Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Moderators: Maureen95, Essie73, Muiz, Firelight, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:54

rien10 schreef:
Tja, er is een bijkomend nadeel. De hond is een opvanghond vanuit een stichting. Je mag vaak helemaal niks zelf beslissen. Persoonlijk zou ik deze hond laten inslapen, maar dat mag TS wellicht helemaal niet beslissen. De stichting gaat daar denk ik over. Net als bij het herplaatsen.

dus stel dat de hond een maagtorsie krijgt, operatie heeft weinig slagen van kans, moet er eerst bij de stichting gevraagd worden of die uberhaupt mag ingeslapen worden?
Lijkt me ergens wel sterk ...

marleen_usar

Berichten: 24707
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 11:55

Klopt als je een hond hebt van een buitenlandse stichting mag je zelf je hond niet herplaatsen dat doen hun voor je.

Tigra_
Berichten: 13059
Geregistreerd: 31-03-08
Woonplaats: NB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:01

Als er nog enig contact is met de organisatie. Zullen er ook zijn die het geen barst intresseert zolang ze hun adoptie geld maar hebben.

Verder heb ik niet echt advies. Geen bekende om je heen die dat zouden kunnen en willen? Zelf zou ik het nogal riskant vinden om hem naar een wild vreemde te doen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:03

rien10 schreef:
Tja, er is een bijkomend nadeel. De hond is een opvanghond vanuit een stichting. Je mag vaak helemaal niks zelf beslissen. Persoonlijk zou ik deze hond laten inslapen, maar dat mag TS wellicht helemaal niet beslissen. De stichting gaat daar denk ik over. Net als bij het herplaatsen.

Je mag niet beslissen een relatief gezonde hond te euthanasiëren omdat hij niet meer past in je gezin.
Als je zelf iemand kan aanbrengen die de hond wil overnemen zal de stichting die kandidaat screenen en als die ok is zullen ze maar al te blij zijn dat de hond daarheen kan.

anjali
Berichten: 15417
Geregistreerd: 25-07-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:09

Duhelo schreef:
rien10 schreef:
Tja, er is een bijkomend nadeel. De hond is een opvanghond vanuit een stichting. Je mag vaak helemaal niks zelf beslissen. Persoonlijk zou ik deze hond laten inslapen, maar dat mag TS wellicht helemaal niet beslissen. De stichting gaat daar denk ik over. Net als bij het herplaatsen.

dus stel dat de hond een maagtorsie krijgt, operatie heeft weinig slagen van kans, moet er eerst bij de stichting gevraagd worden of die uberhaupt mag ingeslapen worden?
Lijkt me ergens wel sterk ...

Dat is wel zo,heb ik gehoord van een vriendin die een opvanghond heeft en gehad heeft. Die most in principe een medisch noodzakelijke euthanasie ook bespreken.Al werd daar uiteraard niet moeilijk over gedaan,omdat het medisch niet anders kon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:10

Duhelo schreef:
rien10 schreef:
Tja, er is een bijkomend nadeel. De hond is een opvanghond vanuit een stichting. Je mag vaak helemaal niks zelf beslissen. Persoonlijk zou ik deze hond laten inslapen, maar dat mag TS wellicht helemaal niet beslissen. De stichting gaat daar denk ik over. Net als bij het herplaatsen.

dus stel dat de hond een maagtorsie krijgt, operatie heeft weinig slagen van kans, moet er eerst bij de stichting gevraagd worden of die uberhaupt mag ingeslapen worden?
Lijkt me ergens wel sterk ...


Moest bij beide geadopteerde paarden ook eerst telefonisch toestemming vragen.

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 12:12

Inslapen hebben we het wel over gehad. Maar hij kan nog wel 5-6 jaar leven en het is, ondanks de gebruiksaanwijzing, ook een ontzettend lieve, baasgerichte en brave hond. Een spuitje voelt dan wel drastisch. De stichting heeft daar trouwens niks over te zeggen.

Ik verwacht niet dat het bijten door pijn komt, de lage bijtgrens had hij altijd al. Hij krijgt wel lichte pijnstilling maar veel pijn geeft hij niet aan en hij rent en speelt ook enthousiast. Je merkt vooral met lopen dat het er stijf uitziet.

CharmingS: Nee ik zie hem niet als kennelhond, hij is zó baasgericht en dol op aandacht.

De kritische reacties snap ik ook wel. :j Hij heeft inderdaad niet voor een kind gekozen, maar toen wij hem adopteerden kozen we ook niet (bewust) voor een hond met deze problemen. Desondanks hebben we 7 jaar met alle liefde en plezier voor hem gezorgd, ik heb ontzettend mijn best gedaan om met hem te trainen en ander probleemgedrag (voernijd, heftig blaffen naar andere honden) hebben we kunnen aanpakken. Maar ik ga niet riskeren dat ons kind een bijtwond oploopt. En nog los van het bijtrisico, de hond zit al maanden niet lekker in z'n vel. Hij kan blijkbaar echt niet wennen aan een klein kind om zich heen. En dat hadden we oprecht niet aan zien komen, omdat hij zich meestal makkelijk schikt naar nieuwe situaties.

Ik wil herplaatsen in elk geval een kans geven, je hebt maar één geschikt baasje nodig. Ik weet alleen niet goed hoe we die vinden. De stichting kan bemiddelen en ik kreeg al de tip van verhuisdieren.nl. Maar er zijn vast nog andere opties?

mvdbijl

Berichten: 3688
Geregistreerd: 29-06-09
Woonplaats: Zeist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:20

Cayenne schreef:
Een dierenarts gaat zo'n dier echt niet zomaar laten inslapen gebaseerd op het verhaal uit de openingspost. Daar moest eerst een gedragstherapeut bij komen om vast te stellen dat het idd te gevaarlijk is om de hond te herplaatsen. Een dierenarts moet het inslapen namelijk ook weer verantwoorden.
Misschien als kan worden vastgesteld dat het gedrag met de medische klachten te maken heeft...


Grote kolder, elke dierenarts die ik ken zou deze hond netjes laten inslapen.

Ts, het is misschien niet wat je wilt horen maar je kan zo hond niet herplaatsen. Stel dat het fout gaat hoe gaat die nieuwe partij er mee om? Ik zou het risico niet lopen en juist beslissen.

marleen_usar

Berichten: 24707
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:32

Van welke stichting heb je de hond mag ook via pb.

Lisett_

Berichten: 1236
Geregistreerd: 17-03-05
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:33

Je zou kunnen overwegen om afstand van hem te doen in een asiel (bijv. Dierentehuis Alkmaar). Ik ben zelf werkzaam in het asiel van Amersfoort en wij hebben altijd een uitgebreid gesprek met de eigenaar over de geschiedenis van de hond, het karakter, de kanttekeningen en al het andere wat erbij komt kijken. Aan de hand daarvan gaan we op zoek naar een eigenaar en omgeving die bij de hond past. Dit gebeurt heel zorgvuldig en bij twijfel vanuit onze kant gaat een adoptie niet door.

Veel mensen zien beren op de weg bij het woord 'asiel', maar ik zou wellicht toch eens contact opnemen met hen om te bespreken wat de mogelijkheden zijn. Ga eens langs voor een informerend gesprek en het bekijken van de omgeving. Een kennel is inderdaad niet de ideale omgeving voor een hond, maar het risico lopen dat je kind gebeten wordt is vervelender. Een bijtincidentent is vreselijk voor het kind, maar óók voor de hond.

ZoZenn

Berichten: 3161
Geregistreerd: 05-09-07

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:56

Ik zou kijken naar stichting animal's faith. Zij zijn een speciaal soort asiel, dat probleemgedrag aanpakt en vervolgens een passend baasje zoekt met behulp van consulten/proefmiddagen enzovoorts. Je hebt op facebook ook 'Asielhond zoekt mandje', een mevrouw met een hondenhotel die voor 1 niet-huishond een plek heeft en met behulp van verhalen een nieuw baasje zoekt, haar zou je ook kunnen vragen. Ze maakt wel eens een uitzondering bij een lastig te plaatsen hond.

sasja0705
Berichten: 2097
Geregistreerd: 03-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:58

Je hebt de hond dus 7 jaar, zelf is die 9/10, met gebruiksaanwijzing en nu beginnende ziektes...

Dat is DE combinatie om een wanderpokal te worden om dan als nog een spuitje te krijgen.

Niet verkeerd bedoeld want ik heb zelfs zo een exemplaar, die had in zijn eerste 2,5 jaar 5 baasjes.
Gelukkig geen bijter en ik heb geen kinderen maar sinds een jaar is hij doof wat in combinatie met paniek/stress/angst niet echt leuk is. Herplaatsen zou dan ook voor mij niet aan de orde zijn ,want hond is gehecht aan zijn familie, zijn omgeving,zijn rituelen...
Als het zover zou komen,dan zou ik voor een spuitje kiezen, in zijn eigen vertrouwde omgeving.
Mijn stiefdochter had een Oldenglish Bulddog. Schat van een hond maar af en toe een krunkel in haar hoofd en happen naar anderen.
Zij kreeg een zoon en voor de hond was het Baby/kleuter echt heilig.
Maar op een gegeven moment beet hij vaker vreemden ( zonder echte aanleiding)en mijn Stiefdochter was bang dat misschien een keer toch haar kind zou kunnen zijn.
In goed overleg met de DA niet voor herplaatsing maar voor spuitje gegaan...
Ik zie het misschien te simpel maar jou hond heeft een mooie ,goede tijd gehad , voelt zich nu niet lekker, begint pijn te krijgen en dan is het spuitje niets kwalijks...

antje_vip

Berichten: 10001
Geregistreerd: 25-06-10
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:59

Dani, waarop baseer je dat je hond nog wel 6 jaar meekan? Hij is 10 jaar, gemiddelde leeftijd herders is 10 jaar en van Husky's 12. Hij is al aan het verslijten met z'n artrose. Ik denk ook niet dat hij via het asiel nog veel kans maakt op een huisje i.v.m leeftijd en medicatie.
Is er geen familielid zonder kinderen of andere huisdieren waar hij terecht kan?
Verder zou je altijd een advertentie op marktplaats/facebook kunnen zetten, maar denk dat je dan wel een bak stront over je heen krijgt.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 12:59

maar een bijtincident bij een kind kan gewoon gemakkelijk vermeden worden. Dat is echt enkel een kwestie van management (en de hond eventuele extra commando's aanleren. Bv een vaste plaats als het kind op de sofa zit / gevoed wordt, whatever. Net wat nodig is in die situatie.

Dat de hond nu niet lekker in zijn vel zit door de komst van het kind is iets anders uiteraard. Daarin zou ik de situatie eens goed evalueren om te zien wat de preciese oorzaak is dat die niet lekker in zijn vel zit (is het het kind an sich, of is het eerder het feit dat hij geen rustige plaats meer heeft voor zichzelf? of is de beweging veranderd? is de tijd dat hij voorheen alleen met jou of je man had veranderd (kind is deel van het gezin, maar kind hoeft ook niet OVERAL bij te zijn, het kan goed zijn dat bv man nu en dan es thuisblijft met kind en jij erop uit trekt met de hond alleen, of omgekeerd dat je man erop uit gaat met de hond.) Van daaruit zou ik kijken wat de oorzaak is en of die oorzaak kan opgelost worden. Het zou zonde zijn om hem te herplaatsen of in te slapen, als het grootste probleem kan opgelost worden door hem een eigen plek te geven en wat meer tijd specifiek met hem door te brengen).
Daarnaast is de peuterfase ook maar een korte periode (je bent nu enkele maanden verder, binnen een goed jaar is kind in die mate aanspreekbaar dat die kan leren om te gaan met de hond (dus vooral negeren en uit de buurt blijven, ik heb onlangs een goed stukje erover gezien, zal het straks eens zoeken) ).

edit:
https://cannondogtraining.com/blog/2018 ... 1t5ZJIqDic

als je dan toch kiest voor herplaatsing, kan je contact opnemen met dierenthuis
zij vangen honden met een beperking of die niet herplaatsbaar zijn op.
https://www.facebook.com/Dierenthuis/

BigOne
Berichten: 38683
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:05

Bijtincidenten vermeden worden?? Tja, dat vind ik nogal wat om te zeggen. Wanneer de baas er alkes aan doet om te vermijden en het gebeurt toch, wat dan, kind voor het leven getekend maar ja, als ouder en baas heb je er alles aan gedaan? 24 uur muilkorven??

Boompje1985

Berichten: 5445
Geregistreerd: 23-09-11
Woonplaats: Arnhem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:08

Kun je geen hekjes/schermen plaatsen in je woonkamer zodat hond en kind gescheiden zijn? Op die manier is de hond toch in de buurt maar wel beschermd tegen de kleine.

_Nelleke_

Berichten: 8072
Geregistreerd: 02-11-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:09

Wat een verdrietig probleem met alleen maar verliezers.

Ik kan niet helpen met het herplaatsen maar ik zou toch nog eens onderzoeken of er mogelijkheden zijn om de hond te houden en een fijne oude dag te houden zonder dat het kind risico loopt.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:10

bigone schreef:
Bijtincidenten vermeden worden?? Tja, dat vind ik nogal wat om te zeggen. Wanneer de baas er alkes aan doet om te vermijden en het gebeurt toch, wat dan, kind voor het leven getekend maar ja, als ouder en baas heb je er alles aan gedaan? 24 uur muilkorven??

Ik heb nergens iets gezegd van 24uur muilkorven? => daarnaast is het kind nooit 24 uur in de buurt van de hond. tijden dat kind weg is, in een box of wieg zit of simpelweg in een andere ruimte slaapt, zijn tijden dat de hond gewoon vrij kan loslopen door de ruimtes waar die mag. Momenten dat het te risicovol is (kind die wakker is en op de grond wil spelen) kan de hond gewoon in de bench / afgeschermd gedeelte. Dan is die gewoon bij zijn mensen, en indien goed aangeleerd gaan ze gewoon lekker gaan slapen. (kauwbeentje of mindgame geven, kind aanleren uit de buurt van de bench te blijven, opties genoeg).

De meeste bijtincidenten gebeuren door ofwel idiote acties van mensen erom heen (baby op hond zetten om te zien hoe leuk het is, peuter laten in de buurt van een hond kruipen die duidelijk niet op zijn gemak is, beentjes laten afnemen door kinderen etc...) OF door verkeerd management / onoplettendheid. (eventjes snel naar het toilet en niet de moeite nemen om de hond apart te zetten of baby in de box te plaatsen bv, omdat je toch maar eventjes weg bent. Uiteraard niet met voorbedachte rade of express, maar puur onoplettendheid.)

Er zijn natuurlijk uitzonderingen (onlangs een hond die in een wiegje gesprongen was en paar dagen oude baby doodgebeten, of écht agressieve honden die gewoon los aanvallen), maar zo te lezen is dat in geval van ts niet aan de orde (en indien wel zou een dergelijke hond al zeker niet herplaatst mogen worden)

BigOne
Berichten: 38683
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:26

Duhelo, gaat niet alleen om kleine kinderen, stel de hond leeft inderdaad nog zes jaar(onwaarschijnlijk) dan gaat dat kindje naar school, neemt vriendjes mee naar huis enz, je kunt die druk niet nemen als ouders zijnde, hoe ontzettend goed je het ook doet. En ja, een oom had ook een herplaatser , herder, lief dier met een verhaal. Die man leidde zelfs politiehonden op en had al zo ontzettend veel ervaring. En toch ging het mis, mijn nichtje kwam thuis uit school(veertien jaar oud en heel bekend met de hond) en had haar muts nog op. Voor ook maar iemand door had wad er gebeurde had de hond haar al in het gezicht te pakken. Dier is direct ingeslapen en mijn nichtje heeft na diverse operaties nog steeds de littekens in haar gezicht.

Kaus

Berichten: 9566
Geregistreerd: 30-07-11
Woonplaats: Vaals

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:29

Ik weet niet of het hier al genoemd is. Maar misschien kan hij bij Dierenthuis terecht?

Dan kan hij daar tussen de andere honden leven, zonder druk van mensen en hoeft hij nooit herplaatst te worden.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:30

Maar dat zijn al weer uitzonderingen, en op die manier kan je nooit meer een hond vertrouwen.
Als die hond dat nichtje gepakt heeft omdat ze een muts op had, kon dat evengoed gebeuren als je oom met een muts binnenkwam, of zijn vrouw, of ..
Dat staat helemaal los van voorzorgen nemen dat hond niet bij een kruipende baby kan komen...

Walkure

Berichten: 1400
Geregistreerd: 03-03-14
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:32

Wat verdrietig voor zowel jullie als de hond, een gedragstrainer in huis halen geen optie?

BigOne
Berichten: 38683
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:37

Duhelo schreef:
Maar dat zijn al weer uitzonderingen, en op die manier kan je nooit meer een hond vertrouwen.
Als die hond dat nichtje gepakt heeft omdat ze een muts op had, kon dat evengoed gebeuren als je oom met een muts binnenkwam, of zijn vrouw, of ..
Dat staat helemaal los van voorzorgen nemen dat hond niet bij een kruipende baby kan komen...

Is niet elk bijtincident een uitzondering?? Ik geef alleen maar aan dat dit ondanks alle voorzorgen altijd kan gebeuren, bij elke hond. Mijn vorige hond had ik niet gehad wanneer onze kinderen toen nog klein waren geweest. Hij heeft nooit gebeten maar was er zeker toe instaat. Heb ook wel eens met het zweet in mijn handen gestaan. Hij is bijna 16 geworden maar wel met altijd dat vraagteken boven zijn hoofd, bijt je of bijt je niet. Had hij het wel gedaan was het enkeltje dierenarts geworden. Zij heeft hem een keer meegemaakt hoe hij als jekyl en hyde kon omslaan dus die had nooit geweigerd om er een einde aan te maken. En het gaat niet alleen om die kruipende baby, hoe groter zo'n kind word hoe meer beperkt de ruimte van de hond en dat moet je niet willen. Indien geen goed opvangadres dan laten gaan.

Dani

Berichten: 14040
Geregistreerd: 26-12-08
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 13:38

Duhelo, ik durf het risico niet te nemen. :n We kunnen zó ons best doen om het in goede banen te leiden maar het hoeft maar 1 keer fout te gaan. En wat ik al schreef, dat lost de stress niet op en die komt denk ik door aanwezigheid van een kind plus de veranderingen in huis. Hij krijgt nog steeds goede wandelingen voornamelijk zonder kind erbij, hij krijgt genoeg aandacht en hij heeft gewoon een rustige plek in z'n mand. Maar ja, de situatie is niet meer als voorheen, er is minder tijd voor hem en meer onrust in huis. Ik durf het gewoon niet.

Antje_vip, ook herders kúnnen best 15 worden natuurlijk. Al halen de meesten dat niet, dat is waar.

Duhelo

Berichten: 28629
Geregistreerd: 29-05-03

Re: Moeilijke hond herplaatsen, hoe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 13:41

Als blijven écht geen optie is, dan zou ik ofwel kiezen voor een organisatie zoals dierenthuis (ik heb de link al eerder gedeeld) ofwel kiezen voor inslapen. (als je niemand bij je bekenden hebt dat je 100 % kan vertrouwen en waarvan je weet dat ze ermee kunnen omgaan.).

Maar een hond met een bijtverleden (of lage grens tot bijten) op leeftijd met lichamelijke problemen moet je niet zomaar willen herplaatsen.