Hoe kat laten vermageren?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:21

Als hij thuis niet eet doet hij het elders, of hij eet gewoon meer dan zijn eetgedrag doet vermoeden. Ik heb een grote kater (6 kg) met onverzadigbare maag lijkt het wel en hij staat ook op strak regime om hem op gewicht te houden. Hij krijgt ook maar +/- 50 gram calorie arme brokken. We clickertrainen hem zodat hij ervoor werkt, leggen brokjes in de woonkamer op allerlei hoogtes, in een voerbal, etc. om hem actief te houden en dat werkt goed. Mijne is overigens 10,5 jaar oud!

Veel dierenartsenpraktijken bieden gratis gewichtsbegeleiding door assistentes, vraag daar ook eens naar :D

onpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 17:34

Ik ben ook bezig om mijn kat te laten afvallen. Jouw kater is nog slank in vergelijking tot mijn kat.

Mijn kat krijgt Royal Canin maine coon. Deze brokken zijn wat groter. Ik voer zo vaak mogelijk kleine beetjes. Meestal gooi ik een brok, en dan rent zij er naar toe. Extra beweging, want ze is nogal lui.
We wegen haar nu elke week. De eerste 200g is ze kwijt.

Quebelle

Re: Hoe kat laten vermageren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 17:54

Hij is niet zó zwaar, maar 6,5kg en nog 'maar' 2,5 jaar zijn lijkt mij niet gezond op lange duur.

Apart voeden lukt niet altijd, maar onze oude kater eet geen brokken ivm de tanden die hij niet meer heeft dus ze eten elkaars eten zowiezo al niet op. Speeltjes ivm eten kan ik ook eens naar kijken, hij is wel een speelvogel dus dat moet wel lukken :j Zelfde met het vooraf afwegen van eten.

Bedankt voor de tips alvast!

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:18

Herkenbaar probleem al is die van ons nog wel wat zwaarder (oke kruising main coone) met blaasgruis dieet.
Hij krijgt nu al minder dan dat hij per dag hebben mag, maar afvallen ho maar. Nu is hij wel een binnen kit. Krijgt ook geen tussendoortjes, hij lust eigenlijk ook niets anders.
Nu is hij wel altijd al redelijk lui geweest, speelt wel maar op zijn manier. Spelen meerdere keren per dag met hem, speelt ook met onze andere kat.

Liefst zet ik hem op een dieetvoer voor katten met overgewicht, maar durf dat niet. Zit er niet op te wachten dat hij straks weer blaasgruis heeft

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:25

Hier idem.

We hebben 5 katten.
Krijgen allemaal hetzelfde voer(c/d urinary stress,op DA voorschrift),en ook altijd korrels staan.
2 zijn prima in conditie en onze 2-jarige gecastreerde kater is net als de jouwe.

Het is ook een stukje aanleg hoor,de 2 jonkies zijn halfzusjes van hem(ook al geholpen,zijn een half jaar),en tonen nu ook al aanleg voor overgewicht.
Hier zijn geen buren,dus ze kunnen nergens anders eten.
Ook onze kater gaat buiten,komt geregeld met een muis of ander beest het huis binnen,.....

Net nieuw voer besteld en sinds kort bestaat c/d urinary stress reduced calories.
Dus nu is het dat voer geworden.
Hier dus beperkt in voerkeuze doordat eentje dat voer moet.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:26

kiki1976 schreef:
Herkenbaar probleem al is die van ons nog wel wat zwaarder (oke kruising main coone) met blaasgruis dieet.
Hij krijgt nu al minder dan dat hij per dag hebben mag, maar afvallen ho maar. Nu is hij wel een binnen kit. Krijgt ook geen tussendoortjes, hij lust eigenlijk ook niets anders.
Nu is hij wel altijd al redelijk lui geweest, speelt wel maar op zijn manier. Spelen meerdere keren per dag met hem, speelt ook met onze andere kat.

Liefst zet ik hem op een dieetvoer voor katten met overgewicht, maar durf dat niet. Zit er niet op te wachten dat hij straks weer blaasgruis heeft

Er is blaasgruisvoer met minder calorieën, Royal canin Urinary Moderate Calorie bijvoorbeeld, misschien bij de dierenarts daar een keer naar vragen?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:31

Mijn kat is niet zo groot en goed op gewicht, die weegt vier kilo. Dus als jouwe vrij groot is zou dat wel wat weinig zijn.
Mijne krijgt brokjes van Prins, ben ik heel tevreden over.
Mijn vorige kat had een blaasgruisdieet maar werd van de brokjes van de dierenarts te dik, toen ben ik overgestapt op Prins en toen viel hij af, zonder verder iets te hoeven veranderen, ging ook goed met zijn gruis, nooit meer last van gekregen.
Mijn katten lopen wel altijd ook gewoon buiten en vangen ook van alles, dus ze eten ook wel vers vlees wat ze zelf vangen.

Shavis91

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 18:34

Kijken of een dier op gewicht is, is een van de moeilijkste dingen om zo uit te leggen over een beeldschermpje heen.
Belangrijkste, ribben niet te zien, wel te voelen, genoeg spieren op het kruis dat de heupbotten niet te voelen zijn, en de spieren op de kop voldoende dat de botten ook daar niet allemaal te voelen zijn. Ook is de taille een goede indicator.

Voor uitleg met plaatje en extra uitleg:
http://www.purrfectcat.nl/wanneer-is-ka ... score-cat/