Harde bult achter schouder bij cavia

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

fienfin

Re: Harde bult achter schouder bij cavia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 16:09

Kom net van de DA. Hij heeft een beetje haar weggeschoren en er ingeprikt met een spuitje, het was geen abces want er kwam niets uit. Daarna heeft hij wat onderzocht onder de microscoop en hij vond geen vetcellen, dus ook geen vetbultjes. Hij wilde het weg en nu wordt ze geopereerd, om 6u mag ik er terug om. Ik kan kiezen om het naar het labo op te sturen, dat wil ik zeker doen, wil weten wat het is.

Ik heb veel gelezen over cavia's die de narcose slecht overleven dus ik hoop op het beste. :( Hebben jullie tips?

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:15

Succes

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 16:20

Ik zou met de dierenarts overleggen over de nazorg. Ik heb eens Vetramil honing zalf gebruikt voor de randen van een grote operatie wond (tumor van 60 gram), dat werkte heel goed. Zorg in ieder geval dat je het favoriete eten van de cavia en Critical Care (+ voerspuiten) in huis hebt!

Het risico is ook afhankelijk van de soort narcose, en natuurlijk van de conditie en leeftijd van de cavia. Het is inderdaad wel een wat groter risico voor cavia's, maar het gaat ook heel vaak gewoon goed.

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 19:35

Updateje hier! Ze is veilig en wel thuis en nog aan het recupereren van de verdoving. Haar keutels zijn wel wat zachter dan normaal maar het is geen diarrhee. Moet ze meteen eten na de operatie of wacht ik nog even?
DA vertelde me ook dat het achteraf gezien toch vetbultjes waren. Vanavond moet ze in een dekentje slapen en als er iets aan de wond verandert ga ik meteen terug.
Ik ben blij dat het geen tumoren zijn. Hopelijk herstelt ze goed. :)

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:38

Cavia's en konijnen moeten zsm na operatie weer eten! Hun darmen moeten op gang blijven. :)

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 19:54

Ze moeten zo snel mogelijk na de operatie weer eten. Cavia's hebben geen bewegingen in hun darmen zoals mensen, dus ze moeten vrijwel continue eten om op gang te blijven. Je hebt dus ook geen dwangvoer of advies meegekregen? Toffe dierenarts.. Wanneer de cavia zelf niet eet heeft ze dwangvoer nodig, als je niet aan Critical Care kunt komen volstaat tarwegras poeder ook heel goed. (Dit los je op in water en voer je dan met een spuitje.) Daar zitten enorm veel vezels in waardoor het goed is voor de darmen. Je kunt dat gewoon kopen bij de Aldi. Ik gebruik het zelfs bij darmproblemen omdat het effect nog wat beter lijkt te zijn dan bij Critical Care.

Wel zuur dat de cavia nu eigenlijk voor niets een operatie heeft gehad :(:)

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:01

fienfin schreef:
Kom net van de DA. Hij heeft een beetje haar weggeschoren en er ingeprikt met een spuitje, het was geen abces want er kwam niets uit. Daarna heeft hij wat onderzocht onder de microscoop en hij vond geen vetcellen, dus ook geen vetbultjes. Hij wilde het weg en nu wordt ze geopereerd, om 6u mag ik er terug om. Ik kan kiezen om het naar het labo op te sturen, dat wil ik zeker doen, wil weten wat het is.

Ik heb veel gelezen over cavia's die de narcose slecht overleven dus ik hoop op het beste. :( Hebben jullie tips?

Bij die van mij vorige maand helemaal goed gegaan. DA zei dat als je cavia niet te oud is en in goede conditie het meestal goed gaat.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:02

Yipee schreef:
Cavia's en konijnen moeten zsm na operatie weer eten! Hun darmen moeten op gang blijven. :)

Klopt! De mijne kreeg gelijk toen hij bij de DA bijkwam daar al brokjes en andijvie. Die moest ik achterlaten voor de operatie zodat ze hem meteen konden voeren.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 21:05

Verwijderen van grotere vetbulten is niet 'voor niets'. Ze kunnen er last van krijgen en er kunnen ontstekingen in ontstaan. Ik weet niet hoe groot die bult was? Bij mijn caaf was hij uiteindelijk de grootte van een flinke knikker, dus niet echt prettig zo aan zijn lijfje.

fienfin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 21:33

De vetbult was inderdaad ter grote van een grote knikker. Ernaast was er nog een kleintje gevonden, die hebben ze dan ook maar weggehaald.
Ik denk dat dwangvoederen niet nodig zal zijn, ik heb haar een builtje hooi nu gegeven en straks rustig een blaadje witloof en wat wortel, en daar zit ze rustig op te knabbelen. Natuurlijk wel iets trager dan normaal gezien, maar ze eet goed. Ook heb ik haar nog wat vitamine C brokjes gegeven (die vindt ze echt heerlijk) en die heeft ze vrolijk naar binnen gespeeld. Is dwangvoederen dan nog nodig?
Het advies dat ik meekreeg was dat ze het eerste nachtje na de operatie lekker in dekentjes genesteld in een warme kamer moest slapen. En natuurlijk dat als de wond er lelijk zou beginnen uitzien dat we onmiddellijk moesten terug komen.
Nu zit ze naast de chauffage in een bakje tussen de dekens. Hopelijk werkt die narcose snel uit want het is best wel sneu om te zien hoe suf ze is. :(

melody7

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:18

Als ze gewoon eet is er niets aan de hand, dan heb je geen dwangvoer nodig :) Wanneer ze zo suf zijn willen niet alle cavia's eten, maar gelukkig die van jou dus wel!

Liebeskind

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-19 23:43

Wat is een chauffage? Een kachel?