Kat(ten) op appartement

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Dabiscui

Re: Kat(ten) op appartement

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:14

Toen ik en mijn vriend vorig jaar gingen samen wonen in een appartement van 55sq miste ik het hebben van een kat ook heel erg.

Vervolgens inderdaad via ikzoekbaas gekeken naar een geschikte kat en veel dieren asiels gemaild. Ik heb er voor gekozen om een oudere kat te nemen (14 jaar) die niet naar buiten hoefde. Een oudere kat slaapt toch veel en die kan je zo toch nog een fijn huisje bieden. En inderdaad grote krabpaal, grote kattenbak die ik 2x per dag schoonmaak, veel speeltjes (die ze toch vaak nieteens gebruikt, tis een echte slaapkop :P ) en veel liefde en aandacht! En ze mag inderdaad overal komen in ons huis en op het balkon.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:17

ik heb een adoptiepoes uit Roemenië, komt bij Catties Angels vandaag, ze is nu 10 en heel lief, aanhankelijk en komt nooit buiten. Balkon vindt ze zelfs eng.
Gaat prima hoor.... ik woon in een 3-kamer appartement en ze mag overal rondlopen....

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:27

Ik denk zeker dat het kan. Wat misschien ook een goeie is als je maar 1 kat wil, eens kijken of fokkers nog een poes of kater over hebben die niet meer voor de fok gebruikt wordt of duidelijk heeft aangegeven bij de fokker het liefst alleen te wonen. Raskatten mogen over het algemeen namelijk niet naar buiten en zijn dat vanuit de fokker ook vaak niet gewend.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 15:33

Hier ook de ervaring dat raskatten gemakkelijker zijn om niet buiten te gaan dan huis tuin en keukenkatten. Mijn moeder heeft altijd aanlopers gehad, (waarvan de 2 jongste gevonden als erg jong kitten, eentje in de tuin, eentje onderweg, beide doodziek, veel aandacht in gestopt met medicijnen en verzorging.), maar die braken na een paar weken / maanden tot ze buiten mochten.
Mijn raskatten (ik heb een brit en 2 birmanen + 2 nestjes birmanen zelf gefokt en verkocht) hebben nooit de intentie gehad om naar buiten te gaan (de birmanen durven zelfs niet, de brit heeft bij mijn vader nog buitengelopen en die zit in de zomer wel bij ons in de tuin.) en doen het gewoon prima binnenshuis.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 16:18

Princesj schreef:
Ik denk zeker dat het kan. Wat misschien ook een goeie is als je maar 1 kat wil, eens kijken of fokkers nog een poes of kater over hebben die niet meer voor de fok gebruikt wordt of duidelijk heeft aangegeven bij de fokker het liefst alleen te wonen. Raskatten mogen over het algemeen namelijk niet naar buiten en zijn dat vanuit de fokker ook vaak niet gewend.

Zat ik inderdaad ook aan te denken. :j

Ik ben totaal niet kieskeurig qua uiterlijk, kleur en vacht maakt me niets uit. Ras/rasloos dus ook niet.
Enige vereiste is dat de kat het wel leuk vind om eens geaaid te worden en bij je te liggen (hoeft niet op
schoot, maar in de buurt). :)

Leuk om te lezen al die ervaringen!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:26

Ik heb al 30 jaar binnenkatten.
Mijn eerste op een 3 kamer appartement die was met 2 jaar gevonden en is binnen 23.5 geworden.
Daarna diegene die erna kwamen ook.
Nu een groter huis en 3 katten.
Komen ook niet buiten.

Dus ga er lekker voor. Lekker genieten van een poezenbeest

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 16:47

Hier 2 katten op 55 m2 alleen mijn slaapkamer is off limits voor ze en die is vrij groot dus kom dan denk ook uit op de 47/46 m2. Ik merk wel dat mijn katten erg graag naar buiten gaan als in op mijn terras en zomers zijn ze dan ook niet naar binnen te krijgen! Zijn overigens raskatten dus de vlieger dat die makkelijker binnen te houden zijn gaat bij mij niet op haha!

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 17:01

Hier een kater die liever niet samen met andere katten woont in een appartementje van 45m2, maar wel met beschikking over een grote tuin. Ik zou het niet (meer) anders willen.
Hoewel het echt een gezelligheidsdier is heeft hij ook zijn eigen leventje buiten. Dat merk ik vooral als het een dag hard regent en we allebei thuis zijn. Dan lopen we elkaar regelmatig (letterlijk) voor de voeten.
Moet er wel bij zeggen dat ik van mijn huisje geen kattenparadijs heb gemaakt. Hij heeft zijn plekjes, attributen en een krabpaal en er zijn genoeg kastjes, kistjes en vensterbanken om op te klimmen en klauteren, maar als hij op avontuur wilt gaat hij lekker naar buiten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:20

Mijn appartement is dan wel wat groter (90m2) maar daar woon ik al 4 jaar samen met Poes. Ik was destijds ook op zoek naar een kat. Specifiek een kat die niet met andere katten wilde, en eentje die het gewend was om binnen te wonen. En daar was Poes :D In de zomer wil ze nog wel eens chillen op het balkon, maar verder hoeft ze echt niet naar buiten :n

Ze heeft veel plekjes om naar buiten te loeren, slaapt naast mij op haar eigen kussen op bed :o en is het prinsesje van het huis.

Ik zou als ik jou was ook op zoek gaan naar al een wat oudere kat die niet gelukkig wordt van andere katten en die het gewend is om binnen te wonen. Die zijn er echt wel :j

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Poes <3

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-19 18:25

Wat een lieverd zeg! :D

Mochten jullie iets weten of een fijn adresje dan hoor ik het graag! Dus wel pas vanaf april.
Maar alvast oriënteren kan nooit kwaad. :j

Luniek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:28

Ik woon samen op een appartement van 70m2. Wij hebben 2 katten hier, met genoeg krab-, klim- en speelmogelijkheden gaat dat prima. In de zomer zitten ze ook graag op het balkon.
We hebben wel bewust voor rustige katten gekozen die van jongs af aan alleen maar binnenshuis hebben gewoond (ragdoll en maine coon).

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-19 18:31

Ja het is een lekker mormeltje :D

Poes is een herplaatser, niet via het asiel. Ik heb haar via deze site: http://www.kittentekoop.nl/component/ad ... 0&expand=0
Daar staan meerdere katten op die niet met andere katten samen kunnen. Het zijn wel merkmormels, daar moet je wel van houden :))

Leandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:35

Ik heb ook 2 binnenkatten, wij wonen wel in een rijtjeshuis. Maar in de vakanties gaan ze naar een vriend van ons die ook op een appartement woont van ongeveer 70m2. Ze binden het prima daar. Het is hun 2e huis.

Een oudere kat die gewend is binnen te blijven zal inderdaad goed bij jullie passen.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:41

Ik had 3 katten op 75m2 (niet gepland - 1tje hadden we gevonden). Hierdoor ontstond veel frustratie omdat het niet helemaal klikte.

Ik denk dat het echter wel goed kan, mits je een ouder koppel neemt en investeerd in klimmogelijkheden. :j Er zijn klimbomen dat je enkel aan de muur monteerd. Neemt echt amper plek in.

AnnetteFlame

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:18

Afbeelding

Hier twee binnenkatten, geen familie en voor mij gekoppeld. Zijn nu bijna 4, geadopteerd uit het asiel toen waren ze bijna een jaar oud.

Asiel benadrukte dat ik beter 2 kon doen bij binnenkatten omdat ze anders heel erg afhankelijk van je zijn, zeker als je meer dan 20u werkt is dat lang alleen voor zo'n dier. Al wil ik naar niemand afkeurend wijzen en zijn er altijd katten die alleen beter gedijen, maar hier zijn t best friends