(hulp)dieren en trauma door vuurwerk

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

dierenfan

Re: (hulp)dieren en trauma door vuurwerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:08

Mijn pup was 2 weken terug doodsbang voor vuurwerk. Hij schrok enorm en totaal niet meer te bereiken. Gelijk goed passend tuig geleend van een vriendin voor de komende maand. Verder doe ik niets.

Volledig in paniek? Ik til hem op totdat hij aan geeft weer te willen lopen. Gelukkig eens een x een klein blijvende hond haha. Inmiddels schrikt hij en komt hij om een snoepje ipv totale paniek. We gaan dus goed vooruit.

Overigens hier de komende weken in de weekenden al voortdurend vuurwerk en door de week s avonds dus erg lange periode. Hier al een week standaart door drinkwater zelf samengestelde bach rescue. Ik heb 6 honden en als er 1 nog meer nodig heeft dan gaat diegene ook over het eten bach rescue krijgen. Eventueel voeg ik ook nog gerust van Puur de tranquil of nervo poeder erbij.

Ik bescherm en geef steun vanuit mezelf en natuurlijke hulpmiddelen en eigenlijk ook de husky's die herplaatsers zijn en volledig door draaiden die lopen nu vrij relaxt mee en doen gewoon hun behoeften.

Wel laten we ze na kerst eigenlijk totaal niet meer alleen thuis en lopen wij enkel aan de overkant van het huis op het veld of in de polder.
De 31ste zelf rijden we s nachts naar industrie terrein daar dan totaal verlaten EN verlicht en kunnen we al jaren zeer relaxt wandelen rond 22 uur. Dan terug thuis extra x bach rescue en flink knaagwerk en ze gaan er vlot doorheen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:17

daantjuhhh schreef:
eclair98 schreef:
Mijn hond is gelukkig niet heel erg bang, ze mag zoals altijd op een kleedje op de bank en dit werkt goed. Als het heel erg dichtbij is, vind ze het wel heel erg eng.

Ik wil mensen wel waarschuwen voor eventuele medicatie. Zo uit mijn hoofd weet ik niet over welke medicatie het precies gaat, maar sommige medicatie kan de alertheid verhogen, maar het lichaam wel verlammen. Het dier wordt hierdoor alleen nog maar banger en dit lijkt mij niet de bedoeling. Controleer even je medicatie voordat je het geeft!

Klopt. Die pillen gaven wij ook niet.
Wel andere medicijnen. Maar daar merkten we geen verschil mee. Ook de rustgevende band deed niks.

Vetranquil is dat middel.

Dat is pil die soort narcose achtig effect geeft. Idd absoluut niet geven!!!

Tranquil is overigens geen familie in die zin van Vetranquil en tranquil is absoluut een goed middel om te ondersteunen eventueel in combinatie met Puur Nervo of bach rescue.

Wij hebben alles al weer ruim in voorraad staan (pension) om alle dieren zo relaxt en veilig mogelijk door oud en nieuw te slepen. Uiteraard wordt dit enkel ingezet in nauw overleg met de eigenaren. Meestal stuk voor stuk honden in pension in die periode die thuis niet te houden zijn en dan erg fijn ze te kunnen ondersteunen. Lekker een relax cd aan en komt allemaal goed.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:18

Delphi schreef:
Ach wat een aangrijpend filmpje, vooral skylar de hulphond die zelfs in elkaar zakte. Voor de baas ook verschrikkelijk, omdat zij daardoor ook in vrijheid beperkt wordt.

Ik ben zelf gezegend met 2 shetlanders die graag vuurwerk kijken en een labrador waarvan ik verwacht dat hij er niets om geeft. Wij kregen de pup 16 dec. dus hij heeft 1 keer vuurwerk meegemaakt hier en hij gaf geen kik. De fokker heeft regelmatig eens een vuurwerk CD op gehad om ze aan dit geluid te laten wennen. Op de cursus laatst ook een oefening gehad met een alarmpistool en daar reageerde hij gewoon normaal op.
Maar voor mij mogen ze vuurwerk ook verbieden. Gewoon om 0:00 op een paar plaatsen georganiseerd vuurwerk en meer niet.

Angst negeren snap ik ook niet zo. De hond is toch al bang en wordt echt niet banger als je hem aait en gerust probeert te stellen. Sterker nog hopelijk kan hij zo wat nodige steun bij de baas vinden.

Op de fb pagina van onze DA zag ik laatst iets over een soort romper die aansluitend om de hond zit en een soort van inbakerd, net als je we eens bij baby's ziet. Dat zou ook een rustgevend effect geven. Al denk ik dat je bij honden die compleet van slag zijn er weinig aan zult hebben.

Thunder shirt ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:31

Die van ons is ook echt bang voor vuurwerk. Laatst was ik aan het oefenen met zit, af, wachten etc op het loslaatveldje voor ons huis toen er een luide knal kwam. Zina wilde van schrik naar huis rennen maar ik kon haar gelukkig toch overtuigen om naar me toe te komen. Ik heb door geoefend en haar beloond met wat lekkers. Ik was daar wel blij mee want vorig jaar was ze echt in paniek bij luide knallen. Trekken als een gek, staart tussen de benen, niet naar buiten willen. Oudjaarsdag heeft ze niet meer durven poepen. Uiteindelijk zijn we een stuk met haar in de auto gaan rijden en hebben we haar ergens uit gelaten bij een tankstation langs de snelweg.

Dit jaar wil ik een thunder vest proberen

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 18:45

Hier 1 paard die vreselijk over de zeik gaat, die schiet in zijn tick en tickt gerust nog een week na. De andere 2 blijven er gelukkig rustig onder. Die kijken wel, maar zijn niet angstig. De moeilijke vliegt om 24u met oud en nieuw nog net niet over de deur, daar ben ik dus ook bij om hem zo vaak mogelijk uit die mindset te snappen. Nu ook iets gewisseld in opstelling, waardoor hij hopelijk minder meekrijgt en meer steun kan zoeken bij de rest.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:10

Ik heb Alprazolom gekregen bij de DA, haalde ook tranquigel voor de paarden (standaard op stal liggen, en heb het nodig de eerste uren na bevalling voor het veulen te laten drinken) en die mag ook aan honden gegeven worden.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:29

dierenfan schreef:
Delphi schreef:
Ach wat een aangrijpend filmpje, vooral skylar de hulphond die zelfs in elkaar zakte. Voor de baas ook verschrikkelijk, omdat zij daardoor ook in vrijheid beperkt wordt.

Ik ben zelf gezegend met 2 shetlanders die graag vuurwerk kijken en een labrador waarvan ik verwacht dat hij er niets om geeft. Wij kregen de pup 16 dec. dus hij heeft 1 keer vuurwerk meegemaakt hier en hij gaf geen kik. De fokker heeft regelmatig eens een vuurwerk CD op gehad om ze aan dit geluid te laten wennen. Op de cursus laatst ook een oefening gehad met een alarmpistool en daar reageerde hij gewoon normaal op.
Maar voor mij mogen ze vuurwerk ook verbieden. Gewoon om 0:00 op een paar plaatsen georganiseerd vuurwerk en meer niet.

Angst negeren snap ik ook niet zo. De hond is toch al bang en wordt echt niet banger als je hem aait en gerust probeert te stellen. Sterker nog hopelijk kan hij zo wat nodige steun bij de baas vinden.

Op de fb pagina van onze DA zag ik laatst iets over een soort romper die aansluitend om de hond zit en een soort van inbakerd, net als je we eens bij baby's ziet. Dat zou ook een rustgevend effect geven. Al denk ik dat je bij honden die compleet van slag zijn er weinig aan zult hebben.

Thunder shirt ;)

Ja! Dank je wel! :D Dat is inderdaad het shirt/rompertje dat ik gezien heb. Er stonden ook best wat positieve reacties onder.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 20:38

Dit jaar is voor mij en mn twee katten het laatste jaar dat we oud en nieuw thuis “vieren”. Volgend jaar hebben we een hutje op de hei gereserveerd waar geen vuurwerk wordt afgestoken...
Te triest voor alle dieren en mensen die er last van hebben..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-18 21:10

En dan ook nog al die dieren die slachtoffer worden, denkende aan eenden waar vuurwerk in de bek gestopt wordt en afgestoken en dat soort zieke dingen. Ieder jaar komen er dieren om het leven door vuurwerk of raken gewond/verminkt, zijn er veel dieren en mensen bang en raken ook mensen die ergens als omstander staan gewond door rondvliegend vuurwerk.
Ik vind siervuurwerk prachtig, maar kan dat ook op tv zien of op een georganiseerd punt. Van mij mogen ze al het vuurwerk verbieden, het geeft zo veel ellende.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:34

https://www.instagram.com/p/BqS0Nn7iJ4I/
https://www.instagram.com/p/BqTOcIcAUxJ/

Dit doen mijn honden met vuurwerk.. Geen angst maar pure werkdrift. Helaas maakt dat het er niet makkelijker op als het rond 11 uur flink begint te knallen en mijn honden zich afvragen wanneer ze nu eindelijk hun werk mogen doen :Y)
Ik train mijn honden vanaf een maand of 4 al met vuurwerk, heb speciale oorpluggen (soort watten). Ze weten dat als het vuurwerk komt ze mogen bijten dus dat is hun beloning, dat vuurwerk interesseert ze dan op dat moment ook niet eens meer.

Mijn chihuahua (de baas in huis) is daarintegen wel echt enorm bang en zal zoals ieder jaar de hele dag liggen trillen onder de bank, echt heel erg zielig.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:37

Mijn 11 jaar oude hond is ook ieder jaar bang. Durft die dag buiten geen behoefte te doen en doet dat binnen. Vervelend? Ja vooral voor hem.. dat die angst zo groot is. Training heeft niet geholpen. Ieder jaar zorg ik dat ik thuis bij hem blijf en dan is het wel te doen, zolang hij maar bij me in de buurt blijft.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:40

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:44

Neonlight schreef:
Ik heb Alprazolom gekregen bij de DA, haalde ook tranquigel voor de paarden (standaard op stal liggen, en heb het nodig de eerste uren na bevalling voor het veulen te laten drinken) en die mag ook aan honden gegeven worden.

Ik zou het gebruik van tranquigel echt af willen raden. Dit werkt namelijk alleen lichamelijk ontspannend. De stress en angst zit er dan nog steeds in het koppie.. Alprazolom schijnt wel echt goed te werken en wil ik ook gaan proberen dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 10:48

Hier is geen enkele hond gelukkig bang. 4 mechelaars, labrador en een kleine kruising.

Hier ook 2 mechels die denken dat ze aan het werk mogen :') Gaan ook rustig mee naar carbid schieten. Vinden ze prachtig. Moet alleen oppassen dat ze niet achter het vuurwerk aan gaan.

Vanaf pups af aan train ik met vuurwerk. Met alle honden tot nu toe gedaan. Gewoon wandelen/spelen en ondertussen iets afsteken. Dus ze koppelen de knal aan iets leuks.

De kleine kruizing woont net sinds oktober in Nederland en nu enkele weken bij mij. Bij de eerste knallen hier keek ze wel op. Maar toen ze zag dat de rest gewoon rustig onder bleef. Vond ze het wel prima en ging ook verder maffen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 11:38

Ik heb wel gelezen dat ze van Alprazolom hongerig worden en de grenzen wat opzoeken en zelfs van tafel snaaien terwijl ze dat mooi tg doen. Ik ben benieuwd.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 12:01

Heb liever dat ze wat hongerig worden en ik een paar botten moet halen bij de slager voor hun vreetkick, als dat ze mijn hele huis slopen.

Thundershirts werkt helaas niet bij vuurwerk zoals met oud op nieuw, sommige honden vinden het dan ook helemaal niks en werkt het averechts, vooral als je hond nog nooit kleding aan heeft gehad.
Snap het systeem en de gedachte er achter wel, en het zal misschien in mindere situaties wel iets kunnen helpen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:16

Dat shirt helpt bij dino ook niet.

Onze hond komt uit het buitenland. Hij is voor ontzettend veel dingen echt bang. Ik moet zeggen dat we in de afgelopen jaren al heel wat bereikt hebben. Het gaat tegenwoordig een stuk beter. Maar vuurwerk!?! Dat blijft eng. Het is zelfs zo erg dat als we s Avonds nu wandelen hij al niet meer links af wil. Dan moeten we langs een huis die een neon kleurig flikker lampje in de vensterbank heeft staan. En meneer associeert dat met vuurwerk

gerpiegorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-18 13:31

Onze net overleden hond was totaal niet bang van vuurwerk, wij hebben een jachttraining met hem gedaan en hebben als pup dus al tussen de rotjes moeten lopen. Onze andere hond vind het wel spannend, maar is niet erg bang. Mijn kat daarentegen is echt als de dood. Bij een gewone knal (ook onweer) schiet ze al onder een kast of de kelder in. Wij gebruiken nu al jaren medicijnen en ze dan is ze zó relaxed. Ik weet zo even niet welke, maar we halen het bij de dierenarts. Ze krijgt de dag zelf een half pilletje en dan rond 11 uur/half 12 nog een halve en dan is ze gewoon ontspannen, vaak doen we haar zelf al in de kelder, want dat vindt ze fijn. Ze kan nog gewoon rondlopen, maar het haalt de scherpe randjes eraf. Desalniettemin ben ik wel voor een vuurwerkverbod hoor :o Vind het echt een mega milieuvervuiling en inderdaad al die arme dieren, wat denk je wel niet van al het wild :(