[Kat] Help.. Ik weet het nu gewoon niet meer..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 07:39

Je moet voor jezelf een afweging maken wat je liever hebt. Een doodzieke kat of een kat die binnen woont.

Wil je geen van beiden dan zoek een ander huisje voor je kat. Maar hou hem in ieder geval de komende tijd binnen. Het klinkt misschien heel hard maar door hem uit medelijden telkens toch weer naar buiten te laten draag je bij aan zijn ziekte. Je zegt zelf dat er katten vergiftigd zijn in je buurt. Dat risico wil je toch niet lopen?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: [Kat] Help.. Ik weet het nu gewoon niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 07:57

Ik vind het persoonlijk not done om een kat te herplaatsen die wellicht niet in orde is.
Eerst verder onderzoeken doen.

miesnaom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 08:12

Ik denk dat je een beetje problematisch doet... als ze zo slecht zijn voor die katten moet je heb niet eens buiten willen. Het is zon leuke schattige kat.
Mijn kat wilde de hele dag door eten en ging gillen alsof die was uitgehongerd. Maar voor zn best wil kreeg hij niet, anders krijgt hij obesitas. Heel vervelend, maar het beste voor hem.
Dit is zelfde situatie, heel vervelend maar het beste voor hem. Hij legt zich er wel bij neer. Ga elke dag n uur aan n tuigje naar buiten. Hou hem verder binnen en op je balkon.
Eigenlijk als je het niet doet, als je heel eerlijk ben, beetje mede schuldig dat hij zich zo ontzettend slecht voelt/ of dood gaat.
Beetje hard. Maar denk idd aan het rotje.
Soms is het niet anders en moet je roeien met de riemen die je heb.
Ps het is wel echt echt n hele leuke kat!
Je moet natuurlijk ook naar de dierenarts ivm de diarree, ik zou naar een andere gaan of bij dezelfde vertellen wat er is. Misschien krijg je wel de medicijnen zo mee.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:04

Afbeelding
Balkon afzetten met gaas is in 1 middag gedaan. En ook mijn balkon is niet heel groot maar met wat leuke plekjes en klimopties zijn mijn katten er heel blij mee.

Ik snap de frustratie met betrekking tot tapijt en diarree, hier zelfde meegemaakt in de zomer. Vervelende was dat mijn kat zo in paniek raakte van de diarree dat hij als een spuitende raket door het huis vloog.
Diarree was bij hem een reactie op dieetvoer voor struviet. Ook medische malle molen helemaal doorlopen en geen gekke dingen kunnen vinden ( rontgen, echo, bloed en ontlasting). Maar vermoedelijk is de struviet ontstaan door stress, stress die hij oppikt van mijn stress. Inmiddels gewoon weer op fatsoenlijk voer ( was ook niet echt te spreken over de ingrediënten van het dieetvoer) en gaat het nu een stuk beter. Geen diarree meer alleen soms nog wel een klein beetje naast de bak.

Als je kat je lief is dan gaas je het balkon af en hou je hem binnen. Daarnaast is het raadzaam het voer eens te bekijken. Wat voer je, waar kun je verbeteren?

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-18 09:11

wendy1987 schreef:
Het is wel heel makkelijk om te zeggen ik kan m niet binnen houden.
Tuurlijk kan je m binnen houden.
Het is meestal meer een ik wil m niet binnen houden.
Balkon is zo af gezet en wat de meeste al zeggen. Ze leggen zich er zo bij neer.

Ga naar de da. Je gewone of een second opinion. Laat de ontlasting door een lab onderzoeken. Liefst van 3 verschillende dagen.

Als daar niets uitkomt ( wat echt bijna nooit voorkomt bij zulke heftige diarree) dan is het voeding. Ga dan het advies van de da opvolgen. Licht verteerbare voeding of soms zelfs hypoallergene voeding.
Ja, ook na 10 jaar kunnen ze allergisch worden.

Je zegt al 6 jaar geleden verhuisd te zijn en dat hij in vorige huis nooit diarree had. Heeft hij nu al 6 jaar diarree dan? Anders was t in dit huis eerst ook niet en is er laatst dus iets veranderd voor of bij hem

Speciaal voer heeft die niet om dat die allergisch is, het laatste wat de da dacht was de schildklier maar daar was ook niks aan.
Dat voer heeft hij omdat hij het daar goed op deed toen hij daar verbleef.
Over het binnen houden, er word hier letterlijk gezegd 'ik wil hem niet binnenhouden' Dit heb ik nergens gezegd.
Het is niet dat hij naar buiten moet, ik weet hoe die is als die verplicht binnen moet blijven (weken) hij is dan echt ongelukkig en zo wil ik hem niet zien.
6 jaar diarree hier nee dat niet, maar met de tijd mee veranderde deze buurt en begon het.

Balkon afschermen wil ik absoluut wel gaan proberen, alleen wat voor spullen heb je er voor nodig?
En ik las ergens dat de kat dan niet alleen op het balkon mag zijn? Dat zal lastig worden want we hebben ook geen kattenluikje in de deur.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:29

Wat je nodig hebt ligt een beetje aan het balkon. In mijn geval heb ik het spijlendeel met balkondoek gedaan en boven met geplastificeerd zwart gaas. Op 3 plekken een latje over het gaas in het bestaande houtwerk geschroefd en voor de rest met een nietpistool vastgezet. Ik heb wel een luikje en ze kunnen hier dus in en uitlopen. Niet alleen hoor ik voor het eerst. Mits goed afgezet kan er niet veel fout gaan.

Calanddra

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:43

Als hij zo ongelukkig wordt van langdurig binnen zitten (wel op t balkon) dan is er maar 1 optie en dat is een ander huis zoeken. Wel eerst zorgen dat medisch alles is uitgezocht en hem voor nu binnen houden.

Buiten laten lopen met zoveel risico’s en een grote kans op vergiftiging en ziekte (hij is er nu al flink ziek door) zou überhaupt geen optie mogen zijn.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 09:55

FennyPower schreef:
Over het binnen houden, er word hier letterlijk gezegd 'ik wil hem niet binnenhouden' Dit heb ik nergens gezegd.
Het is niet dat hij naar buiten moet, ik weet hoe die is als die verplicht binnen moet blijven (weken) hij is dan echt ongelukkig en zo wil ik hem niet zien.
6 jaar diarree hier nee dat niet, maar met de tijd mee veranderde deze buurt en begon het.

Balkon afschermen wil ik absoluut wel gaan proberen, alleen wat voor spullen heb je er voor nodig?
En ik las ergens dat de kat dan niet alleen op het balkon mag zijn? Dat zal lastig worden want we hebben ook geen kattenluikje in de deur.

Ik heb hier mijn balkon afgezet met een speciaal kattennet. De eerste weken alleen onder toezicht zodat ik kon zien wat ze deden, maar het ging zo goed dat ik daarna de deur 24/7 open heb gelaten, ook als ik van huis was. Mijn katten missen er niets aan, en zo kunnen ze geen overlast veroorzaken in de buurt. Ik woon ook in het centrum, dus kat naar buiten = platgereden hier.

Afbeelding

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 11:38

Cayenne schreef:
Ik vind het persoonlijk not done om een kat te herplaatsen die wellicht niet in orde is.

Ik bedoelde ook nadat hij medisch in orde is, mocht hij binnen ongelukkig blijven. Excuus als dat niet over kwam!

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 12:11

xPabloBokt schreef:
Cayenne schreef:

Ik bedoelde ook nadat hij medisch in orde is, mocht hij binnen ongelukkig blijven. Excuus als dat niet over kwam!

Ik had het niet specifiek tegen jou, hoor! :D Excuses zijn niet nodig!
TS, ik denk dat je balkon afzetten idd een goede stap is.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 13:29

Ik heb mijn balkon net zo als Simoonzel, spullen zijn heel voordelig te verkrijgen via Zooplus.

Als echt ALLES is uitgesloten (dus o.a. ontlasting van 3 dagen onderzocht) dan zou je Royal Canin Gastro Intestinal voer kunnen proberen. Ook via Zooplus te krijgen. Dit heeft hier geholpen bij mijn kat met diarree en als je de recensies leest al veel meer katten. :)

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:28

Komende dagen heb je ze liever toch niet buiten ivm vuurwerk.

Offer een kamer op, of een deel van een kamer.
Vloerbedekking er uit en goedkoop zeil er in, wat je aan de zijkanten tegen de muur op laat lopen en volgens mij kun je dat met een speciaal profiel vastzetten.
Misschien kan het zelfs over de vloerbedekking heen.

Zet er wat spullen neer klimpaal, kartonnen dozen, bouw desnoods zelf iets van kartonnen dozen.
Ik heb mensen daar echt geweldig creatief mee zien zijn.

Kattenbak in die ruimte en voor jezelf een oude stoel die wel lekker zit en makkelijk schoon te maken is.

Ga er zelf af en toe bij zitten, beetje lezen of tablet mee, gewoon als gezelschap voor je kat.

Zo kan hij opknappen zonder dat je spullen en vloerbedekking vies worden.

In de tussentijd kun je ideeën opdoen om je balkon catproof te maken.

Als je dat niet ziet zitten of vindt dat je de kat er niet gelukkig mee gaat maken, ga dan rustig op zoek naar een ander thuis.

Het is rot dat ie een tijd niet naar buiten kan, maar als eerste stap is het belangrijkst dat ie weer gezond is.

De rest is voor daarna :)

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 14:36

Mijn kat was ook altijd een buiten kat tot hij af en toe epilepsie aanvallen kreeg. Het was toen niet meer verantwoord om hem naar buiten te laten. In het begin was het even wennen, hij wou wel graag naar buiten en zeurde ook wel bij de deur, maar na een tijdje wende hij er aan. Nu zit hij heerlijk binnen zonder gezeur bij de deur en hoef ik mij geen zorgen te maken dat hij buiten een aanval kan krijgen.

Over de zomer als de deur open gaat dan gaat hij ook helemaal niet meer buiten het hek, hij blijft netjes in de tuin.

Als ik jou was zou ik hem binnen houden. Ik vind het zieliger dat hij diarree heeft en er duidelijk slecht bij voelt en pijn heeft dan dat hij voor zijn eigen gezondheid binnen moet blijven.

gaby12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:15

FennyPower schreef:
Sourire schreef:
Waarom geef je geen antwoord op de vraag of er ontlastingsonderzoek is gedaan? Het lijkt mij véél aannemelijker dat er sprake is van bijv. giardia of iets dergelijks dan van een nieuwe omgeving en dingen eten. Mijn katten eten ook wel eens iets wat niet eetbaar is maar dit komt er in principe altijd met overgeven weer uit, ze krijgen er nooit diarree van. Het kan natuurlijk wel zo zijn dat je kat in zijn nieuwe omgeving besmet is geraakt met een parasiet of iets dergelijks doordat hij ook weer met andere katten in aanraking komt.

Sorry ik dacht dat ik al gezegd had dat overal al onderzoek is naar gedaan, ja ontlasting onderzoek is ook gedaan alleen daar was niks uitgekomen.
De dierenarts vond het ook raar en wist het ook niet en vondt hem verder als een gezonde kat ogen.

Ik mis toch nog iets is er ontlasting van drie dagen onderzocht? met een snaptest maar ook opgestuurd naar een lab??
Je kat heeft waterdunne diarree waarom deze week niet weer naar de DA geweest een kat droogt snel uit en voelt zich echt niet happy.
Katten zijn meesters in het verbergen van pijn e.d. en alles wat je noemt laten mijn alarmbellen rinkelen en weet je eigen DA het niet dan ga je toch naar een ander zo moeilijk is dat niet.
Niet meer naar buiten en zo snel mogelijk wat aan die waterdunne ontlasting laten doen en niet dagen wachten omdat het toevallig weekend is want je had al veel eerder deze week moeten gaan.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-18 18:21

Sorro schreef:
[ [url=m/uUO5Yt.jpg]Afbeelding[/url] ]
Balkon afzetten met gaas is in 1 middag gedaan. En ook mijn balkon is niet heel groot maar met wat leuke plekjes en klimopties zijn mijn katten er heel blij mee.

Ik snap de frustratie met betrekking tot tapijt en diarree, hier zelfde meegemaakt in de zomer. Vervelende was dat mijn kat zo in paniek raakte van de diarree dat hij als een spuitende raket door het huis vloog.
Diarree was bij hem een reactie op dieetvoer voor struviet. Ook medische malle molen helemaal doorlopen en geen gekke dingen kunnen vinden ( rontgen, echo, bloed en ontlasting). Maar vermoedelijk is de struviet ontstaan door stress, stress die hij oppikt van mijn stress. Inmiddels gewoon weer op fatsoenlijk voer ( was ook niet echt te spreken over de ingrediënten van het dieetvoer) en gaat het nu een stuk beter. Geen diarree meer alleen soms nog wel een klein beetje naast de bak.

Als je kat je lief is dan gaas je het balkon af en hou je hem binnen. Daarnaast is het raadzaam het voer eens te bekijken. Wat voer je, waar kun je verbeteren?

Onze voormalige buitenkatten genoten van hun leven als flatkat, mede doordat ze lekker op het , inderdaad in 1 dag af te zetten, balkon konden komen. Katten waren "buiten" en genoten van de buitenlucht, en een mooie bonus was dat ze makkelijk vlovrij waren te houden, omdat ze niet meer op straat liepen. Ook was er geen stress doordat ze geen buitenkatten tegenkwamen. En darmproblemen hadden ze nooit, doordat wij bepaalden wat ze te eten kregen, en niet de buurt.

Kat weggeven als boerderijkat zou ik in dit geval zéker niet doen, dat is alleen leuk voor katten die niet op mensen aantrekken, en ook niet geschikt voor dieet-katten.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-19 14:23

Eentje is het er al een tijdje niet niet echt mee eens.Afbeelding
De ander vind het geen probleem die geeft niet zo veel om buiten En heeft altijd al meer binnen willen zitten.Afbeelding

Ik kreeg een tip van iemand vaak kun je de afdek spullen ook voor een prikje krijgen bij kringloop winkels etc.

Wat voor spullen heb je nou precies nodig? Want wil mij hier morgen wat meer in gaan verdiepen en wat rond gaan.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 11:37

Afspraak gepland bij een andere dieren arts vandaag...

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-19 11:57

Hier krijgt de kat altijd huisarrest als die niet fit is. Vind die absoluut niet leuk. Maar op zulke momenten heeft hij pech. Verder veel sterkte hoop dat er iets uit gaat komen wat voor meer duidelijkheid zorgt.

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-19 23:49

En nu is het afwachten tot de uitslag vrijdag..
Bij de andere dierenarts de patiënten lijst opgehaald met wat ze allemaal gegeven en gedaan hebben toen. En dat naar de nieuwe DA Gestuurd ook. Morgen waarschijnlijk weer terug voor wat dingen wat ze hem nog gaan geven. (Geen idee zo precies, dit horen we morgen.)

Voor nu hebben we in ieder geval zoals hier veel aangeraden werd de ontlasting onderzoek op Giardia voor vrijdag staan. nog 2 dagen zijn ontlasting opvangen. En hun vonden het er al erg slecht uitzien voor een kat.
Ik heb toch weer aan de bel getrokken omdat het binnen toch wel erg slecht ging en het er gewoon uit spoot of liep...
Deze dierenarts rade het ook aan om deze test te doen (was ook het eerste wat ze vroeg, of we deze test al gedaan hadden.) , raar dat de andere dierenarts dat woord überhaupt niet benoemd heeft toen.

Ergens hoop ik dat er nu wat meer duidelijkheid gaat komen maar wat als het Giardia is ? Ik weet niet enorm veel van de Infectie (?), maar ik heb hier ook nog een andere kat en hond die niks hebben.. Hoe kan ik voorkomen dat hun het ook gaan krijgen? (als je dat kan voorkomen)
Tot nu toe heb ik al die tijd gelijk zijn ontlasting uit de kattenbak geschept wanneer die erop zat. En ook de plekken waar hij het perrongeluk liet vallen geschrobd. (alles gelijk schoonmaken simpel gezegd.)

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 00:01

Giardia is een parasiet, een behoorlijk hardnekkige. Je andere huisdieren hoeven het niet per se te hebben of te krijgen (of dragen het wel bij zich maar hebben geen symptomen). Mocht het giardia zijn dan is het vaak wel aan te raden alle dieren te behandelen middels een kuur. En véél schoonmaken, héél véél. Op internet is veel te vinden over giardia. Het zou mij niets verbazen als je kat een behoorlijke giardia infectie heeft, anderzijds is het dan "maar" giardia. Dat is gelukkig te behandelen! Een driedaagse negatieve test hoeft overigens niet te betekenen dat er geen giardia is, al is het altijd beter en betrouwbaarder dan ontlasting van één dag. Mocht er geen giardia of iets anders uit de onderzoeken komen laat dat ook nog eens testen op trichomonidas (waarschijnlijk spel ik dit nu verkeerd, maar even geen zin de juiste term te googlen. Als je zoekt op tricho dan geeft google wel het goede woord haha).

Ik vind het echt heel gek dat de eerste dierenarts dat niet gelijk getest heeft.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 02:13

Giardia is ook niet altijd in een ontlastingsonderzoek te vinden.

Vraag je dierenarts om Stomorgyl, dat 2 weken geven!
Stomorgyl is een AB die inwerkt op de darmen, waar de werkzame stof tegen giardia ook in zit. Je hebt dan 2 vliegen in 1 klap, AB voor eventuele (darm)ontsteking en de werkzame stof voor als het toch Giardia is (ook al komt het niet uit de test).

Daarnaast zsm via medpeds of zo Panacur bestellen, dat is een ontworming tegen o.a. Giardia. Normaal moet je het 2 dagen achter elkaar geven, bij Giardia 7 dagen achter elkaar, 2 stopweken, dan weer 7 dagen.
Mocht je Stomorgyl krijgen, dan 2 weken na de laatste AB pil een week panacur. Is je DA eigenwijs en krijg je geen Stomorgyl, dan zelf twee keer een week geven (met 2 stopweken er tussen).

Heb je ook andere katten, dan die gelijktijdig met Panacur behandelen, want alles is besmet.

Met het behandelen begint ook het schoonmaken, gebruik een stoomreiniger en ontsmettingsmiddel. Wees super zorgvuldig en trouw in het schoonmaken van de plekken waar de katten liggen, zitten, de kattenbakken (koop wegwerpgrit en verschoon dagelijks de kattenbak).
Het is een maand goed afzien en veel energie, maar dat is de enige manier om er af te komen! 1 maand energie tegenover hoge DA kosten in de toekomst valt op zich best mee.

Daarnaast is OR-ace (De dierenvariant van ORS) aan te bevelen om mineraaltekorten bij je kat aan te vullen, te bestellen op medpeds of bij je DA.

Ook Canikur of pro-colin probiotica pasta voor de week na de Panacur of Stomorgyl kuur is erg raadzaam, om de darmflora weer goed te krijgen. Als je kat een moeilijker eter is, probeer dan FortiFlora poeder, katten doen er letterlijk alles voor, het is een wondermiddel om katten weer aan het eten te krijgen! FortiFlora is helaas niet breed spectrum genoeg om de darmflora helemaal goed te krijgen, maar goed eten doet al wonderen en dat krijg je wel met FortiFlora voor elkaar!

Ik heb 12 jaar ervaring als fokker en heb vele mensen al door diarree problemen met hun katten geholpen. Bij mij in huis is een kat nooit langer dan twee dagen aan de dunne en gelukkig komt het zelden voor, ondanks dat ik een grote kattengroep (hogere infectiedruk) heb. Goede darmflora en tijdig ingrijpen is echt de sleutel. Dus als je katje straks van de dunne af is, goed blijven ondersteunen met probiotica.

Ik hoop dat je aan bovenstaande wat hebt.

Cayenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 02:42

En misschien wel het belangrijkste: voorlopig (zeker de aankomende maanden) dus zeker absoluut binnen houden, hoe vervelend ze het ook vinden!

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-19 09:20

Er wordt gelijk met vanalles gestrooid hier in dit topic.. Giardia is vaak wel te vinden.
Ga niet gelijk zomaar met AB aan de gang, en stomorgyl is een 3e keus middel die tegenwoordig niet meer gebruikt wordt voor giardia. Daar is een andere AB voor nu waar geen spizobactin bij in zit (die doet niets voor giardia)

Ook heeft het geen zin om de rest mee te behandelen, zolang die geen klachten hebben hoeven die niet behandeld te worden.

Luister naar je DA die je nu hebt en die bepaalt wel of je 10 dagen AB moet gaan geven (14 dagen hoeft dus ook niet) of 5 dagen panacur. Ook daarvoor geldt, niet 7 dagen en ook niet na zoveel dagen weer. Dat is 2 jaar terug allemaal veranderd en dat is niet nodig.

Mocht de parasiet terug komen, dan is er meer aan de hand waardoor die door een normaal gezonde weerstand heen kan komen. Als een dier gezond is dragen ze zich bij zich maar komt het niet tot uiting. Bij een ziek dier komt het tot uiting. Het is vaak een samenloop van meerdere factoren. Waarvan de grootste factor als het terugkomt voeding is.

Alles is besmet is dus deels waar, maar gezonde dieren zullen de parasiet zelf kunnen "wegwerken" en dus geen last ervaren.

Nogmaals, dit is wat wij als DA meegeven aan eigenaar, sinds een jaar.. Maar ik zou vooral naar je eigen DA luisteren en niet klakkeloos alles aan nemen wat iedereen kan tikken. Een kat die zijn MDK niet op orde heeft zou ik zo min mogelijk willen storen qua medicatie.

En verder, probiotica kan fijn werken bij het op orde helpen van een verstoord maagdarmkanaal.

En idd, hou m wel gewoon binnen voor nu!

FennyPower

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-19 19:40

De dierenarts heeft hem gezond verklaard vandaag en het gaat echt heel goed met hem nu ! :)
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-19 19:46

Fijn zeg.
Wat is je aanpak geweest?