Pup plast enorm veel

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:14

bigone schreef:
Kost veel inspanning om een pup te hebben. Maar lees ik nu dat je een border collie hebt die overdag bij je moeder op het werk is? En hoe zien jullie dat voor je wanneer het dier volwassen is en zeer actief ??

Je weet toch niet wat ze daarnaast met de hond ondernemen.
Ook een border collie kan prima gewoon rustig doen tijdens werkuren hoor zolang ze daarnaast maar voldoende beweging en uitdaging krijgen is er niks aan de hand.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:16

bcd94 schreef:
bigone schreef:
Kost veel inspanning om een pup te hebben. Maar lees ik nu dat je een border collie hebt die overdag bij je moeder op het werk is? En hoe zien jullie dat voor je wanneer het dier volwassen is en zeer actief ??

Ook een border collie kan prima gewoon rustig doen tijdens werkuren hoor zolang ze daarnaast maar voldoende beweging en uitdaging krijgen is er niks aan de hand.

Ik vraag dit puur uit belangstelling en zeg toch niets verkeerds dacht ik?

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:19

Ik zou het nog even aankijken en als het niet veranderd even langs de dierenarts.
Als het blaasontsteking zou zijn zou je toch denken dat het vele plassen de hele dag door is en ook snachts.

En meerdere keren per dag voeren is inderdaad beter voor een pup.
Het kan zijn dat wanneer je je voerschema veranderd je ook verschil merkt in het plasgedrag.

Wat je voert kan ook verschil maken.

Brokken en vlees in dezelfde maaltijd geven word niet aangeraden trouwens

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:20

[/quote]

Ook een border collie kan prima gewoon rustig doen tijdens werkuren hoor zolang ze daarnaast maar voldoende beweging en uitdaging krijgen is er niks aan de hand.[/quote]
Ik vraag dit puur uit belangstelling en zeg toch niets verkeerds dacht ik?[/quote]

Ik vind het anders behoorlijk aanvallend overkomen

pompadour

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:36

jadeken schreef:
Ik probeer even op alles te antwoorden.
Ik voer haar wat ze bij de fokker ook kreeg, dit zijn brokken die ik in een bakje heb meegekregen. Merk weet ik verder niet, ik kan de fokker wel even een berichtje sturen daarvoor.
Ze krijgt 2x op een dag eten. 'S ochtends haar brokken gemengd met vlees uit de diepvries. (Dit kreeg ze bij de fokker ook) en 's avonds nogmaals brok. Ik wil haar na een tijdje wel op ander voer zetten maar ik ben er nog niet helemaal overuit wat precies, er is zoveel keus! :list:
Ik heb wel een 'routine' opgebouwd. Dwz ik haal haar 's ochtends uit haar bench en laat haar dan meteen buiten plassen/poepen. Daarna maak ik haar eten en ontbijten we samen :j
Overdag is ze bij mn moeder op haar werk en ben ik op school dus dan laat mijn mams haar uit. 'S avonds laat ik haar meteen als ze thuis is in de tuin. Het is pas daarna dat 'het probleem' begint. Ik kan met haar naar buiten gaan, dan plast ze/doet ze haar behoefte en dan 5 minuten later als we binnen zijn en ik let een seconde niet op dan plast ze weer.. Dan zet ik haar buiten ruim haar plasje op en laat haar terug binnen, plast ze 5minuten later weer op een andere plaats.. :x
Het is dus niet persee dat ik een uur met haar buitenloop en dat ze zodra ze binnen is dan gaat plassen.
Daarnet zijn we even met de auto op pad geweest en heb ik haar zodra we thuis waren in de tuin gezet en heeft ze meteen geplast. Ik koppel hier ook "een commando" ga plasje doen aan in de hoop dat ze dit gaat herkennen :P ik beloon haar dan ook uitbundig en neem haar mee naar binnen. En dan plast ze in de komende 15 minuten 3x in huis.
Het gaat me ook niet echt om het in huis plassen dat is normaal voor zo'n jonge pup, het gaat me meer om de frequentie :
Mn moedet zegt dat we het een weekje max nog aankijken en als er niks veranderd we haar toch gaan meenemen naar de DA :(
Edit: ik ga dus vaak genoeg met haar naar buiten, soms ben ik even niet snel genoeg en moet ik haar snel opgrabbelen zodat ze haar plasje buiten kan afmaken :P
Ik sta ook 's nachts voor haar op ja :)

een pup voer je 4 x per dag puppybrokjes en 2 daags vers vlees,

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 00:59

sowieso idd meerdere keren voeren.
Maar pups plassen nu eenmaal veel.
Toen onze hond pup was, moest je de eerste weken er ook constant eruit. Even geslapen? Direct oppakken en naar buiten, want hij deed 2 stappen buiten zn mandje en door de hurken gelijk. Kreeg die daarna wat eten, dan direct weer naar buiten, want 9 van de 10 keer moest hij dan weer, ook al was hij nog geen 10 min ervoor er nog uit geweest.
Zelfde geldt voor spelen etc...elke activiteit of non activiteit (slapen dus :P ), ook al ben je vlak daarvoor nog met de pup buiten geweest; toch even naar buiten en wachten op een plasje.
Dat wordt vanzelf minder als het kwartje valt dat ze alleen maar uitbundig beloond worden als ze buiten plassen. En dan begint vanzelf het seinen wel en langzaam maar zeker het langer ophouden.

Kijk het nog even aan. Voer meerdere keren en na elke activiteit(hoe klein ook) en na elke keer eten of slapen (al heeft hij/zij maar 5 min geslapen)direct naar buiten en dan zul je vast snel verbetering zien. Pupje is er nog maar net een paar dagen begrijp ik en overdag gaat het wel goed zeg je. Dat zou met nierfalen of blaasontsteking niet het geval zijn lijkt mij (maar ik ben geen da). Vertrouw je het over een aantal dagen nog steeds niet kun je altijd nog urine opvangen en laten onderzoeken.

Eerste weken zijn nu eenmaal gevuld met constant de pup in de gaten houden en veel tilwerk (met sprintjes als je eigenlijk net te laat ben) naar buiten. Maar vaak valt het kwartje snel en wordt dat vlot minder.

Sonja_vR

Re: Pup plast enorm veel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 08:50

Plassen kan blaasontsteking zijn, maar ook idd gewoon puppy
Of ene combi van leeftijd en voeding etc

Sowieso vaker gaan voeren
Wij voeren pups in eerste instantie 5 keer per dag
En zodra er een maaltijd een aantal dagen slecht gegeten word 1 minder
Met 9 tot 12 maanden zit je dan op 1 a. 2 keer voeren per dag
Brok en vlees samen zijn de meningen over verdeeld
Persoonlijk denk ik dat dat prima samen kan, de ander stelt dat brok en vlees anders verteert moet worden en dat dat niet kan
Maar! Ik voer het wel apart omdat dat hier in huis nu eenmaal handig is

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:30

Idd meerdere keren voeren per dag bij een pup. 4 tot 5 keer per dag.
als jij brok voert( Wat prima is hoor) en het maar 2 x per dag geeft, dan snap ik wel dat je pup aan het einde van de dag meer plast, omdat het gewoon meer drinkt door de brokjes. ;)

@pompadoer, iedereen voert wat ie prettig vind ;) het is niet verplicht om je pup ook nog eens vers vlees er naast te geven. :)

Mijn pup kreeg cavon puppybrokjes en deed het daar prima op, na een half jaar overgestapt naar de gewone brok.
Blijf ook niet te lang puppybrok voeren vanwege de eiwitten.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 09:50

Voor nu is het eerst belangrijk dat je navraagt welke brok je mee hebt gekregen. Sowieso omdat je moet weten wat je straks wel of niet moet kopen als het bijna op is. Als het bijvoorbeeld een hele zoute brok is, weet je gelijk waarom de pup veel drinkt en plast.

Over het combineren van brokken en vers vlees zijn de meningen verdeeld.
De zuurtegraad in de maag van de hond is heel laag. Rond de 2 pH. Door het combineren van vlees en brokken (zetmeel en koolhydraten) gaat deze zuurtegraad omhoog en dat is niet wenselijk omdat die lage zuurgraad nodig is voor het veilig verteren van rauw dierlijk materiaal.
Het probleem met deze gedachtegang is dat de onderzoeken die hiernaar gedaan zijn tegenstrijdige resultaten opleveren. Het is dus niet bewezen.

Limoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:26

Mijn ouders hebben dit ook gehad met hun pup. Enorm veel plassen, hele grote plassen en bijna doorzichtig van kleur.

Die pup kreeg Cavom, dronk ook heel veel. Overgestapt op ander voer en klaar. Later ook nog een blaasontsteking gehad trouwens als pup.

Zou beide even nagaan. Blaasontsteking? Verkeerd voer?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:32

waren de pups bij de fokker al wel bijna zindelijk?

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 10:35

Ik heb niet alles gelezen.
Maar pups plassen een hoop.
Wel erg raadzaam of vlees of brok te voeren en niet samen in een maaltijd.
En kan zomaar zijn dat de brokken enorm zout zijn.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-19 11:19

Wat Marjo zegt, geen vlees en brokken combineren. Zorg dat er een ruime tijd tussen zit voor je vlees of brok geeft. Mijn dierenarts raad dit ook af omdat ze daar echt problemen van kunnen krijgen.

Iemand zei hier dat je de hond niet mag onthouden van drinkwater.. Mijn mechel pup kreeg iedere keer maar een bodempje omdat ie anders in een keer een volle bak leeg drinkt, en ook dit is niet goed voor de gezondheid, wel moet je altijd zorgen dat ie voldoende water heeft bij het eten, ik deed altijd flink wat water bij de brokken en dan een bodempje er naast.

En ja pups plassen inderdaad veel. Mijn pup kon het in de bench heel goed ophouden maar zodra hij er uit kwam en enthousiast werd dan kon hij het ook niet ophouden..

Als ik niet snel genoeg was of even niet had opgelet kreeg hij dan ook geen correctie, maar als ik net met hem buiten was geweest en hij daar 5 min tegen een boompje stond te piesen, en nog geen 5 min later binnen in huis weer dan kreeg hij wel op zijn sodemieter, wat er nu in resulteert dat hij netjes bij de achterdeur gaat zitten als hij nodig moet.

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 18:48

Je kunt brok rustig met vlees mengen, dat is een hardnekkige fabel..

Vaak vinden pups het buiten nog te spannend om de tijd te nemen fatsoenlijk te plassen. Tel daarbij op de 'stress' van het buiten lopen en gegarandeerd dat de pup dus op zijn veilige plek gaat plassen.
Dus ga altijd naar dezelfde plek, wacht daar tot de pup geplast heeft en ga dan weer verder. Of laat 'm in de tuin plassen, als ze ouder zijn heb je dat zo weer afgeleerd, veel honden doen het na een poosje zelf al niet meer in de tuin.

Marjo89

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:09

Esther schreef:

Vaak vinden pups het buiten nog te spannend om de tijd te nemen fatsoenlijk te plassen. Tel daarbij op de 'stress' van het buiten lopen en gegarandeerd dat de pup dus op zijn veilige plek gaat plassen.
Dus ga altijd naar dezelfde plek, wacht daar tot de pup geplast heeft en ga dan weer verder. Of laat 'm in de tuin plassen, als ze ouder zijn heb je dat zo weer afgeleerd, veel honden doen het na een poosje zelf al niet meer in de tuin.

Dit is absoluut geen fabel. Brokken verteren compleet anders dan vers vlees.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 23:47

Anders verteren?
Het enige wat er kan zijn is dat bot in vlees een lagere ph nodig heeft om goed te verteren
Maar ik ben de bewijzen nog niet tegen gekomen dat het niet samen kan :n
Lijkt me ook logischer dat het zo zuur als nodig word daar binnen en dus zuur genoeg voor bot en dus ook zeker weten ziir genoeg voor brok

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 09:19

Marjo89 schreef:
Esther schreef:

Dit is absoluut geen fabel. Brokken verteren compleet anders dan vers vlees.

De spijsvertering werkt zo dat het prima samen verteerd kan worden, lees de biologieboeken er nog maar eens op na. Of geloof je ook nog steeds dat brokken blijven drijven in een hondenmaag..

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-19 22:57

Momenteel ben ik even geveld door griep dus ik antwoord later uitgebreider.
In ieder geval krijgt ze nu ipv 2, 4 maaltijden per dag. Daardoor lijkt het wel of ze niet meer zo frequent plast. :)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-19 23:18

dat klinkt al positief +:)+

edit: behalve je griep dan...beterschap

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-19 20:16

Nog even hier een update geven :)
Inmiddels hebben we het hele voetschema omgegooid. Ze krijgt nu 3x per dag puppy brok van royal canin. Later wil ik wel overstappen op een graanvrije brok, onze vorige hond kreeg Taste of the wild brok en dat beviel erg goed. Even aftasten nog. Daarbij krijgt ze ook nog 1x per dag vlees.
Het vele plassen bleek achteraf toch echt een puppy dingetje te zijn. Dit is inmiddels veel beter gelukkig.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:10

super :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:24

Fijn dat het beter gaat maar een “puppy dingetje” met zo’n opmerkelijk verschil na één week is vreemd.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-19 00:28

Inmiddels voor TS misschien wat achterhaalt.

Wij hielden het volgende aan bij een pup:

Slapen -> wakker worden = buiten plasje doen.
Spelen -> rustig worden = buiten plasje doen.
Eten op = buiten plasje doen
Drinken = buiten plasje doen.

Binnen een paar dagen waren alle pups zindelijk.

Vergt in het begin erg veel energie en discipline.
Daarom planden wij altijd een vakantie in de tijd dat er een pup kwam.
Maar je hebt er zeker profijt van.

jadeken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-19 23:39

Lukasje schreef:
Fijn dat het beter gaat maar een “puppy dingetje” met zo’n opmerkelijk verschil na één week is vreemd.

Ja dat kan wel zijn maar toch is het zo...
Ze plast echt opmerkelijk minder. Misschien een combinatie van stress door de verhuizing dat ze daarom niet echt volledig uitplaste? Geen idee eigenlijk, ik ga nu 1x per uur ongeveer met haar speciaal naar buiten om te kunnen plassen en dat lijkt voldoende te zijn want we hebben geen ongelukjes meer binnen. En dat terwijl ik hiervoor makkelijk 3x op en kwartier met haar naar buiten kon en zelfs dan nog ongelukjes...
Maar hoe dan ook gaat ze volgende week naar de DA voor een prikje en dan laat ik haar alsnog even checken. Dus als er iets medisch alsnog uitkomt laat ik het hier weten! :)

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-19 00:26

Fijn dat het beter gaat ! +:)+