Designer Breeds, katten met extreme kenmerken

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:43

Supervixen schreef:
Ik heb twee zwerfkatten van straat gehaald en die wonen als koning en koningin hier in huis. Ik zou nooit een raskat kopen, terwijl er nog zoveel zwerfkatten en asielkatten zijn.

Dat is een andere discussie, daar gaat het hier niet om.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:43

Tja.. had niet zoveel keuze. Wij zijn allergisch voor vrijwel alle soorten..
Maar niet van toepassing hier toch?

yvetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 15:58

TinkerTreas schreef:
Ik ben een siamezen oosters korthaar liefhebber.
Maar hoe ze tegenwoordig die oren fokken, vind ik ook niet normaal. Ze hangen gewoon aan de zijkant van de kop.

Afbeelding
Maar ze zijn zo knap. Dit is ook een herplaatser, en zijn tanden moesten op 2,5 jaar ook bijna allemaal getrokken worden. Ik blijf ze prachtig vinden maar of er ooit nog 1 komt.... (ik heb er nu 2)

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:04

yvetjes schreef:
[ [url=m/Iwg3UB.jpg]Afbeelding[/url] ]
Maar ze zijn zo knap. Dit is ook een herplaatser, en zijn tanden moesten op 2,5 jaar ook bijna allemaal getrokken worden. Ik blijf ze prachtig vinden maar of er ooit nog 1 komt.... (ik heb er nu 2)

Dit vind ik een hele mooie <3 Maar tegenwoordig zie je ze met veel extremere oren.
Mijn siamees moest ook al zijn tanden eruit. Inmiddels heb ik geen katten meer. Maar siamezen blijven trekken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:22

Hier dus 2 scottisch folds, bewust voor dit ras gekozen!
En ja, het is een kraakbeenafwijking ....

Dit ras is van oudsher een oeps (kruising) gebeuren. Het wil nu nog niet pertinent zeggen dat uit een bewust gefokt nest (1 ouderdier is dan fold) er “kraakbeen-afwijking (dus folds)” kittens bijzitten.
Daarom is het voor een serieuze fokker van dit ras dus ook altijd heb goed, valt goed.

Garantie krijg je bij geen enkel dier, ken folds van 15 zonder troubles bijv...
Ik ben blij dat ik iig 2 van deze geweldig grappige lieve vouworen (die erg goed kunnen horen overigens!)in huis heb lopen!
Oh en ze gaan hier iedere dag gewoon frisse neus buiten halen...

Voel ik me hierdoor slecht? Nee, sorry....

Maar omnu te zeggen: laten we nu van 3 of 4 rassen 1 proberen te maken?!
Nee...buiten wat dat idd voor lichamelijk problemen kan opleveren, lijkt het mij gezien karakter ook moeilijk. Je kiest bij raskat (of paard of hond) voor plaatje en desbetreffende karakter mi.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:33

Evelienepien schreef:
Hier dus 2 scottisch folds, bewust voor dit ras gekozen!
En ja, het is een kraakbeenafwijking ....

Dit ras is van oudsher een oeps (kruising) gebeuren. Het wil nu nog niet pertinent zeggen dat uit een bewust gefokt nest (1 ouderdier is dan fold) er “kraakbeen-afwijking (dus folds)” kittens bijzitten.
Daarom is het voor een serieuze fokker van dit ras dus ook altijd heb goed, valt goed.

Garantie krijg je bij geen enkel dier, ken folds van 15 zonder troubles bijv...
Ik ben blij dat ik iig 2 van deze geweldig grappige lieve vouworen (die erg goed kunnen horen overigens!)in huis heb lopen!
Oh en ze gaan hier iedere dag gewoon frisse neus buiten halen...

Voel ik me hierdoor slecht? Nee, sorry....

Maar omnu te zeggen: laten we nu van 3 of 4 rassen 1 proberen te maken?!
Nee...buiten wat dat idd voor lichamelijk problemen kan opleveren, lijkt het mij gezien karakter ook moeilijk. Je kiest bij raskat (of paard of hond) voor plaatje en desbetreffende karakter mi.

Goh ik vind het toch heftig hoor dat je kiest voor een bewust ziek gefokt ras -O-

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:49

Moeten we dan niet alle katten onder de loep nemen?
De omschrijvingen bij de maine coon zijn ook niet niks als ik het zo lees, maar daar hoor je niemand over. Die heeft meer ''minpunten en risico's'' dan de scottish fold en de sphynx volgens de raskattenwijzer. Waarom die rassen dan wel afkeuren, maar een kat als dat niet? Om de looks? Omdat die wel ''normaal'' kat lijkt te zijn?

Ik heb mij nog niet verdiept in raskatten, zit meer in de hondenwereld _O- Dus dit zijn oprechte vragen waar ik graag meer over zou willen weten :j

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:47

Kneep zit in de rasstandaard die gewoon leven in de weg staat. Handicaps dus die voortkomen uit afwijkende lichaamsvormen/verhoudingen. En in de hondenwereld zijn precies dezelfde problemen aanwezig. Zelfs de paardenwereld begint dit op te duiken.
Dat er daarnaast erfelijke afwijkingen opduiken in een beperkte populatie is geen eis volgens de rasstandaard, in tegendeel gezond is raseis, al kan je vraagtekens stellen bij hoe gezond een dier is waarvan de vorm/verhoudingen tussen lichaamsdelen afwijken van een standaard overal herkenbare kat( of hond) en is de vraag hoe kritisch fokkers en liefhebbers naar de werkelijke gezondheid hun dieren kijken.

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:19

@troi: dat mag je vinden!

Jessix

Re: Designer Breeds, katten met extreme kenmerken

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:27

Ik snap ook nooit zo waarom er zo gefokt wordt. Kijk inderdaad naar de Pers, zo zielig als ze het zo benauwd hebben. En dat geldt natuurlijk ook voor de minder zichtbare afwijkingen in andere rassen. Het fokken van een gezond dier zou voorop moeten staan.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:30

Tigress schreef:
De omschrijvingen bij de maine coon zijn ook niet niks als ik het zo lees, maar daar hoor je niemand over. Die heeft meer ''minpunten en risico's'' dan de scottish fold en de sphynx volgens de raskattenwijzer. Waarom die rassen dan wel afkeuren, maar een kat als dat niet? Om de looks? Omdat die wel ''normaal'' kat lijkt te zijn?

Ik heb mij nog niet verdiept in raskatten, zit meer in de hondenwereld _O- Dus dit zijn oprechte vragen waar ik graag meer over zou willen weten :j

Ja dat moeten we dan wel. Maar bij raskatten zijn de minpunten bekend. Niet raskatten hebben uiteraard ook gezondheidsrisico's alleen weet je die niet van te voren. En kun je daarbij ook niets terughalen uit de (voor)ouders.

Wat ik belangrijk vind is dat uiterlijk niet boven gezondheid komt te staan. En dan neem ik weer de Pers als voorbeeld. Als je toch echt duidelijk ziet en weet dat het dier ademhalingsproblemen heeft waarom wil je dat dan fokken en/of kopen?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:09

Ik zit in de hondenfokkers maar ook daar heb je die vreselijk gefokte honden. Korte neuzen dat ze op show nog geen rondje erering kunnen lopen, veel te lange ruggen bij teckels en corgis bijvoorbeeld. Die worden ook steeds extremer en zie je rugproblemen. De Duitse herder met de veel te kromme rug.....
wat mij betreft mogen ze zowel bij honden als katten een verbod op deze “schattige” rassen leggen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:35

Tigress schreef:

Maine Coon meer minpunten? Leg uit?

Als je het hebt over XL Maine Coons dan begrijp ik je.
Maar de normale Maine Coon toch niet?
Ik heb dus een normale Maine Coon maar zie geen merkbare problemen? Vergelijking met mijn huis tuin en keuken kat doet zij het medisch beter.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:47

Op de raskattenwijzer vind je de minpunten per ras. Maar zoals ik al schreef, bij een raskat is die informatie er ook. Bij een niet raskat heb je geen idee.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:12

Ik heb het hierboven genoemde raskattenoverzicht even opgezocht:
https://www.raskattenwijzer.nl/raskattenoverzicht
Ik kijk hier wel met een kritisch oog naar. Het is een door de stichting opgesteld overzicht. En er is geen enkele manier om te controleren hoe ze dat gedaan hebben.

De Main Coon is de meest populaire raskat. Het is ook logisch dat deze raskat dan, in elk geval in aantal, vaker bij de dierenarts komt dan een ander ras. Om het dan maar gelijk als een probleemras te bestempelen gaat mij te ver.

De genoemde Designer Breeds zijn verschrikkelijk. Maar dat vind ik ook al van de wel erkende rassen die ze gebruiken voor deze kruisingen. Zoals de Pers en de Scottish Fold.

Ik heb bewust gekozen voor een Noorse Boskat. Een zogenaamd natuurras en in de basis gewoon de boerenkat van Scandinavië. En die gaat heerlijk iedere dag een frisse neus halen.
Dat mag mijn HTK ook, maar die ligt liever in haar mandje boven de verwarming. Ook goed.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:21

De gewone HTK katten worden meestal makkelijk 18 of ouder jaar, zonder te veel problemen.

Maar zodra de mens zich erin gaat mengen, weet je bij voorbaat dat de dieren daar schade van gaan krijgen.
Alle raskatten, hoe goed ze ook worden aangeprezen, zijn minder qua gezondheid en levensverwachting dan de HTK katten.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:38

Onzin Barbet.
Een kat, ook een HTK, is vanaf 8 jaar een senior. En dat katten 18 jaar worden is zeker geen vanzelfsprekendheid.
Mijn vorige HTK is maar 10 geworden: kanker en nierfalen.
Een tante had een Siamees die is 20+ geworden en Main Coon van een vriendin 17,5.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 11:48

Jessix schreef:
Op de raskattenwijzer vind je de minpunten per ras. Maar zoals ik al schreef, bij een raskat is die informatie er ook. Bij een niet raskat heb je geen idee.

Ik wist niet eens dat die bestond :o . Overigens zie ik er dan allerlei bronnen bij staan, ze trekken het dus niet helemaal uit de lucht als in 'O, ik heb drie foute MC's op tafel gehad, mmm, dat wordt weer een minnetje erbij'.
Maar dan juist, als je weet dat een ras ernstige gezondheidsminpunten heeft, waarom dat dan sponsoren door er één of meerderen te nemen? Nu kan ik me met allergieën nog wel iets voorstellen dat je dan een specifiek ras kiest (ik vind alle dieren leuk maar ik denk toch dat bv een konijn, hoe snoezig ik ze ook vind, het voor mij aflegt bij wat ik voel voor katten) maar moedwillig de minpunten verdingesen (kan even niet op het goede woord komen, sorry) omdat je de looks zo leuk vind, vind ik jammer. Daarnaast gaat het mijn verstand te boven als je als fokker je daar moedwillig niks van aantrekt (wel bonuspunten uiteraard voor fokkers die zich er hard voor maken om raskatten zo foutloos mogelijk te houden, sponsor die dan). Maine Coons vind ik nog best wel tof, maar als je dan die gebreken ziet, daar schrik ik van. Dan zou ik liever een NepNoor nemen. Ik moet eerlijk zeggen dat ik veel rassen wel steeds extremer en dus minder mooi vind worden, wat dat betreft zou ik zelf al sowieso niet snel voor een raskat gaan, maar dat is natuurlijk persoonlijke smaak.

Bij HTKatjes weet je dus inderdaad niet of en zo ja, wat ze erfelijk onder de leden hebben. Pretnestjes worden amper getest. Maar als je dan een asieldier neemt haal je er tenminste eentje van de straat en dat vind ik voor mij dan wel weer een goed excuus.

Persoonlijk ben ik er dus echt totaal geen voorstander van, designer breeds. Waarom? Wat is de meerwaarde van een kat die eruit ziet als dat mormeltje in LOTR of als een soort mislukt Frankenstein meets weerwolf experiment (Lykoi cat)? Waar ligt de winst voor het concept kat bij die 'rassen'?

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:06

daantjuhhh schreef:
Tigress schreef:

Maine Coon meer minpunten? Leg uit?

Als je het hebt over XL Maine Coons dan begrijp ik je.
Maar de normale Maine Coon toch niet?
Ik heb dus een normale Maine Coon maar zie geen merkbare problemen? Vergelijking met mijn huis tuin en keuken kat doet zij het medisch beter.

Even het stukje gekopieerd:
Een veelvoorkomende aandoening bij de Maine Coon is HCM. Dit is een hartziekte die een verminderd uithoudingsvermogen, verlamming van ledematen en plotselinge sterfte tot gevolg kan hebben. Daarnaast is de Maine Coon door zijn grote bouw extra gevoelig voor het ontwikkelen van pijnlijke gewrichtsproblemen. Heupdysplasie komt veel voor, en maakt dat de kat moeilijk loopt. Ook andere gewrichtsproblemen, zoals het loslaten van de heupkop ter hoogte van de groeischijf (epifysiolyse van de heupkop) en losse knieschijven (patellaluxatie) komen erg vaak voor bij de Maine Coon. Bij dit ras zien we ook een erfelijke vorm van staar met (gedeeltelijke) blindheid, en oorontsteking veroorzaakt door een middenoorpoliep.

Jessix schreef:

Da's waar :j Mijn HTK katje is een medisch misbakseltje :') Die is niks gezonder dan een raskat, absoluut niet _O- Slecht gebouwd, zéér slechte weerstand etc. Ik weet niks over waar ik rekening mee kan houden, haar ouders/voorouders, niks. Ik weet alleen dat ik een bitchy misbakseltje heb waarbij ik blij ben als ze boven de 10 komt :+

Friesfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:12

Gaat weliswaar over honden dit filmpje, maar zal voor katten ongetwijfeld hetzelfde in elkaar steken:

https://www.youtube.com/watch?v=RXthDm-qhjk

Een ´ras´ kat/hond is erg leuk en kunnen zeker mooie dieren zijn, maar ik ben van mening dat het dier het grootste gedeelte van zijn/haar leven pijnloos moet kunnen leven. Afgezien van ouderdomsklachten.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:15

Fokken van dieren zou om rasverbetering en het welzijn van het dier moeten gaan.
Te korte neuzen, te korte poten, kraakbeenafwjkingen, te veel vel beperken het dier.

Ik kan het niet schattig vinden. Ik vind het zielig voor het dier in kwestie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:40

Wat denk ik ook bijdraagt aan het probleem is dat die fokkerswereld zo ontzettend gesloten is. Het is ongelofelijk moeilijk om erbij te komen als nieuwe fokker, waardoor er eigenlijk zo weinig vers bloed bij komt. Inmiddels zijn al die katten denk ik wel ergens familie van elkaar.

Wij kopen dus ook niet zo'n kat bij van die fokkers. Ik ben zelf volledig tegen broodfok, maar ik vind wel dat het moet kunnen om een keertje van je eigen poes een nestje te willen. Als je dat tegenwoordig zegt wordt je zo ongeveer in het verdomhoekjes geplaatst, maar als je een veulen uit je eigen merrie wil fokken omdat je een nakomeling van haar wil is het wel goed?

Onze poes Elfje heeft ooit kittens gehad. Zij is zelf een kruising tussen een Somali en een pers, en gaat a 13 jaar mee. Wij hebben daar 1 kitten van gehouden, en de andere 2 zijn naar vrienden van ons gegaan die daar al 8 jaar heerlijke huisjes hebben. Helaas is haar kitten die bij ons woonde te komen overlijden, waarna die vrienden van ons ook weer een nestje hebben gekregen en daar kregen wij er weer eentje van. De rest uit dat nest heeft binnen onze vriendenkring ook allemaal een geweldig huisje gevonden.

Wij vinden het gewoon enorm fijn om zoveel van onze eerste poes in onze andere poes terug te zien. Wij zijn enorm gehecht aan onze dieren, en dat het familie van elkaar is, zonder dat er ook maar ergens inteelt of fokken op ras is (inmiddels is onze tweede poes echt een mengelmoesje van een somalie, pers, boskat en een sibeer), vergroot voor ons een beetje de emotionele connectie. Het zijn enorm gezonde, lieve dieren die we helemaal op mogen hebben zien groeien, en waarvan we weten waar ze vandaan komen. Dat vinden we een heel prettig idee.

scrabbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:54

Maar doen wij dit ook niet steeds meer met paarden?? Denk aan hele korte ruggen waar bijna geen zadel meer voor te krijgen is, smalle hoofdjes waardoor bitten zo dun mogelijk moeten, extreme bewegingen, veel front (oftewel lager kruis).

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 13:57

Jessix schreef:

Klopt maar je hebt wel een open genenpool en, bij boerderijkatten, jaren survival of the fittest. Creëert toch sterkere beesten zo doorgaans.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 14:18

Tigress schreef:
Even het stukje gekopieerd:
Een veelvoorkomende aandoening bij de Maine Coon is HCM. Dit is een hartziekte die een verminderd uithoudingsvermogen, verlamming van ledematen en plotselinge sterfte tot gevolg kan hebben. Daarnaast is de Maine Coon door zijn grote bouw extra gevoelig voor het ontwikkelen van pijnlijke gewrichtsproblemen. Heupdysplasie komt veel voor, en maakt dat de kat moeilijk loopt. Ook andere gewrichtsproblemen, zoals het loslaten van de heupkop ter hoogte van de groeischijf (epifysiolyse van de heupkop) en losse knieschijven (patellaluxatie) komen erg vaak voor bij de Maine Coon. Bij dit ras zien we ook een erfelijke vorm van staar met (gedeeltelijke) blindheid, en oorontsteking veroorzaakt door een middenoorpoliep.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik hier best van schrok.
Mijn Maine komt bij een fokker vandaan die niet van die mega katten fokt. Ze zijn medisch getest.
Mijn HTK kat heeft vaker bij een DA gezeten dan mijn Maine.
Ik denk ook dat veel van die problemen voortkomen uit die mega XL katten.

Ik heb weinig verstand van raskatten hoor. Maar ik denk dat die mega grote katten ook minder gezond zijn qua gewrichten. Mensen vinden dat mooi. En dan wordt er groter en groter gefokt. Net zoals die platte neuzen. Steeds platter en platter.