Nieuwe hond op het erf houden

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:39

Snap niet waarom stroomdraadje bij honden wel zielig is, maar bij vee/paarden niet :+

Hier is 2 hectare land omheind met gaas en daarboven op stroomdraad.

De 4 mechels blijven er netjes achter. Alleen stroomdraadje was niet voldoende voor 1. Die sprong er zo overheen om achter de schapen aan te gaan.

Dus het scheelde dat hij een teletac/stroomband om had.

Muga

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 09:42

sayenti schreef:
A3a1 schreef:
Retrievers zijn wel degelijk jachthonden, bedoeld voor na het schot. Zodat ze kunnen retrieven

En ook de goldens hebben veel gezondheidsproblemen.

Toevallig ook net op ander topic gereageerd maar in Nederland is het enige ras waar je goede kans hebt op gezondheid is de langharige hollandse herder.

Bye the way, volgens mij heb je ook nog kans met de beauceron en de briard.
( briards zijn zo leuk <3 )
Jaar of 10 terug heeft de rasvereniging van de briards zich gesplitst om gezondheidsredenen en zijn 2 kanten op gegaan, de ene breed maar iets ongezonder, de andere smalle database maar gezonde honden, weet niet hoe het nu met het ras is gesteld.
Ik ken 5 beaucerons, allemaal uitermate gezond en lopen tot op hoge leeftijd met de paarden mee.

Anders herplaatsing oudere hond zodat je weet dat ie gezond is, via rasverenigingen doen, die pluizen het wel voor je uit.

Of een mastin of mastinkruising uit Spanje halen.

Fijn dat je brairds aanhaalt maar helaas gaat geen enkele fokker deze honden meegeven om snachts buiten te zitten. Of je moest een slechte fokker uiteraard hebben met de kans dat je een slechte hond hebt.

Briards zijn erg gedreven honden als ze geen beweging krijgen of uitdaging gaan ze beginnen slopen, en zelfs gaan jagen. En heel veel lastig gedrag gaan vertonen dat haast niet meer te Corrigeren valt.
Eveneens als de vele vachtverzorging.
Wij hebben haast 2hec. Grond waar ze op kunnen rennen en spelen toch als we niet iedere dag werken met hun is er 'ruzie'in de groep gaan ze konijnen zoeken en even lekker slopen.

Achter de paarden gaan een 'pitsen' waar ze eraan kunnen.

Verder als je briards pakt voldoen ze aan je eisen zijn zeer leuke honden voor de kinderen, jezelf en erg Waaks!

Alleen als je een hond pakt met deze maat van vacht gaat je huis zo snel ruiken als ze zo nat binnenkomen.

Ik heb al jaren briards en meerdere verschillende honden gehad. Zowel zelf als vroeger bij mn ouders maar dit gedrag herken ik totaal niet.
Mijn honden hebben nooit bewust gesloopt of uit verveling, kunnen prima alleen zijn. Gaan graag mee op wandeling, hardlopen of mee met paard of fiets. Maar jagen hebben ze nog nooit gedaan. Ze drijven misschien eens de "kudde" mensen waarmee ze lopen bij elkaar maar doen dat puur door rondjes te lopen. Ze blijft iddd keurig op het terrein en zal het niet verlaten als wij er ook zijn. Of ze zonder afrastering op het terrein blijft wanneer wij allemaal het terrein verlaten betwijfel ik. Echter hebben wij haar dat ook nooit aangeleerd. Ik weet van een heleboel briards dat ze dat juist wel heel goed doen.

Qua fokkers wordt er inmiddels veel meer samengewerkt door de verschillende fokkers. Het is echter wel een ras met een handleiding en helemaal een herplaatser zal juist een duidelijke opvoeding nodig hebben. Van pup af aan beginnen is toch anders dan als je hond al een rugzakje heeft van een andere baas...

Sorry, dat dit even off topic was.
Maar wilde toch even mijn ervaring met het ras delen. Qua omheining denk ik niet dat een ondergrondse draad zielig is. Ik denk dat ze het snel genoeg doorhebben. Ze hebben immers een groot terrein. Onder een auto komen omdat er geen omheining is, vind ik wel zielig...

sayenti

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 10:29

Fijn dat je brairds aanhaalt maar helaas gaat geen enkele fokker deze honden meegeven om snachts buiten te zitten. Of je moest een slechte fokker uiteraard hebben met de kans dat je een slechte hond hebt.

Briards zijn erg gedreven honden als ze geen beweging krijgen of uitdaging gaan ze beginnen slopen, en zelfs gaan jagen. En heel veel lastig gedrag gaan vertonen dat haast niet meer te Corrigeren valt.
Eveneens als de vele vachtverzorging.
Wij hebben haast 2hec. Grond waar ze op kunnen rennen en spelen toch als we niet iedere dag werken met hun is er 'ruzie'in de groep gaan ze konijnen zoeken en even lekker slopen.

Achter de paarden gaan een 'pitsen' waar ze eraan kunnen.

Verder als je briards pakt voldoen ze aan je eisen zijn zeer leuke honden voor de kinderen, jezelf en erg Waaks!

Alleen als je een hond pakt met deze maat van vacht gaat je huis zo snel ruiken als ze zo nat binnenkomen.[/quote]

Ik heb al jaren briards en meerdere verschillende honden gehad. Zowel zelf als vroeger bij mn ouders maar dit gedrag herken ik totaal niet.
Mijn honden hebben nooit bewust gesloopt of uit verveling, kunnen prima alleen zijn. Gaan graag mee op wandeling, hardlopen of mee met paard of fiets. Maar jagen hebben ze nog nooit gedaan. Ze drijven misschien eens de "kudde" mensen waarmee ze lopen bij elkaar maar doen dat puur door rondjes te lopen. Ze blijft iddd keurig op het terrein en zal het niet verlaten als wij er ook zijn. Of ze zonder afrastering op het terrein blijft wanneer wij allemaal het terrein verlaten betwijfel ik. Echter hebben wij haar dat ook nooit aangeleerd. Ik weet van een heleboel briards dat ze dat juist wel heel goed doen.

Qua fokkers wordt er inmiddels veel meer samengewerkt door de verschillende fokkers. Het is echter wel een ras met een handleiding en helemaal een herplaatser zal juist een duidelijke opvoeding nodig hebben. Van pup af aan beginnen is toch anders dan als je hond al een rugzakje heeft van een andere baas...

Sorry, dat dit even off topic was.
Maar wilde toch even mijn ervaring met het ras delen. Qua omheining denk ik niet dat een ondergrondse draad zielig is. Ik denk dat ze het snel genoeg doorhebben. Ze hebben immers een groot terrein. Onder een auto komen omdat er geen omheining is, vind ik wel zielig...[/quote]

Ik maak het ras helemaal niet slecht hoor. Het zijn super lieve honden die je als gezin met je ogen toe kan vertrouwen.
Maar tegenwoordig zijn ze zo gefokt door een gedreven werklijn die erg veel karakter hebben.
Wij hebben 1showlijn deze word gewoon te actief en gaat hoede dus idd de groep bij houden als ze niet genoeg loop heeft.

De andere is herplaatser en is echt een werklijn voor ipo te doen deze drijft maar pakt ook. De dieren dat hij pakt zijn ook netjes dood dus hij eet ze niet op en ook geen agressie ze bloeden haast niet.

In Frankrijk zijn deze honden ook heel de dag bezig met de schapen bij een te houden deze honden lopen heel de dag mee met de boer en zullen ook nog niet zo pittig gefokt zijn.

Urona447

Re: Nieuwe hond op het erf houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:09

Hier 2500 m2 omheind voor de honden, ik zou nooit meer anders willen. Over die onzichtbare omheining hoor je vaak dat honden alsnog door de stroomlijn gaan.

Continu je hond in de gaten houden is ook geen optie dus ik zou het mooi omheinen.

Nyaleti

Re: Nieuwe hond op het erf houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-19 13:16

We zoeken trouwens geen erf- of waakhond hé. Dus geen hond die de hele dag buiten het terrein aan het bewaken is. Een gezellige gezinshond die buiten is als wij ook thuis / buiten zijn.
Ik ga even rondzoeken voor een stroomband of iets in die richting en dan kijken of we het zichtbaar kunnen afzetten met iets van rood lint net boven de grond.
Het grootste deel is toch afgezet met een heg (waar een grote hond dus echt niet doorheen komt) en het huis, mocht ie door de weides gaan dan moet ie toch al een tijdje op avontuur zijn.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:20

casperzazoe schreef:
We zoeken trouwens geen erf- of waakhond hé. Dus geen hond die de hele dag buiten het terrein aan het bewaken is. Een gezellige gezinshond die buiten is als wij ook thuis / buiten zijn.
Ik ga even rondzoeken voor een stroomband of iets in die richting en dan kijken of we het zichtbaar kunnen afzetten met iets van rood lint net boven de grond.
Het grootste deel is toch afgezet met een heg (waar een grote hond dus echt niet doorheen komt) en het huis, mocht ie door de weides gaan dan moet ie toch al een tijdje op avontuur zijn.

Rood ziet een hond heel slecht. Ik zou dan voor een kleur kiezen die voor een hond goed zichtbaar is, blauw en geel zien honden goed. Dat traint een stuk makkelijker.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-19 13:24

Erfhond is niet perse een hond die heel waaks bezig is. Erf vast kun je het ook zien.
Wij hebben een Mastin en een kruising terrier en al meer dan 10 jaar een onzichtbare omheining.
De grote houdt zich daar keurig aan als ze consequent haar halsband om heeft. De kleine testte de batterijen ervan echt uit.

Je kunt een stroomdraad wel zielig vinden maar op een (dodelijk) ongeval zit je ook niet te wachten. Ook mensen kunnen daarbij betrokken zijn! Bovendien kan de hond het hele erf over en heeft een veel leuker leven dan af en toe naar buiten aan een lijntje. Overigens krijgt de hond eerst een pieptoon te horen. Als hij goed getraind is, haalt hij het niet in zijn hoofd om verder te gaan zodat de stroom werkt.