Eigendomgeschil hond (BE)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:41

quickie schreef:
Wat een reacties. Mijn hond was voor mij als een kind. Niemand zou zeggen ach laat dat kind dan bij de vader, er zijn genoeg kinderen die een pleeggezin zoeken. Pfff. Of dan maak je toch een nieuw kind. Vindt het echt rare reacties. Zou een gesprek met een 3e persoon erbij niet een optie zijn? Soort mediation voor de hond.

Dit inderdaad. Wat een bizarre en harteloze reacties...

Ik zit in eenzelfde soort regeling met mijn ex, dit gaat wel goed overigens. Maar geen haar op mijn hoofd die er aan zou denken om een hond in deze situatie af te geven. Daar zou ik ook een rechtszaak van maken. Ook al heb ik nog meer honden en adopteer ik er ook nog meer, het zijn allemaal eigen persoonlijkheden. Ik heb nu altijd al buikpijn als de hond bij mijn ex is, dan is de roedel niet compleet en mis ik hem echt.

Sterkte voor je vriendin TS!

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:41

Amandavd schreef:
Zo zie je maar hoeveel mensen echt om hun dieren geven. Oh het wordt even moeilijk, laat maar gauw zitten, dan koop ik wel een nieuwe. TS, jouw vriendin moet zich laten informeren door iemand die bekend is met de wetgeving en juridisch gebeuren in België, hebben ze zo iets als rechtsbijstand daar?

Wat een aanname weer.

Majolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:42

Ibbel schreef:
Misschien is een potje blufpoker wel interessant: laat je vriendin haar helft van de hond te koop aanbieden. Ik weet niet wat voor hond het is, maar een pup kost al snel 1000 euro, dus ik zou zeggen: 500 euro, dan krijg je het eigendomsbewijs van me.

Kijken of hij (en nieuwe vriendin) dan nog zo happig is. Nu denkt-ie vermoedelijk z'n ex te kunnen zieken. Als zij zegt: kom maar door, koop de helft maar van me, is het misschien een heel ander verhaal.
En zegt-ie ja, OK, dan heeft ze de hond ook daadwerkelijk verkocht. Maar nu is ze én de hond kwijt én haar geld.

+:)+ Weet je gelijk waar je aan toe ben.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:43

lieveli schreef:
Amandavd schreef:
Zo zie je maar hoeveel mensen echt om hun dieren geven. Oh het wordt even moeilijk, laat maar gauw zitten, dan koop ik wel een nieuwe. TS, jouw vriendin moet zich laten informeren door iemand die bekend is met de wetgeving en juridisch gebeuren in België, hebben ze zo iets als rechtsbijstand daar?

Wat een aanname weer.

Jij zegt toch zelf dat je de strijd niet eens aan zou gaan? Dus dan klopt het toch wat ik zeg? Jij wilt geen 'geen moeite doen' dus geef het beest maar weg. Dat is wat je zelf zegt.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-12-18 18:44

Ibbel schreef:
Misschien is een potje blufpoker wel interessant: laat je vriendin haar helft van de hond te koop aanbieden. Ik weet niet wat voor hond het is, maar een pup kost al snel 1000 euro, dus ik zou zeggen: 500 euro, dan krijg je het eigendomsbewijs van me.

Kijken of hij (en nieuwe vriendin) dan nog zo happig is. Nu denkt-ie vermoedelijk z'n ex te kunnen zieken. Als zij zegt: kom maar door, koop de helft maar van me, is het misschien een heel ander verhaal.
En zegt-ie ja, OK, dan heeft ze de hond ook daadwerkelijk verkocht. Maar nu is ze én de hond kwijt én haar geld.

Ze hebben bij aankoop beiden de helft betaald, dus dit zal niet werken.

Het vredegerecht had ze ook al in gedachten, alleen is daar het probleem dat hij dan niet verplicht is om te komen opdagen, en ze dan alsnog niks ermee bereikt..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:46

Amandavd schreef:
Jij zegt toch zelf dat je de strijd niet eens aan zou gaan? Dus dan klopt het toch wat ik zeg? Jij wilt geen 'geen moeite doen' dus geef het beest maar weg. Dat is wat je zelf zegt.

Ja maar ik zeg nergens dat er niet ontzettend veel verdriet en pijn van zou hebben. Ik zie het ook niet als de makkelijke weg. Maar A) ik vind dat gesleep met dieren nogal omslachtig, B) Ik moet er niet aan denken om zo'n bedreigende ex nog wekelijks te zien en C) als je beide eigenaar bent zit je dus hartstikke klem.

Les voor de volgende keer: dieren op jouw naam zetten.

vevina

Amandavd schreef:

Klopt ik geef totaal niet om mijn hond :+
Mijn hond is mijn beste vriendin en zou me echt geen raad weten zonder haar. Maar ik zie niet in hoe vriendin TS de hond kan krijgen. Stelen is voor mij geen optie. Zelfs al zoek je het hoger op is het alsnog de hond van zowel vriendin en ex. Enige dat eruit kan komen lijkt mij is een regeling, zelf zou ik nooit elke week met mijn hond gaan slepen. Dus ja ik zou waarschijnlijk het erbij laten maar wel tranen met tuiten laten om het gemis van mijn maatje. Daarnaast ex en vriendin hebben beide voor de hond gezorgd en de hond opgevoed, lijkt mij dus dat de ex prima weet hoe die voor een hond moet zorgen.

Peterina

Maar dan kan wel … in afwijzigheid … een uitspraak afgedwongen worden. Hij krijgt wel kans maar hij moet toch zich verantwoorden.

Is de weeK/week op papier vastgelegd?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:48

Of TS moet gewoon salomons wijsheid toepassen :) :+
Dan weet je wie de hond echt toebehoort.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 28-12-18 18:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Amandavd schreef:

Wat een flauwekul. Het heeft niet te maken met ' het wordt me te moeilijk, ik geef deze wel weg en kies voor de makkelijkste weg'. Het gaat ook om je realiseren dat je niet de enige bent die goed voor het dier kan zorgen, als ik het kan kan een ander het ook. En het gaat om de beste situatie voor je hond vinden, niet om je eigen zin door te drammen.

Schemerdier

@ts
Dit zal wel werken want ze hebben nu beide eigendom over de hond, als de ex de hond wil, dan zal hij haar moeten uitkopen -> gezien ze elk de helft hebben betaald, zal hij nog de tweede helft moeten betalen om de hond te krijgen.

Ik denk niet dat er een andere uitkomst mogelijk is voor de rechter. (Dus een van de twee betaalt de andere heft en krijgt dus de volledige eigendom over de hond. Dit lijkt mij ook het beste voor de hond zelf.)

Ibbel

Snollygoster schreef:
Ze hebben bij aankoop beiden de helft betaald, dus dit zal niet werken.

Ja, dús kan hij nu haar helft ook kopen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:49

vevina schreef:
Amandavd schreef:

Klopt ik geef totaal niet om mijn hond :+
Mijn hond is mijn beste vriendin en zou me echt geen raad weten zonder haar. Maar ik zie niet in hoe vriendin TS de hond kan krijgen. Stelen is voor mij geen optie. Zelfs al zoek je het hoger op is het alsnog de hond van zowel vriendin en ex. Enige dat eruit kan komen lijkt mij is een regeling, zelf zou ik nooit elke week met mijn hond gaan slepen. Dus ja ik zou waarschijnlijk het erbij laten maar wel tranen met tuiten laten om het gemis van mijn maatje. Daarnaast ex en vriendin hebben beide voor de hond gezorgd en de hond opgevoed, lijkt mij dus dat de ex prima weet hoe die voor een hond moet zorgen.

Als haar naam ook op het eigendomspapier staat dan mag hij het dier niet zomaar claimen. Voor de wet is een dier een ding, dus hetzelfde als een huis of auto. Dan mag de een ook niet zomaar zeggen ik hou het huis voor mijzelf.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:50

Goof schreef:
Amandavd schreef:

Wat een flauwekul. Het heeft niet te maken met ' het wordt me te moeilijk, ik geef deze wel weg en kies voor de makkelijkste weg'. Het gaat ook om je realiseren dat je niet de enige bent die goed voor het dier kan zorgen, als ik het kan kan een ander het ook. En het gaat om de beste situatie voor je hond vinden, niet om je eigen zin door te drammen.

Sorry maar jouw antwoord slaat echt nergens op. Dat een ander goed voor een dier kan zorgen betekent toch niet dat je dan maar je dier zomaar moet opgeven? Dat staat compleet los van elkaar. Net als die opmerking over zin doordrammen, het gaat hier over een levend dier waar je een band mee hebt als het goed is, geen barbiepop.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:53

Koop maar een nieuwe..
Het is geen TV!!!!!! Gaat om een hond, levend wezen waar die vriendin dus blijkbaar van houdt..

Goed dier is dus officieel van beiden blijkbaar, daar valt dus weinig te halen.
Hij zegt dat hij het wisselen raar vind voor de hond, maar dat ligt maar net aan de hond.. De mijne is dolblij met de oppas als ik haar daar dump en de vorige was dat ook.
Vermoeden dat nieuwe vriendin de honden bezoek regeling niet wil vanwege het contact?
Vriend en nieuwe vriendin werken tegelijk en 8 uur terwijl andere helft dat blijkbaar niet doet, dan zou logica zijn hond naar diegene die het minste werkt.
De hond gaan stelen kan niet, wel kan ze denk ik aangifte doen van bedreiging aangezien haar ex haar had gezegd haar wat aan te doen als ze wel zou komen toch?
Ieders de helft betaald bij aankoop.. Voor de deur gaan staan met de helft van het geld en zeggen, geef hond maar mee?

Aangezien ze blijkbaar beiden eigenaar zijn.. gaat dit ook in België gok ik niet zomaar opgelost worden...

Ik zie het dan nu maar even positief.. in tegen stelling tot veel scheidingen waar geen van 2en het dier wil, wordt er nu om het dier gevochten, dat is toch positief... altijd beter dan op straat geschopt worden.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:53

Nee hij is niet verplicht op te komen dagen,maar er word dan een uitspraak gedaan door de vrederechter een bindend advies heet dat geloof ik,en daarmee kan ze naar de rechter die zich dan meestal aan het advies vd collega houd.Ook daar hoeft hij niet op te komen dagen maar met die uitspraak in je hand kan je een deurwaarder inschakelen die dan vervolgens met of zonder politie de hond buiten gaat halen.

Maar goed denken dat je gelijk hebt is het niet krijgen he.En een andere keus als deze weg bewandelen heb je niet.
Ik heb ook de hele weg bewandeld met een idem gelijk verhaal.Alleen vriendin heeft de hond niet terug gekregen die had te lang gewacht met er een zaak van te maken,dus kort op de bal zitten is wel de boodschap.De rechter vond dat de hond niet weer verplaatst hoefde te worden
Uitspraken liggen ook wel aan de rechter,je hebt er die dierenvrienden zijn en de zaak anders bekijken als die geen dierenvrienden zijn en de zaak heel sec bekijken,alleen heb je daar helaas geen keuze in.

silverdapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:56

Amandavd, ik snap je frustratie maar ben het niet met je eens. Er zit natuurlijk een groot verschil tussen het kiezen van een voor de hand liggende optie en het niet geven om een huisdier. Uit de situatie die de TS omschrijft kunnen we moeilijk conclusies trekken (wie weet laat de buurvrouw bij afwezigheid de hond twee keer per dag uit, weten wij veel) laat staan zeggen of hij het daar slecht heeft, daarnaast haal je jezelf heel veel werk op de hals dat niet per se lonend zal zijn noch de situatie met de ex zal verbeteren. Dat je daarvoor niet kiest, hoef niet te betekenen dat je daarom niet om je dier geeft, maar andere dingen wellicht belangrijker vindt voor je dier. En dat is ook geven om. :)
Laatst bijgewerkt door silverdapple op 28-12-18 18:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:56

Amandavd schreef:
Goof schreef:

Sorry maar jouw antwoord slaat echt nergens op. Dat een ander goed voor een dier kan zorgen betekent toch niet dat je dan maar je dier zomaar moet opgeven? Dat staat compleet los van elkaar. Net als die opmerking over zin doordrammen, het gaat hier over een levend dier waar je een band mee hebt als het goed is, geen barbiepop.

Mag je vinden, maar ik vind het persoonlijk sneuer voor een hond om hem zijn hele leven om de week te verslepen dan om hem achter te laten bij zijn baasje die er ook goed voor kan zorgen en er een band mee heeft.

Overigens hebben mijn man en ik afgelopen jaar 2 nieuwe honden aangeschaft en meteen besproken dat, mochten wij ooit uit elkaar gaan, hij de chihuahua meeneemt en ik de labrador. Ik voorkom dit soort situaties liever dan dat ik erin terecht kom.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 18:58

Amandavd schreef:

Precies dit.

Wat een afknappers zeg.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:03

Boras schreef:
Amandavd schreef:

Precies dit.

Wat een afknappers zeg.

Wat een leven zal je hebben als je je zo moet uitlaten over mensen wiens mening je niet deelt. :)

Amandavd

Re: Eigendomgeschil hond (BE)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:06

Als je inhoudelijk niets meer tezeggen hebt kun je inderdaad op diemanier verder gaan.

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:07

Het gaat ook om rechtvaardigheid. Er was een omgangsregeling voor de hond.Dat ging goed totdat de nieuwe vriendin kwam. En nu wil ex zich niet meer aan de omgangsregeling houden. Dus ex zit fout want heeft de afspraak geschonden.

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:07

StalMelyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:08

Schuur_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-18 19:09

Joh TS, wat een rotsituatie voor je vriendin. Om dit te voorkomen heb ik dus mijn hond zelf betaald toen ik samen was met mijn ex om juist zo een situaties te voorkomen.

Ik weet ook niet hoe de communicatie van je vriendin naar je ex gebeurt maar is er geen mogelijkheid om rustig rond tafel te zitten, ev ook met nieuwe vriendin aangezien zij hier ook aandeel in heeft, met ouders om dit uit te klaren. Misschien zien hun dan het licht of kan zij het afsluiten. En zet dit dan ook op papier

Juridisch ga je hier niet uitkomen en zijn beide partijen nooit tevreden.