Jonge hond aan het slopen...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 13:14

bigone schreef:
Maar is dat de bijkeuken op die foto?? Dan kunnen ze daar toch prima zitten in de nacht. Nacht is slapen, overdag is spelen.

Ik ga proberen op iedereen te reageren.

Hier past maar 1 mand en zoals te zien, hoewel het vertekend, is die andere hond echt heel groot en gaat dat niet passen. Kan er geen mand bij zetten.

Snorkel; dat is nog een idee!

Gillian: op zich ik ook! Maar als ik m betrap en hem straf wordt ie heel angstig en durft ie een week niet meer bij me te komen. Vind ik ook zo zielig.

Sunshine; als een bench, antibite en andere opties niet helpen is dat een idee maar ben er geen fan van. Ook hier niet zulke goede ervaringen net als charmingS

Esirene; dankje! We zijn er ook heel blij mee! Ik heb inderdaad ook daar aan gedacht, ook nog een idee. Heb nu al wel een bal met brokjes en een snuffelmat en een slang waarin ik leverpastei oid kan doen zodat dat m bezig houd maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als die spelletjes.

Dan een update. Gister een bench op mogen halen die echt gigantisch is. Hij vond het wat spannend maar ging er uiteindelijk uit zichzelf wel af en toe in liggen. Heb m gisteravond en vanochtend ook gevoerd in de bench. Hij heeft er nu 1 x 5 minuten ingezeten met t deurtje dicht. Verder alleen op eigen initiatief erin en een paar keer met een koekje.

Afgelopen nacht hebben we de honden in de keuken gedaan, alles van tafel en aanrecht afgehaald, bench open. Dat ging opzich prima. We gaan nu rustig trainen met de bench en dan kijken hoe het gaat zodat we niet elke avond de hele keuken op moeten ruimen.

Dit is de bench! We kunnen er ook samen in haha

Afbeelding

Afbeelding

snorkel1986

Re: Jonge hond aan het slopen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:09

Let er even op of je tuindeur niet tocht ? Anders ligt hij er nooit lekker +:)+ verder goed bezig.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 14:18

Goed bezig TS, en prachtige honden heb je!

Hoop dat hij de bench uiteindelijk een fijne veilige gaat vinden:)

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 14:42

snorkel1986 schreef:
Let er even op of je tuindeur niet tocht ? Anders ligt hij er nooit lekker +:)+ verder goed bezig.

Zeker een goede tip! Gelukkig hebben we net vorige week nieuwe deuren geplaatst en tochten deze niet... bij de vorige zat er een kier van 1,5 cm...

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 15:01

Voor de spelletjes goede om mee te beginnen zijn de dogbrick en de spinner. Spelletjes zijn heel leuk om te doen. Je bouwt er een band mee op en heb veel honden er rustiger van zien worden.

Deeks93

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-18 15:53

ryukapple schreef:
Voor de spelletjes goede om mee te beginnen zijn de dogbrick en de spinner. Spelletjes zijn heel leuk om te doen. Je bouwt er een band mee op en heb veel honden er rustiger van zien worden.

Dat zou dan zeker een bijkomend voordeel zijn aangezien dit nogal een druk exemplaar is als ie wakker is. Hij kent 2 standjes; slapen en hyperactief.

ryukapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:36

Adrienne93 schreef:
ryukapple schreef:

Dat zou dan zeker een bijkomend voordeel zijn aangezien dit nogal een druk exemplaar is als ie wakker is. Hij kent 2 standjes; slapen en hyperactief.

Mocht je meer willen weten over puzzels pb maar heb nog wel wat filmpjes van honden waarmee ik gepuzzeld heb

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 16:47

Nog even over de angst. Hier zijn ze soms al flink aan het knallen met vuurwerk.
Kan hij daarvan geschrokken zijn?

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 17:06

sunshine schreef:
Ik zou zeggen, ga alsjeblieft niet zelf lopen prullen en laat een gedragsdeskundige komen.
Wij allemaal hier weten niet wat er gebeurt, hoe jullie daar op reageren en hoe de hond daar vervolgens weer op reageert.
Je verteld het uiteraard, maar dat is toch anders dan dat iemand ziet wat er gebeurt.

Niet overdrijven, niet gelijk met deskundigen op welk gebied dan ook aan komen zetten. Probeer eerst rustig e.e.a. uit, die gedragtypes zijn ook niet zaligmakend. Zeer afhankelijk van opleiding ervaring en persoonlijkheid.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-18 22:04

Ik ben benieuwd hoe jij jouw hond "op normale wijze" hebt gestraft voor het slopen.
Ik zou namelijk mijn hond überhaupt niet straffen voor slopen en het feit dat jouw hond zo ontzettend angstig kan reageren na straf maakt wel duidelijk dat hij er niets van begrepen heeft.

Afgezien van het feit dat je hond een puber is en hij er een beetje de leeftijd voor heeft, kan het sloopgedrag een uiting zijn van stress, mogelijk vanwege eerder op die dag opgedane negatieve ervaringen.
Ik zou daarom eens beginnen met de hond te observeren gedurende de dag en je in te lezen over stress.
Je kunt bijvoorbeeld (gratis) artikelen lezen op internet van Monique Bladder over stress signalen en het stress emmertje van je hond.

Het dingen van tafel pakken kun je oplossen door de hond middels positieve (clicker) training zelfbeheersing te leren. Dit is leuk om te doen en zal de hond veel zelfvertrouwen geven.

Kortom: stop met straffen, leer je hond lezen en verdiep je in positieve begeleiding van je hond.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:33

Ik mis een basis verhaal.
Hoe veel beweging krijgt de hond dagelijks en wat voor geestelijke verrijking?

Sloopgedrag is meestal een gevolg van frustratie.
En ik ben een voorstander om je hond in de bench/hok te doen als het rusttijd is.

Schakel een deskundige in, bijvoorbeeld iemand van Tinley.

Machie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:40

Wat is een boulab? Ik dacht mijn rassenkennis redelijk op orde te hebben maar hier heb ik nog nooit van gehoord haha.

Verder is het zorgen dat je alles opruimt. Mijn kleintje van 42 cm jatte ook alles. Zij sprong op tafel en op het aanrecht. En we werden heel hard afgestraft als we iets lieten slingeren :+

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:47

Martinedd schreef:
Ik mis een basis verhaal.
Hoe veel beweging krijgt de hond dagelijks en wat voor geestelijke verrijking?

Sloopgedrag is meestal een gevolg van frustratie.
En ik ben een voorstander om je hond in de bench/hok te doen als het rusttijd is.

Schakel een deskundige in, bijvoorbeeld iemand van Tinley.

Bovenstaande. Dat beetje wandelen wat jij noemt in de OP kan nooit voldoende zijn voor dit ras, die hebben echt uitdaging nodig!

Ik neem aan dat de 45 minuten (minimaal) loslopen zijn? Want er is een verschil tussen aan de lijn en los wandelen. Los hebben ze veel meer verrijking dan vast, niet perse qua rennen en spelen, wel qua snuffelen en mentaal.

Nu komen de koude dagen en ze gaan automatisch minder buiten spelen, merk ik ook, ondanks dat ze 24/7 naar buiten kunnen. In de ochtend wordt anderhalf uur buiten gerend alsof ze nooit daglicht zien, maar de rest van de dag zijn ze vrijwillig binnen.

Dat compenseren wij door grotere afstanden te wandelen en op andere plekken te gaan wandelen. Nieuwe geuren staat gelijk aan meer mentale uitdaging.

In de winter doe ik ook meer aan keuzewandelingen, één hond bepaald waar we naartoe wandelen en dus ook hoelang we wandelen.

Ik denk dat deze hond meer uitdaging icm een veilig plekje (de bench) nodig heeft. Doordat jullie de bench nu in de keuken(?) Hebben gezet zal hij de andere hond nog zien, ruiken en horen. Dat geeft ook een hoop rust omdat hij zich niet alleen hoeft te voelen.

Wel wil ik je ook op het hart drukken om de bench goed aan te leren! Zoals sommige voorgangers al zeiden, daar heb je alleen maar profijt van.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 10:52

Ik zou toch zeker afraden om kilometers te gaan maken met een jonge hond.. Beweging is goed, maar denk niet dat je een hond met wandelen/rennen moe gaat krijgen, daar heb je echt mentale uitdagingen voor nodig. De enige manier waar ik mijn herders rustig mee krijg is speurwerk, een half uurtje per dag en ze zijn heerlijk kalm.. Daarnaast gaan ze toch iedere dag een uur mee naar het bos omdat ze toch ook lichamelijke beweging nodig hebben natuurlijk.

Mijn honden lopen de eerste 20 minuten los zodat ze hun energie kwijt kunnen, daarna onder apél en geef ik ze tussendoor commando's zodat ze op blijven letten. Dit vinden ze echt super leuk! Als ik ze alleen maar ga laten rennen als kippen zonder kop dan hou ik geen hond meer over..

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:04

Kruising Labrador - Berner Sennen hond.

Wij hebben sinds half september een puber uit het asiel in Spanje. En hier is al veel gesneuveld tot zelfs de tv -O-

Ondertussen werken we eraan op meerdere fronten en dat lijkt toch zijn vruchten af te werpen.
Elke dag neem ik mijn drie rakkers mee naar onze paardenweide die hier vlakbij ligt. Die is 1ha groot en afgespannen voor schapen. Daar laat ik ze een half uur rondlopen, snuffelen, spelen...
Daarnaast loopt zij als enige (soms nog samen met 1 andere maar nummer 3 gaat alleen op pad als je hem thuis los laat) nog een uur mee als ik de paarden verzorg. Mijn huis is omringd door weides dus ze loopt dan hier op mijn kleine weide, in de paddock en ook een stuk bij de buren in de weides.

Echt wandelen aan de leiband moeten we nog verder uitbreiden want ze is dan vooral op haar hoede en een beetje bang nog maar dat zal er nog wel uitgaan.
We zitten dus aan 1.5 uur vrije beweging per dag. Daarnaast speelt ze soms nog met één van de andere honden.

Bench lukte aanvankelijk niet, daar werd ze hysterisch in maar ik heb ze gewoon in de living laten staan en ze ging er vaker en vaker in liggen en nu gaat dat dus wel. Voor kortere periodes (enkele uurtjes) gaat ze dus in de bench. Wel met tywraps
Heel uitzonderlijk ben ik meer dan acht uur van huis en daarvoor hebben we een buitenren gezet met schuilhok met warmtelamp. Zij gaat daar dan samen met haar vriendin in.

In het begin werden er vaak dingen kapot gemaakt uit frustratie. Als ik mijn zoontje in zijn bed legde en zij niet mee naar boven mocht... Zo ben ik dan botjes beginnen geven niet zo maar overdag maar vlak voor we naar boven gaan. Ondertussen blijft ze gewoon slapen als ik mijn zoontje naar bed breng.

Als ik zelf ga slapen, geef ik bewust iets dat ze kapot mag doen. Niet iedereen zal dit een goede strategie vinden maar ik heb het gevoel dat het werkt. Dat is dan bv een leeg brik van melk, een leeg potje van yoghurt... Ze prutst daar dan wat mee en gaat slapen.
Vorige week had ik het niet gedaan en dan heeft ze een rieten mandje in de keuken bewerkt :D .

Daarnaast hebben we op de hondenschool geleerd om ook binnen in huis leiding te geven. De lesgeefster vergeleek het met een kleuterklas. Daar ga je als juf ook niet de kindjes gewoon in het lokaal zetten en ze maar laten doen.
Ik gebruik dit eerder als mindset en zit dus niet de hele tijd opdrachten te geven. Ik hou haar wel in de gaten, zeg er regelmatig iets tegen, geef iedereen de opdracht om op de bank te gaan zitten als ik stofzuig, neem buiten ook de leiding en neem haar bv mee naar de hooistapel, naar de mesthoop...

Afbeelding
dit is de kapoen in kwestie

Nog vergeten te zeggen, ik verschuif nu elke avond mijn tv-kast en zet de tv erachter. Hij is nl gesneuveld doordat ze achter de tv op de vensterbank gesprongen is en zo de tv omgeduwd heeft.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 11:26

CharmingS schreef:
Ik zou toch zeker afraden om kilometers te gaan maken met een jonge hond.. Beweging is goed, maar denk niet dat je een hond met wandelen/rennen moe gaat krijgen, daar heb je echt mentale uitdagingen voor nodig. De enige manier waar ik mijn herders rustig mee krijg is speurwerk, een half uurtje per dag en ze zijn heerlijk kalm.. Daarnaast gaan ze toch iedere dag een uur mee naar het bos omdat ze toch ook lichamelijke beweging nodig hebben natuurlijk.

Mijn honden lopen de eerste 20 minuten los zodat ze hun energie kwijt kunnen, daarna onder apél en geef ik ze tussendoor commando's zodat ze op blijven letten. Dit vinden ze echt super leuk! Als ik ze alleen maar ga laten rennen als kippen zonder kop dan hou ik geen hond meer over..

De hond is 8 maanden. Die kan rustig wel wat meer hebben dan drie kwartier door het bos rennen. Het is ook echt wel een verschil of je 3 uur buiten bent en 20 km hebt gewandeld, of 3 uur buiten bent en 10 km hebt gewandeld. Bij wijze van spreken.

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 12:14

Een hond alleen zal nooit een uur alleen maar rennen. Soms even een sprintje en door de bosjes heen knallen, maar verder gewoon scharrelen en snuffelen hoor :+

Wij hadden met vier maanden een kruising terrier opgehaald (nu 2,5) voor onze flatcoat. Dat is echt een kauwer en als hij zich verveelde dan wilde hij dingen slopen. Er zijn al meerdere hondenkussens aan gort gekauwd. Soms liep ik even snel naar boven om iets te pakken en als ik terug kwam had hij mijn oplader gesloopt. Hij kreeg uiteindelijk een muilkorfje om, want het was echt niet grappig meer. Hij kon er gewoon mee drinken, maar als we niet thuis waren of boven zaten dan kreeg hij hem om. Nu net een paar maanden krijgt hij alleen overdags soms nog een muilkorf om, maar ‘s nachts niet meer. Bij hem is het puur frustratie en verveling, vooral ‘s ochtends als we niet vroeg genoeg opstaan (7 uur vindt hij prima, en dan is het alsnog maar 3 druppels lekken). Dus, niet uitslapen en gaan :Y)

Maar je bent al een heel eind met je bench TS! Inderdaad, maak er een leuke plek van. Onze terrier kreeg eerder altijd zijn eten in de bench dat is nu voor hem echt zijn veilige plekje.
Verder zou ik proberen om hem mentaal meer uit te dagen. Speuren vinden veel honden erg leuk, maar bv commando’s leren is ook nuttig. Onze terrier vindt dat echt geweldig en daarna is hij lekker rustig :D Qua bewegen, kan hij wel lekker met andere honden spelen/lopen (naast je andere hond)? Ik merkte toen onze flatcoat nog jonger was (hij was geen sloper), dat als we geen andere honden tegenkwamen hij echt niet zijn beweging had gehad, dan was hij ‘s avonds altijd mega onrustig.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 14:29

CharleyT schreef:
sunshine schreef:
Ik zou zeggen, ga alsjeblieft niet zelf lopen prullen en laat een gedragsdeskundige komen.
Wij allemaal hier weten niet wat er gebeurt, hoe jullie daar op reageren en hoe de hond daar vervolgens weer op reageert.
Je verteld het uiteraard, maar dat is toch anders dan dat iemand ziet wat er gebeurt.

Niet overdrijven, niet gelijk met deskundigen op welk gebied dan ook aan komen zetten. Probeer eerst rustig e.e.a. uit, die gedragtypes zijn ook niet zaligmakend. Zeer afhankelijk van opleiding ervaring en persoonlijkheid.

Wat ze met mijn tip doet moet ze zelf weten, niet mijn hond.
Maar om nu te zeggen " niet overdrijven " gaat nergens over. Ik zie genoeg mensen maar aanmodderen waardoor het in sommige gevallen alleen maar erger en erger wordt.
En tsja, niet iedere gedragsdeskundige is goed nee maar ik neem aan dat als je er een in huis haalt ook eerst onderzoek doet of diegene wel de juiste papieren heeft en eventueel ervaringen opzoekt.

Ts succes met de hond.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:17

Voor dit geval zou ik ook niet direct een deskundige inschakelen, tenzij dat je niet weet wat de voor en achterkant van je hond is. Maar ik schat TS zo kundig nog wel in, als TS nou werkelijk alles geprobeerd heeft en de situatie verslechterd, dan zou ik inderdaad een deskundige inschakelen. Maar dat stadium heeft ze nog niet bereikt lijkt mij. :n

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 15:32

Ik gaf alleen advies.
Vind het best een probleem, ik zeg ook nergens dat ze niet kundig is ( ik ken TS immers niet ), maar ik weet wel dat een hond niet zomaar sloopt.

Als ik onderstaande lees vraag ik mij echt af wat de onderliggende reden is van dit gedrag.

Afgelopen nacht is Deeks volledig in paniek geraakt, door zijn paniek is de hele achterzijdevan de deur gesloopt (krabben, bijten etc.) Hij is zo aan het hijgen geweest dat alles wat beslagen. Hij was aan het janken, blaffen, piepen en toen we beneden kwamen wilde hij bijna in je kruipen van angst en durfde niet meer naar buiten, had het mega warm en is in pure paniek geweest.

Persoonlijk zou ik zelf eerst uitzoeken wat de reden is van dit gedrag en dan pas naar passende oplossingen kijken.
Maar, nogmaals ik TS moet zelf weten wat ze met mijn tip doet en wens haar succes.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:08

Ik lees een heel onzekere, jonge hond die ineens voor de nacht ergens wordt opgesloten. Vind ik het helemaal niet vreemd dat hij over zijn toeren gaat. Neem die hond toch lekker mee in de slaapkamer. En als hij de trap niet op/af durft dan ga je zelf beneden slapen totdat hij dat geleerd heeft...
Maar volgens mij ging het eerder wèl goed, snachts?

okdoei

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:23

hoi ts, ik vraag me af hoe het gaat, heb je hem al snachts in de bench gehad en hoe bevalt dat?

Summerdreams

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-18 16:32

Die van mij deed dit ook. Wat hielp was dr tussendeur open zodat hij ons kon horen (snurken :P ) hij was gewoon bang snachts om alleen te zijn.
Wat je ook nog zou kunnen proberen is n babyfoon met camera. Zie je dat hij gaat slopen, zeg je zijn naam of nee bv. Dan krijgt hij door dat je er bent en hij niet alleen is.

ZoZenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 13:25

Dit klinkt voor mij niet alsof het probleem 'sloopgedrag' is. Ik lees in het verhaal meer dat het sloopgedrag het resultaat is van andere factoren en niet van pubergedrag of uitproberen. Ik zou dan ook geen 'pubergedrag' oplossingen gaan proberen, zoals in de bench. Het lijkt voor mij alsof het probleem hier is dat de hond onrustig is en dus zelfs in paniek raakt, om uit deze staat te komen gaat hij slopen om zichzelf te kalmeren.
Het is dus belangrijk om te gaan kijken waarom hij in paniek raakt en dat aan te pakken. Vindt het hij alleen zijn misschien heel erg eng? Opnieuw opbouwen. Is hij overprikkeld? Minder prikkels aanbieden. Die van mij slopen niet en hebben nooit gesloopt, maar ze hebben ook altijd voldoende karton dat gesloopt mag worden en ze zijn nooit in paniek of bang wanneer we ze alleen laten.
Kun je hem bij je op de kamer laten slapen?

Balte

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 19:34

Dus ZoZenn, jij voorziet ook iets dat ze wel mogen kapot doen in feite en zo blijven ze van de rest af?