Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:48

Ik heb de puppypads wel gebruikt voor onze shiba inu.

Ik heb hem er 1x opgezet toen hij per ongeluk een plasje deed en hij wist het toen, plasje doen we op de pad. Ze vinden dat denk ik ook fijn want zo hebben ze zelf geen natte pootjes.

Na een 2 dagen heb ik de pad bij de achter deur gelegd en zodra hij er heen liep, hup naar buiten. Plasje gedaan, belonen. Dat had hij binnen 2 tot 3 weken door en nu meld hij zich nog altijd braaf bij de deur als hij onverwacht tussen de vast tijden door iets moet..

Ik vind het absoluut een handig hulpmiddel. Zeker als je ergens op visite gaat, hij ging mee naar me werk, dan is een ongelukje snel gebeurd. In de nacht nam ik er 1 mee naar boven waar hij slaapt en moest hij onverwacht dan had hij het netjes op de pad gedaan.

Ik moet zeggen dat je ook wel naar de hond moet kijken, mijn kleine hondjes deden er altijd wat langer overal zindelijk te worden, kwamen minder snel droog de nacht door. Daar in tegen was onze duitse herder van 10 weken al gewoon zo goed als zindelijk.

Het zal eraan liggen hoe het in het nest gegaan is, hoe snel ze het oppakken en hoe je er zelf mee omgaat.

Zonnetje81

Re: Ervaringen pup zindelijk maken met plasmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:50

Dat is wel een feit dat kleine hondjes moeilijker zijn. Onze ridgebacks waren meteen zindelijk en de westie was heel lastig.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 13:51

Fijn bedankt! Dat geeft weer nieuwe ideeën, zal vast wel goed komen, ik heb ook al een kind zindelijk gekregen :D

MvdBijl: ja het is vooraf niet te voorspellen hè en daarom wil ik liever gelijk duidelijkheid scheppen voor de pup.

Zonnetje: dus in theorie zou dit niet al te moeilijk moeten zijn :o

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:56

Wij hebben Havanezers, kleine hondjes dus. Snachts hadden we naast een dekentje ook zo'n matje liggen, maar daar maakten ze beide weinig gebruik van. De eerste heeft snachts nooit in de bench geplast, vanaf eerste nacht al niet.

Freggle_Edge

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 13:59

Je hebt een groot en intelligent ras. Dat is met zindelijk maken over het algemeen een voordeel.
Ik vind dat je je er super op voorbereid.
In die eerste week kun je echt al een heel eind komen hoor!
Zeker als de fokker al flink aan de slag is met zindelijk maken.
Zitten ze daar nu in een huiskamer?
Kijk even wat de fokker gebruikt. Kranten of plasmatjes of iets anders.
Ik zou dan de fokkers methode gebruiken (als die het een beetje handig aanpakt) omdat dat voor de pup bekent is.
En de plakplek steeds meer richting deur werkt meestal super.

Zodra je man weer gaat werken, kun je misschien zorgen dat als je man langer opblijft voor de pup, dat jij zo vroeg mogelijk naar bed gaat en eerder opstaat of andersom? Dan pak je wel genoeg uren, alleen je verschuift het een beetje. Of is wat uurtjes slaap verschuiven met je epilepsie ook lastig?
Wij hadden op die manier alle honden altijd supersnel zindelijk.
Ik hoop dat jullie hem al zo goed als zindelijk krijgen, dat scheelt zoveel gedoe.
Succes alvast en veel plezier met de pup.

Gaaf trouwens zeg, een koningspoedel!!!

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:04

Hoi Anna,

Onze herders zijn altijd 's nachts in een bench gegaan, hoorden we ze piepen dan gingen we eruit om ze uit te laten, dit was bij beide alleen de eerste 2 nachten, 1 a 2 keer. Daarna ging het 's nachts super en in de ochtend zo snel mogelijk naar de beestjes, optillen en naar het grasveld ermee. Binnen een week zijn ze zindelijk en daarna is het alleen nog een kwestie van op tijd naar buiten gaan (zo'n 12-14 keer op een dag)

In mijn straat wonen 2 gezinnen die beiden afgelopen december pups in huis hebben genomen (allebei nog geen ervaring) en gebruikten de plasmat. Deze honden doen nu random op straat hun behoefte, ze hebben beide 0 idee dat ze moeten wachten op iets wat eruit ziet als een grasspriet. Dus nee, het is niet meer binnen, maar zodra de eerste stoeptegel er is denken ze dat het daar kan. Daarnaast hoorde ik van allebei ook dat rond 9 maanden er nog regelmatig ongelukjes in huis gebeuren. Ik kan prima een gesprek staan voeren met iemand, terwijl ik nu op de achtergrond weer iemand met een zakje de grond op zie duiken _O- wat ben ik dan blij met mijn meisjes.

Plasmat, ik sla in ieder geval over

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 14:08

Myour; mooi dat het al gauw zo goed ging. Ik ben heel benieuwd hoe het met onze pup zal gaan, kan niet wachten tot het zover is dat ze komt. Woensdag gaan we weer kijken, zal het ook nog even met de fokker bespreken.

Freggle edge: Dank je wel! Ja ik ben helemaal weg van poedels en nu is het eindelijk zover!!! Het is inderdaad lastig om mijn slaapritme te verschuiven, heb al niet een al te beste slaapkwaliteit... en ook met de ploegendiensten is dat gewoon lastig...
De fokker heeft de honden in een hele grote puppyren in de huiskamer (heel groot huis), ik ga woensdag een en ander met haar bespreken als we weer gaan kijken. Morgen ga ik alvast op puppycursus :D want die begint al en dan kan ik later met pup instromen en nu dus alvast een stukje meepikken.

Denise; dat is inderdaad minder handig, lijkt me ook niet fijn. Maar poepen/plassen die van jou dan alleen op gras? Want daar had iemand het net ook weer over.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:08

Ibbel schreef:
Matje steeds verder verplaatsen is ook de gebruikelijke methode om honden het gebruik van die matjes weer af te leren. Mensen op flats gebruiken ze ook noodgedwongen, omdat je gewoon niet snel genoeg buiten bent. De meeste honden die in flats wonen zijn heus gewoon zindelijk geworden.

Ik woon in een flat. Ik heb 2 pups zindelijk gemaakt door een grasmat op het balkon te leggen voor de nacht en hoog nodige plasjes in het begin overdag.
Werkte goed. Ze gingen gras associeren met gras buiten.
Op een gegeven moment willen ze ook niet meer op het balkon.

We hadden ook een plasmat binnen liggen. Maar daar werd vooral mee gesleept of gespeelt. Is wel handig voor in het begin in een ligkussen.

Je hebt trouwens ook grasdozen voor binnen. Dit lijkt me beter werken dan een plasmat.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:12

Anna79 schreef:
Yvje; gelukkig heb ik geen kleedjes in huis, maar je hebt wel een punt, ook van het gras trouwens...

Myour: fijn dat het bij jullie zo goed is gelukt. Gebruikte jij ze ook in de bench? En welk ras heb je?

XxLMMxX Wat is de reden dat je het niet weer zo zou doen ondanks dat het gewerkt heeft?

Naarmate ze groter werd absorbeerde de matjes niet altijd even goed en belandde er dus hier en daar wel wat half op de grond. Neem daarbij dat ze de deurmat ook nog weleens per ongeluk als plasmat aanzag. Niet echt fris.

Als ik hierna nog een hond neem hoop ik op de begane grond te wonen en het wordt waarschijnlijk een groter ras dus dan verwacht ik dat het qua zindelijkheid makkelijker is en sla ik de matjes liever over.

Maar moet zeggen dat het wel werkte. Ze gebruikte het heel trouw. En doordat we het niet als vervanger voor het buiten plassen gebruikten maar meer als extra plek, snapte ze toen de matjes eenmaal weg waren dat ze t op moest houden tot buiten

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 14:19

xxnmmxx; ik zou het inderdaad ook niet als vervanging van het uitlaten willen doen, puur voor de nacht en eventuele ongelukjes.

cynthiar; grasdoos? nog nooit van gehoord, ik ga het googlen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:29

Ik denk dat als de fokker er al mee bezig is, het wel mee kan vallen voor jullie. Zoals al eerder is gezegd, het is een poedel, dat is wel de slimste/best trainbare onder de honden.
Je man heeft de eerste week vrij, dan heb je de ergste tijd al overbrugd.
Zelf hebben wij een dalmatier, niet zo trainbaar, en die was eigenlijk na 3 dagen al zindelijk. Fokker had er veel aandacht al aan besteed, verder wel het geluk dat we haar in juli kregen met goed weer, dat je al veel buiten bent. Zij heeft in totaal 4 keer binnen geplast en 1 keer binnen gepoept, en dat laatste was onze schuld, want ze had het wel aangegeven (en ging ook heel demonstratief voor de tv zitten te poepen dat we het vooral zagen := ).

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 14:31

Oke heb de grasdoos inmiddels gegoogled. Slim idee lijkt mij. Wel even een uitgave, maar dat zijn die matjes natuurlijk ook, en die zijn niet zo milieuvriendelijk. Ik ga erover nadenken, bedankt voor de tip cynthiar!

Neonlight: ja ik hoop inderdaad dat het soepel zal gaan, het is inderdaad een slim ras dat scheelt. Ik zie het daarom ook best zitten om op een andere dan gebruikelijke manier te gaan aanleren. Mooi dat het zo goed ging met jullie hond, leuk een Dalmatiër!

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:38

Hoelaat ga jij naar bed en hoelaat sta je op?
Wanneer je man 1 week vrij heeft en daarna een week geen nachten dan heb je al 2 weken opgelost.
Over het algemeen zijn Koningspoedels zeer intelligent dus ik denk dat je pup dan al een heel eind zindelijk is

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 14:40

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:22

Wat ook enorm handig is, iedere keer als je je pup buiten zet een commando geven om te plassen. Wij hebben altijd "plasje doen" gezegd. Hond is nu 2,5 jaar oud maar we hebben er nog altijd profijt van. Nu hebben wij een grote tuin en mag ze haar behoefte in de tuin doen, maar vlak voordat we net naar bed gaan moet ze naar buiten en "plasje doen" en ze reageert ook echt op het commando. Ook voordat we weg gaan gaat ze naar buiten met dat commando. Normaal gezien weet ze heel goed ons ritme en doet ze vanzelf haar behoefte voordat we gaan werken, maar als we buiten de normale dingen weg gaan is het echt heel handig.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 15:23

Gilbo, hij heeft niet precies een week vrij maar een aantal halve diensten zeg maar. We gaan het zien...

Cynthiar, ik ga ervan uit dat zo'n doos een week mee gaat, dus dan krijg je elke week een nieuwe. Dus 12,50 per doos, vind ik best aan de prijs voor een beetje gras :Y)
Maar ach, tis toch al een dure hond :=

Neonlight, ja dat wil ik ook gaan doen!

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:34

Er is nogal een verschil in een chihuahua of een border collie qua wil iets te leren..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 15:39

Je bent net wat de anderen zeggen de pup 2x aan het zindelijk maken. Plus dat het waarschijnlijk ook langer duurt omdat je eerst wat aanleert om het vervolgens weer af te leren en dat ze daar dat moeten doen wat je ook direct aan had kunnen leren. Een ongelukje voorkom je nu eenmaal niet. Bij de fokker weten ze al snel de achter- of voordeur te vinden maar die zit bij jullie op een andere plek dus dat moeten ze leren maar dat is heel makkelijk te doen. Koppel het leerproces aan wat lekkers (als je daar mee wilt werken) en dan gaat het bijna vanzelf.
Als je de bench te groot maakt gaan ze het nest vervuilen, dat is niet te overzien voor ze, kan je beter de bench klein houden en naarmate dat de pup groeit steeds wat meer ruimte geven. In principe zal een pup niet het eigen nest willen vervuilen.
Poedels zijn leuke en leergierige honden, wij hebben er ook 2, een grote zwarte en een grote harlekijn!

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 19:46

Wat leuk Meggiemeg, wij krijgen een zwart teefje!
Zoals je in de OP kunt lezen is het niet mijn eerste keus om een plasmat te gebruiken maar is het vanwege mijn gezondheid nodig om een oplossing voor de nachten te zoeken.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 19:53

De fokker vragen of hij in die richting wat doet. Onze pups gaan op vaste tijden naar buiten en op de plasmat en die zijn met 8 weken nagenoeg zindelijk. Wat later naar bed en iets vroeger eruit en een paar dagen ernaast en dan loopt dat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 20:28

Anna79 schreef:
Wat leuk Meggiemeg, wij krijgen een zwart teefje!
Zoals je in de OP kunt lezen is het niet mijn eerste keus om een plasmat te gebruiken maar is het vanwege mijn gezondheid nodig om een oplossing voor de nachten te zoeken.

Wat kan je man hier in bijdragen voor de nachten? Het zal wellicht maar in de eerste week zijn dat je er voor uit moet en wellicht een keer een kleine uitzondering erna. Weet je al zijn rooster in de periode dat je de pup op gaat halen?
Als je ze nu goed zindelijk maakt heb je er al snel heel veel plezier van.
Toen wij naar onze zwarte gingen kijken was dat op een vrijdagavond, hij mocht het nest al verlaten. Wij wilden toen heel bewust hem niet meenemen omdat we een paar hele drukke dagen voor de boeg hadden, veel weg en veel gedoe. Dat was voor ons niet het moment om voor een pup te kiezen. In overleg met de fokker kon hij toen nog een aantal dagen langer blijven zodat we alle tijd voor hem hadden als we hem eenmaal hadden opgehaald. Zij was heel blij dat we dat aangaven en zo voelden naar de pup toe.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 21:25

Meggiemeg; wij hebben het inderdaad zo gepland met mijn werk ( ik werk 1 dag per week) en mijn man zijn werk dat het zo gunstig mogelijk is. Sowieso gaat hij eerst beneden slapen zodat de pup zich niet verlaten voelt. Hij moet die dagen nog wel halve diensten draaien. De laatste 2 zijn halve nachtdiensten waarbij hij dan om 2 uur s nachts thuis komt, dat is dan de 5e nacht dat de pup bij ons is. Maar ik hoor nu verschillende dingen: de een gaat er wel s nachts met de pup uit, de ander niet. Mijn gevoel zegt beter van niet, dan maar risico op een ongelukje, maar ik zou dan denk ik wel een matje in de bench doen want ik vind het sneu als ze in haar plas ligt. Dat matje kan er altijd weer uit en de bench iets kleiner maken. Overdag red ik me er wel mee, gaat puur om de nachten.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 22:44

Ik vind slapen bij een pup weer onzin. Later moet ie ook alleen zijn. Ik heb mn pup 2x op de dag van aankomst in de bench gedaan. Pas eruit gedaan toen ze stil in dr mandje ging liggen. ‘S avonds erin gedaan en gaan slapen en ze heeft NOOOOOIT meer gejankt gekeft of iets. En kan je zeggen ze ging een partij uit dr plaat de eerste keer. Ik ben gaan douchen en op bed gaan liggen wachten tot ik haar niet meer hoorde. Echt profijt van gehad.

Anna79

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-19 22:50

Zonnetje; tja dat is maar net wat bij je gevoel past. Mijn gevoel zegt dat het een hele heftige overgang is vanuit een roedel met moeder, nestgenootjes en de andere honden van de fokker naar ineens moederziel alleen moeten slapen, dat voelt voor mij niet goed...

MissBmx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 23:21

Maar is je man snachts dan niet thuis?
In principe zou 1x genoeg moeten zijn om eruit te gaan snachts