Houd jij een plaspoesje? Poll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Houd je de plaspoes?

Ik denk er niet bij na en houd haar
141 (53%)
Gatver, ik probeer haar (netjes!) te herplaatsen, misschien is ze ergens anders anders gelukkiger
39 (14%)
Hmm lastig, ik stel de beslissing uit, misschien nog eens naar de dierenarts?
84 (31%)

Totaal aantal stemmen: 264

Keandra

Re: Houd jij een plaspoesje? Poll

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 14:52

Hmm
Ons Bjorna, 13 jarige Birmaan poes, is een plaskat.
Bij haar is het kwasi dagelijks op een bepaalde plaats, de deur van de keuken naar de berging.
Ik heb haar ondertussen door de medische molen laten halen, bloedonderzoek, urine-onderzoek, echo van nieren en blaas, punctie van blaas ....
Nadat alle resultaten terug waren te horen gekregen dat mijn kat in super conditie is voor de leeftijd.
Dan ook op advies op Hills prescription diet, urinary stress voer gezet.
Dit heeft niets opgebracht, dus krijgt ze ondertussen ook niet meer (ze weigert ook om het op te eten).

Poes is rustig, slaapt veel, komt niet buiten (is een hangpoes, heb je zo meegenomen als vreemde, dus komt niet buiten). Heeft verschillende slaapplaatsen verspreid over het huis, ook staan er eventjes 3 kattenbakken (ook een heel grote).

Ik weet het niet meer met haar. Herplaatsen komt gewoon in mijn hoofd niet op. Dan kopen we, eens ze heengegaan is, wel een nieuwe schilderdeur om de kapotte deur (door poezenpis) te vervangen.
enige waar ik nu nog iets in zie is een 'kattengedragtherapeut', maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet in. In mijn ogen is dat gewoon weer zo'n hype.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:01

@Keandra: heb je ook een kattenbak staan op die plek, dus bij de deur van de keuken naar de berging?

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:02

Deze titel :')

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:08

Paar x een plaspoes en een sproeipoes gehad.
Als het een buitenkat is, vind ik het redelijk te doen, binnen niet.
En ik ga niet iemand anders met het probleem opzadelen.

2 binnenkatten heb ik om die rede in laten slapen.
Wel heb ik mijn overtuigingskracht beide keren flink op de dierenarts moeten toepassen maar het was niet lichamelijk en de situatie was ook niet stressvol. Wat de rede wel was, was onduidelijk....maar ook dan....

Keandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:09

GDG, al geprobeerd, werkt niet, gaat ze ernaast of tegen de keukenkast.
Heb ook al 20 merken kattenbakvulling geprobeerd, geen verbetering te merken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:13

troi schreef:
Elisa2 schreef:
Ik zou er denk ik een kattengedrag deskundige bij halen en het haar toch proberen af te leren, als het echt 100% niets medisch is. Kan ook een vorm van stress zijn.

Maar hoe leer je het af als je het niet ziet aankomen en het ong 1x per maand gebeurt? Dan ben je altijd te laat en ligt het plasje er al. Stress lijkt me onwaarschijnlijk, tenzij ze regen en kou stressvol vind, en daar heb ik geen oplossing voor helaas :P

Dus wat in OP staat gaat over 1x per maand ??? Als iemand daarvoor zn beestje weg zou doen zou ik diegene echt een onmens vinden, 1x per maand 8)7

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 15:56

A3a1 schreef:

Wel heb ik mijn overtuigingskracht beide keren flink op de dierenarts moeten toepassen maar het was niet lichamelijk en de situatie was ook niet stressvol. Wat de rede wel was, was onduidelijk....maar ook dan....

dan zou ik toch proberen te herplaatsen naar ergens waar ze buiten kunnen.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:03

Ik had ook een plaskat(er)
Erg vervelend en met vloerbedekking niet te doen. Vooral bij de warme zomers viel je in huis bijna van je stokje. Hij is nu bij de buren. Ze zijn er onwijs blij mee en hij komt nog wel eens op visite :P
Blij dat hij een mooi huisje heeft gevonden en ook nog naast mij :)

enny

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 16:06

Wanneer één van mijn katten wat stress heeft of de kattenbak net niet schoon genoeg, dan plast ze ernaast en bij voorkeur op de deurmat die daar altijd naast lag. Meestal zet ik die aan de kant, maar soms vergeet ik dat en daar word ik dan weer keihard voor afgestraft :')
Het is gelukkig niet vaak, maar wel irritant omdat de plas de tegels aantast. En zeker geen reden om haar weg te doen!

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:45

anjali schreef:
A3a1 schreef:

dan zou ik toch proberen te herplaatsen naar ergens waar ze buiten kunnen.

In mijn ogen zijn er genoeg katten ( en honden) in Europa, dan kun je beter een gezond dier helpen en een fijn thuis bieden.
Buiten is ook niet echt fijn, als de plassers en de sproeiers buiten gaan leven, dan stinkt het daar als een bunzing.... lekker in de zomer op je terras :Y)

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:55

Ik ga alles uitzoeken waarom mijn kat plast in huis, medisch en gedrag. Mocht de kat dan nog steeds in huis plassen en ik heb echt alles geprobeerd wat ik kon en in mijn macht ligt, dan zou ik op zoek gaan naar een ander huisje zoals een boerderij of waar die buiten mag komen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 18:58

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:21

Wij hadden ook een plaskater, medisch was er niks mis. Hij had er gewoon een gewoonte van gemaakt om op het meubilair te plassen als we niet thuis waren. Ook de deurmat moest het ontgelden.

Wij hebben van onze logeerkamer toen een kattenkamer gemaakt. Dubbel zeil op de grond en meer aanpassingen. Grote krabpaal etc. (kattenbak natuurlijk ook) Het was echt een kattenkamer :)

Zodra wij niet thuis waren ging hij in zijn kamer ook in de nacht ging hij in zijn kamer. De eerste week moest hij er aan wennen, daarna werd het echt zijn plekje en durfde wij weer een nieuwe bank te kopen.

Hij is 16 jaar geworden. Dus als je een kamer over hebt... echt een aanrader.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:28

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 02:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Ladygiroc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:32

Ik heb er 1 die territorium afbakend tijdens de krolsheid. Is gewoon goed zindelijk alleen dan niet. Zij gaat dus tijdens de krolsheid naar haar kamer.
Ik vind kattenzeik dus echt enorm stinken.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 19:36

[***] schreef:
xApple schreef:
Deze titel :')

Ik dacht dat ik de enige was :')
.

:D{ dank! Ik vond hem zelf ook nogal leuk O:)

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:40

Hier ook een, bij mijn opa was het normaal om de plaskat af te maken... andere tijden denk ik. Hier maar gewoon mee leren leven dat hij zo nu en dan ergens pist.

Nymbous

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 19:41

.
Laatst bijgewerkt door Nymbous op 16-02-25 02:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 09:27

Ik zou toch kijken of je haar niet op een vertrouwd adres kan herplaatsen om buitenkat te worden.Zo hebben wij een poes met een groot plas probleem gekregen van een collega en haar een paar weken binnen gehouden op het deel.1 keer een plasje gevonden in de ruimte daarna alles op de bak.Ook fleurde ze helemaal op van het contact met onze andere katten.Haar nier dieet heb ik afgebouwd met normale brok.Ze kwam ook op de dag binnen bij ons in huis en nooit een plas gevonden.Ze is 15 jaar geworden.En al heel gauw was ze ook de leider in ons katten groepje.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 19:52

Ik heb wel even een wenkbrauw opgetrokken bij de titel :')

Maar... ik zou nooit maar dan ook nooit een dier wegdoen die het binnen doet.
Momenteel heb ik dat met mijn duitse herder, overigens wel medisch bij hem ( waar ze niets mee kunnen), niet in de vorm van urine maar wel ontlasting.
Bijna iedere dag moet ik ruimen & poetsen. Vervelend? Ja zeker natuurlijk... maar hij doet het niet expres.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 20:03

Ik heb er ooit eentje herplaatst om die reden. Volledig door de medische molen, vriendje erbij, dure supplementen en van die feliway dingen.

Dat dier plaste en poepte op ALLES. Heb zelfs 2 magnetron ovens weg kunnen gooien omdat ze ertussen wist te kruipen en te plassen.
Mijn routine bij thuiskomst bestond letterlijk uit 20 minuten oliebol in de keuken.

Na 3 maanden en weer 20 minuten de volledige keuken boenen waarbij katlief recht voor mijn neus op het aanrecht springt, plast en weer wegsprong... was ik er klaar mee :n

Ik heb haar eerst herplaatst naar een kennis die een grote afgesloten tuin had en verder geen andere dieren. Na 6 weken had die het huis ook volledig in kak en plas en is de kat naar het asiel gegaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:21

Keandra schreef:
Hmm
Ons Bjorna, 13 jarige Birmaan poes, is een plaskat.
Bij haar is het kwasi dagelijks op een bepaalde plaats, de deur van de keuken naar de berging.
Ik heb haar ondertussen door de medische molen laten halen, bloedonderzoek, urine-onderzoek, echo van nieren en blaas, punctie van blaas ....
Nadat alle resultaten terug waren te horen gekregen dat mijn kat in super conditie is voor de leeftijd.
Dan ook op advies op Hills prescription diet, urinary stress voer gezet.
Dit heeft niets opgebracht, dus krijgt ze ondertussen ook niet meer (ze weigert ook om het op te eten).

Poes is rustig, slaapt veel, komt niet buiten (is een hangpoes, heb je zo meegenomen als vreemde, dus komt niet buiten). Heeft verschillende slaapplaatsen verspreid over het huis, ook staan er eventjes 3 kattenbakken (ook een heel grote).

Ik weet het niet meer met haar. Herplaatsen komt gewoon in mijn hoofd niet op. Dan kopen we, eens ze heengegaan is, wel een nieuwe schilderdeur om de kapotte deur (door poezenpis) te vervangen.
enige waar ik nu nog iets in zie is een 'kattengedragtherapeut', maar eerlijk gezegd geloof ik daar niet in. In mijn ogen is dat gewoon weer zo'n hype.

Mijn man had zo'n kat, doordat zijn zus niet in de gaten had dat poes (als kitten) in de plantenbak pieste, en wie weet waar nog meer, toen zij een weekje op het beest moest passen. Kat piste dagelijks, overal tot en met de cd rekken. Uiteindelijk poes opgesloten in bench met kattenbak erbij, en toen lukte het wel poes duidelijk te maken dat plassen op de bak de bedoeling is.

Perryx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:25

Mijn poes, die epileptie heeft.. die is daardoor een beetje het padje kwijt en die poept dagelijks naast de bak.. heel erg smerig en erg vervelend maar ik zou haar niet kunnen missen!
Af en toe een plasje in huis tja dat kan gebeuren ze heeft er vast een reden voor.. het kan dus erger zoals bij mij dat het dagelijks en soms meerdere malen per dag gebeurd.

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 23:36

Ik heb in die situatie gezeten en met pijn in mijn hart de kat herplaatst.
Bij haar was het probleem echter enorme verlatingsangst, en ze had gewoon enorm veel stress als ik weg was.

Nu woont ze bij een vrouwtje in de buurt die altijd thuis is, ze kan in een veilig afgezette tuin en heeft niet 1x meer geplast.

Ik mis haar, maar weet dat ze het enorm goed heeft en dat het vrouwtje van haar houd. Krijg af en toe updates.

Momenteel hebben we er nog 1 die af en toe plast maar dit is enkel op matjes /rond slingerende kleding als de bak niet schoon is. Dus dat is eigen schuld voor ons en daar gaat ze uiteraard niet voor weg.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-19 09:57

Ik ben niet een enorme kattenfan, maar die ging bij mij naar iemand met een grote schuur / boerderij. :o

Als er echt niks medisch is of het met een gd op te lossen valt.