Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Duhelo schreef:ja, inderdaad.
Stel, je hebt een hond van 10 kilo. (ideaal gewicht)
Die hond mag bv 150 gram brok hebben OF 200 gram kvv.
Als je van elk de helft wil geven, dan geef je 75 gram brok en 100 gram kvv.
Wil je voornamelijk brok en 10 procent kvv, dan ga je in percentages rekenen (90% brok van 150 = 135 en 10 % kvv van 200 = 20 gram).
Dit is een simpele berekeningsmethode. Je kan ook gaan uitrekenen hoeveel kcal ze per dag moeten binnen hebben en in combinatie met de beweging, etc, waardoor je de voeders dan weer gaat analyseren. Dit is wel al een stuk ingewikkelder, en vaak volstaat bovenstaande berekening prima.
Mensen vergissen zich vaak in hoeveel een bekertje brok of een plakje worst weegt. Zeker als je dan bv met rodiworst zit wat toch al iets vettiger is (ik ga uit van die gestoomde worsten die niet in de diepvries zitten, die je ook kan gebruiken als beloning?) zit je vaak al aan een hoge energie in take zonder dat je het door hebt.
[***] schreef:Ik heb een 2 jarige reu en die heeft zo ongeveer hetzelfde bewegingsschema als de hond van Japielover. Wat voor brok voer jij trouwens? Mijn reu weegt nu zo'n 28 kg, maar zou juist iets voller mogen.
japielover schreef:Duhelo schreef:ja, inderdaad.
Stel, je hebt een hond van 10 kilo. (ideaal gewicht)
Die hond mag bv 150 gram brok hebben OF 200 gram kvv.
Als je van elk de helft wil geven, dan geef je 75 gram brok en 100 gram kvv.
Wil je voornamelijk brok en 10 procent kvv, dan ga je in percentages rekenen (90% brok van 150 = 135 en 10 % kvv van 200 = 20 gram).
Dit is een simpele berekeningsmethode. Je kan ook gaan uitrekenen hoeveel kcal ze per dag moeten binnen hebben en in combinatie met de beweging, etc, waardoor je de voeders dan weer gaat analyseren. Dit is wel al een stuk ingewikkelder, en vaak volstaat bovenstaande berekening prima.
Mensen vergissen zich vaak in hoeveel een bekertje brok of een plakje worst weegt. Zeker als je dan bv met rodiworst zit wat toch al iets vettiger is (ik ga uit van die gestoomde worsten die niet in de diepvries zitten, die je ook kan gebruiken als beloning?) zit je vaak al aan een hoge energie in take zonder dat je het door hebt.
Pas daar mee op.
Mijn mechel zou namelijk dan bij bepaalde brok zo weining moeten dat ik over een maand een gratenpakhuis heb.
terwijl mijn jackrussel een dicht gegroeide mopshond zou worden.
voeren op het oog van de eigennaar is toch echt beter.
wat daar op staat zijn namelijk maar richtlijnen..
Kaus schreef:Ik zou oppassen met fietsen als je hond te dik is. Zeker op asfalt kan dat best een aanslag zijn op de gewrichten. En dan zit je met een DH op dat vlak al niet in je voordeel.
Ik zou flink voer verminderen. Wat denk je dat het ideale gewicht is van je hond? Ongeveer 32-35kg? Ik zou zo'n 300g gaan geven. Mocht je hond honger hebben kan je dit aanvullen met bijvoorbeeld boontjes.
Maar voer minderen is stap nummer één.
Toverbal schreef:Als ik de foto zie, vind ik het reuze meevallen.
Heb zelf een Groenendaeler teef.
Zelf voel ik altijd op de ribben met mijn vingers, met licht duwen wil ik de ribben voelen.
Je kan vanaf de foto niet zo het gewicht bepalen, DH zijn er in alle soorten en maten.
Wij hebben een grof gebouwde gehad en die woog 45kg op goed gewicht.
Maar voor een rankere is dat misschien onder de 40 kg.
Meestal staat op de verpakking wel hoeveel je moet voeren, dmv. het ideale gewicht van je hond en beweging.
Maar omdat jij veel tussendoor geeft is dit wel wat lastiger.
Dan zou je dag hoeveelheid iets moeten minderen, omdat hij nog zoveel tussendoor krijgt.
Ik lees dat hij niet goed overweg kan met andere honden.
Kan je hem dan wel loslaten?
Ik zou zeker de training weer oppakken, een herder vind het ook fijn om geestelijk aan het werk te zijn.
Daarnaast zo het ontzettend fijn zijn voor hond en baas als de hond gewoon leert met andere honden om te gaan.
Geeft ze zoveel meer vrijheid met uitlaten.
Kaus schreef:MWM, nee klopt 40kg is niet uitzonderlijk veel. Maar kreeg van TS de indruk dat ie flink te dik was. Valt gelukkig wel mee aan de foto's te zien!
Ik vind 45kg van de witte herder hierboven echt wel klinken als teveel. Tenzij die ver buiten de standaard is gefokt. Maar goed, veel honden zijn ook onopgemerkt te dik.
TS, ik zou er een paar kilo vanaf halen. Het is natuurlijk met zijn vacht niet makkelijk te zien maar van wat ik kan zien kan er wel iets van af. Gewoon minder voeren en wat vaker een rondje lopen. En goed letten op hoeveel lekkers je hem nou daadwerkelijk geeft. Dat gaat hard namelijk
KarmaChansy schreef:ik weet niet of je toevallig dicht bij de duitse grens woont? Maar mijn zeer gevoelige BC gaat nu prima op MUSH is diepvries maar je kan er ook kleine balletjes van kopen die zijn 25 gram. Hij kreegt die als zijn normale voer maar je kan het ook prima als extratje geven. Hij kwam ook van alles echt veel aan maar van deze niet!
https://www.mushbarf.com/de/ ik heb hem op duits gezet maar je kan nu ook in het engels lezen
Sannert schreef:Toverbal schreef:Als ik de foto zie, vind ik het reuze meevallen.
Heb zelf een Groenendaeler teef.
Zelf voel ik altijd op de ribben met mijn vingers, met licht duwen wil ik de ribben voelen.
Je kan vanaf de foto niet zo het gewicht bepalen, DH zijn er in alle soorten en maten.
Wij hebben een grof gebouwde gehad en die woog 45kg op goed gewicht.
Maar voor een rankere is dat misschien onder de 40 kg.
Meestal staat op de verpakking wel hoeveel je moet voeren, dmv. het ideale gewicht van je hond en beweging.
Maar omdat jij veel tussendoor geeft is dit wel wat lastiger.
Dan zou je dag hoeveelheid iets moeten minderen, omdat hij nog zoveel tussendoor krijgt.
Ik lees dat hij niet goed overweg kan met andere honden.
Kan je hem dan wel loslaten?
Ik zou zeker de training weer oppakken, een herder vind het ook fijn om geestelijk aan het werk te zijn.
Daarnaast zo het ontzettend fijn zijn voor hond en baas als de hond gewoon leert met andere honden om te gaan.
Geeft ze zoveel meer vrijheid met uitlaten.
Los kan hij wel met andere honden overweg.
Ik vermoed dat het grotendeels te maken heeft met het feit dat hier iedereen meteen oversteekt als ze hem zien aankomen. Dat hij daardoor wat feller is geworden aan de riem.
Ik ben nog op zoek Naar iemand met een stabiele hond hier in de buurt die wekelijks met mij een wandeling wil gaan maken zodat hij niet meer reageert op andere honden aan de riem. Op cursus kon hij namelijk wel overweg met andere honden aan de riem.
Maar hij staat niet volledig onder apel. Daarom laat ik hem ook alleen los als ik op een groot grasveld ben met andere honden en niet kortbij een weg.
Ik oefen wel aan de lange lijn met terug komen.
Tussendoortjes is inderdaad het grootste probleem denk ik. Ook vriend geeft hem regelmatig wat. Daarom heb ik ze al doorgebroken zodat hij een halve per keer krijgt. Ik gok dat hij anderhalf reepje per dag krijgt. Dan nog de kong en 3 keer per week een oor oid.
Toverbal schreef:Sannert schreef:
Los kan hij wel met andere honden overweg.
Ik vermoed dat het grotendeels te maken heeft met het feit dat hier iedereen meteen oversteekt als ze hem zien aankomen. Dat hij daardoor wat feller is geworden aan de riem.
Ik ben nog op zoek Naar iemand met een stabiele hond hier in de buurt die wekelijks met mij een wandeling wil gaan maken zodat hij niet meer reageert op andere honden aan de riem. Op cursus kon hij namelijk wel overweg met andere honden aan de riem.
Maar hij staat niet volledig onder apel. Daarom laat ik hem ook alleen los als ik op een groot grasveld ben met andere honden en niet kortbij een weg.
Ik oefen wel aan de lange lijn met terug komen.
Tussendoortjes is inderdaad het grootste probleem denk ik. Ook vriend geeft hem regelmatig wat. Daarom heb ik ze al doorgebroken zodat hij een halve per keer krijgt. Ik gok dat hij anderhalf reepje per dag krijgt. Dan nog de kong en 3 keer per week een oor oid.
Wij hebben vier werkhonden gehad, herders. Die ook reageerde op andere honden als zij aan de riem zaten.
Bij ons werkte het om ze af te laten liggen als een andere hond passeerde. Als hij af ligt, lees je hond en corrigeer meteen op tijd!! Als je enige vorm van fixatie ziet, meteen ingrijpen.
Het is ook belangrijk dat jezelf niet gespannen bent, want dat breng je automatisch over.
Zorg voor een krachtige lichaamshouding ( straal uit, je blijft liggen, anders krijg je op je donder)