gaat het prima.Vroeger gingen ze altijd mee.
Mijn 1ste dwergpinschertje kon pas na 2 jaar even alleen zijn en toen had ik nog 2 oudere honden.Denk dat ze dan pas wat onafhankelijker zijn.Zo’n jong hondje alleen is natuurlijk ook wel heel spannend, het zijn toch roedeldieren.
Maar ja, als je er 1 bij neemt gaan ze ook maar wat graag samen zingen.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-19 16:20

@pompadour
De buurvrouw is heel aardig. Deze is het grootste gedeelte van de dag weg en geeft aan verder geen last van de hond te hebben. De overlast valt dan ook hartstikke mee omdat wij zorgen dat er altijd iemand thuis is en anders dat de hond naar de oppas gaat.

@moonsparkle
Wat vervelend dat jullie hond ookal zoveel moeite heeft met alleen zijn. Het niet meer samen weggaan komt ons heel bekend voor. Ook wij gaan eigenlijk niet meer samen weg en we plannen alles rondom de hond zodat zij nooit alleen hoeft te zijn. Helaas vraagt dit erg veel van ons. Dit is dan ook de reden voor mij dat ik momenteel enkel 4 uur in de week werk (op de dag dat mijn vriend vrij is). Ik wil ontzettend graag toch wel 16 uur per week gaan werken maar ik weet gewoon niet hoe we dit met de hond moeten doen.

@ambre
Misschien dat ik teveel vraag van mijn hond maar met 9 maanden had ik toch echt wel verwacht dat ze ongeveer 3 uur alleen kon zijn. Voor de hond hebben wij ontzettend veel over maar zoals het nu gaat wordt het te gek. Een 2de hond staan wij absoluut voor open, wij willen alleen wel dat dit goed verloopt en niet dat we dadelijk 2 honden hebben die niet alleen thuis kunnen blijven.

zoals het er nu naar uitziet komt er begin maart een gedragsdeskundige langs die ons hopelijk kan helpen!

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:29

Een hond als een Cocker een blafband omdoen maakt de zaak (stress) misschien alleen nog erger want wat onderdruk je met de band? Nog meer stress wellicht...Ik denk dat jullie een erg gevoelige hond hebben en dan lijkt een dergelijke methode me niet de meest gelukkige oplossing, al snap ik heel goed dat jullie inmiddels ten einde raad moeten zijn.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-19 16:38

https://www.packleader.nl deze zit ook in je buurt.Ik zou ook geen blafband om doen als het duidelijk verlatingsangst is,je hond is eigenlijk nog een pup.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:20

Dat een blafband of correctieband kan helpen een patroon te doorbreken is een feit. Ik heb er zelf ook een gebruikt voor mijn jagers. MAAR je moet wel eerst goed evalueren waarom je hond doet wat hij doet en als het uit angst is, is de kans reëel dat je deze alleen maar gaat versterken.
Ik heb ook een hondje met verlatingsangst en een andere hond erbij hielp enorm veel evenals ze in een kleinere bench te zetten die grotendeels afgedekt/afgeschermd is.
Laatst dacht ik haar meer ruimte te geven, maar dat had ik beter niet gedaan: 3u non-stop geblaft, vetbed opgevreten, 2 tralies stuk gemaakt en deur vervormd (het is een jack russel mix in de bench ve dalmatiër om een idee te geven)...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:36

Wij hebben sinds kort een blafband met citroenspray.

Onze oude Jip bleek te huilen als we niet thuis waren (we zijn veel thuis, maar op dinsdag en donderdag zijn we toch echt tegelijkertijd aan het werk). De buren hebben het lang aangehoord en kwamen hier uiteindelijk mee, of we dit wisten... We wisten wel dat ie soms kon gillen, maar niet dat hij het uren achtereen volhield tijdens onze afwezigheid.

We hebben hem in eerste instantie naar een andere ruimte gebracht als we weggingen met de lampen en radio hard aan, maar dit hielp niets. Nu heeft hij die paar uurtjes een blafband om en gaat hij gewoon slapen, geen gehuil meer, veel rustiger voor zichzelf.

Hij plast ook uit nijd (ouwe man, zo dement als een deur), dus hij krijgt ook een plasbroek aan als we weggaan.

Iejoortje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 10:45

hondenschoolbreda.nl een idee?

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:41

Quellian schreef:

Onze oude Jip bleek te huilen als we niet thuis waren (we zijn veel thuis, maar op dinsdag en donderdag zijn we toch echt tegelijkertijd aan het werk). De buren hebben het lang aangehoord en kwamen hier uiteindelijk mee, of we dit wisten... We wisten wel dat ie soms kon gillen, maar niet dat hij het uren achtereen volhield tijdens onze afwezigheid.

We hebben hem in eerste instantie naar een andere ruimte gebracht als we weggingen met de lampen en radio hard aan, maar dit hielp niets. Nu heeft hij die paar uurtjes een blafband om en gaat hij gewoon slapen, geen gehuil meer, veel rustiger voor zichzelf.

Hij plast ook uit nijd (ouwe man, zo dement als een deur), dus hij krijgt ook een plasbroek aan als we weggaan.

Goed uit laten voordat je weg gaat doet ook wonderen .

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-19 11:42

pompadour schreef:

Had mijn antwoord kunnen zijn in een situatie die ik niet ken :j

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-19 11:51

pompadour schreef:
Quellian schreef:

Goed uitlaten heeft voor ons helaas geen nut. Voor andere mensen hopelijk wel een goede tip! Onze hond blijft wakker als ze alleen is ookal is ze doodop. Soms slaapt ze heel kort zo max 5 a 10 minuten maar meer helaas niet.

@Tosadog
Onze hond is inderdaad een erg gevoelige hond.

@Iejoortje bedankt voor de link! Ik heb even de website bekeken maar hun methode spreekt mij toch eerlijk gezegd niet helemaal aan. Mijn hond mag absoluut hond zijn en krijgt genoeg momenten waar ze lekker mag doen wat ze zelf wil. Maar er zijn ook genoeg momenten dat ze heeft te gehoorzamen. Buiten wordt er bijvoorbeeld gewoon netjes naast mij aan de lijn gelopen zonder getrek.

Momenteel staat er voor begin maart een consult gepland met een gedragsdeskundige. Tot die tijd zorgen we ervoor dat onze hond niet langer alleen is dan ze aankan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 00:39

Quellian schreef:

Ik begrijp absoluut dat het heel vervelend is als je hond uren achter elkaar gilt, maar toch vooral voor het mannetje zelf, die zoals je zelf zegt oud en dement is en misschien gedesoriënteerd en niet meer zo goed alleen thuis kan blijven als vroeger.
Ik wil ook nog begrijpen dat je om burenruzie te voorkomen naar een blafband grijpt, maar het is natuurlijk niet zo dat het nu veel relaxter is voor je hond. Wel voor de omgeving natuurlijk, en dat is ook wat waard. Maar je hond voelt zich niet minder alleen of in de war, hij kan alleen zijn emoties niet meer uiten omdat hij daar dan straf voor krijgt.
Doe wat je wilt, maar maak het niet mooier dan het is.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 11:07

Nikass, ik maak niets mooier dan het is hoor, de andere optie is inslapen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 15:58

Nou dat vind ik wel als je zegt dat het relaxt is voor de hond, dat is het natuurlijk niet. Het is een noodoplossing die weliswaar schadelijk is voor de hond maar waarvoor je geen alternatief ziet. Dat is heel wat anders.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:06

maar soms moet je een hond bepaalde dingen "dwingen" om bepaalde rust te kunnen vinden.
Wij hadden de onze vroeger in een buitenkennel. mooi binnengedeelte, verhoging, groter stuk, kennel was 50 m². Ideaal toch! lekker lucht en ruimte, redelijk wat vrijheid, speelgoed en afleiding erin.
En hondlief vond geen rust, liep de hele dag te ijsberen en was na een paar uur zo gestressed en overprikkeld, dat het ook voor de rest haar leven overnam.

ze is nu anderhalf jaar mee geweest naar het werk, waar ze overdag een aantal uur in de bench lag. lag ze heerlijk in te slapen. Helaas kan ze nu niet meer mee naar het werk en moet ze 3 keer per week 5 uur alleen zijn, geen mogelijkheid meer voor een kennel, dus de bench thuis geplaatst.
Vorige week was een drama, maar nu in week twee snapt ze dat er nergens uitkan ,ze kan niks meer slopen, en ze kent de bench van voordien, dus ze MOET wel rust nemen, en ze lag vandaag al enkele keren te slapen (heeft ze anders nog nooit gedaan als ze alleen moest zijn.)

Soms draaien honden in een bepaald gedrag zo door, dat je wel zelf moet ingrijpen. Als die hond de ganse dag zit te blaffen of te janken, gaat die telkens hoger in overdrive, en raakt die er zelf niet meer uit. Met een blafband krijgen ze de eerste blaf een correctie, waardoor ze stilvallen, en zichzelf niet / minder in die overdrive gooien en soms wel hun rust vinden. Als die hond met blafband (of muilkorf, of bench) wél rust vindt, en 4 uur gaat slapen, en los in huis 4 uur gestressed zitten blaffen, dan denk ik dat een blafbandje wel fijner is, niet?

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 16:47

Nikass schreef:
Nou dat vind ik wel als je zegt dat het relaxt is voor de hond, dat is het natuurlijk niet. Het is een noodoplossing die weliswaar schadelijk is voor de hond maar waarvoor je geen alternatief ziet. Dat is heel wat anders.

Hoezo schadelijk?
Hij is zo dement, hij weet amper nog waar hij is, dat is het hele probleem. Ik zie een alternatief hoor; inslapen. En dat is niet vanwege het blaffen of omdat hij in huis plast, er speelt veel meer, maar het arme ding (die mij een hoop extra bezorgt qua kopzorgen) is nog zo vrolijk en eet nog zo graag, dus we gunnen hem de extra moeite van overleggen met de buren, pies en poep ruimen, etc.

Maar goed dat er mensen zijn die alles weten, zoals jij. Scheelt me zelf nadenken :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 21:00

Quellian schreef:
Nikass schreef:

Hoezo schadelijk?
Hij is zo dement, hij weet amper nog waar hij is, dat is het hele probleem. Ik zie een alternatief hoor; inslapen. En dat is niet vanwege het blaffen of omdat hij in huis plast, er speelt veel meer, maar het arme ding (die mij een hoop extra bezorgt qua kopzorgen) is nog zo vrolijk en eet nog zo graag, dus we gunnen hem de extra moeite van overleggen met de buren, pies en poep ruimen, etc.

Maar goed dat er mensen zijn die alles weten, zoals jij. Scheelt me zelf nadenken :)

Doe niet zo pathetisch, we zitten op een forum, gewoon in gesprek. Als je er niet tegen kunt dat iemand een andere mening laat horen wat doe je dan hier?

Jij "gunt" je hond de extra moeite, nou wat nobel van je :roll: lijkt me toch niet meer dan normaal?
Hij weet amper nog waar hij is, maar toch kan hij nog een correctie krijgen voor iets waar hij helemaal niets aan kan doen. Het is maar hoe je met je hond om wil gaan.

Duhelo: een time out in een bench vind ik nog wel iets anders dan een correctie van een band.
Als jouw hond niet rustig wordt in een buiten kennel komt dat misschien omdat hij binnen bij zijn familie wil zijn?
Dat de hond stopt met blaffen wil niet zeggen dat hij "rust vindt".
Ik vind het geen manier om met angst of stress om te gaan.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-19 23:20

Een hond die uren blaft en gestressed heen en weer loopt, en met een blafband hem neerlegt en gaat slapen. Lijkt me wel dat die band hem dan helpt die rustte vinden.
Waarschijnlijk heeft deze enkel even de reminder nodig dat iets niet mag. Als baasjes van huis zij komt die remîer nirt waardoor die in een stress overdrive gaat. De band neemt even de correctie van de baas over waardoor hond weer weet wat er van hem verwacht wordt.

Ik heb trouwens nergens iets gezegd over een time out in een bench. Ik heb het verschil aangetoond tussen mijn hond in een kennel en mijn hond in een bench. Dat het een kwestie is van te kijken hoe je hond bepaalde rust kan vinden. Voor sommige is dat een grote kennel met veel prikkels, voor andere weer een kleinere bench, muilkorfje of blafband.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-19 00:06

Het verschil tussen ons is dat jij bezig bent met gedrag dat de hond niet mag vertonen (en waaraan hij herinnert zou moeten worden) en ik het heb over de achterliggende emotie die dat gedrag stuurt.
En ik ben van mening dat het eerlijker en zinvoller is om iets aan die achterliggende emotie te doen in plaats van het gedrag (symptoom) te corrigeren.
Maar dat is dan een verschil van mening ;)